Leie av motorsykkel

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av mortenolb »

Faenmeg det særeste jeg har hørt.. Drive å regne kostnad per kilometer og konkludere med at det ikke er dyrt å leie sykkel.
Har vi sykkel for å kjøre tur og ha det gøy, eller har vi sykkel for å bruke den så lite som mulig for å få så mye som mulig igjen ved salg?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22980
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Det som er ekstra rart her synes jeg er at TS har kjøpt seg en klin ny XSR900 (i følge informasjonen under avataren). Hvis dette er tillfellet så blir det for meg helt fjernt å tenke at man må leie sykkel for å få bedre plass til bagasje for en vestlandstur. I følge Speed sine sider så koster det 8.000,- for en hel uke + 1000,- i depositum. I tillegg så må du reservere et beløp hos dem som skulle dekke evt. skader på sykkelen etc. Du blir ikke trekt noe hvis du leverer sykkelen skadefri tilbake, men allikevel noe jeg ikke helt liker.

Skal man ha en litt dyrere type sykkel så koster det 200,- ekstra pr. døgn i følge speed. Så dette blir å koste OVER 1000,- pr.dag og i tillegg kommer så klart bensin utgifter. Festlig og komme hjem fra ferie etter å ha betalt opp mot 10.000,- for en uke for så og finne avdraget på egen sykkel i postkassen.

Nei dette synes også jeg bare er merkelig.

Kjøp heller ett par Kriega vesker til du har er mitt råd :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Poenget er jo at han allerede har en motorsykkel som koster han penger. Regnestykket ved å leie er sikkert "det det koster", men det ligger vel i kortene at man også skal tjene noen kroner på dette.

Poenget her er at han kun skal ha "plass til litt bagasje" og da mener jeg det er tullete og blåse så mye penger. Man får flotte bagasjeløsninger for den prisen til de fleste sykler. Jeg kjører jo ikke akkurat en sykkel med god bagasjeplass selv, men jeg har en tankveske på 20 liter samt Kriegavesker på til sammen 40 liter. Det blir 60 liter bagasjeplass. Du kan fint stroppe fast flere Kriegavesker også.

Etter turen kan du evt. selge disse minus ca. 20% av det du ga for dem og sitte igjen med en ganske god "gevinst" kontra det å leie en sykkel. Eller du kan beholde veskene og ta en tur til neste år også.

Å kjøre på vestlandstur med en litt "sliten" lånesykkel og skyhøy egenandel mens BMW'en min sto hjemme hadde jeg aldri noensinne vurdert. Spesielt ikke til prisen, selv om den sikkert ikke er så gal i seg selv med tanke på kostnadene.

Så ja, jeg finner fortsatt dette litt komisk. Hadde man ikke hatt sykkel i det hele tatt og man vil utforske litt ett år hvordan det er å kjøre MC på ferie så ser jeg mer poenget.
Folk ser ulike poeng, og har ulik humor. Flott det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22980
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er det vel ingen tvil om. Men siden han postet her så regner jeg også med at han ville ha synspunkter.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 473
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av Canutus »

mortenolb skrev:Faenmeg det særeste jeg har hørt.. Drive å regne kostnad per kilometer og konkludere med at det ikke er dyrt å leie sykkel.
Har vi sykkel for å kjøre tur og ha det gøy, eller har vi sykkel for å bruke den så lite som mulig for å få så mye som mulig igjen ved salg?
Syns ikke det var så sært... Utleier har helt sikkert regnet på det.
Trådstarter begrunner leie-alternativet med bagasjeplass, men forteller vel ikke noe om det skal være passasjer med.
Vet heller ikke hvor trådstarter bor, så kansje spørsmålet om leiesykkel er delvis begrunnet i å slippe å kjøre 2000km for å komme til vestlandet også. Da går det litt på hvor en vil bruke tid på sadelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22980
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Men vi må jo forholde oss til det han skriver?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av KåreDump »

Canutus skrev:Syns ikke det var så sært... Utleier har helt sikkert regnet på det.
Trådstarter begrunner leie-alternativet med bagasjeplass, men forteller vel ikke noe om det skal være passasjer med.
Vet heller ikke hvor trådstarter bor, så kansje spørsmålet om leiesykkel er delvis begrunnet i å slippe å kjøre 2000km for å komme til vestlandet også. Da går det litt på hvor en vil bruke tid på sadelen.
Gode poeng! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

mortenolb skrev:Faenmeg det særeste jeg har hørt.. Drive å regne kostnad per kilometer og konkludere med at det ikke er dyrt å leie sykkel.
Det er heldigvis andre folk som har andre terskler for hva de oppfatter som sært, og som også besitter kognitive egenskaper tilstrekkelige til å kunne forstå atskillig mer av problemstillingen enn det det ser ut til at du er i stand til.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av mortenolb »

gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:Faenmeg det særeste jeg har hørt.. Drive å regne kostnad per kilometer og konkludere med at det ikke er dyrt å leie sykkel.
Det er heldigvis andre folk som har andre terskler for hva de oppfatter som sært, og som også besitter kognitive egenskaper tilstrekkelige til å kunne forstå atskillig mer av problemstillingen enn det det ser ut til at du er i stand til.
Jøss, tok du deg SÅ nær av det? :roll

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

mortenolb skrev:
gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:Faenmeg det særeste jeg har hørt.. Drive å regne kostnad per kilometer og konkludere med at det ikke er dyrt å leie sykkel.
Det er heldigvis andre folk som har andre terskler for hva de oppfatter som sært, og som også besitter kognitive egenskaper tilstrekkelige til å kunne forstå atskillig mer av problemstillingen enn det det ser ut til at du er i stand til.
Jøss, tok du deg SÅ nær av det? :roll
mvh

-gsx750_80

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av ATWindsor »

gsx750_80 skrev:
Chenx skrev:Takk for svar. :)

6800 for 1 uke.. :/ Stive nok priser også, skulle skjønt det hvis motorsykkelen var splitter ny og kostet en halv million.

Må jo finnes flere alternativer? hmm
Jeg har tidligere benyttet en 2012 Kawasaki 250R til daglig pendling, i nær 4 sesonger. Ved å ta alle utgifter med i betraktning, samt å basere meg på en antatt salgsverdi (35000 NOK), kom jeg til at sykkelen kostet meg ca 2.50 NOK
per kilometer. Denne sykkelen kostet kun 62000 NOK ny, med de to første servicene inkludert.

Selv den lille 250en, med mindre dekkslitasje enn en tung sykkel, og mindre nedskriving enn mange større sykler,
ville kostet bortimot 4000 for en tur på drøye 150 mil feks. Dette kan man antakelig lett klare på en uke.

Ikke sikkert 6800.- er så dyrt, egentlig..
Det er et litt kunstig regnestykke av flere grunner:

1. Man slipper ikke "alle utgifter" med sin eksisterende sykkel, når man leier den andre i disse kilometerene man heller hadde kjørt sin egen. Forsikring må uansett betales, verditap går sin gang også uten kjøring.

2. Endel av det som er i "alle utgifter" må du betale i tillegg til leien, feks bensin.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

ATWindsor skrev:
gsx750_80 skrev:
Chenx skrev:Takk for svar. :)

6800 for 1 uke.. :/ Stive nok priser også, skulle skjønt det hvis motorsykkelen var splitter ny og kostet en halv million.

Må jo finnes flere alternativer? hmm
Jeg har tidligere benyttet en 2012 Kawasaki 250R til daglig pendling, i nær 4 sesonger. Ved å ta alle utgifter med i betraktning, samt å basere meg på en antatt salgsverdi (35000 NOK), kom jeg til at sykkelen kostet meg ca 2.50 NOK
per kilometer. Denne sykkelen kostet kun 62000 NOK ny, med de to første servicene inkludert.

Selv den lille 250en, med mindre dekkslitasje enn en tung sykkel, og mindre nedskriving enn mange større sykler,
ville kostet bortimot 4000 for en tur på drøye 150 mil feks. Dette kan man antakelig lett klare på en uke.

Ikke sikkert 6800.- er så dyrt, egentlig..
Det er et litt kunstig regnestykke av flere grunner:

1. Man slipper ikke "alle utgifter" med sin eksisterende sykkel, når man leier den andre i disse kilometerene man heller hadde kjørt sin egen. Forsikring må uansett betales, verditap går sin gang også uten kjøring.

2. Endel av det som er i "alle utgifter" må du betale i tillegg til leien, feks bensin.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
ATWindsor skrev:
gsx750_80 skrev:
Chenx skrev:Takk for svar. :)

6800 for 1 uke.. :/ Stive nok priser også, skulle skjønt det hvis motorsykkelen var splitter ny og kostet en halv million.

Må jo finnes flere alternativer? hmm
Jeg har tidligere benyttet en 2012 Kawasaki 250R til daglig pendling, i nær 4 sesonger. Ved å ta alle utgifter med i betraktning, samt å basere meg på en antatt salgsverdi (35000 NOK), kom jeg til at sykkelen kostet meg ca 2.50 NOK
per kilometer. Denne sykkelen kostet kun 62000 NOK ny, med de to første servicene inkludert.

Selv den lille 250en, med mindre dekkslitasje enn en tung sykkel, og mindre nedskriving enn mange større sykler,
ville kostet bortimot 4000 for en tur på drøye 150 mil feks. Dette kan man antakelig lett klare på en uke.

Ikke sikkert 6800.- er så dyrt, egentlig..
Det er et litt kunstig regnestykke av flere grunner:

1. Man slipper ikke "alle utgifter" med sin eksisterende sykkel, når man leier den andre i disse kilometerene man heller hadde kjørt sin egen. Forsikring må uansett betales, verditap går sin gang også uten kjøring.

2. Endel av det som er i "alle utgifter" må du betale i tillegg til leien, feks bensin.
De punktene du nevner er opplagte. Det er naturligvis fullt mulig å regne på dette, for den som ønsker, og å la være, om man ikke ønsker.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
ATWindsor skrev:
gsx750_80 skrev:
Chenx skrev:Takk for svar. :)

6800 for 1 uke.. :/ Stive nok priser også, skulle skjønt det hvis motorsykkelen var splitter ny og kostet en halv million.

Må jo finnes flere alternativer? hmm
Jeg har tidligere benyttet en 2012 Kawasaki 250R til daglig pendling, i nær 4 sesonger. Ved å ta alle utgifter med i betraktning, samt å basere meg på en antatt salgsverdi (35000 NOK), kom jeg til at sykkelen kostet meg ca 2.50 NOK
per kilometer. Denne sykkelen kostet kun 62000 NOK ny, med de to første servicene inkludert.

Selv den lille 250en, med mindre dekkslitasje enn en tung sykkel, og mindre nedskriving enn mange større sykler,
ville kostet bortimot 4000 for en tur på drøye 150 mil feks. Dette kan man antakelig lett klare på en uke.

Ikke sikkert 6800.- er så dyrt, egentlig..
Det er et litt kunstig regnestykke av flere grunner:

1. Man slipper ikke "alle utgifter" med sin eksisterende sykkel, når man leier den andre i disse kilometerene man heller hadde kjørt sin egen. Forsikring må uansett betales, verditap går sin gang også uten kjøring.

2. Endel av det som er i "alle utgifter" må du betale i tillegg til leien, feks bensin.
Tja, må innrømme at jeg ikke tok 1 særlig i betraktning i starten. På en amerikanske nettside så jeg at noen beregnet .11 USD per mile i "basic maintenance" for en mc. Det er i overkant av 91 øre per mile, eller (1/1.61)*91 øre per km = 57 øre / km.
Det har antakelig vært litt økning i prisene siden da, og norske priser er nok høyere enn amerikanske, både for deler og timekostnader. Om man setter pris per km til 70 øre, for basisvedlikehold, og kjører feks 4000 km på en uke, blir det
2800 NOK.
Som mange har påpekt er det mange andre forhold som også kommer inn..
Selv hadde jeg antakelig ikke kommet til å kjøre så langt på en uke at det ville fortont seg særlig aktuelt å leie sykkel, kontra å benytte egen. Det kan vel finnes andre "milslukere", muligens, som ville ha gjort unna svært lange distanser per dag, som kunne finne på å leie i stedet. Det kan kanskje være artig å prøve en annen mc, og slippe å være redd for sin egen.
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Leie av motorsykkel

Legg inn av WikingTnT »

For min egen del så er jeg MYE mer forsiktig med en leiesykkel enn min egen , en ting er at jeg ikke "kjenner" den så godt og et annet punkt er at hvis det skjer noe så venter et depositumshelv...hvis det skjer noe.
Har vært ut for det på snøscooter - der jeg ble avkrevd 10.000,- for en skade som max kostet 5.000,- å fikse.

Svar