Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av kjellv »

Det er mye snakk om å stjele strøm fra baklykta. Enkelt og greit nok i mange tilfeller. Men er det LED baklykt så funker nok ikke det så godt om man trenger strøm til mer enn å lade telefonen.
Men ikke prøv dette dersom du har en nyere sykkel med canbus! Det blir krøll..!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 17 des 2020, 07:48 Det er mye snakk om å stjele strøm fra baklykta. Enkelt og greit nok i mange tilfeller. Men er det LED baklykt så funker nok ikke det så godt om man trenger strøm til mer enn å lade telefonen.
Men ikke prøv dette dersom du har en nyere sykkel med canbus! Det blir krøll..!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Enig. Uten Canbus kan man stjele styrestrøm til et rele.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er jeg enig i. Å rote med elektronikken på nye sykler kan lage krøll. Men det er altså ikke det jeg snakket om i et tidligere innlegg.

Det var vel snakk om en USB lader i tillfelet her og det tror jeg er uproblematisk å dra fra kursen til baklykten. Kan ikke tenke meg at den led pæren treker så mye. Er det en 1W led så snakker vi ca. 1 ampere. (Ta det siste med en klype salt)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35 Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.

En annen sak er at strømmen som skal til for å få en sikring til å gå varierer veldig fra type til type. De fleste bil- og motorsykkelsikringer er ganske unøyaktige. Trekker du 25A gjennom en 15A sikring vil det kunne gå mange minutter før den ryker.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 17 des 2020, 08:28
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35 Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.

En annen sak er at strømmen som skal til for å få en sikring til å gå varierer veldig fra type til type. De fleste bil- og motorsykkelsikringer er ganske unøyaktige. Trekker du 25A gjennom en 15A sikring vil det kunne gå mange minutter før den ryker.
Ja, jeg mener jeg har lest såpass om dette den siste tiden at jeg ikke var helt på jordet her. Men jeg er jo ikke akkurat noen ingeniør, og vil gjerne ha eksempler som motsier meg hvis jeg tar feil.

Det samme gjelder jo i hus. Sikringenes hovedoppgave er jo ikke å beskytte TV'en eller stekeovnen, men for å beskytte kursen for overbelastning. En TV har feks. en egen strømforsyning (innebygget) med egen beskyttelse og det samme vil jeg tro gjelder alt man kobler til som er godkjent for bruk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.

Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).

https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 des 2020, 09:44 Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.

Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).

https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.

Det skader jo aldri med en sikring ekstra for beskyttelse, men jeg mener det ikke er nødvendig. Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg har lest å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til.

Selv om USB uttaket skulle bli overopphetet så vil ikke ledningene ellers ta fyr grunnet dette. Derimot vil det nok til slutt bli en kortslutning i sigarettennerutaket og da går hovedsikringen og strømnettet er reddet.

Jeg har vertfall aldri hørt om at noe slikt har skjedd.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 17 des 2020, 10:20
cannon skrev: 17 des 2020, 09:44 Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.

Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).

https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.

Det skader jo aldri med en sikring ekstra for beskyttelse, men jeg mener det ikke er nødvendig. Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg har lest å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til.

Selv om USB uttaket skulle bli overopphetet så vil ikke ledningene ellers ta fyr grunnet dette. Derimot vil det nok til slutt bli en kortslutning i sigarettennerutaket og da går hovedsikringen og strømnettet er reddet.

Jeg har vertfall aldri hørt om at noe slikt har skjedd.
Det var du som mente lengre opp her at komponenter gjerne har har innebygget vern. Jeg refererte bare til saken om loddestasjonene som et appropos, uten at det legger "grunnlag for diskusjonen".
Jeg tror ikke at instrumentpanel, ECU, bensinpumpe osv på MC'er (eller biler) vanligvis har innebygget vern. Hvis du leser på linken jeg delte så kan du fastslå at du HAR lest at sikringer også verner komponentene på den sikrede kursen.
Jeg vet med sikkerhet at mine 3 elektroniske "dashbord", ecu'er og bensinpumper ikke har innebygget vern. Det ville være direkte dumt av meg å sette større sikringer i slike kretser, med tanke på vern av både ledningsnett og komponenter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Men de enhetene du snakker om her har vel gjerne en egen kurs og trenger vel ikke en sikring til? Det jeg sier er at alle kurser må ha en sikring men man trenger normalt sett ikke å montere flere sikringer på samme kurs hvis flere enheter er koblet til?

Jeg skrev også at jeg trodde HOVEDOPPGAVEN til sikring er å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til. Man finner sikkert noen sære tilfeller hvor dette ikke stemmer.

Det kan også hende jeg tar helt feil selvsagt...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Dette sto om sikringer på siden du linket til:

Sikringer er montert inn i de elektriske kretsene og skal brenne av ved elektriske feil. Derved beskytter de mot kraftige kortslutninger som kan føre til store skader i ledningsnett og komponenter, og eventuelt brann.

Sikringen skal beskytte mot kortslutninger som IGJEN kan skade komponenter. Ved kortslutning vil vel alle sikringer ryke uansett, så om det sitter en eller flere sikringer er vel ikke relevant her?

Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg vet ikke å hindre at en bensinpumpe går varm eller trekker for mye strøm, men å beskytte kursen for elektriske feil og kortslutninger.

Kursen er nok uansett konstruert for worst case scenario vedrørende en bensinpumpe vil jeg tro.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Bør jeg bruke krympestrømper med lim på alle relevante koblinger/kabelsko på motorsykkelen? Slik at de blir vanntette.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 17 des 2020, 11:10 Bør jeg bruke krympestrømper med lim på alle relevante koblinger/kabelsko på motorsykkelen? Slik at de blir vanntette.
Krympestrømpe med lim vil gjøre det vanskelig å fikse skaden igjen hvis noe oppstår. Litt kjit hvis ledningene da blir for korte fordi du må kappe bort en del etc.

Jeg vile brukt en mer egnet kobling (ikke kabelsko) eller evt. surret inn med "elektrikerteip" etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53 Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det :redface
Nja...
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag :crazy: .

Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 17 des 2020, 12:10
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53 Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det :redface
Nja...
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:

20201217_120050.jpg

Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag :crazy: .

Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette :prf .
Hvor stor sikring har denne???? :roll

Svar