Utrygt å parkere i utlandet?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Tiki »

Tenker meg tur nedover Tyskland, Østerike og kanskje Italia. Ser at alle som beskriver sine turer nevner plass i garasje på forskjellige hoteller. Ikke nødvendigvis det som skrives om når jeg leser om turer rundt i Norge. Er det utrygt å parkere utenfor hoteller osv. i disse landene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av AJ »

Har bare vært en tur nedover i Europa (Tyskland, Østerrike, Italia) med MC, men aldri opplevd problemer og usikkerhet med parkeringen.
Skal legge til at vi fikk parkere i låst garasje flere steder der vi overnattet.
Inntrykket mitt er at mange svært mange tilbyr denne muligheten.
Likevel anbefaler jeg at du tar med lås... Enten wirelås eller skivebremslås.
Har fastmontet Roadlok som denne på min KTM...:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Qaz__5qK67k[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Hounds »

Naboen min som eier en wr125x parkerte sykkelen sin utenfor en vidergående skole i Bergen, når han kom ut sto det to utlendinger og skrudde den i fra hverandre og skulle ta deler på sykkelen.. Tyvene ble tatt, og dette er nok 2 år siden eller noe sånt?
Har aldri kjørt eller hatt mc før, men hvis de rette folkene kommer forbi, så vil de nok prøve og evnt skru den i fra hverandre og selge delene på den hvis den på å si er lenka fast i et gjerde :( ...

Men med litt 'common sense', så hadde jeg heller betalt de lille ekstra pengene for å få den parkert innendørs i stede for å vokne opp dagen etter uten sykkel .. :(

Men lykke til med tur ;) !

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av evike »

Jeg tror personlig det bl.a. er avhengig av hva slags sykkel det er. Våre CBF'er ser ikke ut til å være noe stort ønske blant tyver og har stått urørt alle steder vi har parkert. Skal tillegges at det er noen få ganger vi har tjoret de til hverandre med vaier for å være helt sikker.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Bjerknez »

Kunsten er å parkere sin egen sykkel ved siden av noen som er langt mer attraktive for tyver :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av WikingTnT »

Tiki skrev:Tenker meg tur nedover Tyskland, Østerike og kanskje Italia. Ser at alle som beskriver sine turer nevner plass i garasje på forskjellige hoteller. Ikke nødvendigvis det som skrives om når jeg leser om turer rundt i Norge. Er det utrygt å parkere utenfor hoteller osv. i disse landene?
Vært nedover de siste 7 årene og aldri har aldri vært utsatt for tyverier av noe slag - men vi har holdt oss utenfor de største byene og satset på bikerhotell med egen parkering ( ute og inne )
Flere fordeler med disse hotellene er at du treffer andre bikere , muligheter for vask av sykkel , gratis kjedespray , visir-vask , lån av verktøy , tørkerom for klær , gps-nedlasting av prefererte ruter , mc magasiner i hopetall , mulighet for guiding , leie av sykkel , pick-up tjeneste hvis motorstopp etc og generelt lagt til rette for motorsyklister.
God frokost - og fem-retter middag når vi kommer tilbake etter en lang dag på mc.

Bruker denne kjeden :http://www.moho.info/en/motorcycle-hotels-p28.html

Alltid vært strålende fornøyd - billig og veldig bra :twothumbs:

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av E-strom »

Bjerknez skrev:Kunsten er å parkere sin egen sykkel ved siden av noen som er langt mer attraktive for tyver :knegg
Jepp - praktiserer det samme selv, og det har fungert utmerket hittil :P

Når jeg er på solo-/jobbtur tar jeg med ett mc-trekk som dekker alt fra motoren og oppover - mener selv det holder tilfeldige klåfingrede unna, men såkalt "profesjonelle" kjeltringer vil kanskje tiltrekkes av det tildekkede...

"Utlandet" er stort, og jeg tror ikke vanlige folk er verken verre eller bedre i de nære utland.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Snikendeugle »

Parkerte overalt i Europa i 2014 uten å legge noen tanker til det. Om noen vil stjele sykkelen så får de det nok til uansett om de kan det de driver med, enten det er i Oslo eller utlandet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av KåreDump »

Kjørte tur/retur Norge-Danmark-Tyskland-Belgia-Nederland-Frankrike-Irland-Wales-England i fjor sommer på en sykkel uten låsbare vesker.
Null problem i utlandet, men i Stavanger hadde jeg "besøk" i toppkofferten mens sykkelen sto parkert utenfor hotellet vi bodde på.

Hadde ingen ting av stor verdi i den (og sideveskene var tomme), men det var en rimelig kjip følelse å finne sykkelen med kofferten åpen og innholdet (kart, drytec +++ ) ligge strødd...
hdflhrc.jpg
Parkerte som regel i parkeringshus, eller hotell-garasjer. Ellers var jeg ikke veldig nøye på hvor jeg parkerte.

Ett unntak var Liege i Belgia, der turte jeg ikke parkere i det hele tatt! Byen minnet mye om Gotham City, og det krydde av shady typer på alle gatehjørner.
Dagsetappen ble noe utvidet for å finne overnattingsste litt utenfor byen... :sk?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Kunsten er å parkere sin egen sykkel ved siden av noen som er langt mer attraktive for tyver :knegg
Du parkerer helst ved siden av en FJR du skjønner jeg ;)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Tiki »

WikingTnT skrev:
Tiki skrev:Tenker meg tur nedover Tyskland, Østerike og kanskje Italia. Ser at alle som beskriver sine turer nevner plass i garasje på forskjellige hoteller. Ikke nødvendigvis det som skrives om når jeg leser om turer rundt i Norge. Er det utrygt å parkere utenfor hoteller osv. i disse landene?
Vært nedover de siste 7 årene og aldri har aldri vært utsatt for tyverier av noe slag - men vi har holdt oss utenfor de største byene og satset på bikerhotell med egen parkering ( ute og inne )
Flere fordeler med disse hotellene er at du treffer andre bikere , muligheter for vask av sykkel , gratis kjedespray , visir-vask , lån av verktøy , tørkerom for klær , gps-nedlasting av prefererte ruter , mc magasiner i hopetall , mulighet for guiding , leie av sykkel , pick-up tjeneste hvis motorstopp etc og generelt lagt til rette for motorsyklister.
God frokost - og fem-retter middag når vi kommer tilbake etter en lang dag på mc.

Bruker denne kjeden :http://www.moho.info/en/motorcycle-hotels-p28.html

Alltid vært strålende fornøyd - billig og veldig bra :twothumbs:

Takk for svar og godt tips til bra nettsted, skal brukes flittig :twothumbs:

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Elruts84 »

Er enig at det er lurt å bruke 2 min ekstra på å finne en parkering som ser grei ut. Hotelparkering eller parkeringshus og lignende.
Du ser ofte lett om det er i et smug eller en gate med litt rart miljø rundt seg. :crazy:

Spør du hotellet du skal bo på f.eks så har di kanskje en liten 1 x 2 meter til deg som du får låne i nærheten av hotellet. Det har jeg erfart og fungerer utmerket.

Jeg dekket også alltid sykkelen med et trekk. Så ikke det skulle være lite lett å interessant å begynne å fikle med den.
:D :D
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av Tiki »

Kommer uansett til å prøve å holde meg utenfor de større byene så det blir nok mindre fare "på landet". Kommer også gå til anskaffelse av bremseskivelås med alarm. Bagasje tas med inn.

Takk folkens!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av gsx750_80 »

Tiki skrev:Tenker meg tur nedover Tyskland, Østerike og kanskje Italia. Ser at alle som beskriver sine turer nevner plass i garasje på forskjellige hoteller. Ikke nødvendigvis det som skrives om når jeg leser om turer rundt i Norge. Er det utrygt å parkere utenfor hoteller osv. i disse landene?
Parkeringsproblematikk engasjerer gjerne. Et eksempel på utrygg parkering, her:
https://www.youtube.com/watch?v=O8cDfnQD0ws
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utrygt å parkere i utlandet?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev:Kunsten er å parkere sin egen sykkel ved siden av noen som er langt mer attraktive for tyver :knegg
Det er lett for deg med BMW, men ikke like lett for alle andre :twothumbs:

Svar