Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Snekker.edvin »

Min erfaring ser akurat samme. Spiller ingen rolle hva koster de. Hver sesong kjøpe meg 2 nye par. Pris mellom 500 på billigste og 2399 på dyreste med varmefår og membran som har vært våte og kalde etter 3 min i lett regn.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Snekker.edvin »

:twothumbs: Angående vann/fuktighet har funnet en annen løsning. Har kjøpt en pakke med lateks hansker i storelsen 2xl. Trekker de over vanlige hansker og kaste når solen kommer tilbake. 1 pakke med 10 par koster 29, :lol -

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Har egentlig ikke veldig stor tro på det GoreTex greine. Ting som puster kan ikke være vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men det funker ikke i lengden.

Skal jeg puste under vann, så går det galt uansett hvordan det gjøres.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 03 sep 2021, 13:25 Har egentlig ikke veldig stor tro på det GoreTex greine. Ting som puster kan ikke være vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men det funker ikke i lengden.
Ganske enkel fysikk som forklarer hvordan dette virker.

Min erfaring er at Gore-Tex funker, og at det holder lenge hvis du bruker det riktig og rengjør slik produsentene sier det skal gjøres. Min opplevelse med Gore-Tex på motorsykkel er at Klim-dressen fungerer enda bedre enn jeg hadde trodd. BMW-hanskene fungerer også bra og viser ingen tegn til å gå i stykker foreløpig.

Litt morsomt å være på tur med folk som er overbevist om at Gore-Tex ikke funker når vi må stoppe for at de skal ta på seg regntøy, mens jeg bare sitter og venter på at de skal bli ferdige.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Apropo hansker, store nok hand guards er fantastisk mot flere ting, da holder hanskene seg tørre under kjøring selv om det høljer ned.
Lufttrykket som dannes rundt de presser lett regnvannet bort så det ikke er noe som treffer hanskene.
Har både ekstra hansker og regnhansker (overtrekkshansker) som jeg har hatt med på flere turer, men selv om det har bøttet ned så har jeg ikke trengt å skifte hansker fordi de har holdt seg tørre grunnet store hand guards.
Kjører man steder med mye stopp eller lav hastighet, så vil de selvsagt bli utsatt for regnet.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 03 sep 2021, 13:25 Har egentlig ikke veldig stor tro på det GoreTex greine. Ting som puster kan ikke være vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men det funker ikke i lengden.

Skal jeg puste under vann, så går det galt uansett hvordan det gjøres.
Ting som puster kan så absolutt være vanntette jo, vannmolekyler er større enn luftmolekyler så hele prinsippet er basert på permeabilitet.

Forøvrig er våtdrakten min i Gore Tex, fullstendig vanntett og jeg kan fint ligger i sjøen hele dagen lang i den.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 03 sep 2021, 15:47
Bjerknez skrev: 03 sep 2021, 13:25 Har egentlig ikke veldig stor tro på det GoreTex greine. Ting som puster kan ikke være vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men det funker ikke i lengden.

Skal jeg puste under vann, så går det galt uansett hvordan det gjøres.
Ting som puster kan så absolutt være vanntette jo, vannmolekyler er større enn luftmolekyler så hele prinsippet er basert på permeabilitet.

Forøvrig er våtdrakten min i Gore Tex, fullstendig vanntett og jeg kan fint ligger i sjøen hele dagen lang i den.
Som jeg skrev, så fungerer nok alt når det er helt nytt. Men erfaringen min så langt er at det skal veldig lite feilbruk eller slitasje til før Goretex systemet ikke lenger fungerer optimalt.

Derfor så annser jeg GoreTex systemet som litt for avansert til å kunen fungere optimalt over tid. Jeg har hatt både Goretex sko og utallige hansker og ingen av dem har holdt tette over tid. Men de første månedene er dem selvsagt helt supre.

Kjøredressen jeg kjøpte på Sharkspeed for 2.500 kroner er også helt vanntett. Vertfall så ble jeg ikke våt av å kjøre Trondheim Molde i mildt sagt konstant øsende regnvær. Men jeg ble våt på hendene av Goretex hanskene. Støvlene mine derimot har vært vanntette hele tiden...

Så jeg er ikke like begeistret for GoreTex som mange andre. Det fungerer ja, hvis man behandler det med silkehansker, men i praksis så synes jeg det er bedre og faktisk kjøpe noe som er vanntett som man kan trekke over.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Snekker.edvin »

:lol Da jeg og Bjerknez har kjøpt feile hansker fra øverste hylle :redface
Jeg synes det er sømmene som tar vannet inni eller dårlig membran. Har 2 sett kjøredress fra Oxford, begge to er med membran og vaskes lykt. En nyere og tar vann etter 10 min etter regn men den andre og eldre holder på timevis. Og den andre har mindre sømmer i front. Hanskene har 2 ganger mer sømmer.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Canutus »

SilverSmurfer skrev:
Bjerknez skrev: 03 sep 2021, 13:25 Har egentlig ikke veldig stor tro på det GoreTex greine. Ting som puster kan ikke være vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men det funker ikke i lengden.

Skal jeg puste under vann, så går det galt uansett hvordan det gjøres.
Ting som puster kan så absolutt være vanntette jo, vannmolekyler er større enn luftmolekyler så hele prinsippet er basert på permeabilitet.

Forøvrig er våtdrakten min i Gore Tex, fullstendig vanntett og jeg kan fint ligger i sjøen hele dagen lang i den.
Du mener sikkert tørrdrakt, men ja, min tørrdrakt er også potte tett når jeg plasker rundt i vannet noen timer, mens over vann er man merkbart mindre klam enn tilsvarende dress uten gore-tex.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av AJ »

Når det gjelder hansker så legger jeg i en større innsats i Held enn andre merker.
Og det har med å gjøre at denne tyske familiebedriften startet sin suksesshistorie med nettopp å utvikle og lage kjørehansker som fikk stor anerkjennelse.
Siden har Held utvidet utstyrsrepertoaret og flagget ut produksjonen. "Made in China" står de i mine nye Heldhansker... :sk? .
Men slik er det med det meste. Klim, som mange foretrekker, lages også i Kina...

Men jeg er rimelig trygg på at Heldfamilien ønsker å ivareta et godt hanskerykte og sørger for at kvaliteten på det som leveres er slik de vil ha det.
Og som nevnt tidligere har jeg gode erfaringer med hansker fra Held.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av pekle »

Nye dekk! De gamle var ikke tette lenger, og hadde mistet alle vannavledende egenskaper. Neppe goretex sin feil ;-)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av SilverSmurfer »

Når vi snakker om hansker, er det noen som har erfaring med vanntette ytterhansker?

Eller for den saks skyld handlebar muffs?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 03 sep 2021, 21:13 Når vi snakker om hansker, er det noen som har erfaring med vanntette ytterhansker?
Jeg har to par slike liggende, også de fra Held, faktisk.
Men aldri prøvd.
Derimot har jeg prøvd vanntette fot/støvelposer, som man altså trer utenpå kjørestøvlene. Og de fungerer i hvertfall :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Snekker.edvin »

Har ingenting mot - made in *china*pakistan eller banana republika * produksjon Så langt som *brand name holding* kontrollerer prosessen. Mine lindstrands er også made in china
Screenshot_20210903_210956_com.android.chrome.jpg
som jeg har kjøpt i mars ser førtsat ganske bra og kanskje holder en sesong til
lindstr.made.in.china.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Bare sån for å gi min mening om kanskje missforståtte ting om Kina og kvaliteten derfra...

Det er mange selskaper som produserer varene sine i Kina. Dette er selskaper som setter krav til kvalitet og gjerne også metaler ekstra for dette til kinesiske fabrikker, trolig gjennom tettskrevne kontrakter etc. kinesere lager nemlig også kvalitet hvis dem får betalt nok. Kineserne er jo ikke dumme.

Men dem lager selvsagt også mye dritt. Dette er som oftest ting dem lager selv. Mye av dette er faktisk ganske bra, i forhold til prisen, men så har man også lurendreiere der borte som selger regelrett dritt.

Bare ta en titt inne i øytrykkspyleren din fra Karcher, mobiltelefonen din, headsettet ditt, tv'en din etc. 90% av dette kommer rett fra Kina. Spesielt elektronikken og kretskortene. Altså det som faktisk får ting til å virke.

Jeg har plukket fra hverandre alskens ting ig det aller meste er "made in china".

Det at noe er laget i feks. Tyskland betyr ikke at det bør være noe bedre. Men klart, det er langt dyrere og når ting er dyrt og laget i Europa får folk flest en følelse av at dem kjøper kvalitet. Noe som også gjør kundene mer kravstore.

Så lenge det er et anerkjent selskap som står bak, som har klare retningslinjer for hvordan sine produkt skal lages, så er det ett fett hvem som lager dem mener jeg. Om det er Kina eller dronningen av England spiller liten trille. Det er vertfall slik jeg tenker.

Så jeg er helt enig med deg Snekker.edvin :)

Svar