Tips om varme klær

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.

Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?

Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Cutless »

Lag på lag(luft isolerer) - ull mot hud (holder varme selv om det blir vått) - stopp vinden = suksess.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Andreas »

På de aller kaldeste dagene bruker jeg også fleece over ulla. Har prøvd mange typer ullundertøy, men ingenting slår forsvaret sitt mørkegrønne ullsett! Med dette under MC-dressen så klarer jeg meg fint med mange tiners snøscooter-kjøring også i mange minus (men man er jo gjerne litt mer aktiv når man kjører snøscooter en MC).

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tips om varme klær

Legg inn av TBI81 »

Selv bruker jeg laltid værstingen til Devold innerst, type ull. Som cut sier, ull holder på varmen selv om det er vått. Flere lag. Styr unna fleece, det holder ikke i lengden. Kle deg som om du skal på fjellet :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Men hvor får jeg tak i skikkelig fleece undertøy? Jeg synes de plaggene jeg ser på feks. xxl ser så spinkle ut...?

Klim dressen min er 100% vindtett og selv med ULL under så blir det ganske kjølig på de lengre etappene.
Kanskje noen vil hjelpe meg å finne en skikkelig fin fleece dress etc. som kan brukes over ull undertøyet?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Cutless »

Siden Klim dressen er 100 % vindtett, og du har ull. Så ville jeg lett etter et plagg som ville holdt Klim dressen og ulla mest mulig separert. Feks en tykk ullgenser, eller kanskje en tynn boblejakke?

Eksempel: Bilde

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 85_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Cutless »

Denne oppsummerer hvordan man bør tenke når man kler seg ganske greit:


"Mechanisms of insulation
There are three kinds of heat transfer: conduction (exchange of heat through contact), convection (movement of air), and radiation.

Air has a low thermal conductivity but is very mobile. There are thus two elements that are important in protecting from the cold:

stopping the wind from penetrating and replacing the layer of warm air close to the body;
setting up a layer of still air which serves as insulation, by the use of fibres (wool, fur, et cetera).
Another important factor is humidity. Water is a good conductor of heat, thus if clothes are damp — because of sweat, rain, or immersion — water replaces some or all of the air between the fibres of the clothing, causing heat loss through conduction and/or evaporation.

Thermal insulation is thus optimal with three layers of clothing:

a layer near the body for hygiene (changed more often than the other clothing), whose role is to get rid of sweat so it does not remain in contact with the skin;
an outer close-knit or closely woven layer as a wind breaker, usually thin — if there is a risk of bad weather this should be impermeable, the ideal being a textile that stops water droplets but allows water vapor to pass so as to remove evaporated sweat (a textile of this sort is said to "breathe");
and between the two, a "thick" layer that traps the air and prevents contact between the skin and the wind-breaking layer (which, as it is thin, gets close to the ambient temperature).
The three layers of air between the skin and the exterior layer also play an insulating role. If the clothing is squeezed tight (as by the straps of a backpack), insulation will be poorer in those places."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Siden Klim dressen er 100 % vindtett, og du har ull. Så ville jeg lett etter et plagg som ville holdt Klim dressen og ulla mest mulig separert. Feks en tykk ullgenser, eller kanskje en tynn boblejakke?

Eksempel: Bilde

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 85_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha!! Utrolig tøft at du postet bilde av den jakken der Cutless! :lol
Mor og far kom hjem fra syden i går og da fikk jeg en slik jakke som er klin lik den på bildet, bare at den er svart! Jaja, da kan jeg jo bare prøve den da, hehe.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kjørte med Klim jakka og underfor fra annen KTM jakke i denne i fjor. Holdt meg god og varm ned i -10c ihvertfall :)

Kun Klim jakka kan fort bli litt kaldt. Det er jo kun et ytterlag.

I buksa hadde jeg på ullundertøy og Dainese buksa med vinterfor.

Så lenge vinden stoppes (noe Klim jakka klarer veldig fint) da går det greit.

Ellers så selger jo Klim også egne "midlayers".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Er vel i grunn kun på overkroppen jeg fryser mest.
Skal jaggu meg prøve den dunjakka jeg fikk som er lik den Cutless la inn bilde på over. :thumleft

Fryser også på hendene, men venter snart varmeholker så da er jeg vertfall reddet der :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tips om varme klær

Legg inn av jhn »

Jeg har funnet ut at det enkleste er å kle seg normalt etter været, og så dra dressen over, med for i buksa og halsvarmer selvsagt. Det blir stort sett passe i all slags vær .. kanskje av og til en ekstra fleecegenser e.l.
Skulle det (mot formodning?) bli for kaldt gjør regndressen underverker ... det får meg til å tro at en 100% vindtett kjørejakke kanskje ikke er 100% vindtett.
Min Klim-jakke skal visstnok også være 100% vindtett :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Problemer er vel kanskje at Klim jakken blir kald (selv om den er vindtett) og når denne kommer nærme huden (selv med ull i mellom) så kjøler den deg ned. Med regndress utenpå så får man vel et isolerende lag før Klim jakken og det hjelper kanskje til med å holde jakken (og dermed også deg) varm?

Jeg tror at en liten dunjakke som nevnt virker som en god løsning, så det skal testes :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Cutless »

Jepp, blir spennende å høre - regner med du blir fornøyd :)

Overkroppen er grei å buktes med. Større problem med føtter og hender siden det der gjerne begrenser seg raskt på hvor mange lag man kan ha. Jeg må nok også krype til korset og skaffe varmeholker til våren.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Jeg må nok også krype til korset og skaffe varmeholker til våren.
Det JEG er mest spent på er hvilken sykkel du skal kjøpe varmeholker til :prf :P :p

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips om varme klær

Legg inn av RuneMC »

Dobbelt sett ullundertøy, evt Brynje innerst funker bra.

For kaldeste dagene under jakka så har jeg funnet ut at en vindtett ulljakke er beste patent - puster bra så det ikke blir klamt (som jeg vil tro dunjakke blir) og skikkelig varm. Nærmere bestemt en slik:
http://nordlysofnorway.no/klaer/voksen/ ... tt-nn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det viktige er at den har vindtett for.

Fungerer også bra til fritidsbruk.

Eneste ulempen er at med en sånn under kjørejakka så ser man enda mer velfødd ut enn til vanlig :lol
Sist redigert av RuneMC den 05 nov 2014, 14:06, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar