Helhjelm vs halvhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av rogg »

Har selv vurdert åpningshjelm, med synes ikke de passer på meg. De sitter for dårlig på meg. Jeg liker at hjelmen klemmer rundt hele hode, også kjakene.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Globe »

Har selv en helhjelm, men har også vurdert åpningshjelm. Åpningshjelm virker veldig praktisk, og de fleste av disse kan vel demonteres til halvhjelm. Hører at mange av de som foretrekker halvhjelm gjør det av både litt forfengelighet i forhold til type sykkel (det samme gjelder vel helhjelmer), og argumenterer med faktorer som faller inn under fellesbetegnelsen: Bedre kjøreopplevelse. Ser også i andre debatter om temaet at de som sverger til halvhjelm påstår at de mener det nærmest øker sikkerheten da de mener at det kjøretekniske bedres ved at man er mer i kontakt med omgivelsene, i og med at man ikke er så "lukket" i "hjelmboksen" :)

Det er selvfølgelig ikke vanskelig å se for seg hva som skjer om ulykken skulle være ute, om man/når man lander med haka i asfalten...men skal man tenke worst case i alt man foretar seg, så får man ikke opplevd stort - generelt sett - og opplevelse er vel et nøkkelord for mange av oss i vårt entusiastiske forhold til MC.

Har en kjenning som er helt klar på at det eneste som duger er helhjelm....."ja om du er glad i suppe, må du gjerne bruke halvhjelm" er, fritt skrevet etter husken, et av hans utsagn for å understreke viktigheten av hel - kontra halvhjelm. I stort sett hele høst og vinter har samme kjenning brukt sykkel til og fra jobb.....og da snakker vi sykkelhjelm: :scratch
Bilde

..turen på tråsykkel, fra Byåsen og ned til Trondheim sentrum, gir en hastighet høy nok til at et tenkelig worst-case-scenarie nok bør inkludere fare for suppespising også for trampsyklister, så her snakker vi også om en kalkulert risiko. :scratch

Hmmm...fikk faktisk enda mer lyst til å skaffe meg åpningshjelm (demonterbar), eventuelt en halvhjelm som en "cruisinghjelm" for de små ettermiddagsturene i lokalmiljøet, mens jeg skrev dette :)

Interessant debatt er det, og nyttig.....også skal vi være glad for at valget, til syvende og sist, er vårt......hva gjelder hjelmtype ;e :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

Om jeg hadde hatt en sånn sykkel, noe som slett ikke er utenkelig at jeg skaffer med en gang, så er halvhjelm en selvfølge :knegg Har så klart med stilen å gjøre
Eller kanskje en skinnhjelm som den denne karakteren har... :P --> :prop:
07_Triumph_Bonneville.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av mekkern »

grunnen til åpningshjelm for min del er muligheten til mere luft og enklere kommunikasjon når man stanser et øyeblikk.gi beskjed til andre med helhjelm blir skriking inne i hjelmen synes jeg..også for å stanse og ta bilder på tur uten å kle av seg hanskerog hjelm.
har halvhjelm også men det er mest for putre rundt i nabolaget og andre steder i lav fart-som på tråsykkel....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

Jo'a... ser fordelene med åpningshjelm, ja... :-k
Men Caberg'en jeg hadde manglet det meste som jeg synes en god hjelm skal ha; bla. hadde den dårlig hakereimløsning og var veldig støyete...
Dessuten syntes jeg den var tung...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jonnykr »

Knut Morten skrev:
AJ skrev:
jonnykr skrev:ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.
Når jeg ser alle de fluene og andre ting som sitter på hjelmen etter en tur,er jeg ikke i tvil om at helhjelm gir best beskyttelse under kjøring.
Neida. :D Hadde en Intruder før med en vindskjerm montert og den gjorde virkelig susen. Kan ikke huske å bli truffet av fluer og/eller andre insekter i det hele tatt. :D
Tut & Kjør!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av TBI81 »

Apropos halvhjelm og suppe. Noen som vet hvor hissig landeveisrøverne er på ikke-godkjente hjelmer? Feks en liten tyskerhjelm som helt åpenbart ikke er E-merket.

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Spiff »

Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Rottenikken »

C3 er bra den, har en slik en selv av samme grunner som du nevner.
Brukte C2 før men C3 er bedre
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Globe »

Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff

:lol Godt skrevet :thumleft

Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt... :-k må kanskje prøve en C3 :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

Rare greier med hjelmer...
Jeg har to NZI hjelmer; en SpyderIII og en SportsTouring. Begge helhjelmer. Den sistnevnte en vanlig fiberhjelm med innvendig solvisir og sånn microlåsesystem.
Den førstnevnte er en carbonhjelm, uten solvisir og med dobbelt D-ring låsing av hakereima.

Innvendig og nedkant, dvs. kragen på hjelmene ser begge hjelmene helt like ut. Fóret er like fyldig innvendig som i krage og slutter like godt om hodet og ørene.
Men det rare er at SportTouring hjelmen støyer mer enn Spyder III... :scratch
Hvorfor? Dette har jeg enda ikke greid å finne ut av...

SpyderIII er for øvrig den beste jeg har hatt hva gjelder støyskjerming.
Kan det være at krabonmaterialet demper støy bedre enn vanlig fiber? :dontknow

For øvrig må jeg gi skryt til begge hjelmene siden det er helt uproblematisk å bruke briller; enkelt å skyve på plass uten fare for å skade stengene. Dette gjelder også solbriller med tykke stenger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Onsløv »

Globe skrev: Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt... :-k må kanskje prøve en C3 :-k
Har C2 jeg også, susing og bråking er pga vindskjermen har jeg funnet ut. Ble straks bedre da jeg kjørte uten vindskjerm. Så min skal moddes.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Intruder »

Er vel som å banne i kjerka kanskje,men jeg bruker halvhjelm
med visir. :oh :notlistening
Syns jeg ligner litt mer på dæssa heilt ænslesskara da,men prøver
å smile litt lell je da.. :D Og hælse på dom je møte.. :prf :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Nordlendingen »

På min nylig avslutta tur Gardermoen - Rena -Bodø, fikk jeg skikkelig gnagsår bak begge ørene av kombinasjonen heilhjelm og solbriller. Jeg har gått og sikla på en Schubert C3 i flere måneder, og nå har jeg investert i en sånn. Jeg har ikke fått brukt den så veldig mange milene enda, men den er enormt behagelig. Jeg har kjørt noen mil i skikkelig sprutregn, og den er iallefall tett! Ikke antydning til vanninntregning noe sted, og faktisk den mest støysvake hjelmen jeg har prøvd til nå. Det blir aldri noe anna enn åpningshjelm på meg heretter, såpass kan jeg si.

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Intruder »

En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar