Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Ketil »

Jeg kjøpte meg Rukka jakke for to år siden, ble handlet hos Louis i München under en ferietur. Ikke billig i Tyskland heller, men er veldig fornøyd med passform og hvordan den er i bruk. Det jeg derimot ikke liker og som overrasket meg, er at Gore Tex membranen er i jakkas innerdel. Dette var jeg ikke klar over da jeg kjøpte den og oppdaget det først under en sommertur i en tordenbyge, da innerjakka var sippet av. Så nå har jeg med meg ei lett regnjakke på sommerturer, noe jeg trodde skulle være unødvendig med ei jakke i øvre prissjikt og med godt synlig Gore tex logo utenpå! Hvorfor Rukka har gjort det slik forstår jeg ikke, med innerjakka på holder du deg tørr, men ytterjakka blir bløt og tung. Så sjekk dette om du går for todelte kjøreklær med vanntette membraner, membranen bør være ytterst.

Ellers har jeg veldig god erfaring med Halvarsson kjøreklær; god kvalitet og bortimot vanntett. Halvarsson er også relativt rimelige i innkjøp sammenlignet med Klim og Rukka.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Du er langt i fra den første jeg hører si det. Innerjakka må benyttes for å holde en tørr, mens den ytre jakka trekker masse vann, gjør det kaldere og adskillig tyngre. Samtidig så tar det en evighet før ytterjakka tørker.

Klim har membranen utenpå. Vannet preller greit av. Når det ytre laget er mettet er min erfaring. Det skal imidlertid tåle både sollys, slitasje og veistøv/salt, så ytre påkjenninger vil helt sikkert leite på membranen over tid. Foreløpig holder min Badlands Pro 1. gen helt tett, den er godt brukt, så det virker som det holder lenge allikevel :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Ketil »

Glemte å nevne at jeg har ei Rukka bukse av en annen modell og der er membranen i ytterstoffet. Buksa er jeg derfor mest fornøyd med, den er vanntett. Synd dette med jakka, da jeg synes den er topp i alt annet enn regnvær Så det blir nok ei Rukka jakke i neste runde, men da skal jeg sjekke mer nøye før jeg kjøper.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av kestrom1 »

Mange merker har "billigere" modeller med GoreTex i inner liner. Rukka, Klim og Dane har alle dette, men toppmodellene til alle disse har GoreTex membranen i ytterstoffet. Viktig å vær klar over når man handler. Dette er etter min mening den klart beste løsningen, men det finnes noen som ønsker membranen i innerdelen.

Svar