Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av Intruder »

Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å legge hjelmen på bakken,da jeg har hørt og erfart at det ikke tåles allverden av slag...
..Hva er "normal" levetid på en hjelm...?
På varme sommerdager kunne en stjele ganske mange dyre hjelmer fra parkerte sykler.og selge dem videre via nettsteder og lignende...
Om en var en kjeltring..
Tar vi godt nok vare på tinga tru ?

:gk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...

Legg inn av Snikendeugle »

Til tross for at jeg har mistet hjelmen min i bakken (ca albuehøyde), så er det ikke noe jeg har planer om å erstatte fordi normen sier det. Tross alt dyrt å handle hjelm for hver ripe den får :) Spesielt når jeg ikke har hatt den i et halvt år engang ;)
Optimalt? sikkert ikke.

Ang tyveri, så tar jeg somregel alltid med meg hjelmen med meg, med mindre jeg kjører sammen med mange andre mc'er som også har hjelmen ute. Da er jeg villig til å "satse" på at ihvertfall ikke MIN blir stjelt, hehe.

Men allerede nå så har jeg litt lyst på en annen hjelm, men det er mer pga funksjon og utseende..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av kjellv »

Har du kommet til det punkt at du er usikker på hjelmen din, så kast den. Den vil bare ødelegge kjøreglede for deg ved at du stadig tenker på om den er god nok. Men i det du kaster den så tar du en hammer og slår hull i den, da sikrer du at ikke den havner på veien igjen.

Strengt tatt ser man det meste om hjelmens tilstand ved å se nøye på den utvendig. Ytterskallet skal være helt intakt, uten sprekker og dype riper. Det skal noe til at den har vært utsatt for noe som ikke vises på ytterskallet. Men hovedregelen er at en hjelm som er blitt utsatt for en større ytre påkjenning (hva nå det skal bety) skal kasseres.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av jongsanim »

Mener jeg har lest at 5 år regnes som grei utskiftetid for hjelmer med mindre den har hatt større skade/slag. Det blir begrunnet med at man innen en 5-års periode har fått flere/mange småslag på hjelmen (dulte borti her og der) samt at materialet i hjelmen forringes over tid (som det meste gjør).

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har også hørt at en hjelm bør byttes etter 5 år eller ved skade men er hjelmen like fin og sitter godt fremdeles så hadde jeg nok beholdt den en stund til.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av Alas »

Hvis jeg hadde mistet hjelmen fra f.eks speilet hadde jeg nok byttet den, kjipt, men også derfor jeg legger den på bakken stort sett. Jeg lever i troen på at en eventuell delaminering av skallet har en så negativ effekt på beskyttelsesevnen til hjelmen at jeg ikke ønsker å ta sjansen på fortsatt bruk. Men hver og en må gjøre det de selv føler er riktig. kjellv har mye rett i at om en føler seg usikker på hjelmen sin så bør den byttes.

Jeg har en hjelm som er ca 6 år og den kommer jeg ikke til å bruke lengre, den skal jeg ha helt til det er en eller annen mc-fohandler som har pantetilbud. Jeg er litt mer skeptisk til en bastant 5 års grense, en hjelm kan se så utrolig mye forskjellig på 5 år avhengig av bruk. Når det er sagt så er vel kanskje UV stråling (+ wear and tear) en av tingene som taler for å bytte etter 5 år. Også må vi huske på at verden går framover, når det gjelder hjelmteknologi også, så en nyere hjelm er nok ofte sikrere enn en gammel hjelm.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av Kawagutten »

Jeg tror en hjelm holder en del lengre enn 5 år så lenge den er tatt godt vare på.Kvaliteten var nok mye dårligere for 30 år siden og det har blitt mye bedre så må vel se an hjelmens tilstand og ta et valg deretter og ikke alltid høre på de som vil selge deg en ny.Du vet selv om den har fått slag eller ikke.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av MGR1 »

Glassfiber har en levetid på 30 år eller mer ved normalt vedlikehold, selv utsatt for vær og UV-stråling. Dette er godt kjent fra fly- og båtindustrien. Skallet på en god glassfiberhjelm vil altså normalt ikke ha forringede egenskaper selv etter 30 år, hvis det ikke har vært skadet. Skumgummi (som blir brukt til polstring) har en levetid på 15-30 år før den går i oppløsning. I praksis er det levetiden på polstringen som begrenser levetiden på hjelmen.

Jeg brukte min BMW Systemhelm 1 fra 1986 til 2010. Den var aldri i bakken, og har fortsatt ikke et merke i lakken. Polstringen ble slapp på slutten, men inntil det skjedde følte jeg ikke at den ga dårligere beskyttelse enn når den var ny. Men selvfølgelig har utviklingen gått videre på denne tiden, og standardene for testing er videreutviklet, så nye (kvalitets-)hjelmer bør være bedre enn gamle, sikkerhetsmessig sett.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av cannon »

Den viktigste beskyttelsesløsningen i hjelmen er den vi ikke ser; isoporen under skallet. Den forringes av alder og fuktighet. Det er i hovedsak derfor 5 år er anbefalt grense. Når en hjelm faller feks fra styret så bulkes skallet innover og isoporen komprimeres. Skallet spretter ut igjen og isoporen får en usynlig skade. Hjelmen er da påført en skade som reduserer evnen til å absorbere støtkreftene ved et krasj.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av MGR1 »

cannon skrev:Den viktigste beskyttelsesløsningen i hjelmen er den vi ikke ser; isoporen under skallet. Den forringes av alder og fuktighet. Det er i hovedsak derfor 5 år er anbefalt grense. Når en hjelm faller feks fra styret så bulkes skallet innover og isoporen komprimeres. Skallet spretter ut igjen og isoporen får en usynlig skade. Hjelmen er da påført en skade som reduserer evnen til å absorbere støtkreftene ved et krasj.
Isopor er et norskt varemerke, i utlandet kalles produktet polystyrene eller EPS. Polystyren ble oppfunnet i 1839 og egenskapene er godt kjent. Produktet har en levetid på opp mot flere hundre år, og beholder sine egenskaper i vesentlig mer enn 5 år. Motstandsdyktigheten mot fuktighet er svært god, derfor brukes polystyren f.eks. som isolasjon rundt grunnmuren på boliger, hvor det utsettes for temperaturpåkjenninger, fuktighet og trykk. Huset mitt har 25 cm isopor under og rundt hele grunnmuren. Satser på at den varer litt lenger enn 5 år :-).

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:
cannon skrev:Huset mitt har 25 cm isopor under og rundt hele grunnmuren. Satser på at den varer litt lenger enn 5 år :-).
Bygde hus i 1988 og valgte en såkalt thermomur løsning.
Lett å sette opp (Lege-prinsippet...) og med hulrom som ble fylt med betong. Skikkelig solid mur som isolerer godt med isopor på innsiden og utsiden av kjernen, betongmuren.

Men når det er nevnt skal det også nevnes at jeg hadde et par spanske NZI hjelmer som både passet meg bra og var støysvake. Men da jeg skulle løsne innmaten for på vaske kinnputer og innredning for øvrig, oppsto det brist i isoporen i kinnputene. Mulig jeg var litt hardhendt da jeg løsnet disse, men det overrasket meg hvor porøst materialet i isoporen på disse hjelmene var...
Limte de sammen, men det funket ikke veldig bra over tid.
Og nå er NZI hjelmene historie... dvs. kastet i søpla...
Så... forskjell i kvaliteten på isoporen i hjelmene...? :-k Kanskje?

Premier hjelmene vi har virker atskillig mer solide. Samme gjelder den nyinnkjøpte HELD hjelmen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av JohnnyTh »

Isopor heter egentlig Ekspandert polystyren. Over tid tar ekspandert polystyren opp fuktighet, opp til 15 vol %. Bare løft på en isoporbit som har ligget lenge i vann.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av MGR1 »

Ekspandert Polystyren, eller EPS som jeg skrev, tar opp litt vann, men tørker fint opp uten å forringes.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av jongsanim »

Ifølge et annet forum (USA), var direktøren for Snell spurt om det samme i intervju, og det ble konkludert med at 5-års regelen skulle dekke være en tommelfingerregel som skulle dekke "alle" typer brukere.

dvs at en som bruker hjelmen sjelden, ikke bruker hårprodukter, aldri dunker den i veggen og oppbevarer den pent kan ha den lengre enn 5 år. Det er min tolkning utifra det.

ref: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=780904" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat: "I found this on the Snell site.

Motorcycle Product News' Bob Jackson sat down with Snell's Gib Brown, director of test development and the foundation's West Coast lab manager, to discuss the criticism. Additionally, Brown offered a history of Snell and detailed its testing procedures.

MPN: There have been various theories over the years that motorcyclists should purchase new helmets every three years or so. Has that been a marketing ploy, or do the materials used in motorcycle helmet construction fatigue over a period of time?
Brown: I think "fatigue" is probably the wrong word to use. What happens is that many manufacturers use glues to put the liner into the shell. We've seen cases where the glues would degrade the liner. We've also seen liners degrade from perspiration and hair oils, and they become compacted through normal use. Snell finally looked at this and said there's no way we can tell an individual how long his or her helmet will be good because the user is the only one who knows how a helmet has been treated. But as a general policy, because of normal degradation and improvements in the helmet, Snell recommends that helmets be replaced every five years.

:::::
With this, I think that the 5 year rule of thumb is a catch-all........and just that a "RULE OF THUMB"...not a hard and fast requirement."

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hjelm,kasseres etter fall eller alder...?

Legg inn av SuperMorten »

På den annen side har du 70 år gamle HD-førere i USA som aldri har satt sine ben i en hjelm.... og de lever enda.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar