MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
halysa
Innlegg: 2
Registrert: 19 jun 2020, 07:53
Motorsykkelen din: Din MC her

"Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av halysa »

Hei.
Jeg har installert intercom i hjelmen + at jeg noen ganger bruker airpods, da det egentlig fungerer bedre, siden de isolerer lyden bedre og dermed er det lettere å høre.

Selv om det er svarknapp på hjelmen, lurer jeg på om noen vet om et sted hvor en får bestilt en litt stor svarknapp en kan feste på styret og som kan kobles til telefonen (har iphone), slik at en bare kan klikke på den og unngår å måtte finne knappen på hjelmen.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av kgjersda »

Hei!
Det spørs vel kanskje på hvilken telefon du har og om den støtter flere oppkoblinger med blåtann.

Her er noe fra aliexpress som oppfyller kravet?
https://www.aliexpress.com/item/32663655713.html


Du skriver ikke hvilken intercom du bruker, men Sena har sin egen fjernkontroll som kanskje kan benyttes? https://www.amazon.co.uk/Sena-Remote-Co ... B074CCFK43

Dersom du har en vanntett mobil kan du vurdere et feste fra f.eks QuadLock på styret. Da ser du hvem som ringer og kan svare med en trykk på mobilen.

https://www.quadlockcase.eu/collections ... ne-devices
Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av mekkern »

Jeg svarer tlf med å lage en litt høyere lyd i intercomm. Helt handsfree.
Både på den gamle Cardo G4 og packtalk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

halysa
Innlegg: 2
Registrert: 19 jun 2020, 07:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf

Legg inn av halysa »

Takk for raske tilbakemeldinger :)

Jeg har en iPhone. Intercomen er fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000039695) . Det er forsåvidt greit å treffe svarknappen med hansker på på denne modellen, men på motorveier blåser det såpass mye at det er vanskelig å høre. Mulig andre intercom-systemer er bedre.. Derfor bruker jeg isteden Airpods, da disse også isolerer annen lyd bedre. Utfordringen med bruk av airpods er at jeg må trykke på de for å svare, evt. telefonen. Begge deler er vanskelig/umulig med hansker og hjelm. Av den grunn skulle jeg hatt en "knapp" eller fjernkontroll av litt størrelse som jeg kan montere på styret.

Har googlet litt selv, men det meste som finnes er små multimedia-fjernkontroller til telefonen. De jeg har sett fungerer ikke til besvare telefoner. Kun bytte sanger i spillelister osv.. Jeg har bl.a. sjekke denne - https://www.kjell.com//no/produkter/mob ... lsrc=aw.ds

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

Bestilte altså nytt fra Hong Kong da Cardo Scalasettet tok kvelden ved sesongstart. Og så viste det seg at Banggood sendte fra singapore. Tracking viste at den var bestilt 4.4. og sendt fra Singapore (!) 9.4. De reklamerte med 15-20 dagers levering, men forventa ankomst var satt til 21.5. Så kom koronaen da, og siden har ingen sett den. Etter tre måneder kunne de sende en ny, sendt fra Singapore 12.7., og forventa mottak 21.08. Men hva gjør jeg i mellomtida?
Fikk anbefalt å bruke telefon, både i Norge og kontinentet. men hva slags headsett, det som fulgte med telefonen ser ikke særlig brukbart ut. Og vil øreproppene ha tilstrekkelig demping? Må vel kjøpe noen skumgummihetter uansett. Men det største spørsmålet blir vel om mikrofonen tåler vindstøyen, og om jeg får stukket den langt nok innunerunder hjelmen. Nå har jeg aldri kobla telefonen opp mot minTomtom 450, men den skal jo ha funksjon for både å svare og legge på. Noen som har forsøkt dette?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Har ingen erfaring med kjing kjong komm eller koble mot gps.
Men jeg har erfaring med cardo g4 som fungerer godt ennå.
Så derfor handlet jeg meg pactalk bold m jbl.
Dette fungerer het topp. Også sammen med flere i grupper på dmc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

Jeg skal prøve å være litt mer konkret: Har noen erfaring med å bruke mobilen som kommunikasjon med en annen sykkel - altså uten intercom, bare mobilen og det headsettet som følger med den - standard ørepropper med mic.
Er volumet på en billigmobil som Samsung A20 høyt nok, og vil mic'en som sitter på den medfølgende kabelen til øreproppene fikse vindstøy?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 17 jul 2020, 17:10 Jeg skal prøve å være litt mer konkret: Har noen erfaring med å bruke mobilen som kommunikasjon med en annen sykkel - altså uten intercom, bare mobilen og det headsettet som følger med den - standard ørepropper med mic.
Er volumet på en billigmobil som Samsung A20 høyt nok, og vil mic'en som sitter på den medfølgende kabelen til øreproppene fikse vindstøy?
Ikke testet, men jeg vil tro det fungerer tilfredstillende, selv om det kanskje ikke er noen fullgod permanent løsning.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Problemet ligger i støybegrensning av mikrofon.
Den plukker opp all lyd. Også vindstøy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

mekkern skrev: 17 jul 2020, 18:27 Problemet ligger i støybegrensning av mikrofon.
Den plukker opp all lyd. Også vindstøy.
Ja, det var det jeg var redd for. Kompisen er på familieferie nå så får ikke testa det. Men nå skal altså intercomen være her om en drøy måned, så det blir nok å satse på mobilen i mellomtida.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Øvelseskjørte litt med ei som brukte tlf og det funket greit opp til 35-40 og over det ble det mye bråk da lyden er konstant på og ikke kun ved tale.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

Med gps kan du ringe og legge på via bluetooth, så den trenger ikke stå kontinuerig på. Men det er nok mic'en som blir den store utfordringa.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

Og så kom plutselig intercom'n fra Singapore alikevel, to dager ettar at Banggood hadde sendt erstatning... som altså er på vei nå.
Vi hadde en prøvetur til Harestua før helga, og her er testresultatene for BTS3 sett i forhold til våre forrige Scala Cardio G9x:
Det var en veldig mye enklere bruks- og monteringsanvisning, til tross for at Scala'n sin var på norsk og denne på engelsk med flere skrivefeil!
De var enklere å montere i hjelmen, men det kan jo komme av mer erfaring.
De var enklere å koble opp mot Tomtom gps'n. Eller rettere: det gikk langt raskere.
De var uten sammenlikning veldig mye enklere å parre!
De hadde på denne turen opp og ned med pause på kroa og avslått ingen funksjonfeil. Det er ikke så voldsomt mye sammenlikningsgrunnlag, men med G9x var det kluss på nesten hver tur i flere år - slutta plutselig å funke, eller plutselig slo radio inn, eller VOX'n oppfatta vindstøy som aktivitet og dermed gikk batteriene tomme alt for fort. Måtte stadig parre på nytt hver gang de ble slått av, sjøl om det skulle skje automatisk.
Festa med borrelås satt de som limt bare en haltime etter montering, og de ligger inntil hjelmen mens Scalaen stakk så langt ut at det problemer med å få plass til hjelmen i toppboksen, samt at de kom i konflikt med jakkekragen hver gang vi så til venstre.
Lyden var bedre enn Scalaen, i hvertfall opp til 90km/t! Trengte ikke å skru opp volumet. OG! På Scalen måtte vi kalle opp, altså si "hei" eller en lyd og så tok det et par sekunder før vi kunne prate. På denne var det bare å begynne å snakke, alt ble mottatt fra første stavelse!
Bruker ikke telefon radio eller musikk når jeg kjører, så der har jeg ikke noen vurdering, men utfra lydkvalitet på stemmer går jeg ut fra den ikke er dårligere på annen audio.
Kontakt over lengre avstand: I åpent terreng var det ingen svekkelse opp mot rundt 1.000 m. Det var den lengste avstanden vi sjekka.
Ved fysiske hindringer var det eneste den var noe dårligere enn Scalaen. Ingen kontakt etter et par hundre meter da vi kjørte på hver vår side av en fjellknaus. Scalaen holdt rundt hundre meter lenger på samme sted - da den var ny. (Vi vurderte det som en svært marginal forskjell. Bare et par sekunders kjøring.)
Men BTS3 kan bare parres med inntil to andre sett, og bare ha kontakt med ett om gangen. Bryteren må slås over for å skifte mellom de to. Til gjengjeld er bryteren veldig mye lettere å håndtere med hansker enn Scalaen var; større og mer lettstyrt. Videre er det tvilsomt ut fra bruksanvisningen om den kan parres med andre systemer! (Men på et forum påstår en bruker at det går.)

Så med det forbeholdet, at man ikke trenger kontakt med mer enn max to andre med samme sett underveis, og ikke testa telefon, musikk (eller FMradio rimeligvis!) er jeg ikke i tvil om at denne var langt bedre på alle andre måter enn Scalaen!
Og så prisen - mener å huske jeg betalte noe over 4.000 for Scalesettet i butikk for fire (fem?) år siden. Prisen for to stk BTS3, inkludert frakt fra Singapore var...
750 - altså sjuhundreogfemti kroner!!!
https://www.banggood.com/no/BT-S3-1000m ... rehouse=CN

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av tosu »

Jeg kjøpte denne hjelmen på starten av sesongen og er ellers fornøyd med den, men da jeg skulle installere en universell intercom jeg hadde kjøpt merket jeg at gropene/lommene til høyttalerne ikke var dype nok, så når jeg tar på hjelmen presser høyttalerne veldig mot ørene.

Har noen andre her støtt på samme problem? Hvordan kunne man gjort de gropene litt dypere uten å skade hjelmen?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av mekkern »

Ja hjelm annonsen var skikkelig google translate.. :knegg

Men ja jeg har fjærnet unødvendig "isopor" for å få montert høyttalere.
Så lenge en kke fjærner mer enn nødvendig for montasjen vil nok dette gå greit vil jeg tro.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar