Helhjelm vs halvhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av pelsen »

Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
hvis noe skjer så kjøper man vel en skikkelig helhjelm neste gang, om man trenger ny hjelm...

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av mekkern »

Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.

Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av mekkern »

Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
samme som med en halvhjelm til 1500 antagligvis siden begge er godkjent etter samme norm.......
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.

Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.

En halvhjelm e nok ikke ubrukelig,den forhindrer ofte at man knuser
skallen,man berger altså livet
To gang har æ vært i grøfta,en gang uten noen skader og en gang med
alvorlige skader men uten sårskader
Begge gangene bar hakepartiet på helhjelmen tydelig preg av kraftig
sammenstøt med moder jord,æ tør ikke tenke på kossn ansiktet
hadde sett ut hvis æ hadde brukt halvhjelm.
Æ e veldig glad for at æ va såpass hysterisk at æ brukte helhjelm

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Onsløv »

Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff
For å tilfredstille en ikke brillebrukers nyskjerrighet:

Så, hva er prosedyren nå med åpningshjelm? Er det kun punkt 2?

-mvh-
Kristian

Gammelgutt

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg er brilleavhengig og har både helhjelm og åpningshjelm(Caberg justissimo). Bruker nå mest helhjelmen, mindre støy, bedre sidesyn og mye lettere, men savner solvisiret. Tar av brillene og putter den ene stangen i munnen, setter hjelmen på hodet og flytter brillene til hånden før jeg trer hjelmen ned på nepa, setter på brillene og stammer hakeremmen. Må nok innrømme at det er lettere med åpningshjelmen. Har ikke vurdert halvhjelm.

Svar