Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av Bjerknez »

Det med at Kriegaveskene kan være kronglete vedrørende det å ta ut ting som ligger i bunnen av vesken ser jeg kun som et problem hvis man pakker feil i utgangspunktet.

Man stapper jo ikke bare klærne nedi og snurper igjen. Man ruller klærne sammen i den lengden vesken er og stapper de inn på høykant. Da har man tilgang til alle klær man har i vesken og det er bare å nappe ut det man vil ha. Dessuten så anbefaler jeg å pakke ting som du ikke trenger underveis i Kriegaveskene og heller legge dette i en tankveske.

Uteseendemessig så synes jeg også Kriega ser bedre ut på en sykkel som MT09. Men det er nå min mening.

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av beemer »

Om du tar returen fra England over Calais så finnes fine områder for sykkelkjøring i Mozel/Rhin området. I tillegg har du Harz. Villar Løvenhertz er en fin plass å overnatte med masse hyggelige MC folk. Swartzwald er også et bra område, samt Vosges om du tar turen litt lenger øst-sør-øst. Og er du først i Vosges, så er ikke turen lang til f.eks Bern og videre inn i Alpene. Jeg hadde ikke nølt.. Alpene må oppleves, og det finnes gode pass ikke så langt fra Bern, dvs Grimsel-, Neufen-, Furka- og Susten pass.

Har som regel kjørt med touring sykler, som er bra HVIS vindskjermen fungerer optimalt. Personlig foretrekker jeg laminær vind rett i fleisen framfor turbulens bak en stor dårlig vindskjerm. Bare husk gode ørepropper :-)

Telt hadde jeg ikke heftet med. Finnes gode hoteller og masse ledig kapasitet i juni og tidlig Juli. Det kan fort bi temmelig varmt og da er et hotellrom langt å foretrekke fremfor et telt.

Håper du får en flott tur :-) Er i Alpene selv 22/6-1/7 og gleder meg som en unge selv om det må være 7-8 gangen jeg reiser nedover.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av biker7 »

Grattis med flott sykkel ! :thumleft

Hvis jeg hadde hatt en vanlig MT09, så tror jeg muligens dette kunne blitt et aktuelt bagasje-oppsett:

https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... F%7C543776
https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... 00-00/.acc
Kommer på litt over 3 tusen spenn.
Hvis du i tillegg da slenger på en vanntett "bagasje-pølse" for de lengste turene (feks. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... 000021335/) over baksetet/oppå sideveskene burde du ihverfall ha god nok plass.

Og en tankveske. Er personlig en tilhenger av "Bagster", men dette koster jo litt hvis man skal kjøpe både tanktrekk og veske samtidig (ca 3000,- totalt-..) Men med så mye bagasjeplass som dette oppsettet med evt. "bagasje-pøse" har, vil man kunne klare seg med ei litt mindre tankveske, feks denne: https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... SP-00/.acc Ca 1500 spenn med feste-ring til tanklokket.

Jeg kjører en MT09 Tracer, og har 39 liters toppboks og ganske stor tankveske, og klarer meg med dette på langtur. Toppboks er selvfølgelig også et alternativ for deg, men tror muligens den vanlige MT09 passer seg bedre uten toppboks.

Her er Tracern min pakket og klar for 14dagers europatur i fjor sommer :D :
Bilde
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ChristerSS
Innlegg: 8
Registrert: 16 mai 2017, 02:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT 09 2017, Suzuki bandit 600

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av ChristerSS »

beemer skrev: 17 mai 2017, 08:15 Om du tar returen fra England over Calais så finnes fine områder for sykkelkjøring i Mozel/Rhin området. I tillegg har du Harz. Villar Løvenhertz er en fin plass å overnatte med masse hyggelige MC folk. Swartzwald er også et bra område, samt Vosges om du tar turen litt lenger øst-sør-øst. Og er du først i Vosges, så er ikke turen lang til f.eks Bern og videre inn i Alpene. Jeg hadde ikke nølt.. Alpene må oppleves, og det finnes gode pass ikke så langt fra Bern, dvs Grimsel-, Neufen-, Furka- og Susten pass.

Har som regel kjørt med touring sykler, som er bra HVIS vindskjermen fungerer optimalt. Personlig foretrekker jeg laminær vind rett i fleisen framfor turbulens bak en stor dårlig vindskjerm. Bare husk gode ørepropper :-)

Telt hadde jeg ikke heftet med. Finnes gode hoteller og masse ledig kapasitet i juni og tidlig Juli. Det kan fort bi temmelig varmt og da er et hotellrom langt å foretrekke fremfor et telt.

Håper du får en flott tur :-) Er i Alpene selv 22/6-1/7 og gleder meg som en unge selv om det må være 7-8 gangen jeg reiser nedover.
Takk for litt spesifike plasser,, så jo ut som en fin "grov" rute og komme seg til alpene, Hjelper veldig godt på :D
Gir masse god motivasjon :prf :prf

ChristerSS
Innlegg: 8
Registrert: 16 mai 2017, 02:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT 09 2017, Suzuki bandit 600

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av ChristerSS »

biker7 skrev: 17 mai 2017, 14:59 Grattis med flott sykkel ! :thumleft

Hvis jeg hadde hatt en vanlig MT09, så tror jeg muligens dette kunne blitt et aktuelt bagasje-oppsett:

https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... F%7C543776
https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... 00-00/.acc
Kommer på litt over 3 tusen spenn.
Hvis du i tillegg da slenger på en vanntett "bagasje-pølse" for de lengste turene (feks. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... 000021335/) over baksetet/oppå sideveskene burde du ihverfall ha god nok plass.

Og en tankveske. Er personlig en tilhenger av "Bagster", men dette koster jo litt hvis man skal kjøpe både tanktrekk og veske samtidig (ca 3000,- totalt-..) Men med så mye bagasjeplass som dette oppsettet med evt. "bagasje-pøse" har, vil man kunne klare seg med ei litt mindre tankveske, feks denne: https://www.yamaha-motor.eu/no//genuine ... SP-00/.acc Ca 1500 spenn med feste-ring til tanklokket.

Jeg kjører en MT09 Tracer, og har 39 liters toppboks og ganske stor tankveske, og klarer meg med dette på langtur. Toppboks er selvfølgelig også et alternativ for deg, men tror muligens den vanlige MT09 passer seg bedre uten toppboks.

Her er Tracern min pakket og klar for 14dagers europatur i fjor sommer :D :
Bilde
Takk for bildet av nydelig sykkel :twothumbs:
du har rett i at Toppboks tar seg nok bedre ut på din sykkel, tror ikke er noe for min.
tror jeg kommer til og gå får SW-Motech sin tankbag, syntest de ser bra ut.
Sån som denne for eks,

http://www.agmshop.no/MC/Til-sykkelen-( ... 91i1870576
noen som er kjent med kvalitet på de?
Men bestiller ikke før jeg komme hjem, tenkte og ta turen til butikken og se hvordan de ser ut i virkeligheten først. Satser på det er lagervare :-k :-k

og bak lurer jeg litt på og se på Biltema sin, (JA JEG SKAMMER MEG) men syntest den ser overaskende grei ut,
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... 000032160/
også droppe top baggen og ha en liten bag oppå, eller kansje enda bedre, En av de biltema sine pakksekker, Pølsen.

Får se men tror jeg satser på og kjøre litt rundt og kikke i butikkene, Få litt feel for de.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av olepeder »

pingvin skrev:Alpene ER det beste stedet å kjøre MC, kanskje i verden. Men Norge er jammen i gæernt det heller. Ikke noe problem å dra til Alpene, enten magadrag gjennom Danmark/Tyskland...men tøft å klare på 1 dag med naken sykkel (men ta Kiel ferga så slipper du Danmark). Deutsche Bahn (DB) skulle slutte med autozug men går et par ruter enda og også et par andre aktører. Selv bruker vi MC Transport i år, sykler på lastebil og flyr til München.

Verre å komme seg til England enn Alpene egentlig, hvordan har du tenkt å gjøre det (ferge til Danmark og ferge derfra til England?)

Er alltid morsommere å kjøre med lett sykkel, skal du telte blir det en del ekstra med sovepose, liggeunderlag++ selv om du kjører minimalistisk. Alpene er ikke så ille mhp hotellpriser, er på vinteren er dyrt, overkapasitet på sommeren. Og alltid ledige rom, ingen vits i å forhåndsbooke. Skal du ha telt så gå for 2-manns, veier noen bitte små gram mer men da har du plass til bagasje og klær inne i teltet. Telt er avveining mellom 3 faktorer, vekt, pris og kvalitet, får ikke alle 3 på en gang :[-(

Mye innen bagasje. Hatt toppboks, veldig enkelt, kjekt å kunne låse etc, men blir litt topp/bak-tung. Aldri hatt harde sidevesker men blir fort veldig bred ekvipasje? Men mange fornøyd med dette og får i hvert fall vekten lavere. Det brukt mest er forskjellige typer vanntett bag stroppet på bagasjebrett/baksete. Får da vekten litt lavere og lengre frem enn toppboks. Ulempen at litt jobb med stropping så må finne enkel men sikker løsning for dette. Skistropper er greie men kan løsne mens kjører så bruker også "Rock straps". Mhp. bag så er vel det enkleste/billigste enn vanntett pakksekk fra Biltema eller lignende. Kriega er bare kjempebra, har flere av deres produkter. Har også en av Kriegas ryggsekker (R15 men de har mange størrelser) og suveren, men bruker kun for offroadkjøring når ikke har bag. Foretrekker å kjøre uten ryggsekk.

Om du bestemmer deg for å dra til Alpene så hjelper jeg gjerne med rute, bare si fra. Eller kjøp Michelin kart og bare kjør alle de "grønne" veiene som ser ut som spagetti :twothumbs:
Håper det er greit at jeg forstyrrer tråden din litt.
Jeg driver og planlegger frakt av sykkel så langt mot Italia/Kroatia som mulig.
Mc Transport, er et selskap? Evt pris til München?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


ChristerSS
Innlegg: 8
Registrert: 16 mai 2017, 02:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT 09 2017, Suzuki bandit 600

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av ChristerSS »

En ting som slo meg, Hvordan er temeraturen rundt Alpene i midten av Juni?

er det "Norsk sommer" eller er det ganske kjølig litt oppi høyden?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av AJ »

ChristerSS skrev: 17 mai 2017, 23:03 En ting som slo meg, Hvordan er temeraturen rundt Alpene i midten av Juni?

er det "Norsk sommer" eller er det ganske kjølig litt oppi høyden?
Bruker å være bra sommertemp i Alpehøydene i juli, august og september :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av pingvin »

olepeder skrev: 17 mai 2017, 19:50Jeg driver og planlegger frakt av sykkel så langt mot Italia/Kroatia som mulig.
Mc Transport, er et selskap? Evt pris til München?
Ja, norsk firma som har lastebiler. Tror ca 4.000,- tur/retur Norge/München (vi var 17 stk så fikk litt rabatt). Laster av på plass rett utenfor flyplassen i München.

Tror noen ledige plasser på "vår" lastebil som går fra Norge 7/6 og er i München 10/6 om skulle passe for noen. Retur 17/6 (eller annen dato hvis ledig plass).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av olepeder »

pingvin skrev: 17 mai 2017, 23:41
olepeder skrev: 17 mai 2017, 19:50Jeg driver og planlegger frakt av sykkel så langt mot Italia/Kroatia som mulig.
Mc Transport, er et selskap? Evt pris til München?
Ja, norsk firma som har lastebiler. Tror ca 4.000,- tur/retur Norge/München (vi var 17 stk så fikk litt rabatt). Laster av på plass rett utenfor flyplassen i München.

Tror noen ledige plasser på "vår" lastebil som går fra Norge 7/6 og er i München 10/6 om skulle passe for noen. Retur 17/6 (eller annen dato hvis ledig plass).
Takk for info. Jeg tenker frakt bare nedover i midten av juli. Må sjekke litt

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av LarsE »

Olav K skrev: 16 mai 2017, 10:25 Hei, og gratulerer med ny sykkel, du har vært hos Bjørnar og handlet skjønner jeg. Videre har jeg jo sansen for turplanene dine.
Det ser ut som den godeste "Pingvin" hadde skrevet omtrent det innlegget jeg hadde tenkt å skrive :-D
Med en MT09 tror jeg du skal slite med å få med telt, sovepose, liggeunderlag pluss øvrig bagasje, uten å investere bra mye penger i harde sidekasser, bagasjebrett og denslags.
Kriega er vel og bra, jeg kjørte i alpene med disse i to uker i forfjor. MEN... det å hente ut noe fra veskene iløpet av dagen opplevde jeg som knotete, og stropping og stramming tok mere tid enn jeg satte pris på. Så må man huske på å etterstramme etterhvert som ting rister på plass.
Jeg vil bare tipse deg om denne løsningen fra SW Motech (andre bagasjeprodusenter har sikkert lignende, men jeg har veldig god erfaring med SW Motech's kvalitet, OG Alf Graarud som selger dem i Norge, sin kundeservice.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =255362880


bc_hta_00_301_10000_Speedpack_Hecktasche__75-90_l__Ballistic_Nylon__Verst_rkte_Konstruktion_.jpg

Denne er nok lettere å ta av og på sykkelen, samt å ta ting ut og inn av, iløpet av dagen. Det var iallefall min irritasjonfaktor nummer 1 på turen jeg hadde for to år siden. I år... er det harde alukasser som gjelder :prf

U :prf ansett, god tur, kjør pent og LYKKE til med en kul sykkel.... også Akra da mann :yeyeye :yeyeye :yeyeye :thumleft :thumleft
Tipper den der kan være ganske vanskelig hvis ikke sykkelen din passer helt til den. Og hvordan kommer du til ting på sidene?

Hvis jeg skulle kjøpt ny bagasjeløsning til sykkelen min hadde jeg nok valgt noe som Dryspecs D20, eller Altrider Synch, såkalte Drybags. Og muligens en større drybag på tvers over passasjersetet. Viktigste er at de åpnes på toppen og er vanntett, ser ut som drybags for det meste er laget av noe som ligner på skikkelig regntøy, og åpningen brettes 2-3 ganger for å få det helt tett.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av pingvin »

olepeder skrev: 18 mai 2017, 15:23
pingvin skrev: 17 mai 2017, 23:41
olepeder skrev: 17 mai 2017, 19:50Jeg driver og planlegger frakt av sykkel så langt mot Italia/Kroatia som mulig.
Mc Transport, er et selskap? Evt pris til München?
Ja, norsk firma som har lastebiler. Tror ca 4.000,- tur/retur Norge/München (vi var 17 stk så fikk litt rabatt). Laster av på plass rett utenfor flyplassen i München.

Tror noen ledige plasser på "vår" lastebil som går fra Norge 7/6 og er i München 10/6 om skulle passe for noen. Retur 17/6 (eller annen dato hvis ledig plass).
Takk for info. Jeg tenker frakt bare nedover i midten av juli. Må sjekke litt
Tror de kjører hver uke.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Nytt medlem, Ny sykkel, Skal jeg ta den med ut i den store verden?

Legg inn av olepeder »

pingvin skrev: 21 mai 2017, 21:19
olepeder skrev: 18 mai 2017, 15:23
pingvin skrev: 17 mai 2017, 23:41
olepeder skrev: 17 mai 2017, 19:50Jeg driver og planlegger frakt av sykkel så langt mot Italia/Kroatia som mulig.
Mc Transport, er et selskap? Evt pris til München?
Ja, norsk firma som har lastebiler. Tror ca 4.000,- tur/retur Norge/München (vi var 17 stk så fikk litt rabatt). Laster av på plass rett utenfor flyplassen i München.

Tror noen ledige plasser på "vår" lastebil som går fra Norge 7/6 og er i München 10/6 om skulle passe for noen. Retur 17/6 (eller annen dato hvis ledig plass).
Takk for info. Jeg tenker frakt bare nedover i midten av juli. Må sjekke litt
Tror de kjører hver uke.
Takk.
Har sendt melding på Facebook, men ikke fått svar

Svar