Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av Zettexx »

Nå nærmer vi oss tiden for ukentlig fellesturer i klubbregi rundt omkring hele landet.

Og da starter også de årvisse diskusjonene.....

Hvordan kjøre kolonne, skal vi kjøre kolonne eller hva, hvorfor ???

For noe når tilbake skrev jeg en epistel om dette. Har en nesten ubrukt blogg der ute, og la den der...

Oppdaterte litt idag og tenkte det kan være en tankevekker for noen og til irritasjon for andre....

http://today.bloggnorge.com/2017/03/15/ ... -for-alle/

Min erfaringer at årets første turer domineres av de "litt sportslige". Så øker antall lowriders, de sportslige orker ikke mer, for så å være med på slutten av sesongen igjen når "the men in Black Vests" har parkert for sesongen. Opplever dere det samme ? Eller ikke....

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av gorbys »


Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av Zettexx »

Dersom en ser nøye etter på det klippet i FullKontroll filmen, så ser en strikkeffekten.

Se hvor lite plass den enkelte mc har. Denne sekvensen er stikk i strid med klippet der de viser viktigheten av godt sporvalg.

Det skal være 3 sekunder avstand. Det betyr at ved hver sving må de første gi litt på og resten må slakke litt av, ellers kjører de med for liten avstand. Dette sier seg selv. Når 2 parallelle rekker skal flettes til en må noe gi etter.

Dette går greit med en liten gruppe. Større gruppe, mer press. Hvis du har 15 mc som skal veksle på den måten på svingete mc veier...blir det masse bremselys og høy fart i siste del av gruopen. Dette gjelder uansett hvor jevnt lederen kjører.

Det er akkurat det samme som skjer ved vanlige innsnevringer og påkjørselsfelt.

Skal du ha 2 pølser i ett brød, blir det mye sennep i barten...

Men det er klart anledninger der dette er greit. Som kjøreopplevelse? Tvangstrøye. :scratch

Eller har fysikerne funnet en løsning der flere gjenstander kan dele samme "rom" uten å oppta mer volume?

Når turene kjøres etter dette mønsteret, så følger jeg med. Syntes turgleden helt drepes av dette. Som å ta en skogstur i stram marsjtakt med full oppakning. Og som oftest skreller jeg av ved første pausestopp.
Sist redigert av Zettexx den 16 mar 2017, 00:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av TGR »

Zettexx skrev: 15 mar 2017, 14:16
Hvordan kjøre kolonne, skal vi kjøre kolonne eller hva, hvorfor ???
Amen :lol Jeg ga opp køkjøring tidlig på nittitallet, etter noen fellesturer med Senior MC Vestfold / Telemark. Der fantes alle ytterligheter, med påfølgende jojo-kjøring og utriveligeheter ved kafferastene. Så topper det seg ofte med noen selvoppnevnte generaler :D Men om man allikevel skal bedrive køkjøring, ved spesielle anledninger, så tenker jeg at det greieste er bare å avtale neste stoppested, og så la folk kjøre slik det passer dem.

Det jeg personlig syntes funker best, er å kjøre sammen med likesinnede folk man kjenner, og som man erfaringsmessig vet har samme tempo i kroppen. Kjørte i mange år med en sånn gjeng, 6-7 mann, turer i inn- og utland, og årvisse turer til Assen. Like barn leker best ;)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av gorbys »


TGR skrev: Det jeg personlig syntes funker best, er å kjøre sammen med likesinnede folk man kjenner, og som man erfaringsmessig vet har samme tempo i kroppen. Like barn leker best ;)
Støtter den.

Men det blir jo ofte krøll om en har en klubb feks med litt bredde. Trivselshastigheten er jo vidt forskjellig på en cruiser kontra rr sykkel og det som kan oppleves skremmende på en Harley kan være kjedelig på gsxr så det er ikkje rart det blir litt att og fram i ei slik gruppe..

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av Zettexx »

Når en kjører i slike grupper er det ganske store tall å forholde seg til.

En liten gruppe på 5 er greit. Men hva med en gruppe på 20 ?

Noen som har regnet på dette og tenkt over hvilken krav som stilles for å holde nødvendig avstand?

La oss nå si at 20 stk stiller opp ved kiosken en onsdag. De starter med litt rotete kjøring ut av sentrum og kommer seg endelig ut på hovedvei.

Her skal de 20 rydde seg til å bli 2 rekker på 10. Farten de skal prøve å holde er 80 km/t. Hvor lang blir denne rekken hvis de skal holde den teite 3 sekunders regelen som alle messer om, også NMCU i Full Kontroll filmen. Der burde de gitt klar beskjed om at grensen bør gå ved små grupper på 5 mc.

I FK (Full kontroll filmen) er de klare på at sikker avstand skal holdes og det er 3 sek. I følgende regnestykke runder jeg nedover konsekvent for å ikke skremme totalt vannet av meg selv og andre. Så effektiv avstand i svinger blir nærmere 2 sek enn 3. Har vært med på en del fellesturer der det var snaut 3 meter, glem sekundene....Kunne kjenne middagslukten av ham foran...

Ved 80 km/t = 22 m/ sek. 3 sek = 60 + mtr.

Ved 20 mc i 2 rekker = 2 rekker på 600 meter ( skitt, virkelig så lang rekke ...???)

Som skal bli til en rekke på 1200 meter i hver sving, og trekke seg sammen igjen til det halve etter neste. (Wow det var litt av en køfanger !)

Husk at vi her forflytter oss 1,3 km hvert minutt.

Vi er ofte 15-25 her oss meg i finværet. Og det er sikkert... så lang rekke som 2 * 600 m er det aldri. Altså, kjører vi alt for nærme.

Skal vi klare å flette inn og ut hele tiden setter det krav til en streng disiplin og øvelse. Den midterste må holde farten mens de bak må slakke av for å slippe inn sykler foran seg og de foran må gi på for å slippe andre inn bak seg. Etter svingen er det omvendt, mens han i midten må holde stabil fart... vanskelig ? Egentlig ikke, men det krever som sagt disiplin og øvelse. Dette kommer av seg selv ved en mindre gruppe, men blir til eder og galle i større grupper. De bak må først knall bremse og så kjøre som gale for å holde følge., og de foran klager på at de bak ikke holde følge....

Hvis førstemann holder farten, uten å tilpasse farten for å styre "slangen", kan de bety at de bakerste presses til å ta igjen 500-600 på hver slette.... Det blir fort en fart langt opp i lappelandet...

Hvor mye må jeg øke farten for å ta igjen gjengen med 500 meter, eller tenkt litt annerledes.

Jeg tar sjansen på å kjøre i 90, altså ca 10% ( satser på litt tilpasning og avrunding her) mer enn fartsgrensen og gjengen.

De beveger seg 22 m/s. Da må jeg bevege meg litt over 24 m/s. La oss si 25 m/s for å runde litt opp denne gang. Skal ta igjen 500 meter.

Tar innpå med 3 m/s. Da må jeg holde 90 i 167 sekunder, altså ca 3 minutter. 167 sekunder * 25 m/s blir til .....(trommevirvel her.... :lol :cheers :biker: :mrb) Ok, ikke så galt.

Men, regnet du på det ? Altså ... for å ta det igjen.. vi må kjøre i 3 minutter i 90 for å nå igjen gjengen. Og da trenger vi altså en slette på ? DEN MÅ VÆRE FIREOGENHALV KILOMETER LANG..... Men, er den sletten så lang..... for hver gang jeg ikke rekker det, blir jeg liggende lengre bak og får mer å ta igjen.

På svingete vei kan dette fort bli til halsbrekkende hastigheter som er helt uforenlige med en slik kolonnekjøring. Og la det være sagt at jeg ikke er en "wimp" (pyse) i slike sammenheng, men det må da f.. være måte på. Å knalle ut blant elg og rev med grus i veibanen i opp mot 120 for å ta igjen... nei vet du hva, det får være måte på. For så å bråbremse rett i kloakkrøret til en HD i neste sving...

Det blir absolutt ikke plass til å planlegge og gjennomføre fornuftig sporvalg.


:scratch :sorry Hvis jeg har regnet feil, altså alvorlig feil, så si fra... det må ikke bli til en lang matte diskusjon om sekunder og meter.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av TGR »

Zettexx skrev: 16 mar 2017, 18:48 :scratch :sorry Hvis jeg har regnet feil, altså alvorlig feil, så si fra... det må ikke bli til en lang matte diskusjon om sekunder og meter.
Damn... boy :lol Ikke sjekka tall. Ikke nødvendig, for prosaen er jo helt eksakt her. :twothumbs:

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Om å kjøre i kø, samlet hver uke....

Legg inn av Fidel »

Jeg kjører i grupper på maks 3-5 personer, og vi må være på ca samme nivå. Orker ikke sånne lange MC-kolonner lenger. Mister helt gløden når det blir mange i gruppa.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar