MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Newhill skrev:
ATWindsor skrev:
spiritofwinter skrev:Kjøpte min Sena og en Kriega ryggsekk fra revzilla.com i USA. Gjorde det mest for at jeg hadde bestemt meg for en sekk og en intercom, og dette var eneste plassen jeg kunne få begge fra samme plass.

Kan prøve å komme med en liten oppsummering av min Sena etter et års bruk i morgen når jeg kanskje ikke er så trøtt, og muligens er edru :-)
Er det så veldig mye å spare på slikt med dagens dollarkurs, fortolling og greier?

Jeg hørte et rykte på jobben om at man ikke skal betale toll på ting som vesker, bagger, kofferter osv..?
Man må betale MVA, men ikke toll.
Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil!
:scratch
Man betaler egentlig ikke toll, men man betaler et gebyr for at noen tar seg av den gratis fortollingen. Hvis jeg har forstått det riktig...?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Man betaler ikke toll nei, men man betaler (til dels ganske mye) for fortolling, dvs jobben å beregne og innkreve moms

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Selv om jeg tidligere sa at jeg nok gikk for sena smh10 eller scala q1, så ser jeg at i norge er prisene litt annerledes, her er "toppmodellene" til scala relativt sett ganske billige i forhold til prisene i andre land. Dvs 3000 for G9X, når Q1 koster 2500 (begge 2-pack), mens SMH10 ser ut til å koste nesten 5000 for to. Ihvertfall de stedene jeg har sett. Noen som har fått prøvd den nyeste til scala da, "packtalk"? Endel dyrere, men skal visstnok kommunisere med andre intercom-merker, og har bluetooth 4.0 vs 2.1, uten at jeg helt vet hvor mye det har å si.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Leser man brukeranmedelser så er det mange som er misfornøyd med scala, spesielt G9, noen som har noen føelse av om dette har blitt bedre, det er tross alt intercom-delen som er den viktigste.

Uclear virker jo litt kul, men har ikke funnet noen i norge som selger den?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Leser man brukeranmedelser så er det mange som er misfornøyd med scala, spesielt G9, noen som har noen føelse av om dette har blitt bedre, det er tross alt intercom-delen som er den viktigste.

Uclear virker jo litt kul, men har ikke funnet noen i norge som selger den?
Jeg er blant de som ikke er like godt fornøyd med Scala 9 som jeg var med gamle Scala Teamset.
Det jeg er ute etter er ikke alle disse fancy smancy egenskapene med radio, oppkobling til mange MC-førere osv. osv., men at den stemmestyrte intercomen med passasjeren skal funke optimalt.
Dessverre gjør den ikke det på 9 versjonen.
Men siden forrige tur hat jeg sittet her hjemme med hjelmen på hodet og forhåpentligvis lært opp systemet til å kjenne igjen stemmen min slik systemet i beste fall blir lettere å starte på neste tur, til Norgestreffet i Sandnes ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

AJ skrev:
ATWindsor skrev:Leser man brukeranmedelser så er det mange som er misfornøyd med scala, spesielt G9, noen som har noen føelse av om dette har blitt bedre, det er tross alt intercom-delen som er den viktigste.

Uclear virker jo litt kul, men har ikke funnet noen i norge som selger den?
Jeg er blant de som ikke er like godt fornøyd med Scala 9 som jeg var med gamle Scala Teamset.
Det jeg er ute etter er ikke alle disse fancy smancy egenskapene med radio, oppkobling til mange MC-førere osv. osv., men at den stemmestyrte intercomen med passasjeren skal funke optimalt.
Dessverre gjør den ikke det på 9 versjonen.
Men siden forrige tur hat jeg sittet her hjemme med hjelmen på hodet og forhåpentligvis lært opp systemet til å kjenne igjen stemmen min slik systemet i beste fall blir lettere å starte på neste tur, til Norgestreffet i Sandnes ;-)
Ja, jeg er litt enig, men hva finnes som gjør det? Man har jo scala Q1, men har ikke inntrykk av at den fungerer bedre til det, den har bare mindre funksjoner. Uclear sine virker jo ok og funksjonelle, men har ikke sett de noe sted i norge.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Når jeg likevel sitter her å venter på at ting skal skje på jobb midt på natten så kan jeg prøve å skrive litt om mine erfaringer med Sena SMH10R.

Bakgrunnen for at jeg valgte akkurat denne intercommen er:
Slank variant på usiden av hjelmen, ser ikke en stor klump på siden som med enkelte andre.
God lyd.
Mulighet for å koble til flere telefoner.
Universal intercom (kan koble til andre typer intercom en Sena)

Bilde av hovudenheten montert på hjelmen (med ladekabel tilkoblet)
Bilde

Batteriet montert bak på hjelmen
Bilde

Mikrofon i front på hjelmen, det fulgte med to typer mikrofon
Bilde

Samtlige deler som er montert på både utside og innside av hjelmen er levert med borrelås og kan lett fjernes og evt settes på annen hjelm.

Med utgangspunkt i grunnlaget over så er jeg veldig fornøyd. Jeg bruker den mest ved kjøring til/fra jobb som tar ca en time hver vei, og da til å spille av musikk fra telefon, samt handsfree for telefon. Når jeg kjører til/fra jobb så har jeg alltid tilkoblet både privat telefon, og jobb telefon, den ene er koblet til som telefon, og den andre som en device. Selv om den ene er koblet til som device kan jeg fremdeles svare på telefoner som kommer inn, men jeg kan ikke spille av musikk fra den telefonen. Ved telefonsamtaler føler jeg at det er litt dårlig lyd til tider, om jeg er noe i nærheten av 80 km/t så hører jeg nesten ikke hva som blir sagt, de som er i andre enden hører derimot ikke at jeg kjører MC, men synest at det er bedre enn ved normal samtale. Ved musikk avspilling så er det ingen problem med lyd selv i 100+ km/t og ørepropper som demper ca 20db. Har ikke prøvd å koble til andre Sena intercommer, men har koble til en scala rider. Dette ble gjort ved at jeg satt intercom i universal intercom mode, og scalaen ble satt i telefon parrings modus. Minuset med dette er at den andre som kobler seg til ikke kan ha tilkoblet telefonen samtidig, men derimot kan Senaen ha både intercom og to telefoner. Når det gjelder betjening så er der tre knapper på hovedenheten som styrer alt, alle er lette å trykke på med store hansker. Alle menyvalg blir opplyst med en klar og god stemme, kan ikke si at jeg savner noe display.

Må vel konkludere med at jeg er fornøyd med Sena så langt til mitt bruk, og vil vurdere det neste gang også. Så netttopp en test av siste nye fra Sena som kommer i løpet av sommeren, der har de integrert et kamera i hovedenheten, og den er fremdeles ikke noe større enn andre intercommer, absolutt et alternativ å vurdere neste gang.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Monstr »

Jeg har Scala G9x og opplever stor forskjell fra G9 som jeg hadde før. Her er lyden mye bedre, og den fungerer til alt den skal. Kjørte med en kamerat i går, og det var ikke noe problem overhodet. Han slet litt mer fordi han har G9. Tydelig at det har blitt tatt tak i en del ting med G9xen.

Q1 fungerer bare mellom fører og passasjer, og kan ikke kommunisere med andre. For meg blir det litt for snevert. :-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Daniel V skrev:Jeg har Scala G9x og opplever stor forskjell fra G9 som jeg hadde før. Her er lyden mye bedre, og den fungerer til alt den skal. Kjørte med en kamerat i går, og det var ikke noe problem overhodet. Han slet litt mer fordi han har G9. Tydelig at det har blitt tatt tak i en del ting med G9xen.

Q1 fungerer bare mellom fører og passasjer, og kan ikke kommunisere med andre. For meg blir det litt for snevert. :-)
Det er jo så sin sak, men problemet er at de enkle modellene ikke virker noe mer stabile og gode på grunnfunksjonen, de er bare enklere. Synes overraskende mange modeller virker til å feile på det grunnleggende, dvs trøbbelfri tydelig kommunikasjon mellom to folk.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Ugelvik »

Er storfornøyd med Sena 20S. Man må dog ha en modell som er produsert i 2015. Personlig har jeg enhet som begynner med serienr 1503. Hadde store problemer med enhet som begynte på 1407. Har kun brukt den med passasjer, ellers til musikk når jeg kjører alene. Fint å kunne dele musikk og at den dempes så snart noen snakker, isteden for at man må bytte mellom musikkdeling og intercom.

Lyden har jeg ikke noe å utsette på. Er du av typen som kjører uten ørepropper kan det muligens bli litt skarp lyd. Syns den blir fint balansert med skumpropper i. Vil man bytte høyttalerelementer er det egen minijackutgang for dette.

Andre fine features er jo at den støtter universal intercom (snakke med enheter av annet merke). Det negative er jo at denne modellen ikke akkurat er billig.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Lasse Liten »

Støtter Daniel V, før ferieturen jeg skrev om i bloggen, gikk vi til innkjøp av nye Scala G9x, da dette var et krav for at madammen skulle bli med.. Hadde et ustabilt G4 teamsett før, og noen kamerater som hadde G9, at G9x er et kvantesteg opp i lydkvalitet og stabilitet er helt tydelig for meg. Å koble til andre systemer enn scala har også blitt mye enklere enn før. Har ingenting å klage på så langt, bare husk å skru av automatisk talekommando, enheten min fant ut at den ville slå på radioen, ringe mamma og skru volumet på fullt flere ganger daglig før jeg fikk satt VOX command til manuell. :prf
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Olden »

Jeg fikk hjem G9x på torsdagen. Første tur ble på fredag og det fungerte veldig bra! :-)

Men i går når jeg skulle på en liten langtur med en kamerat så fikk jeg ikke på min G9x. Den var helt død.
Den lyser når den er i laderen, men den vil bare ikke på. :sk?
Noen her som har opplevd dette, eller har en løsning på hva det kan være som er galt? :-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Fikk en Scala Packraider, og har testet den, en moderat suksess kanskje? Opp til 80 funker det ganske greit, på 110-120 synes jeg lyden er helt i grenseland for lav på høyeste volum, og det er vanskelig å høre partneren. Partneren begynner også å slite, må begynne å snakke sakte og med spesielt tydelig diksjon. Er dette som forventet? (har ørepropper med moderat demping)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Voodoodoo »

Høytalerplassering har mye å si, prøv om det finnes bedre plasseringer.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av ATWindsor »

Voodoodoo skrev:Høytalerplassering har mye å si, prøv om det finnes bedre plasseringer.
Den er rett utafor øret.

Svar