Bil for MC-transport er i boks

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av evike »

Pga. helsa har jeg måttet finne noen B-løsninger.
Har alltid elsket Europaturene våre, men har måttet innse at det å komme seg ned dit spiser opp kreftene og når vi endelig er fremme på de koselige plassene så er jeg utkjørt. B-løsning er nå på plass :twothumbs:

Har anskaffet en VW Crafter som frakter oss selv, motorsykler og bagasje ned til omtrentlig reisemål. Da kan jeg kjøre korte etapper på opp mot 20-25 mil per dag uten å bli helt utslitt. Kassebilen skal altså ikke være med rundt omkring i ferien, kun et transportmiddel for å spare kjøretid ned.

Neste år ser dette ut til å bli området rundt Heidelberg for at vi skal kunne kjøre Rhindalen opp, Moseldalen ned (de kjennes ikke sånn ut, men ser sånn ut på kartet), en svipptur innom Luxembourg, kanskje en svipptur nedom Frankrikes nordlige deler (har aldri vært i Nancy, men hører folk skryte av den byen) og så tilbake til Heidelberg. Laste syklene inn og frese opp Tyskland/Danmark hvor det da blir "greit" med motorveier for transportetappe hjem igjen hvor vi også kan bytte på å kjøre.

Har ikke fasitsvaret enda, men innbiller meg at dette kommer til å bli en god sommerferie :[-o< :thumleft
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av AJ »

evike skrev:Pga. helsa har jeg måttet finne noen B-løsninger.
Har alltid elsket Europaturene våre, men har måttet innse at det å komme seg ned dit spiser opp kreftene og når vi endelig er fremme på de koselige plassene så er jeg utkjørt. B-løsning er nå på plass :twothumbs:

Har anskaffet en VW Crafter som frakter oss selv, motorsykler og bagasje ned til omtrentlig reisemål. Da kan jeg kjøre korte etapper på opp mot 20-25 mil per dag uten å bli helt utslitt. Kassebilen skal altså ikke være med rundt omkring i ferien, kun et transportmiddel for å spare kjøretid ned.
Ingen dum løsning det der :thumleft !
Et spørsmål jeg kom på i farten:
må man betale for de MC'ene man har med seg i en slik bil på ferga til Danmark / Tyskland, tro?
Ikke at prisen for en MC ombord på disse fergene er avskrekkende, men likevel...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av evike »

Så lenge de står inne i varebilen er de å betrakte som "gods" og da spiller det ikke noen rolle om det er motorsykler eller ... bananer.. garn.. lappestoffer... Kan jo være så mangt :crazy:
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av Jompa »

Der har dere gjort et godt valg-
Crafteren er både komfortabel og lettkjørt, som å kjøre en stor personbil.
Jeg har selv 16 års erfaring med sprintere og Crafter det siste året.
90 % samme bil, eneste ulempen med Crafter er at lysene er mye dårligere enn på sprintern, men det kan man gjøre noe med.
Regner med at dere får mange fine mc-turer med varebil
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av E-strom »

evike skrev:... Rhindalen opp, Moseldalen ned (de kjennes ikke sånn ut, men ser sånn ut på kartet), en svipptur innom Luxembourg...
Har selv kjørt Rüdesheim - Trier - Koblenz med svipptur Luxembourg rundt, og tar gjerne turen en gang til :prf
Jepp, når du du kjører Moseldalen nedover er det nordover, altså mot Koblenz
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av cannon »

Hei. Smart løsning. Jeg tror du må fylle ut "ATA Carnet" papirer for de 2 syklene og tilhørende utstyr. Dette sikrer at du ikke blir stanset på grensen på grunn av ulovlig inn/utførsel.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av evike »

cannon skrev:Hei. Smart løsning. Jeg tror du må fylle ut "ATA Carnet" papirer for de 2 syklene og tilhørende utstyr. Dette sikrer at du ikke blir stanset på grensen på grunn av ulovlig inn/utførsel.
Jeg vet ikke 100% sikkert, men har innbilt meg at det går fint så lenge begge vi som sitter i bilen har både ID og vognkort i våre egne navn og er tilstede selv.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Bil for MC-transport er i boks

Legg inn av Elektrolux »

Gjorde noe lignende for 2 år siden.

Sparte penger på fergen i forhold til 2 stk MC. Sparte penger på drivstoff i forhold til 2 MC og ikke minst sparte flatkjørte dekk.

Fikk en sjøfør til å kjøre bilen med henger fra Østerike til Køln der vi lastet syklene tilbake før turen hjem. Da hadde vi kjørt alpene til Kroatia, tvers over Italia og til Marseille og nord til Køln i 2 uker uten en dråpe regn.

Svar