MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 03 apr 2020, 07:18 @ erik m:
Takker for denne infoen :thumleft .
Den siste store oppdateringen lasta jeg ned for ikke lenge siden, mens de små er uteblitt. De kom stadig vekk tidligere. Nå får jeg bare fotoboksoppdateringene.

Skal sjekke MyDriveConnect og innstillingene du nevner senere i dag.
Jeg opplevde det samme da enheten var ny for tre år siden; den første perioden kom det en rekke forskjellige oppdateringer, og siden bare fotoboks utenom de fire hovedoppdateringene hvert år. Jeg sendte da omtrent det samme spørsmålet som deg og fikk til svar at den første tiden fikk jeg de forskjellige oppdateringene som var gjort fra enheten gikk ut fra fabrikken til jeg logget meg på første gang, både kart og software. Og deretter ville alle de MINDRE endringene, de som brukerne sjøl sendte inn, bli gjort tilgjengelig på MyDriveConnect... men de ble bare hetende Fotoboksoppdateringer, sjøl om de også inneholdt andre informasjoner som brukere sendte inn fortløpende!
Det er noe som heter Tomtom community eller liknende der brukere sjøl kan sende inn info, og akkurat som med fotobokser blir de registrert om mer enn tre brukere sender dem inn, var forklaringen. Dette har jeg aldri sjøl forsøkt, men går jo ut fra at det stemmer. Så om du ukentlig laster ned de såkalte fotoboksoppdateringene, skal du altså også få disse brukeropplysningene på andre endringer samtidig. Men sånt som stengte veier o.l. får du jo uansett i realtime når du kobler opp mot telefonen.
(Tekniske oppdateringer til programvaren er naturligvis noe anna, men det er også en grunn til å få info på mailen.)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av AJ »

@erik m:
Høres rimelig ut, dette.
Ser nemlig at fotoboksoppdateringen har økt fra 5 Mb til 6 de siste gangene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av erik m »

The-Stig skrev: 03 apr 2020, 08:14
Bjerknez skrev: 13 jun 2018, 15:44 For planleggingen FØR en lengre tur er nok et papirkart fint å ha hjemme på stuebordet over en kaffekopp, men ute på tur foretrekker jeg google maps på mobilen eller evt. iPad.

En dedikert GPS synes jeg er helt ubrukelig i mine øyne. Elendig batterikapasitet, stor og klumpete og langt vanskeligere og bruke med tanke på touch skjermen.

Jeg ser argumentet for en dedikert GPS ala Garmin eller Tomtom hvis man skal på en større utenlandsreise og gjerne gjennom større byer, men i Norge er det bare rett og slett overkill for min del.
Åh!!!! Jeg kunne virkelig ikke vært mere enig! En annen ting er: følger man gps, går man glipp av mye av det andre.
Jeg, for min del, bruker google maps på android. Ser på kartet ved kaffestopp/pause, memorerer hvor jeg skal kjøre, og lar det stå til!
Kjører jeg feil da, kan det hende jeg oppdager noe jeg ellers ville oversett.
Tar det som en tur😇
På lengre turer bruker jeg alltid et oversiktskart først, og noterer meg særlig de veiene som har en grønn stripe ved siden. Så har jeg detaljkart på tankveska, gjerne 1-300.000 eller litt mer. Dersom jeg må ta en fartsetappe til den fine ruta legger jeg inn det startpunktet på gps'n, og når jeg er der legger jeg inn et delmål og bruker "unngå motorvei" - det hender at småveier er dårlig skilta, eller at skiltene peker ut av den ruta jeg vil ta og inn på en større vei. Alternativt kan jeg også legge inn mål og bruke "unngå motorvei" og la gps finne en rar vei. Et annet alternativ er "korteste vei"; da har jeg opplevd mye morsomt! Men er da forberedt på både grusveier og nærmest stier!
På den Rideren jeg kjøpte for tre år siden har jeg også to andre tilvalg; tre grader av svingete vei og tre grader av høye fjellturer! Men jeg har aldri brukt noen av disse. I tillegg har den 100 spesielt fine mc-turer i Europa, som jeg heller ikke har prøvd, liker å lage mine egne ruter.
Ellers er gps'n uvurdelig hvis jeg skal UT av en by, særlig i Frankrike hvor skiltingen for meg nærmest er uforståelig. Brukte før gps kom 4 - fire! -timer for å komme ut fra sentrum av Paris og til Versailles en gang. Da var jeg bla. innom en kai langs Seinen som het på fransk "kai Versailles" og sto to ganger dønn stille over halvtimen på Peripherique'n i rushtida før jeg fant en avkjøring.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av pekle »

erik m skrev: 03 apr 2020, 12:28 På den Rideren jeg kjøpte for tre år siden har jeg også to andre tilvalg; tre grader av svingete vei og tre grader av høye fjellturer! Men jeg har aldri brukt noen av disse.
Har prøvd "spaghetti"-innstillingen på min Garmin et par ganger. Om man har god tid er det helt nydelig. I fjor sommer brukte jeg 9 timer fra Gjerstad (ved Kragerø) til Oslo, da jeg bare fulgte spaghetti-ruta. Kjempegøy, masse veier jeg normalt ikke ville kjørt.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Speedo »

Hei, jeg har 0 peil på GPS og navigasjon på MC. Er det noen her som kan anbefale meg en god navigasjonsløsning for meg? Ser at bla. Tomtom 420 og Zumo 550 er nevnt, men hvis mobil holder så er jo det bra. Jeg kjøpte en tid tilbake mobilholder for min iphone 6s men synes dette fungerte utrolig dårlig siden den har ufattelig dårlig batteri, dårlig lysstyrke, ikke vanntett og måtte derfor ut av "plastlommen" hver gang den skulle brukes. Skjønner at jeg nå må montere 12V uttak uansett så strøm er vel ikke helt krise.

En god og ny GPS koster vel fort 3-4000? Er det da egentlig like greit å kjøpe en ny iphone med bedre lysstyrke, som er vanntett, og med bedre batteri? Jeg synes google maps er helt greit å bruke.
Sist redigert av Speedo den 22 apr 2020, 12:23, redigert 1 gang totalt.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

Så absolutt!

Kjøp deg en ny mobiltelefon og bruk Google Maps. Ikke noe å tenke på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Juicebox »

Enig, ny vanntett mobil. Kan alltid kobles opp til powerbank så slipper du å rote med ledningsnettet

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Sakkle »

Jeg skjønner ikke helt at det selges dedikerte GPS enheter lenger en gang. Mobilen bør ha gjort disse overflødige for lengst...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av oivindg »

Min mobil (iPhone_8) er ikke skikkelig lesbar i sterkt sollys, men det er kanskje løst på nyere mobiler?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Speedo »

Skjønner, var det jeg tenkte. Hvilken iphone har du Øivind? Ser at iphone 6S har 500 nits, mens de nyere som feks. iphone 8 har 625 nits. Vet ikke hva spec er på GPS, men brukte ipad på sjøen en gang og da var lysstyrken så dårlig at man like gjerne kunne bruke papirkart. Ang. powerbank, hvor pleier dere å feste dette da?
Sist redigert av Speedo den 22 apr 2020, 12:56, redigert 1 gang totalt.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av biker7 »

Sakkle skrev: 22 apr 2020, 11:55 Jeg skjønner ikke helt at det selges dedikerte GPS enheter lenger en gang. Mobilen bør ha gjort disse overflødige for lengst...
Det er nok en ting motorsyklister aldri blir enige om :roll

Jeg er nok av den andre oppfatningen, at en dedikert gps montert på sykkelen er mye bedre en mobil.
Noen eksempler på ting jeg ser som fordeler : Lysforhold/sollys, Vanntetthet, slippe å plukke av sykkel hele tiden (ved stopp etc),
lading (alltid vannett lading med gps feks.), ++. Og min Garmin 590 dekker mine behov fortsatt i forhold til kart etc.
Har prøvd "mobil-løsning" for noen år siden, men var ikke for meg.. :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Audi Mannen »

Enig med biker7. Jeg holder en knapp på dedikert gps. Har TomTom Rider 550 og er kjempefornøyd. Koblet opp mot telefon og Sena 20S Evo så er det både praktisk og lettvint. Alt kobler seg sammen ved oppstart. Praktisk med den type skjerm når man har på seg mc hansker siden man kan stille inn sensitivitet for de forskjellige tykkelser hansker har i tillegg er det praktisk når noen ringer eller sender sms. Sms leses opp i intercom hvis jeg vil høre når fruen sier jeg skal hjem :lol .
Ruter og lokasjoner kan planlegges på pc før de sendes rett til enheten.
En av de største fordelene er vel kanskje at man slipper å tukle med telefonen for hver stopp for å ta den av eller på festet, den ligger enten i jakkelomma, lårveske eller tank veske. Gps er låst i holderen og man stikker ikke av med den uten en liten kamp.

Mitt syn på saken.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Juicebox »

GPS blir brukt sånn ca 1,5 ganger iåret, og i de 1,5 gangene så har mobilen funket utmerket. Å ha en dedikert GPS blir overflødig for min del. De morsomste turene er når jeg ikke har brukt GPS eller kart.

Om sola blir for sterk, kan man ikke bruke en skjerm for å skjerme skjermen? :scratch

Mobilen har du overalt og du kan både planlegge turen på pcen eller rett på mobilen, også ganske lettvint. Nå sier jeg ikke at dere er gamle, men det er da veldig gammeldags da? :lol Mobilen har man med uansett nå for tiden. Den blir også koblet på automatisk til intercomen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

Det er liksom slutt på den tiden hvor man har en dedikert GPS festet til frontruta med sugekopp :lol

men seriøst... jeg ser også fordelene med en dedikert oppdatert GPS med respekt for seg selv. Å ha en slik forran seg når man kjører i større byer man ikke er kjent i for å finne adresser og spesifikke steder vil jeg tro en slik er mer responsiv og mer nyttig.

Men i 95% av tillfellene så trenger man bare en mobilholder. Spesielt når man kjører her hjemme på berget. Roter man seg bort i lille Norge med mobilen som GPS, så har man nesten ikke livets rett mener jeg :lol

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 22 apr 2020, 14:10 Men i 95% av tillfellene så trenger man bare en mobilholder. Spesielt når man kjører her hjemme på berget. Roter man seg bort i lille Norge med mobilen som GPS, så har man nesten ikke livets rett mener jeg :lol
Vel.. På en humpete, støvete grusvei/krøttersti langt til skogs så trur jeg nok jeg holder min litt til Zumoen min, sammenlignet med feks. en svindyr Iphone.. :knegg Noen holder seg ikke bare på asfalten vettu ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar