Europatur juni 2017

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Europatur juni 2017

Legg inn av tlmanin »

Vi er 4 stk som skal reise på tur i sommer. Tre tar ferje fra Stavanger til Hirtshals og jeg tar ferje fra Gøteborg-Frederikshavn. Vi kjører deretter til Hamburg og tar toget til Wien.
Nå går turen nedover mot Split før vi snur og følger kysten opp til Venezia, så over til Genova, og kysten til Monaco.
Her skilles muligens våre veier. Jeg kjører til Arcachon i Frankriket og er på ferie med kona og svigers i to uker og di andre kjører til Innsbruck og tar tog til Hamburg.

Veldig grov rute: https://goo.gl/maps/PUjgiosc3rt

Har tenkt å prøve ut Tom Tom GO appen sammen med MyDrive til planlegging av dagsetapper. I denne kan du justere hvor mye svinger og bakker du vil ha! Du kan bare planlegge 500km av gangen da, men det holder nok.

For folk som har kjørt nedover slik før, hvordan er det best å overnatte?
Og hvor mye bør budsjettet ligge på?

Avreise Oslo 11.juni
Ankomst Arcachon 23. juni

Totalt 13 dager

Så skal jeg hjemover etter to uker i Frankriket. Kjører nok langs kysten. Har båt Frederikshavn-Gøteborg 9.juli. hvis jeg må, hvor kort tid må jeg regne med på hjemturen?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Europatur juni 2017

Legg inn av Olav K »

Du/dere har sikkert allerede kontroll på ferge og togkostnader? Det er vel ikke uvanlig å regne med (minst) 12-1500 pr dag i overnatting, bensin og mat. Litt etter hvor lange dagsetapper og hvor man legger lista mtp overnatting og bespisning og i hvilket land man befinner seg.
Selv skal jeg nedover i juli, med en kompis. Vi tar Kielbåten den 5.juli og plukker opp damene våre i Munchen den 7.
Og etter å ha cruisa gjennom alpene fra øst til vest og deretter ned til Provence hvor vi besøker kjentfolk, flyr damene hjem fra Nice den 22.juli mens vi gutta leiter opp noen perler på vei hjemover.
Budsjettet vårt er på 40 000 pr par, men flybillettene og noen av de finere hotellene vi har bestillt, drar litt opp.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Europatur juni 2017

Legg inn av pingvin »

Ser ut som ruten går akkurat klar av Alpene og verdens beste veier absolutt hele veien...men kanskje fordi grov-rute?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Europatur juni 2017

Legg inn av beemer »

Heisann, jeg booker normalt ikke hotell på forhånd. I juni er det ikke så mye trøkk heller så å finne fornuftige hoteller er ikke noe problem. Et dobbeltrom pleier jeg å betale 70-80 euro for. Totalt budsjett pleier å ende på ca 20.000 kr for 10 dager, men da er alt inkludert. Ser du tar toget nedover. Jeg reiser samme ruta 21 juni, men kjører til Wien. Regner med en overnatting sør for Berlin, så det blir 70 mils dagsetappe de to første dagene.. bare å stålsette seg på autobahn og vri på rulla, minus veiarbeid osv... Pleier å ende opp på ca 90-100 km/t i snitt over 1 dags kjøring på transport etappen. I Alpene så regner jeg aldri mer en 50 km/t i snitt. Da skal naturen oppleves med hyppige pauser. Når det gjelder retur, så har jeg tilbakelagt 164 mil på en dag, men det er ikke å anbefale. Max 100 mil om du klassifiserer det som transportetappe. Ser ruta di går rundt Alpene ??... vil på det sterkeste anbefale å kjøre gjennom!
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Svar