Hvilken ryggskinne?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »


Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av pekle »

Ikke hørt om. Scott-forhandlere: https://www.ruco.no/forhandlere_merker/scott

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av xyvind »

Jeg var nettopp på jakt etter ny ryggskinne. Men siden jeg har tenkt å kjøre litt mer grus og skog/sti fremover så gikk jeg for en brynje. Level 2 beskyttelse på rygg, bryst, ribbein, skuldre, albuer/underarmer. Veldig komfortabel å ha på, utrolig nok.
Merket er Acerbis.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »

Hva med de billige fra Biltema og Bullfighter, er de av akseptabel kvalitet nå?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av HeHy »

Nomade skrev:Hva med de billige fra Biltema og Bullfighter, er de av akseptabel kvalitet nå?
Sjekket dokumentene på de, de er faktisk level 2, men bare såvidt de klarer kravene. Max overført kraft ligger på 12kN, gjennomsnittlig 9kN. Level 2 grensa ligger på gjennomsnittlig 9kN.
Til sammenligning ligger forcefield på max 7 ca og gjennomsnittlig 4-5kN.
Dessuten ser de ikke veldig komfortable å ha på, det gjør at man heller ikke gidder å bruke dem, etter min mening styr unna.
Burde selvfølgelig være bedre enn ingenting hvis man orker å bruke dem da...

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av xyvind »

Ryggskinne, hjelm, hansker, sko.. sånne ting i hvert fall jeg ikke tenker å spare mest penger på. Gjør alltid research, selvfølgelig, og kjøper det jeg mener er beste dealen.
Jeg vet ikke hvor du bor, men kan anbefale Snellingen på Alnabru. Jeg har begynt å handle litt der. Får veldig god service. Da kan du prøve forskjellige ryggskinner eller brynjer/vester, finne riktig størrelse og lengde osv.. eller bare bruk en lokal forhandler?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av cannon »

Bruker alpinestars og Spidi. Begge level2. Veldig fornøyd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Bjerknez »

Nå spør jeg sikkert utrolig dumt, men er ryggskinnen slik at den skal hindre at ryggen bøyer seg under kraftig sammenstøt, eller er hovedformålet at den skal hindre generell støt samt oppskraping av rygg etc.?

Jeg forstår jo at alt man putter på av ekstra lag er med å beskytter, men hva er hovedformålet med ryggskinnen ved et sammenstøt?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av haakeik »

Ryggbeskytter er designet for å beskytte ryggraden og sentralnervesystemet i den.
Sist redigert av haakeik den 02 jun 2020, 11:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 22:59 Etter at jeg var vitne til at en kollega av meg dro av veien og brakk ryggen både 2 og 3 steder og nakken tvers av, overlevde og var på jobb igjen etter 3 uker(rett på beina etter operasjon). Så gikk jeg inn og kjøpte samme som han.. Den råeste fra Forcefield. Etter kræsjet var ryggskinna pinnestiv og knukket på treffpunktene. Alle med greie på det var fast bestemt på at ryggskinna berga livet hans.

Jeg gikk fra den integrerte Klim D3O-kladden med nyrebelte til Forcefield.. ergonomisk ikke helt det samme, men sikkerhet først..
Vet ikke hva slags modell av Forcefield dette er? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =174653642

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »

pekle skrev: 01 jun 2020, 23:43 Ikke hørt om. Scott-forhandlere: https://www.ruco.no/forhandlere_merker/scott
Ser XXL har, kan vel egne seg til mc-bruk også? https://www.xxl.no/scott-airflex-usx-19 ... lsrc=aw.ds

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:Nå spør jeg sikkert utrolig dumt, men er ryggskinnen slik at den skal hindre at ryggen bøyer seg under kraftig sammenstøt, eller er hovedformålet at den skal hindre generell støt samt oppskraping av rygg etc.?

Jeg forstår jo at alt man putter på av ekstra lag er med å beskytter, men hva er hovedformålet med ryggskinnen ved et sammenstøt?
Hovedformålet er å fordele krefter slik at du ikke får en punktbelastning på ryggrad og dermed nerveskader som kan gjøre deg lam, eventuelt knekke deler av ryggen din.
Kan være noen av ryggskinnene som også begrenser mobiliteten og dermed forhindrer større vridninger, men det er nok ikke hovedfunksjonen og vil nok oppleves ganske irriterende ved kjøring.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av HeHy »

Nomade skrev:
pekle skrev: 01 jun 2020, 23:43 Ikke hørt om. Scott-forhandlere: https://www.ruco.no/forhandlere_merker/scott
Ser XXL har, kan vel egne seg til mc-bruk også? https://www.xxl.no/scott-airflex-usx-19 ... lsrc=aw.ds
Det ville jeg sjekket med Scott om de fører forskjellige varer til forskjellige markeder, men tror de er like ja og kan dermed brukes til mc. Vet at mange bruker Scott sine til feks slalom o.l.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av pekle »

Nomade skrev: 02 jun 2020, 11:13
FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 22:59 Etter at jeg var vitne til at en kollega av meg dro av veien og brakk ryggen både 2 og 3 steder og nakken tvers av, overlevde og var på jobb igjen etter 3 uker(rett på beina etter operasjon). Så gikk jeg inn og kjøpte samme som han.. Den råeste fra Forcefield. Etter kræsjet var ryggskinna pinnestiv og knukket på treffpunktene. Alle med greie på det var fast bestemt på at ryggskinna berga livet hans.

Jeg gikk fra den integrerte Klim D3O-kladden med nyrebelte til Forcefield.. ergonomisk ikke helt det samme, men sikkerhet først..
Vet ikke hva slags modell av Forcefield dette er? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =174653642
Den heter bare Freelite: https://www.forcefieldbodyarmour.com/body-armour (litt ned på siden) - Level 2 den, så ser ut som et greit kjøp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 02 jun 2020, 11:40
Bjerknez skrev:Nå spør jeg sikkert utrolig dumt, men er ryggskinnen slik at den skal hindre at ryggen bøyer seg under kraftig sammenstøt, eller er hovedformålet at den skal hindre generell støt samt oppskraping av rygg etc.?

Jeg forstår jo at alt man putter på av ekstra lag er med å beskytter, men hva er hovedformålet med ryggskinnen ved et sammenstøt?
Hovedformålet er å fordele krefter slik at du ikke får en punktbelastning på ryggrad og dermed nerveskader som kan gjøre deg lam, eventuelt knekke deler av ryggen din.
Kan være noen av ryggskinnene som også begrenser mobiliteten og dermed forhindrer større vridninger, men det er nok ikke hovedfunksjonen og vil nok oppleves ganske irriterende ved kjøring.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Da skjønner jeg. Jeg vet jo i utgangspunktet at alt man får av beskyttelse neppe gjør ting noe værre. Jeg bare lurte på hva hovedformålet til ryggskinnen var, og da vet jeg det at det er å fordele kreftene for å unngå for stor punktbelastning.

Jeg hadde en innebygget ryggskinne i Klim dresse njeg hadde som var veldig myk, men som ble stein hard når man slo på den. Sikkert en ganske genial løsning, men kanskje ikke den beste å markedet...

Svar