Helhjelm vs halvhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Dortmunder skrev:,

Hva har skjedd med smiliene ???
Borte blei de i alle fall...:)
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Vi har bytta ut smiliene,.. vi hadde alt for mange, som både var utdatert og ikke i bruk. Sorry, men vi må nok venne oss til de nye fra nå av! :icon_cool:

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Dortmunder skrev:Hehe, ikke ta det personlig Ranghild, hadde jeg sagt det hjemme hadde jeg fått julig :-)
Personlig? :icon_eek: Jeg? O:)
Kjører da ikke med halvhjelm :icon_cool:

:icon_mrgreen:

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Bra med litt utskifting av smileybestanden :)

Men kanskje vi skal fortsette med helhjelm vs halvhjelm i denne tråden? :scratch:
Bare sånn for artighet?

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Ragnhild skrev:Bra med litt utskifting av smileybestanden :)

Men kanskje vi skal fortsette med helhjelm vs halvhjelm i denne tråden? :scratch:
Bare sånn for artighet?
Ragnhild....jeg savner den blå tommelen opp... :ceybaby2:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Godt mulig, men det har lite med hjelmer å gjøre

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Finnes det en studie som viser forskjellen på skader når man har helhjelm/Halvhjelm? Tenker som så: hjelmen er i utgangspunktet bare forskjellig i fronten, dvs skadene kan bare være ulik når man treffer bakken/gjennstander med ansiktet, hva er sannsynligheten? Bare dumt å tenke sånn? Enig, men det er sikker mange som er villig å ta en kalkulert risiko (alle vi er, ellers hadde vi ikke kjørt MC men biler med maaange kollisjonsputer). Men den risikoen bør ikke overskride en viss grense.

Ikke glem at vi har en hjelm til, klapphjelm, som ligger sikkerhetsmessig imellom halv og hel...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Rent umiddelbart jvil jeg tro at det blir mindre skader i ansiktet med en helhjelm, men har ikke vært borti noen studier som bekrefter/avkrefter trua mi.

Brukeravatar
Raul Toujourd
Innlegg: 18
Registrert: 05 nov 2008, 22:16

Legg inn av Raul Toujourd »

I følge en studie av Dietmar Otte ved avdelingen for trafikkskadeforskning ved medisinsk fakultet på universitetet i Hannover treffer man asfalten med "helhjelmdelen" i 35% av tilfellene.

Her er skissen hans som viser fordeling av "nedslagspunkter:
Bilde

Benytter man en hjelm uten ansiktsbeskyttelse, har man bare 65% av den beskyttelsen en helhjelm har.
Benytter man en "shorty"/liten halvhjelm - slik som mange "bikere" gjør, er man fort nede i 31% av beskyttelsen en helhjelm gir...

Mulig det ikke ser fullt så kult ut med helhjem, men det er jaggu ikke kult å drikke suppe gjennom kjeve og tenner surra sammen med ståltråd heller...

Det absolutt teiteste jeg ser, er forøvrig folk med "baugporthjelmer" som kjører med luka åpen - ikke bare gir man bort 35% av beskyttelsen, man øker i tillegg risikoen for å brekke nakken med en sånn ca 5-600%...

PS
I min private forsøksserie har jeg hittil bare klart å få treffer i "19.4%"-området nede til høyre. Det har kostet meg et par gode hjelmer, men jeg har kun spist suppe av egen fri vilje hittil...

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Dette innlegget var svært interessant, takk for det.

Tja, da kan alle regne seg fram om de er villig å ta risikoen (35%) med å kjøre halvhjelm. Tror nok ikke det finnes en standard svar, vi er for forskjellige for det. noen ønsker den friheten å ha vinden rund nesa, og aksepterer risikoen som medfører dette.

Bare et lite tipp: Schubert har en halv/helhjelm (tror det var J1 den heter). Det er en halvhjelm med en carbonbøyle isteden for det en helhjelm har. En venn av meg kjører den og er svært fornøyd...


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Dortmunder skrev:
Bare et lite tipp: Schubert har en halv/helhjelm (tror det var J1 den heter). Det er en halvhjelm med en carbonbøyle isteden for det en helhjelm har. En venn av meg kjører den og er svært fornøyd...


Dortmunder
Har snakken med noen som kjører med slik hjelm, og de fullroser den. Det kan komme av at den gir mere luft inn. Brukes gjærne på de med stor skjerm på sykkelen...Gullvinge og BMW's LT
Bilde
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Ragnhild skrev:Rent umiddelbart jvil jeg tro at det blir mindre skader i ansiktet med en helhjelm, men har ikke vært borti noen studier som bekrefter/avkrefter trua mi.
Har noen et tips om hvor mye en hjelm tåler av
fall fra styret e.l. før en bør vurdere å bytte ? :ed (dekk vart skræmt no)...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Personlig ville jeg vel ikke blitt skremt om hjelmen falt ned fra salen, for eksempel. Men det er jo litt delte meninger om akkurat det.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Det er lurt å se etter riper, sprekker eller slagskader på hjelmen.
Tenk slik: Når en skal dele en glassrute, riper en i glasset og et lite kakk er nokk til at ruten deler seg.
Dette vil en vel ikke skal skje med hjelmen. Vær nøye med den, og sjekk den ofte for merker og riper.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jhn »

Jeg har vært to ganger i grøfta, rimelig hardt begge gangene og hjelmen
hadde store skader på hakepartiet og jeg kan bare forestille meg hvordan
trynet hadde sett ut hvis jeg hadde brukt halvhjelm.
Første gang jeg kjørte ut var også første gang på et par år jeg brukte
helhjelm.Aldrig mer halvhjelm på meg

Svar