Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Jeg skal gjøre alvor av min drøm og legge ut på en skikkelig langtur. Jeg har tatt ut 14 dager ferie og skal kjøre denne strekninga aleine. Avreise er 1. juli. Jeg skal ha en liten uke i Nordnorge før jeg kjører ned igjen.

Dette blir ikke ruta, bare et eksempel for å vise strekninga!
Bilde

Jeg tenker ikke å kjøre korteste vei, så derfor trenger jeg tips til HVOR jeg kan kjøre for å få mest ut av turen.

Her trenger jeg tips til spesielt fine veistrekninger, flotte overnattingsteder (primært campinghytter), pakketips, bekledningstips osv.

Mitt utgangspunkt:
Nyservet Honda CBR 600 F4i, Kriega US 30 og to Oxford Sport sidevesker. Jeg har ikke ordentlig lengdetrening, så spent på hvordan kroppen reagerer.

GPS: Jeg sikler på den nye TomTom'en, men vil jeg kunne få plassert den sånn at den ikke skygger for speedometeret?

Kjøreklær: Jeg har kommet frem til at jeg bør investere i en tekstildress. Noen som har erfaring med Macna (XLmoto har gode tilbud på Macna) eller kan tipse meg om et bra sett til rundt 4 lapper?

Kommunikasjon: Jeg skal kjøre aleine, men jeg vurderer å investere i en Sena 10U spesialtilpasset GT Air-hjelmen min. Noen som har erfaring med det systemet?

Jeg blir veldig takknemlig for tips. Jeg har klart å google meg frem til ruteforslag på egenhånd, men jeg ønsker å høre hva dere mener er de beste veiene.

:thumleft
Sist redigert av Dansekris den 29 mai 2017, 17:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av gsx750_80 »

Anbefaler på tur nord eller sørover å ta turen innom Trysil, Femunden og Røros. Mye mer variert natur enn om Østerdalen, og mindre trafikk.
En mulighet:
https://www.google.no/maps/dir/Elverum/ ... 305149!3e0

Røros - Hell, eller Hell - Røros, er også en mulighet med mange fine strekninger, bla med utsikt mot sylmassivet mm, i stedet for ruten i lenken over.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Relax »

Fv 17 fra Trøndelag oppover lengst mulig om du har tid til det. Pga natur, sjøveier osv. Mye mer tur-vei enn E-6.
Det tar mer tid, men du har flott sjø utsikt store deler av veien.
"Do the right thing"

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

ikke noe vestkyst?
Braaaaaap

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Relax »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 17:46 ikke noe vestkyst?
Fv17 er "vest kyst" ... :prf
"Do the right thing"

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Relax skrev: 29 mai 2017, 17:50
AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 17:46 ikke noe vestkyst?
Fv17 er "vest kyst" ... :prf
Ja se der ja! den ser jo helt konge ut :D
Svarte vel egentlig bare utifra det jeg så på kartet Dansekris postet, skulle googlet forslaget :)
Braaaaaap

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Relax »

Så bør man vurdere ferjen Bodø-Moskenes...særlig om været er bra!!!...og deretter kjøre Lofoten inn ;) Noe av det flotteste man kjøre i Norge naturmessing, synes jeg ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Dansekris »

Takk for gode tips!

Da blir det definitivt Kystriksveien fra Trøndelag til Bodø.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av kjellv »

Dansekris skrev: 29 mai 2017, 17:08 Hei!

Jeg skal gjøre alvor av min drøm og legge ut på en skikkelig langtur. Jeg har tatt ut 14 dager ferie og skal kjøre denne strekninga aleine. Avreise er 1. juli. Jeg skal ha en liten uke i Nordnorge før jeg kjører ned igjen.

Jeg tenker ikke å kjøre korteste vei, så derfor trenger jeg tips til HVOR jeg kan kjøre for å få mest ut av turen.

Her trenger jeg tips til spesielt fine veistrekninger, flotte overnattingsteder (primært campinghytter), pakketips, bekledningstips osv.
...
Jeg blir veldig takknemlig for tips. Jeg har klart å google meg frem til ruteforslag på egenhånd, men jeg ønsker å høre hva dere mener er de beste veiene.

:thumleft
Jeg lurer bare på.. Evenes? Slekt eller noe siden du skal bruke ei uke der?

Jeg ser på kartet ditt, og forstår det nesten sånn at du selv er klar over at dette er stort sett bare korteste vei...transportetappe. Helt greit å kjøre den ene vegen bare for å komme dit, men finne på noe spennende den andre veien. Og spennende veier og opplevelser er det mange av mellom Oslo og Evenes :)
Jeg anbefaler deg at du på en nordnorgetur konsentrerer deg om nordnorge. Jeg ville ellers ha anbefalt mye spennende også i sørnorge, men ikke på en nordnorgetur. Sør for Snåsa kan du regne som transportetappe. Korteste og raskeste vei, så bruker du ferien din på det som ligger nord for Snåsa. Sørnorge kan du utforske neste år :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av haakeik »

Fra Oslo til Trondheim ville jeg valgt vedlagte rute. Da får du med deg Valdresflya, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien. Jeg har kjørt denne ruten selv og er en kjempetur.
https://www.google.no/maps/dir/Oslo/Bei ... 305149!3e0

Fra Steinkjer kan du enten velge Kystriksveien til Bodø eller E6. E6 fra Steinkjer til Mo i Rana er en ren transportetappe. Kystriksveien(FV17) fra Steinkjer til Bodø er nesten en ukestur i seg selv. Storslått natur og mange ferger, i tillegg til en drøss med bobiler :sk?
Kjør heller til Mo i Rana og følge denne ruten. Da slipper du unna med 2 ferger.
https://www.google.no/maps/dir/Mo+i+Ran ... 803556!3e0

Fra Bodø tar du fergen til Moskenes og så kjører du Lofoten via Vesterålen til Evenes. Kjempetur det også.
https://www.google.no/maps/dir/Bod%C3%B ... 885955!3e0

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Dansekris »

kjellv skrev: 29 mai 2017, 21:14
Dansekris skrev: 29 mai 2017, 17:08 Hei!

Jeg skal gjøre alvor av min drøm og legge ut på en skikkelig langtur. Jeg har tatt ut 14 dager ferie og skal kjøre denne strekninga aleine. Avreise er 1. juli. Jeg skal ha en liten uke i Nordnorge før jeg kjører ned igjen.

Jeg tenker ikke å kjøre korteste vei, så derfor trenger jeg tips til HVOR jeg kan kjøre for å få mest ut av turen.

Her trenger jeg tips til spesielt fine veistrekninger, flotte overnattingsteder (primært campinghytter), pakketips, bekledningstips osv.
...
Jeg blir veldig takknemlig for tips. Jeg har klart å google meg frem til ruteforslag på egenhånd, men jeg ønsker å høre hva dere mener er de beste veiene.

:thumleft
Jeg lurer bare på.. Evenes? Slekt eller noe siden du skal bruke ei uke der?

Jeg ser på kartet ditt, og forstår det nesten sånn at du selv er klar over at dette er stort sett bare korteste vei...transportetappe. Helt greit å kjøre den ene vegen bare for å komme dit, men finne på noe spennende den andre veien. Og spennende veier og opplevelser er det mange av mellom Oslo og Evenes :)
Jeg anbefaler deg at du på en nordnorgetur konsentrerer deg om nordnorge. Jeg ville ellers ha anbefalt mye spennende også i sørnorge, men ikke på en nordnorgetur. Sør for Snåsa kan du regne som transportetappe. Korteste og raskeste vei, så bruker du ferien din på det som ligger nord for Snåsa. Sørnorge kan du utforske neste år :)
Har bodd på Evenes i 10 år, så skal opp å besøke gamle kjente og bo i feriehuset vårt.

Det kartet jeg la ved var bare for å illustrere hvor jeg etterhvert skal ende opp og hvor jeg reiser fra. Siden dette er min første tur og den er såpass lang tenker jeg å benytte meg av veier som ligger på strekninger jeg skal kjøre. Jeg skal frakte meg sjæl til Nordnorge og prøve å se så mye fint som mulig på veien!
haakeik skrev: 29 mai 2017, 21:16 Fra Oslo til Trondheim ville jeg valgt vedlagte rute. Da får du med deg Valdresflya, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien. Jeg har kjørt denne ruten selv og er en kjempetur.
https://www.google.no/maps/dir/Oslo/Bei ... 305149!3e0

Fra Steinkjer kan du enten velge Kystriksveien til Bodø eller E6. E6 fra Steinkjer til Mo i Rana er en ren transportetappe. Kystriksveien(FV17) fra Steinkjer til Bodø er nesten en ukestur i seg selv. Storslått natur og mange ferger, i tillegg til en drøss med bobiler :sk?
Kjør heller til Mo i Rana og følge denne ruten. Da slipper du unna med 2 ferger.
https://www.google.no/maps/dir/Mo+i+Ran ... 803556!3e0

Fra Bodø tar du fergen til Moskenes og så kjører du Lofoten via Vesterålen til Evenes. Kjempetur det også.
https://www.google.no/maps/dir/Bod%C3%B ... 885955!3e0
Takk for fine tips!

Et annet spørsmål - er det sånn at man alltid kan kjøre foran fergekøen om man kommer på sykkel? Hva er kulturen der?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av kjellv »

Dansekris skrev: 29 mai 2017, 21:34 Et annet spørsmål - er det sånn at man alltid kan kjøre foran fergekøen om man kommer på sykkel? Hva er kulturen der?
På alle ferger finnes det plasser på dekk som biler ikke kan utnytte. Derfor vil gjerne fergemannskapet ha sykler om bord først og plassere dem på slike plasser.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av haakeik »

Du får pumpe oss for rutevalg og plasser man må se over et par pils på Tretten :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av kjellv »

haakeik skrev: 29 mai 2017, 22:42 Du får pumpe oss for rutevalg og plasser man må se over et par pils på Tretten :thumleft
Det er faktisk en sabla god ide :thumleft

ZZR-Erling

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av ZZR-Erling »

Ved Elverum kjører du rett over på østsida. Denne følger du hele veien via Åkrestrømmen til Tynset. Videre til Røros og Tydal, Villmarksveien. Ut på E6 i Levanger og videre til Majavatn. Nord om Majavatn tar du av mot Fiplingvatn og kjører her helt til Korgen... Osv. Denne kjører vi alltid nordover. Er fint å overnatte på Væktarstua i Tydal.

Svar