Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Stian87 »

Veldig fornøyd med ram mounts. Har den du stripser fast selv. Sitter som støpt!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av LarsE »

pingvin skrev: 04 mar 2018, 00:43 Aldri tenkt US serien som spesielt for R-sykkel, selv brukt den til alt annet enn akkurat det (mest fordi ikke hatt R-sykkel...ryggen sørger for det). Riktignok har de senere tid kommet med OS serien for adventure/offroad men US er fremdeles like universal.

Hatt/har US-5 og US-10 og veldig happy. Men byttet ut stroppene med "cambuckle" type ("skistropp") da opplevde at de originale kunne løsne, særlig om ikke helt stramme. Skistropper glir ikke opp uansett.

Har også R15 ryggsekk, beste sekken hatt ever, merker knapt har den på.
Baggene er universale ja, og kan absolutt brukes på alle typer sykkel. Men jeg mener at måten de festes på og hvordan de er utformet er spesielt god for R-sykler og andre sportslige. Er omtrent eneste måten jeg hadde vurdert på en sporstlig sykkel, sidevesker hadde sett forferdelig ut på en slik sykkel.

X-grip skal være det beste der ute, kjøpte en slik selv for ikke så lenge siden. Jeg kjøpte X-grip og armene separat da, og gikk for ei kule som festes på klemma til styret på KTMen, i stedet for original bolten. Kosta vel under tieren på eBay.

ZZR-Erling

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ledningskit til min gamle Scorpio Alarm som jeg bruker på bikene jeg har hatt uten OEM alarm. Så nå skal jeg koble opp perimeter sensor, antenne og koble alarm sammen mot blinklysene

Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av LarsE »

Ble mislykket forsøk på å klasse ned nyeste leketøyet i dag, så da ble det heller trøstegave til meg selv:

Rukka Simo
Bilde

Fant i fjor ut at Bullfighter kledene som jeg kjøpte når jeg skulle begynner med Lett-MC ikke var så vanntette som jeg trodde, og disse var på tilbud så da slo jeg til. Buksa kommer snart også, den hadde de ikke på lager.

Og for de som absolutt skal bry seg om det, så støttet jeg min "lokale" forhandler her, men med 25% prisavslag og en time overtid for selgeren så spørs det om det ble mye støtte :P

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Jompa »

Enda godt at din lokale forhandler ikke tjente noe på handelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøper der det er billigst. Det er forhandlerne som skal tilpasse seg kundene, og ikke omvendt. Selger man overprisede varer i forhold til andre steder, det være seg nettbutikker eller andre fysiske butikker så må man ta en titt på seg selv før man himler med øynene over kunder som velger og handle andre steder som er billigere.

Jeg har opplevd at ett mc verksted tok hele 1000 kroner mer for 10.000km. service på min sykkel enn en et annet verksted i Norge ikke veldig langt unna. Jeg gir ikke bort 1000 kroner for at min forhandler skal øke omsetningen med en 1000-lapp.

Enten så har dem høyere utgifter (som bør kuttes) som utgjør prisforskjellen, eller så er dem bare grådige. Jeg vil ikke bidra til at en forhandler kan skru opp prisene sånn uten videre, i forhold til andre.

Så jeg hadde nok ikke ligget søvnløs av et slikt tilbud for å si det pent :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Jompa »

Ikke nødvendigvis grådigere. Noen har nyere lokaler enn andre. Ansatte med fagbrev osv, mens andre har gamle og billige lokaler og underbetalte folk uten arbeidstillatelse. Mere vanlig enn vi tror og mange eksempler på det fra bilbransjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kgjersda »

Har veldig lyst å kjøpe nye touringsko. Mine biltema-støvler har vart over 10.000km, men må nå pensjoneres.
Noen som har en anbefaling til gode gore-tex touringstøvler?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kvase »

kgjersda skrev: 07 mar 2018, 10:45 Har veldig lyst å kjøpe nye touringsko. Mine biltema-støvler har vart over 10.000km, men må nå pensjoneres.
Noen som har en anbefaling til gode gore-tex touringstøvler?
Mulig disse http://shop.speedmc.no/fottoy/touring/s ... e?___SID=U
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Jompa »

Jeg kjøpte BMW allround i fjor, på tilbud. Kr 1800,- hvis jeg ikke husker feil.
Strålende førnøyd så langt, vanntette og gode å gå i. Ikke at jeg går så mye på mc-tur. men uansett.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 07 mar 2018, 07:15 Ikke nødvendigvis grådigere. Noen har nyere lokaler enn andre. Ansatte med fagbrev osv, mens andre har gamle og billige lokaler og underbetalte folk uten arbeidstillatelse. Mere vanlig enn vi tror og mange eksempler på det fra bilbransjen.
Jeg vil annta at Speed MC i Sandefjord (som så langt har den desidert mest påkostede butikken og muligens flest ansatte) har vesentlig større kostnader rundt fundt drift (samt høyere omsetning så klart) enn det andre verkstedet jeg besøkte som var 1000 kroner dyrere. Begge er autoriserte BMW forhandlere.

Det handler om å henge med i konkurransen og tillpasse seg markedet på godt og vondt. Tjener man ikke penger på og selge enkelte varer så må dem enten sette ned prisen og satse på volum (og dermed mer arbeid) eller så bør dem kutte det ut.

Det er ikke min jobb og substidiere butikker som går dårlig. Da kan dem like godt sette frem en bøsse på disken som folk kan legger pengene i med påskriften (Vil du ha oss som lokal kunde så støtt oss med en slant).

Det hele koker ned til balansen mellom inntjening og utgifter. Det er det man sitter igjen med på bunnlinjen som teller. En butikk med 1 mill i omsetning kan ha en mer lønnsom drift enn en butikk med 50 mill i omsetning. Beliggenhet er også en vesentlig faktor.

Det er greit å justere prisene litt, men det må da gå ann og kikke på sine argeste konkurrenter og hva dem tar før dem plotter inn et vilkårlig tall. Kunder som ikke følger med og er "lojale" er de som til slutt betaler og etter en stund sitter man igjen med en liten flokk stamkunder, mens andre potensielle nye kunder finner andre steder. Da vil man tror jeg, gå sagte men sikkert ned for telling.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 08 mar 2018, 06:38
Jompa skrev: 07 mar 2018, 07:15 Ikke nødvendigvis grådigere. Noen har nyere lokaler enn andre. Ansatte med fagbrev osv, mens andre har gamle og billige lokaler og underbetalte folk uten arbeidstillatelse. Mere vanlig enn vi tror og mange eksempler på det fra bilbransjen.
Jeg vil annta at Speed MC i Sandefjord (som så langt har den desidert mest påkostede butikken og muligens flest ansatte) har vesentlig større kostnader rundt fundt drift (samt høyere omsetning så klart) enn det andre verkstedet jeg besøkte som var 1000 kroner dyrere. Begge er autoriserte BMW forhandlere.

Det handler om å henge med i konkurransen og tillpasse seg markedet på godt og vondt. Tjener man ikke penger på og selge enkelte varer så må dem enten sette ned prisen og satse på volum (og dermed mer arbeid) eller så bør dem kutte det ut.

Det er ikke min jobb og substidiere butikker som går dårlig. Da kan dem like godt sette frem en bøsse på disken som folk kan legger pengene i med påskriften (Vil du ha oss som lokal kunde så støtt oss med en slant).

Det hele koker ned til balansen mellom inntjening og utgifter. Det er det man sitter igjen med på bunnlinjen som teller. En butikk med 1 mill i omsetning kan ha en mer lønnsom drift enn en butikk med 50 mill i omsetning. Beliggenhet er også en vesentlig faktor.

Det er greit å justere prisene litt, men det må da gå ann og kikke på sine argeste konkurrenter og hva dem tar før dem plotter inn et vilkårlig tall. Kunder som ikke følger med og er "lojale" er de som til slutt betaler og etter en stund sitter man igjen med en liten flokk stamkunder, mens andre potensielle nye kunder finner andre steder. Da vil man tror jeg, gå sagte men sikkert ned for telling.
Enig, men det er krevende å gå sakte ned for telling. Man deiser helst i kanvasen uten å skjønne hva som traff... (c;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kvase »

:crazy: Å alltids gå for å presse prisene nedover går også ut over lavkostnads aktører som ikke har mere en 2 til 5 ansatte også de som driver helt alene,. ser støtt og stadig at det blir færre av de ja også lokalt i grisgrendte strøk.- Er det en grei utvikling at det er bare de som operer i eller rundt større tettsteder skal overleve i framtiden. Bare fordi de kan levere raskt og smidig helt etter kundens oppskrift på hva som er grei service å i tillegg også billigst - Ser på et par andre seriøse aktører innen for et annet marked de sliter fordi det har dukka opp aktører som leverer kvantitet til en billig penge og ikke kvalitet, kan fort bli slik med mange ting etter hvert :O fortsatt god mc vår som kommer snart i nærheten av deg
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kgjersda »

Da endte jeg opp med å kjøpe Sidi Armada støvler!

Det er mulig litt "overkill", men jeg nekter å ha kalde og våte føtter igjen :D

Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 08 mar 2018, 09:41
Bjerknez skrev: 08 mar 2018, 06:38
Jompa skrev: 07 mar 2018, 07:15 Ikke nødvendigvis grådigere. Noen har nyere lokaler enn andre. Ansatte med fagbrev osv, mens andre har gamle og billige lokaler og underbetalte folk uten arbeidstillatelse. Mere vanlig enn vi tror og mange eksempler på det fra bilbransjen.
Jeg vil annta at Speed MC i Sandefjord (som så langt har den desidert mest påkostede butikken og muligens flest ansatte) har vesentlig større kostnader rundt fundt drift (samt høyere omsetning så klart) enn det andre verkstedet jeg besøkte som var 1000 kroner dyrere. Begge er autoriserte BMW forhandlere.

Det handler om å henge med i konkurransen og tillpasse seg markedet på godt og vondt. Tjener man ikke penger på og selge enkelte varer så må dem enten sette ned prisen og satse på volum (og dermed mer arbeid) eller så bør dem kutte det ut.

Det er ikke min jobb og substidiere butikker som går dårlig. Da kan dem like godt sette frem en bøsse på disken som folk kan legger pengene i med påskriften (Vil du ha oss som lokal kunde så støtt oss med en slant).

Det hele koker ned til balansen mellom inntjening og utgifter. Det er det man sitter igjen med på bunnlinjen som teller. En butikk med 1 mill i omsetning kan ha en mer lønnsom drift enn en butikk med 50 mill i omsetning. Beliggenhet er også en vesentlig faktor.

Det er greit å justere prisene litt, men det må da gå ann og kikke på sine argeste konkurrenter og hva dem tar før dem plotter inn et vilkårlig tall. Kunder som ikke følger med og er "lojale" er de som til slutt betaler og etter en stund sitter man igjen med en liten flokk stamkunder, mens andre potensielle nye kunder finner andre steder. Da vil man tror jeg, gå sagte men sikkert ned for telling.
Enig, men det er krevende å gå sakte ned for telling. Man deiser helst i kanvasen uten å skjønne hva som traff... (c;
Det er klart.
Men det er Daglig leder som har ansvaret vedrørende det å ta grep når tallene går nedover. En midlertidig og "enkel" løsning er å sette opp prisene i stillhet, men det er nok ikke for lav prising som gjør at det plutselig snur. Oftest er det utgiftssiden samt økt konkurranse fra andre som er der det trykker. Kan være greit og ha litt øye med hva som skjer på UTSIDEN av bygget også for å finne løsninger.

- Har det kommet noen nye veier som trekker folk bort fra butikken?
- Har det dukket opp konkurrenter i nærheten?
- Kanskje beliggenheten er feil? (Det som funket for 20 år siden bør ikke funke i dag)
- Har dem markedsført seg riktig i aviser/på nett/media/Facebook etc.?
- Kan dem forhandle om bedre avtaler hos sine leverandører?

På innsiden av butikken:

- Er de ansatte hjelpsomme og kunnskapsrike?
- Er lokalene innbydene? (å rydde og gjøre en lett oppussing kan gjøre mye)
- Er husleien urettferdig høy?
- Tar sjefen ut for mye lønn? (regner med at de ansatte ikke får for mye)
- Mange bommerter på innkjøpssiden som gjør at varelageret øker med varer som ikke selger?

Svar