Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Rocket er ganske lav i utgangspunktet og akselavstanden er ganske lang. Jeg tror neppe 5-10 kg. bakpå der har den store betydningen for min del. Det er jo omtrent rett over bakhjulet :)

Rocket er jo en meget stabil sykkel og stable bagasje på mener jeg. Det er et "tog". Brede hjul, lavt tyngdepunkt og lang akselavstand. Noen få kilo ekstra med bagasje helt bakerst spiller liten trille tror jeg. Dempere kan justeres i hue og ræva så den biten er også dekket.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1646
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

På Rocket kan du stroppe et tog bakpå uten å merke noe :lol

Klart stor forskjell på 690 og Rocket, tipper også en del lavere på Rocket som også hjelper. Men ment mest som hint ifht at plassering av bagasje kan påvirke kjøreegenskaper så verdt å ha i bakhodet. Kjører man rolig vil man jo heller ikke merke mye da uansett kjører med god margin.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 15 mai 2024, 07:43 På Rocket kan du stroppe et tog bakpå uten å merke noe :lol

Klart stor forskjell på 690 og Rocket, tipper også en del lavere på Rocket som også hjelper. Men ment mest som hint ifht at plassering av bagasje kan påvirke kjøreegenskaper så verdt å ha i bakhodet. Kjører man rolig vil man jo heller ikke merke mye da uansett kjører med god margin.
Mitt alternativ til å feste en sekk bak på dette brettet er å feste sekken oppe den sekken jeg allerede har. Da blir tyngdepunktet høyere og det tror jeg er en dårligere ide. Jeg tror neppe jeg kommer til å få noen ukontrollerte hjulløft.

Men selvsagt, blir kjøreegenskapene dårligere med mer last. Men jeg tror neppe jeg kommer til å presse sykkelen til yttergrensene uansett :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Campingbord hører med på MC-turen når man skal overnatte i telt.
Selv har jeg brukt Buck703 lerretsbordet fram til i år. Lett og praktisk, men litt ukurant pakklengde, for lang for sideveskene til såvel Guzzi'en som KTM'en og får såvidt plass i den største 58 liter GIVI toppboksen.

Så da har jeg kommet til en annen løsning, nemlig å bruke Buck703 lerretbordet som beskyttende bordduk på GUVI boksen, som jo har en flat overlate godt egnet som bordplate. Og passe høyt nok til Urbergstolen.
Men så kom jeg på at jeg har et bord til med løs sammenbrettbar bordplate, som passet perfekt til GIVI boksen. Så da blir det den løsning på turene i år :prf .
Solid plate og god beskyttende "bordduk" til toppboksen:
cbord 1.JPG
cbord 2.JPG
cbord 3.JPG
Og med det har man jo alltid en god grunn til å ha med seg nettopp en slik toppboks på tur :crazy: .
Stødigere campingbord tror jeg det er vanskelig å oppdrive... :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Bord kan jeg ikke huske jeg har savnet noen gang på tur, men en god stol skal definitivt få bli med i år :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg satt opp tarpen for første gang. Ikke veldig lett på en fjelltomt, men alt får man til med litt innsats :)
IMG_1391.jpeg
IMG_1392.jpeg
IMG_1393.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 17 mai 2024, 09:11, redigert 1 gang totalt.

Toalmar
Innlegg: 364
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Toalmar »

Vet ikke om det er bare for meg, men bildene er kun svarte firkanter :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 17 mai 2024, 09:10 Vet ikke om det er bare for meg, men bildene er kun svarte firkanter :[-X
Har fikset det nå. Er bare en greie som skjer her i forumet med mine bilder :lol

Toalmar
Innlegg: 364
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Toalmar »

Se der ja, da kan du "villcampe" samt få skinka ned på porselens skåla også :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 17 mai 2024, 09:15 Se der ja, da kan du "villcampe" samt få skinka ned på porselens skåla også :lol
Haha, villcamping på det råeste dette. Kun 20 meter til alle fasiliteter. Det er til og med full 500/500 fiberdekning under tarpen! :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Å der er Urberg stolen min på plass under tarpen. Dagen skal feires i kveld med noen pils på den stolen :)
IMG_1394.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av FredrikE24 »

Det ser ut som en presenning, er det det som er tarp?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 mai 2024, 12:01 Det ser ut som en presenning, er det det som er tarp?
Tarp er vel egentlig bare en tynn presenning ja. Mye lettere og tynnere enn en presenning dog. Det er også 12 stk. festepunkter i form av solide løkker i tarpen, inkludert på toppen av duken, det har vel ikke en vanlig presenning.

Skal du bare ha noe slikt hjemme i hagan for å sitte under, så kan du like godt kjøpe en billig presenning på Biltema ja. Men denne er tyngre og krever kraftigere barduner etc, men ja, en tarp er i teorien kun en tynnere og lettere presenning som tar mye mindre plass. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1325
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 17 mai 2024, 12:28
FredrikE24 skrev: 17 mai 2024, 12:01 Det ser ut som en presenning, er det det som er tarp?
Tarp er vel egentlig bare en tynn presenning ja. Mye lettere og tynnere enn en presenning dog. Det er også 12 stk. festepunkter i form av solide løkker i tarpen, inkludert på toppen av duken, det har vel ikke en vanlig presenning.

Skal du bare ha noe slikt hjemme i hagan for å sitte under, så kan du like godt kjøpe en billig presenning på Biltema ja. Men denne er tyngre og krever kraftigere barduner etc, men ja, en tarp er i teorien kun en tynnere og lettere presenning som tar mye mindre plass. :)
En vesentlig forskjell er at en tarp er vanligvis laget av vevd teltduk, mens billig presenning er av armert polyetylen som blafrer og lager mye lyd når det blåser litt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 mai 2024, 05:55
Bjerknez skrev: 17 mai 2024, 12:28
FredrikE24 skrev: 17 mai 2024, 12:01 Det ser ut som en presenning, er det det som er tarp?
Tarp er vel egentlig bare en tynn presenning ja. Mye lettere og tynnere enn en presenning dog. Det er også 12 stk. festepunkter i form av solide løkker i tarpen, inkludert på toppen av duken, det har vel ikke en vanlig presenning.

Skal du bare ha noe slikt hjemme i hagan for å sitte under, så kan du like godt kjøpe en billig presenning på Biltema ja. Men denne er tyngre og krever kraftigere barduner etc, men ja, en tarp er i teorien kun en tynnere og lettere presenning som tar mye mindre plass. :)
En vesentlig forskjell er at en tarp er vanligvis laget av vevd teltduk, mens billig presenning er av armert polyetylen som blafrer og lager mye lyd når det blåser litt.
Også er en tarp kun vanntett på undersiden.

Svar