Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 15 des 2020, 13:41 Så det du sier er at denne trekker maks 2,4 og ikke 3,4?

USB.jpg
Det står gjerne bak på eller på en liten klistrelapp eller noe. Men man får kjøpt 12v uttak som takler opp mot 5 ampere har jeg sett. Ut fra bildet kan jeg ikke se hvor mye man kan dra ut av denne. Men jeg anntar at beskrivelsen betyr hva man maks kan dra av hver port. Altså kan man maks dra 1 ampere av den ene porten og 2.4 ampere av den andre. Men dte kan også være at den takler begge deler.

Ta bilde av det som står med bitteliten skrift ett eller annet sted. Enten på selve enheten, eller i bruksannvisningen etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er slik jeg TROR det er, så vil denen fungere slik at hvis du dytter inn en ipad og lader denne med full guffe (2.4 ampere) så gjør den nok det. Men hvis du dytter inn mobilen i den andre samtidig, så vil jeg tro amperen til ipaden går ned for å gi nok strøm til begge enheter.

Det er ikke sikkert at det er slik men ganske typisk at det er det.

Men se det som står med liten skrift ett eller annet sted. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du feks. ser på denne:
https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohls ... r387361000

Så står det under spesifikasjonene at denne tåler 2.4 maks belastning. Men de tstår også at begge portene takler 2.4 ampere. Det vil si at 2.4 ampere er fordelt på de to portene. Man får altså ikke ladet med 2.4 ampere på begge portene samtidig.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Det står output USB 5V 2,4+1A, så da vil jeg tro at den leverer inntil 3,4 A dersom begge portene er i bruk.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av bm »

Roterende jigg for bruk i Co2 laseren. Kan da gravere på runde objekter.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 15 des 2020, 21:29 Det står output USB 5V 2,4+1A, så da vil jeg tro at den leverer inntil 3,4 A dersom begge portene er i bruk.
Mulig. Men jeg er fortsatt ikke overbevist om at den klarer 3.4 ampere. Men jeg kan ta feil. Mange som markedsfører disse på nettop den måten. Jeg tror man får kjøpt slike med opp mot 5amp total kapasitet, men disse er dyrere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Men altså, jeg tror at man ikke trenger noen voldsomme USB ladere på sykkelen. Jeg ville kjøpt en god USB lader og koblet denne direkte til en stor batteribank på rundt 20.000mA (20 ampere). Da har man større kapasitet enn det MC batteriet har i et lommeformat. Denne kan du også ta med deg inn på hytte, ut i skogen etc.

Sørg bare for at denne lader hele tiden fra USB uttaket så stapper du alt du skal lade inn i batteribanken. En batteribank har mye høyere kapasitet også og kan lade både mobil og ipad med full atyrke, i tillegg til andre ting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Her har du en:
https://www.anker.com/products/variant/ ... 0/A1277011

3 utganger og den leverer altså totalt 6 ampere. Det vil si 2 ampere pr. Utgang hvis du bruker alle. Batteribanken er på over 26.000mA og kan i all hovedsak erstatte et 12v uttak, for så mye strøm trenger man vel ikke i løpet av et døgn eller to, eller tre?

Jeg har helt siden starten av mc karrieren brukt power banker (batteribanker) og har til gode å bruke dem opp i løpet av en tur. Lade gjør jeg på hytten eller hotellrommet etc. du slipper også evt. å legge opp 12v uttak.

Alternativt kan du kjøpe deg en waterproof batteribank og montere denne på sykkelen og lage egen ladeport og utganger i dashbordet.

Fordelen med batteribank er at den kan spytte ut langt mer power enn en slik usb lader.

Når jeg er på lange dagsturer så kobler jeg mobil til batteribank og lar den bare stå i så den er oppladet hele tiden. Kjekt hvis man hører på musikk og bruker GPS på kobilen etc. jeg har aldri klart og tømme min 12000mA batteribank i løpet av et døgn eller to.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Takk for tipset! Jeg har så mange batteribanker allerede at jeg tror jeg klarer meg. Inkludert en vanntett med solcellepanel. Jeg fikk også en ny batteribank i julegave fra Delta senest for to dager siden...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 16 des 2020, 08:20 Takk for tipset! Jeg har så mange batteribanker allerede at jeg tror jeg klarer meg. Inkludert en vanntett med solcellepanel. Jeg fikk også en ny batteribank i julegave fra Delta senest for to dager siden...
Da ville jeg nok bare brukt det. Så sant du da ikke skal ut på en ukestur uten mulighet for lading. men de færreste av oss er vel på slike turer vil jeg tro. Jeg kjørte fra Molde til Fredrikstad med en del omveier og kostet på meg to overnattinger. Batteribanken jeg hadde på 12.000mA holdt liv i både iPhone, og iPad de to dagene uten problemer. Hadde sikkert klart meg i en eller to dager til også.

Man kan forøvrig relativt enkelt lage seg en slik ladekrets selv også, men de ter vel for spesielt interreserte og kanskje ikke verdt den hundrelappen det koster for en USB lader.

Men som oftest er buy, bedre enn DIY :sk?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av kjellv »

Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 16 des 2020, 20:51 Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig :prf
Ja da trenger man selvsagt 12V rett fra batteriet og slike USB uttak er jo ubrukelige til slikt. Så sant man da ikke finner luftkompressorer og varmellementer som går på 5V, noe som vel er tvilsomt.

Men man kan ha begge deler. Batteribanken samt USB uttaket gir strøm til telefon og nettbrett etc. mens 12V uttaket bruker man ved å ta ut USB adapteret i 12V (sigarettenner uttaket) og dytter inn en 12V uttak som kan brukes til alskens annet.

Selve koblengene er er jo rimelig simpelt. Det vanskeligste er å få det pent, skjule ledninger etc. Der er jo alle sykler forskjellige og sykler med kåpe og større dashbord etc. gjør nok denne jobben litt enklere da man kan skjule mye samt beskytte kontakter etc. fra vær og vind.

Min S1000R er dermed særdeles dårlig egnet til slikt. Dette gjelder nok de fleste nakensykler vil jeg tro. Men umulig er det nok ikke.

I prinsippet snakker vi to ledninger. strøm og jord fra batteri eller evt. via en annen kurs. Feks. baklyset. Det er så enkelt som det kan få blitt. Kobler man en egen "kurs" rett fra batteriet så må man legge til en sikring. Denne kan enkelt festes til selve ledningen. Poblemet her er at strømmen alltid vil være på hvis noe er koblet til, uavhengig om tenningen er på eller ikke. Man kan evt. enkelt koble en bryter på denne ledningen. Men det blir på en måte litt mer "jalla". Men det funker selvsagt.

Det finnes jo mer sofistikerte måter å gjøre dette på selvsagt hvis man har en del kunnskap rundt dette, men i mitt hode er det enkleste å ikke finne opp kruttet på nytt og koble seg rett på baklyset med et sigaretttenner uttak. Bare pass på at sikringen til baklyset er kraftig nok, noe den mest trolig er. Hvis ikke kan man sette inn en større sikring.

Slik jeg tenker så ser jeg ikke problemet med å sette inn en større sikring i dette tillfellet. Noen får rette på meg hvis jeg tar feil.

Hvis man la oss si bytter ut en 10 amp. sikring med en 15 amp sikring så betyr dette bare at man kan trekke mer ampere på kursen. Baklyset trekker jo ikke mer strøm av den grunn. La oss si man midt på ledningen fra sikringsboksen til baklyset huker seg på med ledningen fra en 12V uttak. Sett at denne ledningen er riktig dimensjonert så vil denne fint klare 15 ampere i worst case scenario. Poenget er at alle ledninger bør dimensjoneres for den amperen sikringen har. For sikringen skal beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til. Disse har egne kretser som beskytter dem. Dem skal vertfall ha det.

Problemet kommer først når ledningen til baklyset IKKE er dimensjonert for 15 ampere. HVIS man skulle finne på og trekke feks. 15 ampere fra sigarettenner utaket så vil ledningen fra sikringsboksen og frem til der du skjøtet deg på fort bli veldig varm og i værste fall smelte. Først DA har man et større problem.

Men det er så lite sannsynlig at dette skjer at jeg tror sjansen for å bli truffet av meteor er større. For det første trekker man vel sjelden eller aldri 15 ampere av 12V uttaket. Noen sekunder/minutter vil nok gå bra uansett, men over tid er dette lite sannsynlig at man kommer til å gjøre.

Så lenge sikringen er på feks. 10 ampere så er nok ledningen også ratet for dette. Baklyset trekker nok ikke i nærheten av 10 ampere og derfor kan man koble mer utstyr til denne ledningen uten problemer.

Jeg har selv testet en del i furtebua vedrørende overbelastning av ledinger for å se hva dem tåler. Jeg har noen små jumper wires som er ratet for 500mA (0.5 ampere). Disse har jeg kjørt 12V og 4 ampere gjennom i nesten 5 minutter. Altså 8 ganger kapasiteten dem er ratet for. Dem ble veldig varme og myke samt litt sticky, så dem hadde definitivt ikke overlevd en time uten at dem smeltet. At man da kan trekke 15 ampere i en ledning ratet for 10 ampere er jeg overbevist om at man kan. også over lenger tid.

Men anbefalt er det jo selvsagt aldri. Ikke når konsekvensene er at sykkelen kan brenne opp.

Jeg anbefaler dog bruk av silikon kabler. Disse tåler mye høyere varme, er mer fleksible etc. Isolajonen på en silikon kabel klarer man nesten ikke å smelte med en loddebolt. Dem tåler vertfall rundt 200 grader.

Som dere sikkert har lagt merke til så er dette et tema som fasinerer meg litt. :)

Men jeg er på langt nær noen proff og jeg har nok en noe forenklet syn på hvodan ting fungerer, men da er det jo fint at man har noen elektroingeniører her inne som kan gi litt ekstra input. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 des 2020, 07:33 Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.
Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?

Kan du gi meg eksempler på komponenter som sikringen i en kurs skal beskytte på en motorsykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at enhver komponent man kobler til en kurs skal ha egen beskyttelse/sikring/krets som forhindrer skade. En lyspære bare bytter man, så den trenger ikke en beskyttende krets. En USB lader har beskyttelse og vil ryke hvis spenningen blir for høy. Denne igjen beskytter da også det som er koblet til den og har derfor ikke noe med hovedsikringen på kursen å gjøre.

Det er vertfall slik jeg har oppfattet det.

Svar