MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, utstyr, tilbehør, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Grendel
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Grendel » 13 jun 2018, 15:38

niko skrev:
11 jun 2018, 23:00
Litt off-topic kanskje, men er det noen som har erfaring med kart? Ser Cappelen selger mc-kart til kr. 199. Billig alternativ dersom man kryss-sjekker med google innimellom? Og litt mer spennende enn gps ?
Min erfaring er at et kart er bedre å se på, og ikke minst for å planlegge. "Å bruke en GPS er som å navigere gjennom et nøkkelhull", sa en gammel kammerat. Jo, jeg er enig i den. GPS'en er veldig fin å få veivisninger som "kartleser". Det store bildet er langt bedre på et kart.

Hvor er det du ser katet til Cappelen?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
Bjerknez
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez » 13 jun 2018, 15:44

For planleggingen FØR en lengre tur er nok et papirkart fint å ha hjemme på stuebordet over en kaffekopp, men ute på tur foretrekker jeg google maps på mobilen eller evt. iPad.

En dedikert GPS synes jeg er helt ubrukelig i mine øyne. Elendig batterikapasitet, stor og klumpete og langt vanskeligere og bruke med tanke på touch skjermen.

Jeg ser argumentet for en dedikert GPS ala Garmin eller Tomtom hvis man skal på en større utenlandsreise og gjerne gjennom større byer, men i Norge er det bare rett og slett overkill for min del.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Olav K
MC: Triumph Tiger Explorer XCA 2016
Sted: Odda/Rosendal

Legg inn av Olav K » 13 jun 2018, 19:52

Det kommer vel HELT an på hva man bruker GPSen til.
For å finne en spesifikk adresse funker det helt fint med mobil og google maps.

For å legge opp en rute, enten via severdigheter, svingete veier eller navigere på grusveier i tjukkeste skauen, der er dedikerte GPSer totalt overlegen. Den kan betjenes med hansker, og er vanntett (joda jeg vet at flere mobiltlf også er "vanntette" idag.
At en GPS har dårlig batterilevetid er i mine øyne totalt irrelevant, jeg har enda ikke sett eller hørt om noen som har GPS på bajken sin, der GPSen ikke er koblet til sykkelens 12V anlegg. Det er jo nesten hele poenget, å aldri gå tom for strøm.

Jeg bruker GPSen aktivt på hver eneste tur, det være seg for å navigere rett, se hvilken fergeavgang jeg kan rekke på neste fergesamband, eller jeg legger inn GPXfiler med turer jeg vil kjøre.

Mobil er greit men GPS er bedre
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Legg inn av kjellv » 13 jun 2018, 20:51

GPS er for meg også blitt helt uunnværlig. Den er med på alle turer, kanskje unntatt noen få av de korteste kveldsturer.

Det aller nyttigste med GPSn for meg er å se mest mulig av hva som befinner seg bak neste sving når jeg kjører på ukjente eller mindre kjente veier. Et raskt blikk på den før jeg kjører inn i svingen, så vet jeg hvordan veien ser ut etter svingen, hvor skarp svingen er, om det er hus eller påkjørsler rett etter svingen, og om svingen følges av ennå en sving eller en rettstrekning.
Den er også veldig nyttig om jeg ligger bak et større kjøretøy som jeg ønsker å kjøre forbi. Jeg ser tidlig når forbikjøringsmulighetene er der, kan bare finne riktig gir og legge meg litt ut i riktig øyeblikk for å sjekke om veien er klar.

Jeg bruker papirkart til turplanleggingen, og har dette også med på lengre turer. Jeg vet av erfaring at jeg trenger ikke planlegge reiseruten så detaljert. Planleggingen min blir gjerne replanlagt mens jeg kjører uansett. Det er derfor sjelden jeg bruker GPSn til navigasjonshjelp.

Brukeravatar
niko
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Legg inn av niko » 13 jun 2018, 22:41

Grendel skrev:
13 jun 2018, 15:38
niko skrev:
11 jun 2018, 23:00
Litt off-topic kanskje, men er det noen som har erfaring med kart? Ser Cappelen selger mc-kart til kr. 199. Billig alternativ dersom man kryss-sjekker med google innimellom? Og litt mer spennende enn gps ?
Min erfaring er at et kart er bedre å se på, og ikke minst for å planlegge. "Å bruke en GPS er som å navigere gjennom et nøkkelhull", sa en gammel kammerat. Jo, jeg er enig i den. GPS'en er veldig fin å få veivisninger som "kartleser". Det store bildet er langt bedre på et kart.

Hvor er det du ser katet til Cappelen?

8-)
Litt dyrere nå ser jeg. Kanskje jeg fant en gammel annonse sist. Uansett fortsatt et billig alternativ.
https://www.adlibris.com/no/bok/mc-kart ... ZUQAvD_BwE

Brukeravatar
Grendel
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Legg inn av Grendel » 14 jun 2018, 18:32

niko skrev:
13 jun 2018, 22:41

Litt dyrere nå ser jeg. Kanskje jeg fant en gammel annonse sist. Uansett fortsatt et billig alternativ.
Takker.
Det var jo en overkommelig pris.
Jeg tok også med "zen and the art of motorcycle maintenance" (norske oversettelsen) også. Da kom jeg over 300 og fikk fri frakt. Den boken skal være en kultbok. Jeg har hatt den liggende som TXT-fil på mobilen og smålest litt av og til. Nå blir det bedre å lese hele.

Sommerlektyre! Sammen med et hyggelig kart!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
niko
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Legg inn av niko » 14 jun 2018, 19:18

Grendel skrev:
14 jun 2018, 18:32
niko skrev:
13 jun 2018, 22:41

Takker.
Det var jo en overkommelig pris.
Jeg tok også med "zen and the art of motorcycle maintenance" (norske oversettelsen) også. Da kom jeg over 300 og fikk fri frakt. Den boken skal være en kultbok. Jeg har hatt den liggende som TXT-fil på mobilen og smålest litt av og til. Nå blir det bedre å lese hele.

Sommerlektyre! Sammen med et hyggelig kart!

8-)
Herlig! Det er en kultbok. Jeg leste den for en god del år siden. Min tolkning er at den handler om kvalitet. Om å skaffe seg kunnskap slik at man er i stand til å takle problemer - for eksempel ved å kjenne og kunne fikse sin motorsykkel. Og så handler den om en god del mer. God sommer :-)

Svar