Kjøreklær for varme sommerdager?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av AJ »

Noen som har prøvd denne eller andre væskekjølte kjøreklær?
Denne tror jeg ville vært behagelig å hatt på det varmeste nå i sommer. Som f.eks. i går da temp.måleren på sykkelen viste 32 grader på det heiteste på turen til Sverige...

https://www.macna.com/products/dry-cooling-vest/
Kjølevest.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Dansekris »

Jeg ville nok heller ha spart de pengene og dynka det du har innefor kjørejakka med kaldt vann og så snørt igjen.

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av evergud »

Et fuktig silkeskjerf er gull.

KawaKjetil

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av KawaKjetil »

Kjøpte dongeribukse med kne og sideputer samt kevlarinnlegg og en kjørejakke (kan se tvert igjennom den) type tynn Alpinestars som det blåser tvert igjennom i Frankrike pga heteslag. Skinndressen var klistret til kroppen i over 30+, ubehagelig!
Om jeg ville gått på tryne med det? Nei!!
Men en kjapp risikovurdering tilsa at det er bedre å være våken og avkjølt enn svett og uoppmerksom. Kjørte de siste 2500 km i opp mot 38 varmegrader. Var meget behagelig.
Kommer ikke å bli brukt hjemme i Norge, men pakker det ned til neste tur i varmen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av FredrikE24 »

Man skal ikke kimse av varmen. Litt Off-Topic, men lærte meg at man ikke skal presse seg så hardt i varmen.
Var i Kroatia for to år siden på tråsykkel i steikende sol. Tempen var 34 i skyggen. Etter å ha tråkket det jeg var kar for i et kvarter var jeg så overopphetet at jeg fikk store smerter i kroppen, særlig mageregionen av en eller annen grunn. Så ble jeg raskt så dårlig at jeg måtte legge meg flatt på bakken, det hjalp ikke for smertene overhodet. De som var med meg skjønte ikke helt greia. Etter under et minutt svartnet det helt, jeg så bare svart, men var bevisst. En Kroat skjønte greia, tok affære og dynka meg med vann, først med hageslangen, så iskaldt vann fra flaske. Det iskalde vannet var det som gjorde susen, etter noen minutter med aktiv kjøling og mange dunker vann senere var jeg i knallform igjen..

Konsekvensen av dehydrering og høy varme lærte man på den harde måten. Å kjøre motorsykkel i full dress i slik varme i timesvis vil nok kunne utløse det samme om man ikke sørger for å drikke nok og ta nok pauser. Ikke minst er det ubehagelig.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Dansekris »

Jeg opplevde det samme da jeg leide meg motorsykkel på Samos i fjor. Kjørte i skjorte og vanlig bukse. Etter et par timer ble jeg plutselig kjempekvalm, svimmel og fikk en intens hodepine.

Jeg tror det skjedde fordi jeg var for eksponert for sola. Da vi kjørte gjennom Frankrike og Italia nå på turen hadde vi flere ganger godt over 35 grader. Jeg har svart kjørebukse og svart hjelm med sota visir, så merka varmen veldig godt, men jeg tror også at vi klarte å kle ute det verste. Sol direkte på hud tror jeg ikke er noen god idè.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. På varme sommerdager er det deilig uten vindskjerm :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vet ikke jeg altså, jeg tar mye heller BMWen enn Jawaen i varmen. Jeg koker over i 30 varmegrader på Jawaen, på BMWen takler jeg det helt fint. Jeg blir liksom ikke avkjølt av varm vind over hele kroppen.

KawaKjetil

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av KawaKjetil »

Ser jeg skrev heteslag, heller overoppheting med dertil ubehag

Glemte å nevne veske/vann. Drakk 3-5 liter daglig alt etter hvor mange timer kjøring. I starten av dagen gikk det mest. Hadde alltid vann med i bagasjen slik at jeg kunne hive innpå om det ble ubehag.

Det beste er å styre unna varme områder, men det er jo ikke alltid så lett. Mange drikkepauser bøter litt på


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Stian87 »

Drikke vann og kjøle seg ned med litt vann over hodet hjelper.

Dette er jo ganske individuelt da, tåler varme ganske godt selv, men merker at jeg blir nærmest desperat i full skinndress i kø eller ved lyskryss i tretti pluss. :O når jeg kjører går det stort sett greit, men skreller av meg dressen ved første anledning.

Personlig har jeg heller ikke noe behov for kaldt vann når det er skikkelig varmt, da er vann vann. Selv om kaldt klart nok er mer leskende.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av AJ »

Nå har jeg kjørt med disse HELD Fame II jeansbuksene både på korte og lange turer og må bare fullrose disse for å være behagelig å ha på og for god lufting. Ingen svetting og annen ubehag pga. varmen, selv i 30 + varmegrader.
Er absolutt å anbefale!

Hvordan sikkerheten er i forhold til vanlige tekstil - og skinnklær skal jeg ikke uttale meg om siden jeg heldigvis :overtro har sluppet å sjekke de mot en runde på asfalt og evt. grus...:
Held jeans.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av erik m »

De fleste av de kjente merkene dongeribukser med kevlarfor har vært grundig kontrollert av institutter som tyske TüV. Både rivefasthet (dårlig norsk ord, men alle skjønner vel hva det betyr) og sklibegrensing (enda værre norsk, beklager) har vært fullt ut akseptabelt opp til hastigheter rundt 120.
Det handler jo om to saker; at asfalten ikke sliter hull eller sømmer revner om du sklir bortover, og at det er nok friksjon til å begrense hvor langt du skal skli, men ikke så mye at det blir bråstopp. Slagdemping avhenger jo av kne- og hofteinnlegga og har ingenting med sjølve buksa å gjøre.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av erik m »

Fra Tourenfahrer juli 2020. Med i testen var også ei Heldbukse, riktignok ikke samme modell men en som heter "Road Duke jeans" . både den og modellene fra iXS, Klim, Modeka, Rokker, Scott, Trilobite og Vanucci betod testen. For de tyskkundige Abriebprüfung
Mit drei Proben jeder Jeans ging es auf den Abrieb-Prüfstand der TU Darmstadt im Fachbereich Fahrzeugtechnik. Gemessen wurden Lochbildung, Reibwert sowie der Rutschweg. Die TU Darmstadt hat sich vor vier Jahren für ein neues EU-weites Prüfverfahren eingesetzt, das seit diesem Jahr in der Norm EN 17092 seine Gültigkeit findet. An diese noch recht junge Norm angelehnt, haben auch wir getestet. Dabei werden dreimal je drei kreisförmige Stoffproben in Aluminiumschablonen und anschließend in einen Stern mit drei Achsen eingesetzt, die mit bis zu 120 km/h rotieren können. Bei Erreichen der Testgeschwindigkeit werden die Proben
mit dem Anpressdruck eines Standardfahrers in Rückenlage auf genormten AutobahnBeton fallen gelassen. Der Standard-Fahrer wiegt nach Normung 75 kg und ist 1,75 m groß. Die Faserrichtung der Stoffproben wird bei jedem der drei Prüfläufe (»Schüsse«) geändert, sodass auf jedem Prüfkopf je einmal die Faserrichtung 0, 90 und 45 Grad eingespannt ist. Darunter
werden zwei Lagen Kevlar gelegt, um den Gummipuffer des Testgeräts zu schonen. Vorteil dieses Verfahrens ist die Vergleichbarkeit innerhalb des Testfelds sowie die Reproduzierbarkeit. Jeder Schuss wird unter denselben
Bedingungen durchgeführt. Dieser Test ist sehr realitätsnah angelegt, wodurch die Werte einem echten Unfall
nahekommen. In der Norm ist eine Einteilung nach Sturzzonen vorgesehen: So müssen die Bereiche im Schritt oder der Kniekehle deutlich weniger aushalten als beispielsweise die Stoffe an Hüfte oder Knie. Des Weiteren wird in vier Geschwindigkeitsklassen getestet: bis 25 km/h, bis 45 km/h – dies simuliert den Stadtverkehr –, bis 75 km/h für die Landstraße und bis zu 120 km/h für die Autobahn. Ein Stoff gilt dabei als zerstört, wenn zwei oder mehr der neun Proben Lochbildung aufweisen. Weist nur eine Probe ein Loch auf, wird erneut getestet.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 22 jul 2021, 22:30 Nå har jeg kjørt med disse HELD Fame II jeansbuksene både på korte og lange turer og må bare fullrose disse for å være behagelig å ha på og for god lufting. Ingen svetting og annen ubehag pga. varmen, selv i 30 + varmegrader.
Er absolutt å anbefale!

Hvordan sikkerheten er i forhold til vanlige tekstil - og skinnklær skal jeg ikke uttale meg om siden jeg heldigvis :overtro har sluppet å sjekke de mot en runde på asfalt og evt. grus...:

Held jeans.JPG
Jeg kjører nå i slike.

https://www.revitsport.com/en/motorcycl ... e-3-silver

Mesh, så luften slipper enda bedre i gjennom enn på jeans. Dette er rett og slett nettingklær på mange områder, men fremdeles fullstendig kevlar, med knebeskyttere. Og tilsvarende jakke finnes.

Finnes også i 3-sesong versjon:

https://www.revitsport.com/en/motorcycl ... lver-black

Denne har foring under, samme med buksen, tar man ut foringen er det samme som Airwave.

Det blir jo da full MC-utstyrs-stil på deg, men gud hvor godt det er når gradestokken stiger. Jeg har svart versjon selv fordi jeg vet jeg skitner den litt til, og da er ikke hvit fint. Er man veldig opptatt av temperaturen så er jo hvitt svalere. Men fremdeles ekstremt luftig selv på de varmeste sommerdager.

Svar