Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av ATWindsor »

cannon skrev:Den viktigste beskyttelsesløsningen i hjelmen er den vi ikke ser; isoporen under skallet. Den forringes av alder og fuktighet. Det er i hovedsak derfor 5 år er anbefalt grense. Når en hjelm faller feks fra styret så bulkes skallet innover og isoporen komprimeres. Skallet spretter ut igjen og isoporen får en usynlig skade. Hjelmen er da påført en skade som reduserer evnen til å absorbere støtkreftene ved et krasj.
Ja, det er et viktig poeng, isoporen er det som beskytter. At isoporen blir vesentlig hemmet av et kort fall kan sikkert hende, men jeg mener du har litt uflaks da.

Det er produsenter som har testet gamle hjelmer, og der er det ikke funnet nevneverdig redusert ytelse etter 10-15 år, så 5 års byttetakt er i mine øyne veldig "forsiktig".

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av gsx750_80 »

ATWindsor skrev:
cannon skrev:Den viktigste beskyttelsesløsningen i hjelmen er den vi ikke ser; isoporen under skallet. Den forringes av alder og fuktighet. Det er i hovedsak derfor 5 år er anbefalt grense. Når en hjelm faller feks fra styret så bulkes skallet innover og isoporen komprimeres. Skallet spretter ut igjen og isoporen får en usynlig skade. Hjelmen er da påført en skade som reduserer evnen til å absorbere støtkreftene ved et krasj.
Ja, det er et viktig poeng, isoporen er det som beskytter. At isoporen blir vesentlig hemmet av et kort fall kan sikkert hende, men jeg mener du har litt uflaks da.

Det er produsenter som har testet gamle hjelmer, og der er det ikke funnet nevneverdig redusert ytelse etter 10-15 år, så 5 års byttetakt er i mine øyne veldig "forsiktig".
Interessant dersom hjelmer vanligvis er brukbare langt utover en 5-års periode. Vet du om dokumentasjon omkring disse testene du refererer til finnes online?
mvh

-gsx750_80

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av Honda2004 »

Det enkleste svaret er: Hva enn som intreffer først. Akkurat som med kilometerstand på sykkel og årgang, når det kommer til garanti. Inntreffer alder først er det det som sier at garantien utløper. Har du fått en ripe i hjælmen, lever den nok fint videre om den ikke er for gammal. (Hva som enn er for gammalt ? Tja.. Jeg tenker 3 år, eller hva enn produsenten kan garantere for.).
Men hvis du sånn som meg, hadde hjælmen på hjælmfestet til sykkelen og den stod på varm asfalt en varm sommerdag, slik at asfalten svikta og sykkelen velta... Vel, da drar du og kjøper ny.
Så lenge det er oppbevart riktig, er det ingen fare forbundet med å bruke ting, selv om de kan være litt "gamle" som de sier, har jeg hørt og lest. Du kan jo alltids stikke innom den lokale mc-forhandleren og forhøre deg med de.

Svar