Hvilken ryggskinne?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Hjernen »

@jtand:

Plastracerførerene hos oss i Festus Mc har "løs" ryggplate i tillegg til den
avstivninga som er i skinndressen, der er det både Alpinestars og Spidi-dresser
så det er ikke noe billig dritt...

Ang billig dritt så har jeg vurdert at noe er bedre enn den skum/papp-plata i min
"no-name goretex-dress" og kommer til å gå til innkjøp av denne her:

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... ter-82213/

Bilde

(trenger ikke være lenger da jeg er kort i ryggen... )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av fikse »

jhn skrev:
ega16 skrev: ...Hadde det vært noen konkrete eksempler der det ble bevist at noen hadde overlevd hvis de hadde brukt ryggskinne istedet for en god ryggplate så hadde jeg nok bytte tvert. Jeg velger heller å beskytte brystet i tilegg, det er som sagt mer utsatt.
Neppe godkjent som bevis i de mest kverulantiske kretser, men jeg brakk ryggen under ei utforkjøring.
Jakka hadde en innsydd plaststrimle i ryggen
Jeg og alle som har sett jakka, ryggen, plaststrimla, hvor/hva jeg landet på,
og ellers har forutsetninger for å mene
noe, er alle enige om at med ei brukbar
"frittstående" ryggskinne hadde det endt mye bedre ... dvs. ikke noe brudd.
Etter det, har jeg ikke kjørt en meter uten
ryggskinne.
De siste 8 år har jeg brukt Halvarson track. Det tar 5 sek. å ta den på.
Jeg er godt fornøyd med den :P :p
Såpass... Fornøyd med den Track-en? Bytter kjøredress nå, og må få meg en ny ryggskinne i samme slengen. En som er kjapp og enkel, og gjør jobben.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd en del ryggskinner. Flere har jeg vært veldig misfornøyd med når det kommer til passform og utførelse.

Den beste jeg har funnet som er på markedet i dag (kjenner ikke at du har den på) er denne!!

Scott sin.
Bilde


Jeg har hatt tidligere en clover skinne.... denne er hardt skall, men også utrolig god passform og tok veldig liten plass.

Her er en test fra visor down.
http://www.visordown.com/product-featur ... 20926.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av fikse »

LordShaft skrev:Jeg har prøvd en del ryggskinner. Flere har jeg vært veldig misfornøyd med når det kommer til passform og utførelse.

Den beste jeg har funnet som er på markedet i dag (kjenner ikke at du har den på) er denne!!

Scott sin.
Bilde


Jeg har hatt tidligere en clover skinne.... denne er hardt skall, men også utrolig god passform og tok veldig liten plass.

Her er en test fra visor down.
http://www.visordown.com/product-featur ... 20926.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette høres spennende ut! Liker tanken om en skinne som er så myk og enkel at man gidder å ta den på seg, uansett vær/vind/kjørelengde :thumleft . Per idag bruker jeg den ryggskinnen som er innebygget i Halvarsson-dressen. Visstnok en brukbar skinne, godkjent i samme klasse som løse skinner, så den er ikke så verst. Men nå har jeg handlet ny dress (Klim Latitude), og de tilbyr ikke like god ryggbeskyttelse, så nå må jeg begynne å bruke løs skinne igjen (selv om jeg er laaat).
Ser motorspeed har de. Noen som vet om sjapper i Bergen som har de?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Lasse Liten »

Yamaha og bikerstreet i Bergen har scott ryggskinner. Har selv den myke varianten og er veldig fornøyd . Kan ikke tenke meg å stole på jakkeskinne, disse sitter ikke der de skal når du faller eller seiler avgårde. For de som tar sjangsen vil jeg mene at å stramme jakken godt inn er avgjørende. Med en ryggskinne har man jo også nyrebelte som er forebyggende for mye rart i buken når en blir gammel. Ulempen er selvsagt at en ryggskinne gjør deg enda varmere. Men det er verdt det!


Lasse Liten
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av fikse »

Så Yamaha Bergen har de også? Takk for tips! Får ta turen der da. Kjøpte meg en i str M, men den er for liten, bare opptil 1.70 høyde. Så den er returnert. Får ta turen te "båtbutikken" :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Sjåføren
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Triumph Speedmaster 865 '12
Sted: Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Sjåføren »

Heisann,
Kan iallefall si at jeg er meget fornøyd med min Scott ryggskinne som jeg kjøpte på Bikerstreet Bergen. Har blitt en 150 mil siden jeg kjøpte den nå, og det er ikke mye jeg merker til den i det hele tatt. Rask å få på, rask å ta av.
Nudge nudge, 'wink 'wink..

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Kenny_85 »

Snikendeugle skrev:Jeg har Alpinestar Bionic
Ikke at jeg har prøvd mange ryggskinner, da jeg er fersking på området, men jeg er ihvertfall fornøyd med hvordan den sitter veldig komfortabelt på ryggen, samtidig som den sitter godt på.
Skuff å se i den testen at den ikke måler helt opp til L2 nivået som de selv lover men.. NUVEL, bedre enn ingenting! :D
Har denne selv og kan ikke si at jeg er 100% fornøyd. Passer min kropp dårlig, og skulderstroppene må slakkes helt ut for at den skal passe, dvs lite justeringsmuligheter. Matrialet som ligger mot ryggen er glatt, slik at den sklir oppover ryggen avhengig av hva jeg har under. Som det står i testen som er den godt ventilert, det hender at jeg kjører med sekk og da er plata god da jeg ikke blir klam på ryggen.

Uansett får den et lunkent terningkast tre av meg. Får håpe jeg kan investere i ny til neste sesong.

Når det kommer til diskusjon om ryggplate i jakka. Goretexjakka sitter så løst at det er no go, men jeg har en skinnjakke fra Dainese som er såpass trang at jeg har vanskelig for å se for meg at ryggplata har mulighet for å flytte seg. Her ville den nok gjort større nytte tror jeg.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av fikse »

Kenny_85 skrev:
Når det kommer til diskusjon om ryggplate i jakka. Goretexjakka sitter så løst at det er no go, men jeg har en skinnjakke fra Dainese som er såpass trang at jeg har vanskelig for å se for meg at ryggplata har mulighet for å flytte seg. Her ville den nok gjort større nytte tror jeg.
Den Halvarsson-jakken med ryggplaten satt og ganske så godt. Godt nok til at jeg vurderte den som god nok til dagligkjøring. Men har samme erfaring som deg m.h.t cordura-jakker, det blir for løst. Kjøpte den Scott-saken på Yamaha Bergen. Har ikke fått brukt den så mye, men foreløpig virker det utmerket. Glemmer at jeg har den på meg.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

terjetorbj
Innlegg: 10
Registrert: 11 sep 2012, 05:31
Motorsykkelen din: BMW R1150RT 2002
Sted: Bodø

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av terjetorbj »

Er blitt fortalt: seiler du av gårde på rygg er det større sjans for at jakka ( og dermed også skinna i jakka) forskyves, enn at en skinne spent fast på kroppen gjør det; det er vel et argument for løs ryggskinne eller er jeg på jordet? Rukka-jakken min har rumpestropp....noe jeg trodde bare fantes på vinter-klær...
Spørsmål: hvor lang skal ryggskinnen være? Er vel ikke bra hvis den er så lang at en kan knekke nakken mot den, eller?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av SuperMorten »

terjetorbj skrev:Er blitt fortalt: seiler du av gårde på rygg er det større sjans for at jakka ( og dermed også skinna i jakka) forskyves, enn at en skinne spent fast på kroppen gjør det; det er vel et argument for løs ryggskinne eller er jeg på jordet? Rukka-jakken min har rumpestropp....noe jeg trodde bare fantes på vinter-klær...
Spørsmål: hvor lang skal ryggskinnen være? Er vel ikke bra hvis den er så lang at en kan knekke nakken mot den, eller?
Jeg har valgt ryggskinne i jakka. Det er mulig feil av meg, men jeg er redd for at det er lettere å la den løse skinna bli igjen hjemme hvis jeg "skal bare" en kort tur.. Og alle har vi forskjellig kjørestil. Jeg forsøker også å kjøre på en sånn måte at jeg aldri skal få bruk for ryggskinna..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Lamberghini »

Bruker Spidi Back Warrior Evo. Veier nesten ingenting og tar et par sekunder å ta på. Denne blir aldri igjen hjemme. Blir heller ikke plagsomt klam, men det avhenger nok av bekledning ellers. Bruker den under en skinnjakke.
http://norsafe.net/norsafe/produkter/si ... rrior_evo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av SuperMorten »

Finnes det noen statistikk/forskning som sier noe om hva slags ryggskinne som er best? Hvilken som gir minst skade ved ulykke osv?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Flanker »

SuperMorten skrev:Finnes det noen statistikk/forskning som sier noe om hva slags ryggskinne som er best? Hvilken som gir minst skade ved ulykke osv?
Ikke det jeg har sett, annet enn tester gjort av diverse MC blader opp gjennom årene... Selv har jeg skinne i jakka, som forøvrig sitter godt selv om den er tekstil. I ryggen sitter ei stor level 2 skinne fra SAS-Tech. Jeg tror ikke jeg har så mye å hente på ei annen skinne, men jeg vurderer et nyrebelte. Det er utrolig kjekt på lengre turer.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:Finnes det noen statistikk/forskning som sier noe om hva slags ryggskinne som er best? Hvilken som gir minst skade ved ulykke osv?
Ryggskinner er delt opp i 2 kategorier. CE Level 1 og Level 2.

Har ikke eksakte detaljer på hvordan de testes/sertifiseres, men level 1 må gjennomsnittelig maksimum slippe igjennom 18kN og maksimum ved enkelt slag slippe igjennom 24kN. Level 2 må maks. gjennomsnittelig slippe igjennom 9kN og maks slippe igjennom 12kN ved enkelt slag.

Den ryggskinnen på markedet idag som er målt til å slippe igjennom minst (3.38kN gjennomsnittlig) er Forcefield Pro Sub4.

På andre plass er Tryonic Feel 3.7.

Ulempen med disse er at de er litt tykkere enn andre ryggskinner (Tryonicen visstnok enda tykkere enn forcefielden). Forcefielden kan også brukes flere ganger.

Svar