MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Askild
Innlegg: 2
Registrert: 25 sep 2020, 21:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl 1000 -08

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av Askild »

De fleste telefoner er det mulig å programere slik at når de er i blåtann modus så ringer de noen få sekund før de automatisk går over til svar.
Hilsen Askild.

Arcader
Innlegg: 10
Registrert: 27 feb 2020, 00:22
Motorsykkelen din: Honda cb500f 2019

Intercom

Legg inn av Arcader »

Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av AJ »

Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer... :crazy: .
Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av FredrikE24 »

Vurdert en bedre intercom? Kjører med Schubert SRC-kragen basert på Cardo.

Først og fremst er lyden helt OK. Har lodda inn koss porta pro høyttalere som gir lavere strømforbruk, og telefonen tar jeg lett med et «JAA!» i hjelmen, ev. Et lett trykk på en knapp med venstre hånd. Betjeningen av denne enheten er veldig enkel og gjennomtenkt.
Når jeg snakker i telefonen er det ingen som skjønner at jeg er ute på sykkel i motorveifart.
Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av dypen »

Vedrørende støy ved kjøring. Sena intercom, når jeg snakker med noen på telefon er det ingen som verken hører eller får noen signaler om at jeg kjører eller sitter på en mc ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av Leoparden »

"Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem."

Det er hjemmekontoret sitt det! :)

Arcader
Innlegg: 10
Registrert: 27 feb 2020, 00:22
Motorsykkelen din: Honda cb500f 2019

Re: Intercom

Legg inn av Arcader »

AJ skrev: 26 sep 2020, 23:23
Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer... :crazy: .
Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis... ;) .
Vedr GPS; bruker smartklokke som vibrerer når jeg skal skifte retning - mobilen er festet på styret

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg er på utkikk etter god løsning for mikrofon i hjelm. Jeg har separate støydempende ørepropper fra Sony som fungerer utmerket. Støy er ikke et tema i min hjelm. Kan høre på podcast eller musikk. Det er så effektivt at når jeg skrur de på så høres det nesten ut som motoren stopper. Men mikrofonen sitter på en krage på utsiden, så i samtale så vil den jeg snakke med høre nesten bare støy. Nå er disse Bluetooth dingsene så dumme at man ikke enkelt kan plugge i en alternativ mikrofon, som hadde vært null problem på en pc for eksempel. Er redd at et nytt system designet for hjelm med mikrofon og full pakke vil gå på bekostning av den suverene lyden og støydemping. Finnes det noen løsning her?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av oivindg »

Jeg har ikke brukt intercom etter at jeg var ferdig med kjøreopplæring. Har den på for å kunne ta telefonen, men det er såpass mye støy i hjelmen i åtti og over at jeg må sakke ned farta eller stoppe for å føre en samtale. Ulempen med naken sykkel.

Kanskje jeg kommer til å høre på musikk eller radio etterhvert, men foreløpig kunne jeg klart meg uten intercom.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
Jeg bruker ørepropper med 27dB demping. Synes fortsatt det er en del vindstøy, men på lavere frekvenser enn uten. Mulig at jeg kan få grei lyd på telefonsamtaler ved å skru opp volumet på intercomen enda litt mer. Må forske mer på det til våren.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Bruker Moldex spark plugs selv. Er vel de med størst dempning på markedet. Og fullt øs på intercomen.

Svenq
Innlegg: 1
Registrert: 03 nov 2020, 11:21
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Svenq »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
Takk for anbefalingene, jeg må prøve

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av rolf-arne »

Bruker dette -- er super fornøyd - har hatt det i 2 sesonger og bruken er mest til å høre på radio over mobilnett - og litt GPS -- og noe telefonering. Lyden er god nok synes jeg - man er da på MC tur og ikke hjemme i stua.. har nå 3 batterier og lader under veis - men batteriene varer fra 8 timer (som er antydningen fra Scena) og opp til 3 dager..
motorradkommunikation-sc1-standard_600x600.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av MorganX »

Hei, har i dag en Cardo Packtalk som funker greit. Er ute etter ett nytt mindre enklere sett som kun har høytalere, mikrofon og som parrer seg via bluetooth på mobil samt har en knøtt liten enhet på siden av hjelmen med knapper der man kan justere lyd opp og ned samt mota mobilsamtaler. Har ikke behov for intercom til andre da jeg kjører mest alene. Kan dette være noe bra? https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale eller https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale

Noen forslag?

Svar