Helhjelm vs halvhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Ragnhild

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen på forumet jhn :)

Er egentlig ikke så mye spørsmål om hva som er sikrest.
Når jeg vokste opp var det en større skepsis til helhjelmer, mange som ikke var helt komfortable med å pakke inn hele hodet slik. Men det er nok ikke tvil om at haka og også kjeve, munn og nese er bedre beskytta med en helhjelm skulle uhellet først være ute.
Verneutstyr er like mye ment å være en påminning om at man skal ta vare på seg selv, som det skal være beskyttelse mot skader. Beste verneutstyret man har er jo at man bruker hodet og tenker seg om, før man kommer i en trengt situasjon.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Jeg har vært to ganger i grøfta, rimelig hardt begge gangene og hjelmen
hadde store skader på hakepartiet og jeg kan bare forestille meg hvordan
trynet hadde sett ut hvis jeg hadde brukt halvhjelm.
Første gang jeg kjørte ut var også første gang på et par år jeg brukte
helhjelm.Aldrig mer halvhjelm på meg
Helt enig, jhn!
Tar ikke sjansen på å bruke åpningshjelm heller, jeg.
Har hørt en del historier om hvordan denne baugporten i verste fall kan forsårsake ansiktskader ved at åpningskonstruksjon knekker ved sammenstøt.
Den risikoen er vel ikke til stede i samme grad på en helhjelm, vil jeg tro.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jhn »

Takk for det Ragnhild. Jeg ser at mange bruker utseende for valg av
hjelm,det blir litt galt etter mitt hode. (det har kanskje noe med mitt
eget utseende og gjøre he he) Grunnen til at jeg brukte halvhjelm
de første åra var at den fulgte med sykkelen og litt uvitenhet kanskje
men ikke forfengelighet

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jhn »

AJ nå gjorde du meg nervøs he he. Jeg har akkurat kjøpt meg en
åpningshjelm,har ikke hørt noen historier som du nevner så jeg satser
på at det går bra.Håper jo at jeg har hatt mine uhell nå

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

jhn skrev:AJ nå gjorde du meg nervøs he he. Jeg har akkurat kjøpt meg en
åpningshjelm,har ikke hørt noen historier som du nevner så jeg satser
på at det går bra.Håper jo at jeg har hatt mine uhell nå
Går sikkert bra :m
Men jeg har faktisk hørt om tilfeller hvor denne åpningsdelen har forårsaket mer skader enn hva man trodde på på forhånd... :sk?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Intruder »

Hjelm ja---sverger til de gamle halvhjelmene,tror jeg ville følt meg "innestengt"
i en av de andre.
Selvsagt en smakssak også hvilken hjelm en vil ha. :janikk
Har noen peiling på merking av hjelmer,er sikkert mye å velge i både seriøst og
ikkeseriøst. :scratch :[-( =;
MC-handlernes utvalg bør en da kunne stole på,eller..... :-k

La oss kjøre igang en gammel AJ-føljetong ! :yeahright :rose :-J
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jonnykr »

Har hørt om denne hel vs halvhjelm diskusjonen lenge nå og registrerer at ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.

Er forresten i tvil sjøl også, for man blir jo påvirket av all skremselspropagandaen. :prop:
Tut & Kjør!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

jonnykr skrev:ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.
Sant nok... :-k
Selv er jeg skeptisk til disse åpningshjelmene fordi jeg tror (muligens uten god grunn... :eh ) at baugporten kommer til å knekke ved et sammenstøt med noe, som veidekke, karosseri på en bil, trær osv. osv.
Og hvis den gjør det så innbiller jeg med at den bidrar til å øke skadeomfanget.

Mye skepsis bunner i synsing og jeg ser slett ikke bort fra at jeg er blant de som er havnet i den fella... :dontknow

Ellers, velkommen her på MCsiden.no :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jonnykr »

HeHe. Det rare er at noen kompiser og meg som skal på MC tur til sommeren, er midt oppi denne diskusjonen. Selv byttet jeg fra halv til helhjelm halvveis i sesongen i fjor, har altså begge deler og lurer fælt. Men jeg ser jo fornuften i argumentet om bedre beskyttelse av ansiktet med helhjelm, så det heller nok mot helhjelm.

Stil mot fornuft, med andre ord. Ikke lett dette her. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hjelm?

Legg inn av Erling »

lazy skrev:Har hus i Florida, der bruker vi ikke hjelm bare solbriller(påbudt) Ikke noe er som å bestemme selv. Det er frihet....
ja vi er blitt sååå hjernevaska av Formynderstaten, at vi ikke lengre reagerer på alle påbud... og slik vil sosialistene at vi skal ha det.
Vi er til for Staten.
jeg fatter ikke hvordan jeg klarte å vokse opp uten alle lover/påbud/bestemmelser vi har nå? :ills

Og på AP sitt programm, kommer Partiet før Landet..dvs. oss.folket.
Det sier vel det meste..eller? ](*,)

Over til noe mere alvorlig. Jeg kjøpte meg denne IXS hjelmen for kjøring med Vannbussen. Den er godkjent, kontra gode gamle Tommyhjelmen vi brukte helt i begynnelsen av søttitallet.
Gleder meg til å kjøre med 1/2 hjelm igjen.
Helt herlig følelse kontra innelukka helhjelm miljøet.

http://shop1.hostettler.de/b2c.asp?PageNo=DEFAULT
Bilde
Sist redigert av Erling den 21 mar 2010, 14:48, redigert 1 gang totalt.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
gaus
Innlegg: 117
Registrert: 29 okt 2009, 23:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av gaus »

Jeg brukte halvhjelm et par sesonger tidlig på 70-tallet, og kan ikke finne noe argument som skulle få meg til å bruke noe slikt igjen. Åpningshjelmer har jeg ingen erfarng med. Hjelmen er den viktigste delen i vår livsforsikring, og da er kun det beste godt nok!

Jeg synes det er greit å forholde meg til Norges Motorsportsforbunds lover og regler for Road Racing, hvor det står at "Kun helhjelmer av glassfiber/kevler med splintsikker visir er tillatt. Hjelmene skal ha en av følgende standarder for godkjenning: Europa: ECE 22-05, "P", Japan: JIS T 8133 : 2000, USA: SNELL M 2005".

I motsetning til RR førere, omgir vi oss med møtende trafikk, steinete grøfter, trær og autovern, så da bør vi ikke ha noe dårligere utstyr enn det som er godkjent for dem.

Og ja, i USA er det mange som ikke har nok omløp i hue til å tenke på konsekvensene ved det å kjøre uten hjelm.
Turen nytes best sammen med den man er glad i.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html

Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Erling »

gaus skrev: Og ja, i USA er det mange som ikke har nok omløp i hue til å tenke på konsekvensene ved det å kjøre uten hjelm.
Bevares Gaus, viste ikke at du var så influert av propaganda til sosialistene :eh
Så,.. ett helt folk på snaue 300 millioner ( les USA), er dumme i dine øyne, fordi de ikke har formynder & avgift stat som her,.. "densisteSovjetstat"?!
hmmmm :jada: god bedring!
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jonnykr »

gaus skrev: Og ja, i USA er det mange som ikke har nok omløp i hue til å tenke på konsekvensene ved det å kjøre uten hjelm.
Hvordan VET du det egentlig? Det kan vel også være at i USA har man valgmuligheter, ikke påpud og at mange derfor VELGER å kjøre uten hjelm. Dette er jo ikke det samme som at de IKKE er klar over eventuelle konsekvenser, men at dette er en kalkulert risiko de selv VELGER å ta. Akkurat som at mange velger halvhjelm i Norge, eller i det hele tatt velger å kjøre MC.

For alle vet jo at "det er farlig det". Så individuelle valg må ikke bety at "mange" mangler omløp i huet, men at de velger å TA denne kalkulerte risikoen. Og jeg støtter faktisk retten TIL å velge.

Og skal man virkelig snakke om "omløp i huet", så bør vel alle MC kjørere vurdere sitt eget "omløp", for det er jo ikke helt ufarlig å kjøre MC men vi gjør det jo alikevel. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Knut Morten »

AJ skrev:
jonnykr skrev:ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.
Sant nok... :-k
Selv er jeg skeptisk til disse åpningshjelmene fordi jeg tror (muligens uten god grunn... :eh ) at baugporten kommer til å knekke ved et sammenstøt med noe, som veidekke, karosseri på en bil, trær osv. osv.
Og hvis den gjør det så innbiller jeg med at den bidrar til å øke skadeomfanget.

Mye skepsis bunner i synsing og jeg ser slett ikke bort fra at jeg er blant de som er havnet i den fella... :dontknow

Ellers, velkommen her på MCsiden.no :thumleft
Så galt kan det vel ikke være, Politiet kjører jo med åpningshjelm.

Når jeg ser alle de fluene og andre ting som sitter på hjelmen etter en tur,er jeg ikke i tvil om at helhjelm gir best beskyttelse under kjøring.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

:knegg
Blir visst litt "stemning" av å diskutere dette med hjelmer, gitt... ;e

Et hjelmpåbud her i landet er vel greit, skulle jeg mene. Hva de velger å gjøre i USA får vel være deres business... Eller... :eh

Skulle man dette av sykker'n i fart og slå hodet i bakken kan det fort være lurt med litt beskyttelse. Det skal egentlig ikke så mye til før hodeskallen slår sprekker...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar