Hvilken regndress?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av dypen »

Ser det er masse spørsmål vedr valg av størrelse, mc-utstyr.no anbefaler å bestille samme størrelse som kjøredress og to andre dresser en størrelse større enn kjøredress. Hvis dette er riktig blir det jo lett å bestille. https://www.mc-utstyr.no/products/regndress_4

Ser ingen info om valg av størrelse på Held Monsun sin dress fra Bergen, en størrelse større enn kjøredress er kanskje for lite her i følge tidligere innlegg. Bruker XL kjøredress med høyde og vekt 181 / 94 https://www.mcklærbergen.no/utstyr/regn ... -regndress

Hva bruker dere på hender og føtter i regnvær? Ser det er masse å velge i, med fingrer og ikke ...

Hvordan er utvalget hos mc forhandlere, der får du jo testet hvordan det passer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av AJ »

Her må jeg bare igjen trekke fra Basecamp regndressen jeg kjøpte på Europris for flere år siden. Nå har den riktignok raknet litt nederst på det ene beinet, men er fortsatt like motstandsdyktig mot selv kraftig regn som da den var ny. Imponerende til den lave prisen da jeg kjøpte den.
Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har hatt maken til to-delt regndress noen gang :) .

Dessverre ser det ut til at denne ikke lenger er å få tak i.

På hendene bruker jeg vanligvis hanskene "Rodney" fra HELD. Ikke vanntette og uten fôr som kleber seg til huden når vannet trenger igjennom. Dermed lette å få av og på igjen.
Ikke vanntette fordi de har perforert skinn som er veldig behagelig når det er skikkelig sommerlig kjøreføre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 11 aug 2019, 20:27 Ser det er masse spørsmål vedr valg av størrelse, mc-utstyr.no anbefaler å bestille samme størrelse som kjøredress og to andre dresser en størrelse større enn kjøredress. Hvis dette er riktig blir det jo lett å bestille. https://www.mc-utstyr.no/products/regndress_4

Ser ingen info om valg av størrelse på Held Monsun sin dress fra Bergen, en størrelse større enn kjøredress er kanskje for lite her i følge tidligere innlegg. Bruker XL kjøredress med høyde og vekt 181 / 94 https://www.mcklærbergen.no/utstyr/regn ... -regndress

Hva bruker dere på hender og føtter i regnvær? Ser det er masse å velge i, med fingrer og ikke ...

Hvordan er utvalget hos mc forhandlere, der får du jo testet hvordan det passer.
Jeg er en voksen kar som ettergir meg ett marktrykk på litt i overkant av 100kg. Jeg har Held Monzun og jeg bruker 4XL. Den er dog egentlig litt for stor til meg, men den blir også lettere og ta på seg i felten når den er litt stor. Jeg synes også det er behagelig at den ikke sitter som en kondom.

Har hatt denne regndressen i fire år nå og den holder tett. Et av de bedre kjøpene jeg har gjort :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av kjellv »

Jeg kjøpte en billig to-delt dress fra Sharkspeed i 2012, betalte vel ikke mer enn 2-3 hundrelapper for den. Dette var det året jeg tok lappen, og budsjettene mine holdt ikke til noe dyrere.
Den har faktisk fungert veldig bra disse årene, og den har vært brukt en god del. Planen var jo å kjøpe en bedre dress etter hvert, men den dekker fortsatt behovet mitt og jeg ser ingen grunn til å bruke penger på dette ennå.
Fordelen med to-delt er at jeg kan velge å dra på bare buksa når jeg starter dagen og det er litt utrygt. Kåpene og vindskjermen på FJRen beskytter meg ganske bra på overkroppen når jeg kjører og det regner litt, men beina fra kneet og ned blir våte uten regndress. Derfor vil jeg ikke ha heldress.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Skogstrollet »

Brukte regndress for første gang igår, og det var en helt vanlig (to-delt) regndress fra Didriksons som jeg normalt bruker på vandringsturene mine. Den hold godt tett den, utover buksene som sluppet inn litt vann i setet når salen ble våt - men det var så lite at det ikke plaget meg noe særlig. Regndressen går fint over kjøreutstyret mitt, da den er beregnet å brukes over turklær.

Selv om det regnet en god del i begynnelsen av turen min igår, så var det ikke den typen "vegg-av-vann" man noen ganger møter - slike situasjoner återstår og se hvis denne dressen klarer :roll

Hadde ikke noe annet enn vannlige kjørehansker som definitivt ikke er vanntette, men brukte et par enkle plasthansker under og det hold hendene tørre og ikke altfor kalde.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 30 jul 2015, 16:48 Nevner i stillhet Scott Ergonomic Pro DP som jeg nylig kjøpte.
http://www.motorspeed.no/Bekledning/MC- ... ercatid=48
Holdt meg tørr og komfortabel på turen med _mye_ regn :P :p
Ikke noe mesh greier på innsiden så super lett å få på/av.
Reklameres med at den puster. Vet ikke hvor mye akkurat, men jeg fikk ihvertfall ikke antydninger til klamhet når jeg kjørte. Om man står stille og kuker med noe greier så er det greit å dra av jakka.

Utrolig glad for at jeg valgte to-delt når man havner på litt lengere turer, mye lettere å dra på seg og av seg om man finner et klosett en gjerne vil teste :knegg

Her en test jeg leste før jeg kjøpte den :-)
http://canadamotoguide.com/2015/02/17/r ... -rainsuit/
Kunsten er å kjøpe en regndress som er for stor. Da er den mye lettere og få av/på. Selv min stive kropp klarer dette som en lek. Det er uansett strikk i livet på Monzun dressen så man ser ikke ut som man går rundt i et tremannstelt.

En regndress som passer akkurat har jeg for meg ryker fortere i sømmene spesielt fordi man bruker mer makt når man tar dem av/på etc. Samt at det strammer mer.

Hvordan jeg ser ut med regndress på spiller liten trille. Tar jeg på meg regndressen er det for å holde vannet ute, thats it :)

Toven

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 12 aug 2019, 13:09
Toven skrev: 30 jul 2015, 16:48 Nevner i stillhet Scott Ergonomic Pro DP som jeg nylig kjøpte.
http://www.motorspeed.no/Bekledning/MC- ... ercatid=48
Holdt meg tørr og komfortabel på turen med _mye_ regn :P :p
Ikke noe mesh greier på innsiden så super lett å få på/av.
Reklameres med at den puster. Vet ikke hvor mye akkurat, men jeg fikk ihvertfall ikke antydninger til klamhet når jeg kjørte. Om man står stille og kuker med noe greier så er det greit å dra av jakka.

Utrolig glad for at jeg valgte to-delt når man havner på litt lengere turer, mye lettere å dra på seg og av seg om man finner et klosett en gjerne vil teste :knegg

Her en test jeg leste før jeg kjøpte den :-)
http://canadamotoguide.com/2015/02/17/r ... -rainsuit/
Kunsten er å kjøpe en regndress som er for stor. Da er den mye lettere og få av/på. Selv min stive kropp klarer dette som en lek. Det er uansett strikk i livet på Monzun dressen så man ser ikke ut som man går rundt i et tremannstelt.

En regndress som passer akkurat har jeg for meg ryker fortere i sømmene spesielt fordi man bruker mer makt når man tar dem av/på etc. Samt at det strammer mer.

Hvordan jeg ser ut med regndress på spiller liten trille. Tar jeg på meg regndressen er det for å holde vannet ute, thats it :)
Post fra 2015 der gett, men regndressen fra Scott holder fortsatt svært bra! :vs :D
Hmmm å kjøpe en regndress som er for stor kan gi en del ubehag om det ikke er justeringer i form av strikk eller annet, hvis ikke blir det som et stort seil når man kjører. Syntes nå jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Bjerknez »

Post fra 2015 der gett...
Jommen sa du smør... :lol

Jaja... det var "dypen" som startet så den skal jeg ikke ha på min kappe i så fall :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av kjellv »

Dressen bør nok ikke være alt for stor. Når den begynner å flagre enkelte steder blir den fort utslitt og begynner å lekke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 aug 2019, 14:36 Dressen bør nok ikke være alt for stor. Når den begynner å flagre enkelte steder blir den fort utslitt og begynner å lekke.
Alt med måte selvsagt. Men det gjør ingenting å kjøpe denne et nummer eller to for stor. Jeg tror ikke man flagrer av sykkelen av den grunn :)

Det gjør det bare enklere å faktisk ta den i bruk mens man er på tur. Forutsatt at dressen har strikk i livet etc. Ellers vil man jo bare se ut som en tele tubbie. :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av dypen »

Takker, da er jeg i mål på regndress. Ingen som har erfaring med regnovertrekk på sko og hansker?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 aug 2019, 19:37 Takker, da er jeg i mål på regndress. Ingen som har erfaring med regnovertrekk på sko og hansker?
Har erfaring med overtrekk til kjørestøvler, men de funka dårlig.
Nå har jeg støvler som tåler en god dose regn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Toven »

dypen skrev: 12 aug 2019, 19:37 Takker, da er jeg i mål på regndress. Ingen som har erfaring med regnovertrekk på sko og hansker?
Jeg har :)
https://www.xlmoto.no/regntrekk-mc-stov ... brand-1#?p
Disse fra Oxford har fungert utmerket for meg de gangene jeg har brukt dem. Skikkelig såle som ikke blir ødelagt, som tidligere regntrekk av kun tykt stoff har. Litt klumpete blir det, naturligvis, men gjør jobben sin. Har opplevd at det blir noe fuktig etter en hel dag, men slipper våte føtter.

Overtrekk for hansker bruker jeg et sett fra Held, https://corsameccanica.com/held-rain-gloves-1-1-1
Litt tilvenning å kjøre med en pose utenpå hanskene, men går fint. Om du har veldig store beskyttere over knokene kan de være vriene å få over, ettersom strikken er ganske stram. Men de gjør også jobben sin, med å holde hanskene tørre og gi et ekstra lag mot kjølig vind :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Bjerknez »

one small step for a man, one giant leap for mankind

Bilde

Toven

Re: Hvilken regndress?

Legg inn av Toven »

Jupp! :D

Svar