Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av AJ »

Det er helt sikkert flere enn meg selv og leder av sentralstyret i NMCU, Odd Terje Døvik, som har fått papirfakturaer på forholdsvis små beløp etter å ha vært på MC-tur på Vestlandet. Ingen ferger tok i mot betaling. Derimot ble alle MC'er registrert ved at fergemannskapene tok bilder av skiltnummeret. Så ja, det lå i kortnee at det ville komme en regning i etterkant.

Husker ikke hvor mange, men det kom en liten bunke brev med fakturaer fra dette "Skyttel" firmaet.
Disse småregningene må da vel kanskje koste mer enn det smaker :scratch ...

Så Døvik har kanskje et poeng; at det er meningsløs billettpraksis med slikt "faktureringstull":
https://nmcu.org/meningslos-billettpraksis/11035/
Kanskje en samlefaktura kunne vært en idé :-k .

Kan for øvrig nevne at jeg også har tatt turen med Randsfjordferga i år, en god stund før jeg dro til Vestlandet, og har enda ikke fått noen faktura derfra.
Kan hende de har droppet dette "faktureringstullet" :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av kjellv »

Jeg mottok også to slike her om dagen. To turer samme dag med to forskjellige ferger i samme selskap. En på 46,- og en på 60,- kroner. Sendt med papirfaktura.
Tørr nesten vedde på at utenlandske turister ikke får ettersendt slike etter Norgesferien :-k

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av Olav K »

Opplever dette hele tida.
Og det har sin forklaring...

De ønsker at alle skal over på Autopassavtale.
Og om man har Autopassavtale for bil, kan du også registrere din MC i samme avtale.

Du blir da trukket for MC på den aktuelle fergeturen.
Men nå sist jeg kom hjem fra nordsjøen låg det 13 fakturaer fra Skyttel.
Vil tro at kostnaden med utsendelse av papirfaktura er omtrent tilsvarende billettprisen vi skal betale.

Dette er nok rein sysselsetting....
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SveinB
Innlegg: 5
Registrert: 02 jan 2019, 22:14
Motorsykkelen din: BMW K1600GT 2013

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av SveinB »

Blir så inn i hel.... forbanna få det greiene der,har i min besittelse 4stk autopass brikker og 5stk ferjekort (1 veteranbil uten brikke) eine brikka og ferjekortet er riktignok jobben sin,men alikavel......
Er eg så dum at tar en rundtur via Sogndal og ferja Hella-Dragsvik når eg ein skjelden gang får tid til å "leike" med mc,så får eg ein faktura i posten på Nkr:38,-
I fjor gikk det i det minste an å bruke eit av ferjekorta på mc-tur.
Var bedre/enklare før,då kunne ein ett kort i lommeboka og bruke det uansett kva kjøretøy en brukte.............

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av rolf-arne »

Jeg lurer også på om dem er treg til å registrere betaling - fordi det kommer dobbelt opp.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av Bjerknez »

Blir vel noen fakturaer i posten til meg også da tenker jeg....

KawaKjetil

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av KawaKjetil »

1. Fergene er blitt dyrere etter autopass ferge ble innført, og spesielt for mc.
2. Pga det mener jeg dette er villet villedende politikk fra et samlet stortingsflertall som fikk dette istand.

Men det er ikke umulig at de er blitt trillet rundt lillefingen av vegdirektoratet. Står litt om dette i siste bladet fra NMCU.

https://www.autopassferje.no/om-autopass-for-ferje/
AutoPASS-brikke for autopass fergesambandene kan ikke registreres på mc.
Men en kan opprette en autopass ferge avtale og betale kr 50,- for et AutoPASS-ferjekort. Da får en 40-50% rabatt på de strekningene som bruker kort. Ser en på listen over samband https://www.autopassferje.no/ferjesamband/ er det stort sett samband ut til øyer, og ikke "europavei" fergene som bruker ferjekort. Kun noen få slik jeg ser det som er på listen over de som er gjennomfartferger.

Her i husholdningen har vi 2 biler som er max antall på en autopass ferge avtale. Dermed må det opprettes en ny avtale til kr 3600,- for mine mc. Og der også max 2 mc per avtale.

Enten er de stokk dum på stortinget, eller så er det som jeg helst tror - villet villedende politikk for å få mest mulig riksdalere ut av lommene på Ola Dunk.

Var en tur i Gulen for noen uker siden og byttet registrering fra bil til mc på avtalen da jeg ville prøve hva som skjedde. I og med den er knyttet opp mot autopassbrikken i bilen min ble jeg belastet for bil som på ene fergen (inkludert 50% rabatt) kostet 13 kroner mer enn mc. Sendte da en klage og skrev at mc reg nr ikke var bil, men mc :) Da fikk jeg 50% rabatt på mc på autopass ferge.
Så de kan hvis de vil :lol
Men tror neppe det går hver gang med avgifts-kåte politikere i spissen.

En annen ting er jo at det sitter kinesere (ifølge medier som har undersøkt) og leser hver passering i bomringen med bil og sjekker om bilen på bildet er trukket på autopassbrikken (i tilfelle brikken ikke blir registrert når en passerer). Staten må jo sikre seg inntekter, og det gjør de med billig arbeidskraft. Dermed er det ikke nødvendig med brikke?
Så lenge mc er gratis i bomringer pga de ikke kan ha brikke - så kan de like godt være gratis i autopassferge.

Dette står om mc på https://www.autopassferje.no/om-autopass-for-ferje/
Jeg har motorsykkel eller moped - hva gjør jeg?
Motorsykkel og moped kan tegne AutoPASS-ferjeavtale og få et AutoPASS-ferjekort til bruk i de ferjesambandene som benytter AutoPASS-ferjekort som betalingsmiddel. Siden motorsykkel og moped ikke kan utrustes med AutoPASS-brikke, kan ferjeavtalen derfor ikke benyttes i ferjesamband med AutoPASS-brikke som betalingsmiddel.

Om du skulle reise på et samband som benytter AutoPASS-brikkebetaling må du da betale fullpris MC-takst med kontanter eller bankkort. I AutoPASS-regulativet for ferjetakster, som regulerer prisen på ferjesamband med AutoPASS-brikke som rabattgivende betalingsmiddel, er imidlertid MC-taksten satt noe ned sammenlignet med Riksregulativ for ferjetakster for å avbøte på manglende mulighet for kontorabatt.

Motorsykkel og moped registreres som kjøretøy mellom 0-8 meter.
Merkelig at ikke billettørene kan svipe et kort for betaling på ferge når akkurat det blir gjort under hele fergeturen av de som jobber i kiosken?? Er billettørene mer utsatt for corona enn ansatte i kiosken? Det er jo et fåtall på fergen som betaler for turen utenom autopass, men mange som kjøper mat i kiosken.

Ønsker ett system, ikke en haug med løsninger som idag som kun er fordyrende for reisende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av Bjerknez »

Det corona greine begynner snart og ta helt av. Det er så mange teite regler som dukker opp i kjølevannet av dette viruset at jeg blir helt matt.

KawaKjetil

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av KawaKjetil »

Siden det helt sikkert blir Norges ferie på 2 hjul neste år også, så er dette en god nyhet :thumleft
https://nmcu.org/far-tilbake-mc-rabatt-pa-ferjer/11306/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av AJ »

KawaKjetil skrev: 19 okt 2020, 20:06 Siden det helt sikkert blir Norges ferie på 2 hjul neste år også, så er dette en god nyhet :thumleft
https://nmcu.org/far-tilbake-mc-rabatt-pa-ferjer/11306/
Gjelder enkeltturer for oss som er på tur også, og ikke bare MC-pendlere, eller?
Ikke at det er avgjørende for hvor reiseruta legges siden fergebillettene strengt tatt utgjør en liten del av reisebudsjettet...
Men uansett greit å vite.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 19 okt 2020, 20:15
KawaKjetil skrev: 19 okt 2020, 20:06 Siden det helt sikkert blir Norges ferie på 2 hjul neste år også, så er dette en god nyhet :thumleft
https://nmcu.org/far-tilbake-mc-rabatt-pa-ferjer/11306/
Gjelder enkeltturer for oss som er på tur også, og ikke bare MC-pendlere, eller?
Ikke at det er avgjørende for hvor reiseruta legges siden fergebillettene strengt tatt utgjør en liten del av reisebudsjettet...
Men uansett greit å vite.
Gjelder kun om en har Autopassferge konto. Forhåndsinnbetaling på kr 3600,-
Etter hva jeg leser i NMCU artikkelen skal en kunne registrere avtale mot registreringsnummeret siden en ikke kan ha autopassbrikke. Akkurat det klarte jeg ikke å finne ut av eller lese meg til på autopassferje.no Men har hele vinteren å finne ut av det :D

Fra https://www.autopassferje.no/kundeservice/
Motorsykkel og moped kan tegne AutoPASS-ferjeavtale.

Motorsykkel og moped kan ikke ha AutoPASS-brikke, men da det er kjennemerkeregistrering på sambandene som har brikkebetaling, vil det tas bilde av kjøretøyet, og avtale belastes.

Motorsykkel og moped registreres som kjøretøy mellom 0-8 meter.
Så får en håpe at dette ikke er en start på bompengeinnkreving for mc. Det hadde byråkratene likt :[-(

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av kjellv »

Jeg fikk faktisk den siste faktura fra turen til forumtreffet. Nesten to måneder tok det. Totalt har jeg fått 5 faktura fra samme avsender på mellom 29 og 78 kroner for denne helga. Burde nesten fått betaling for å taste kid nr..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pga. koronaåret 2020: "Meningsløs billettpraksis og faktueringstull" fra fergeselskapene?

Legg inn av Bjerknez »

Dukket opp en regning på 54 kroner hos meg. Helt utrolig. Jeg glemte den og betalte for sent også og fikk purring uten gebyr :lol

Tror dem gikk i minus der gitt :twothumbs:

Svar