Første alenetur i utlandet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Hei
Har besøkt mcsiden i par år nå. Endelig fått registrert meg :D
Jeg trenger litt hjelp med ferieturen.
Har lagt opp en tur til Venezia via Gardasjøen. Har en ferie uke i juni og tenkte å ta turen da. (24.6->2.7)
https://goo.gl/maps/kCTkJV8WeiE2

Hvor bør jeg overnatte på veien nedover? Har planlagt en overnatting ved Gardarsjøen.

Dag 1: Flensburg
Dag 2: ?
Dag 3: Gardarsjøen
Dag 4- 5: Venezia
Hjemreise
Dag 6: ?
Dag 7: ?
Tar 08:00 fergen fra Larvik
Rundt 8-10 timer kjøring pr dag.

Eventuelt vente til August, men da er det vel mye turisttrafikk?
mvh

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til MCsiden.no :vs

Vi var to på tur nedover i Europa til Como sjøen i Italia, ikke veldig langt unna Garda sjøen i september i fjor.
Vår første etappe var fra Frederikshavn til Göttingen i Tyskland, ca. 780 km.
Det gikk greit, men det kjentes veldig godt å ta kvelden etter såpass mange km... :-)å

Dagen etter tilbakela vi drøye 600 km og over nattet i østerrikse Oetz hvor det var flere fine overnattingssteder.
Ble for øvrig godt tatt i mot alle stedene vi var.

I ditt tilfelle bør du vel antakelig komme deg såpass langt som til Fulda og gjerne sør for denne byen også med de spenstige etappene du åpenbart har lagt opp til.

Holde gjerne utkikk etter Autohof skiltene og sving innom der. Det er ofte gode og rimelig overnattingsmuligheter på disse stedene:

http://www.autohof-guide.de/

Masse lykke til med turplanleggingen, som jo er halve moroa :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Olden »

Alpetur er alltid gøy å planlegge! :)

Jeg hadde en tur alene til Gardasjøen i 2014, og jeg også borte i 7 dager.
Første dag så kan du nok klare en del lengre enn Flensburg!
Jeg kjørte fra Hirtshals og ned til Grossburgwedel like nord for Hannover første dagen hvor jeg ankom ca 19:00.
Dette er en etappe jeg har hatt flere ganger og syntes det er ett veldig godt valg i transportetappen nedover.
Det kan være litt trafikk/kø på autobahn rundt Hamburg når du kommer så langt.

https://www.google.no/maps/dir/Hirtshal ... !3e0?hl=no

Dag 2 så endte jeg opp i Bormio! ( Dette ble en lang dag med 980km, og jeg var på hotellet ca 20:30 etter nesten 13 timer på veien )
Fra Bormio via Stelvio og tilbake ned mot Gardasjøen (Riva Del Garda) var en etappe på rundt 300km hvis jeg husker riktig.
Men her går det å dele opp kilometerne litt med en kortere dag 2 og litt lengre dag 3 ned til Gardasjøen.

Fra Garda og ned til Venezia er jo straka vegen, men på returen ville jeg prøvd å dratt opp mot Dolomittene og over Brennerpasset til Østerrike. Eventuelt så er SS44 (Jaufenpass) en godt alternativ og du kjører over til Østerrike litt lengre vest for Brennerpasset.
Jeg endte opp like nord for Fulda på returen fra Riva Del Garda.

https://www.google.no/maps/dir/Venezia, ... !3e0?hl=no

Fra Fulda så kjørte jeg til området rundt Hobro i DK (830km) før jeg tok morgenferja hjem dagen etterpå. :thumleft

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Takk for svarene. Har ordnet overnatting Nord Hannover og bodensjøen.
Bruker Gardasjøen som base og tar dagstur til Venezia.
Jeg kjører over stelvio ned til Gardasjøen. Har dere tips til pass på hjemreisen?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

hiddenGS skrev: Jeg kjører over stelvio ned til Gardasjøen. Har dere tips til pass på hjemreisen?
Splügen-passet fra Italia til Sveits, helt klart :yeyeye !

https://en.wikipedia.org/wiki/Spl%C3%BCgen_Pass
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Hvordan er det med passering av grenser?
Tyskland. Er det avgift for autobahn? Andre tips?
Østerrike. Kjøp Vignette. Andre tips?
Sveits . Kjøp vignette , Kjøre uten GPS, siden min viser fotobokser ?? (Har BMW Nav 5)
Italia? Mye fotoboks og gjennomsnitts målinger. Ingen veiavgifter.

Ellers ha med seg mye små kontanter for bruer/tunneler.
Må man ha på seg refleksvest når man kjører i disse landene? Har alltid med i MCn .

Tenkte jeg holder meg til fartgrensene/følge trafikken, og GPS viser fartgrensene hvis man er usikker.

Hvordan er trafikantene i de landene? Har kjørt MC i norge/sverige og route 66 i USA, så jeg er ikke helt grønn. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

@HiddenGS:
På de tre utenlandsturene jeg har gjort de siste årene har grensepasseringene gått 'sømløst'. Dvs. ingen stopp for kontroll.
På den andre utenlandsturen i sommer sto det riktignok noen politifolk på grensa mellom Østerrike og Italia da vi kjørte over Timmelsjoch passet. Men de glante bare på trafikken og stoppet bare noen få for nærmere sjekk, vil jeg tro.

På autobahn i Tyskland kan jeg aldri huske å ha betalt noen avgift. Heller ikke i Italia, så vidt jeg husker. Med alle mulige forbehold. Kan fort hende jeg husker feil... I Østerrike kjøper man vignette og fester den godt synlig på sykkelen. Men over Timmelsjoch er det egen bomstasjon med egen (pass)avgift...
Tror det er samme vignettesystem i Sveits, som vi også kjørte innom i sommer, men uten å betale motorveiavgift idet vi valgte sideveiene. Selv om vi her og der måtte innom motorveien... :P .

Kjøremønsteret i de landene jeg har vært innom har jeg aldri opplevd som skremmende eller problematisk. Syns folk flest kjører som her i landet. Men hastighetene er selvfølgelig høyere. Og noen lar seg lett irritere. Gjerne unge menn i Mercedes og Audiokabrioleter og som syns at sånne som meg gjør trege forbikjøringer på autobahn i 150-160++ kmt.
En fant det for godt å vise fingeren i det han dro på forbi etter at jeg la meg inn i høyrefeltet igjen. Trivelig tysker... ;) .

Ellers opplevde vi også flere ganger at bilførere i Tyskland la seg ut til siden for å slippe oss gjennom der det var kø - selv om fildeling/lanesplitting ikke er tillatt for MC i Tyskland.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av JanK »

I italia betaler du bompenger på motorveien, også med MC.

info og priser: https://www.autostrade.it/

ps: du må besøke Sirmione, det fineste stedet langs Gardasjøen.

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av evo16v »

Når det gjelder overnatting har jeg altid brukt hotels.com, booker hotel for kvelden sånn i 2-3tida på ettermiddagen og det har fungert veldig bra. Problemet med å booke i forkant er at da blir en veldig låst og om noe uforutsett skulle skje (f.eks kø i Tyskland), så kan det bli stress.

Ellers synes jeg Bormio var et godt forslag, da får du med deg Stelvio og Gaviapasset på tur nedover :-)
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

evo16v skrev:Når det gjelder overnatting har jeg altid brukt hotels.com, booker hotel for kvelden sånn i 2-3tida på ettermiddagen og det har fungert veldig bra. Problemet med å booke i forkant er at da blir en veldig låst og om noe uforutsett skulle skje (f.eks kø i Tyskland), så kan det bli stress.

Ellers synes jeg Bormio var et godt forslag, da får du med deg Stelvio og Gaviapasset på tur nedover :-)

Jeg bruker Booking.com, men ideen er den samme. Fordelen med å booke på forhånd, på fullservice hoteller, er at du slipper å begynne å lete etter hotell tidlig på ettermiddagen.

Autobahn er transportetappe. Flensburg er såvidt en 4 timers tur fra Hirtshals.Du kommer fint 100 mil første dag. Frankfurt Am Mein er greit mål.

Nå er selvfølgelig dette avhengig av mc og vaner også. Det kan lønne seg å kjøre gjennom Tyskland på skrå, det har vært fryktelig mye veiarbeid mellom grensen og Hannover de siste årene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av gsx750_80 »

hiddenGS skrev:Hei
Har besøkt mcsiden i par år nå. Endelig fått registrert meg :D
Jeg trenger litt hjelp med ferieturen.
Har lagt opp en tur til Venezia via Gardasjøen. Har en ferie uke i juni og tenkte å ta turen da. (24.6->2.7)
https://goo.gl/maps/kCTkJV8WeiE2

Hvor bør jeg overnatte på veien nedover? Har planlagt en overnatting ved Gardarsjøen.

Dag 1: Flensburg
Dag 2: ?
Dag 3: Gardarsjøen
Dag 4- 5: Venezia
Hjemreise
Dag 6: ?
Dag 7: ?
Tar 08:00 fergen fra Larvik
Rundt 8-10 timer kjøring pr dag.

Eventuelt vente til August, men da er det vel mye turisttrafikk?
mvh
Når jeg var tidlig i 20-åra dro jeg på en liknende tur, til de samme områdene. Siden returen ikke gikk i eksakt samme sporet
som turen nedover, ble det i snitt 50 mil om dagen. Din tur vil antakelig i realiteten medføre minst like lange daglige distanser.
Etter min oppfatning var 50 mil om dagen alt for mye, selv når jeg var "ung og i vekst". Siden man må konsentrere seg mye mer når man kjører mc enn bil, blir man mye mer sliten av å kjøre mc enn bil. Du får antakelig ikke sett særlig mye, og stort sett hele dagene vil gå med til kjøring, bensinpåfylling og eting.

For å kjøre på sveitsiske veger måtte man den gangen ("like etter krigen") betale full årsavgift. Dermed ga jeg blaffen i å besøke gjøkurlandet.

Jeg anbefaler ikke en så lang tur, på så kort tid. Men, folk er forskjellige..
Et tips: Peil oljenivået daglig. Min sykkel brukte mye olje (Honda CB 1100 F med kun 7-8000 km på meteret), og jeg tror jeg hadde kjørt fra Oslo og et lite stykke ned i Tyskland når jeg oppdaget at jeg måtte fylle ca 1.5 liter for å komme over minimumsmerket.
Nivået var nok rimelig ok når jeg startet.
Turtallet øker på en slik tur, og det samme gjør motortempareturen gjerne, sammenliknet med hjemme. Slike forhold kan
øke forbruket.
Better safe than sorry..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
hiddenGS skrev:Hei
Har besøkt mcsiden i par år nå. Endelig fått registrert meg :D
Jeg trenger litt hjelp med ferieturen.
Har lagt opp en tur til Venezia via Gardasjøen. Har en ferie uke i juni og tenkte å ta turen da. (24.6->2.7)
https://goo.gl/maps/kCTkJV8WeiE2

Hvor bør jeg overnatte på veien nedover? Har planlagt en overnatting ved Gardarsjøen.

Dag 1: Flensburg
Dag 2: ?
Dag 3: Gardarsjøen
Dag 4- 5: Venezia
Hjemreise
Dag 6: ?
Dag 7: ?
Tar 08:00 fergen fra Larvik
Rundt 8-10 timer kjøring pr dag.

Eventuelt vente til August, men da er det vel mye turisttrafikk?
mvh
Når jeg var tidlig i 20-åra dro jeg på en liknende tur, til de samme områdene. Siden returen ikke gikk i eksakt samme sporet
som turen nedover, ble det i snitt 50 mil om dagen. Din tur vil antakelig i realiteten medføre minst like lange daglige distanser.
Etter min oppfatning var 50 mil om dagen alt for mye, selv når jeg var "ung og i vekst". Siden man må konsentrere seg mye mer når man kjører mc enn bil, blir man mye mer sliten av å kjøre mc enn bil. Du får antakelig ikke sett særlig mye, og stort sett hele dagene vil gå med til kjøring, bensinpåfylling og eting.

For å kjøre på sveitsiske veger måtte man den gangen ("like etter krigen") betale full årsavgift. Dermed ga jeg blaffen i å besøke gjøkurlandet.

Jeg anbefaler ikke en så lang tur, på så kort tid. Men, folk er forskjellige..
Et tips: Peil oljenivået daglig. Min sykkel brukte mye olje (Honda CB 1100 F med kun 7-8000 km på meteret), og jeg tror jeg hadde kjørt fra Oslo og et lite stykke ned i Tyskland når jeg oppdaget at jeg måtte fylle ca 1.5 liter for å komme over minimumsmerket.
Nivået var nok rimelig ok når jeg startet.
Turtallet øker på en slik tur, og det samme gjør motortemperaturen gjerne, sammenliknet med hjemme. Slike forhold kan
øke forbruket.
Better safe than sorry..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

NAF har greie tips for de fleste land. Ikke reis uten veihjelosavtale med FALCK/VIKING/NAF. Ha ordentlig reiseforsikring. Minst 2 kort og et par hundre euro i kontanter.

Hvor langt du vil kjøre hver dag må vurderes. Men du rekker ikke å kjøre noe i Alpene med 50 mil til dagen. Da bruker du 6 dager t/r Sveits. Det er 160 mil fra Hirtshals til Gardasjøen.

Noen reiser på tur for å "se noe" og andre drar på kjøretur. Hvor langt du kan/vil kjøre hver dag må vurderes nøye. Det må ogdå tilpasses mc.

Jeg kjører Aprilia og Kawa Zx10r, 65 år og regner 100 mil som en grei dag.. Dette er tilpasning og vaner. Ikke prøv å sette fartsrekord, da blir du utslitt etter 50 mil. Har du cruiser eller nakensykkel, er 100 mil drepen. På motorveiene nedover ligger jeg som oftest rundt 140-150 hvis trafikken gjør det forsvarlig. Da blir det bensin og tapping med drøye timers mellomrom. Pengene renner ut av eksosen i den farten.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Jarle »

Hvis du har lyst til å få med deg noen Alpepass ville jeg droppet Gardasjøen som uansett (i mine øyne) bare er en vannpytt med en vei rundt. Kommer du i turisttiden må du i tillegg kjøre i kø.

Alpepassene gir deg natur opplevelse, flotte mc veier og man treffer likesinnede. De alpepassene du ikke har hørt om er ofte de fineste på den måten at det er lite trafikk. Selv har jeg ikke opplevd at overnatting er noe problem. Har du ikke bestilt på nettet er det alltid noe å finne.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

hiddenGS skrev:
Dag 1: Flensburg
Dag 2: ?
Dag 3: Gardarsjøen
Dag 4- 5: Venezia
Hjemreise
Dag 6: ?
Dag 7: ?
Tar 08:00 fergen fra Larvik
Rundt 8-10 timer kjøring pr dag.

Eventuelt vente til August, men da er det vel mye turisttrafikk?
mvh

Tror du har viktige valg. Enten utvid turen med 2 dager, eller kutt ned på distansen. Å avslutte turen med 200+ mils race hjem, på 2 dager, er hasardspill.

Svar