Falt for fristelsen til å kjøpe enda en ryggskinne selv om jeg har to ryggsinner fra før, en myk og "ryggsøyle"fri og en med stive ledd ("ryggsøyle").
Den nye kom i dag og er av typen som er "Protected by D30", myk uleddet ryggplate.
Ryggsinna virker solid og er behagelig mot kroppen.
Men hvor beskyttende er den?
Ryggskinner med stive ledd har vel den styrken at de kan hindre brudd i ryggen om man lander på verst tenkelig måte om uhellet er ute.
Mens en myk ryggskine, tross "Protected by D30" ikke har samme egenskap.
Komfort foran sikkerhet? Eller er begge ryggskinntypene like sikre mot alle uhellseventualiteter?
Mange synspunkter fra flere tidligere på dette, men kom gjerne med flere. Og ikke minst erfaringer for de som har hatt hell i uhell med ulike typer ryggskinner.
Her er den jeg kjøpte til forholdsvis god tilbudspris fra MC-Utstyr.no:
Hvilken ryggskinne?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37764
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken ryggskinne?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7541
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvilken ryggskinne?
De stive ryggskinnene baserer seg på stivheten for å fordele slaget mens D3O baserer seg på "ikkenewtoniske "prinsippet-disse blir knallhade ved slag ellers fleksible.
Quote:
Based on non-Newtonian principles, in its raw form, the material’s molecules flow freely, allowing it to be soft and flexible, but on impact, lock together to dissipate impact energy and reduce transmitted force.
Ingen ryggskinner jeg har sett hindrer ryggen i å bøyes for langt bakover under de kreftene en kollisjon utgjør-men noe vil de jo bremse .
tanken er jo å beskytte mot punktvis belastning.
Quote:
Based on non-Newtonian principles, in its raw form, the material’s molecules flow freely, allowing it to be soft and flexible, but on impact, lock together to dissipate impact energy and reduce transmitted force.
Ingen ryggskinner jeg har sett hindrer ryggen i å bøyes for langt bakover under de kreftene en kollisjon utgjør-men noe vil de jo bremse .
tanken er jo å beskytte mot punktvis belastning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37764
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken ryggskinne?
Dette var for meg ny og nyttig info.
Takker for det, mekkern
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 684
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Hvilken ryggskinne?
Hvorfor er det så få her inne som tenker Airbag vest?
Hadde min bekjent hatt det når han dro til skogs i singel ulykke hatt det, så ville nok alt i brystkassa hans mest sannsynlig vært helt. Det ville nok ryggen vært også mente ambulanse folkene.
De fleste i min vennekrets har kjøpt dette i år.
Hadde min bekjent hatt det når han dro til skogs i singel ulykke hatt det, så ville nok alt i brystkassa hans mest sannsynlig vært helt. Det ville nok ryggen vært også mente ambulanse folkene.
De fleste i min vennekrets har kjøpt dette i år.
Re: Hvilken ryggskinne?
Kjøpte det i år, heldigvis ikke fått testet den skikkelig men føles veldig betryggende å ha det, føle meg nå litt naken og ubeskyttet uten. Skal i hvert fall ikke ende på Sunnaas (eller verre) fordi sparte på dette.
Gikk for inmotion type vest av 2 grunner, delvis fordi ville slippe snor og delvis fordi den har både gate og offroad setting (og bane). Flere bruker inmotions system, bla. Klim, jeg kjøpte Ixon da ikke fikk tak i Klim og er nærmest identiske uansett. Men ville valgt FURYGANs vest nå da de har d3o som nevnt over. For disse vesten har level 1 beskyttelse uansett så selv om airbag'en failer så har man likevel en "normal" ryggskinne. EDIT: Ser Furygan faktisk har level 2 ryggskinne.
Forøvrig så ønsker man vel at ryggskinner (og airbags) skal både fordele OG dempe støtet.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days