Hjelp til å finne ruter i alpene!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Ctran
Innlegg: 12
Registrert: 25 mai 2016, 20:26
Motorsykkelen din: BMW s1000rr 2013

Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Ctran »

Jeg og en kompis skal nedover på våres første europa tur på sykkel. Vi kjører s1000rr og cbr1000rr så tenker at dette går nok fint om vi ikke har så altfor lange dager. GPS er kjøpt og jeg har bestilt selv ventura sett som rommer 51 + 15-31 L så har nok plass.
Vi tar båt fra Bergen til Hirtsals den 4 juli, kjøre sørover i landene rundt og den 10. juli tar vi toget fra Dusseldorf til Wien (bestilte feile biletter, wien hamburg, og alt var utsolgt etter når jeg fant ut feilen).

Av hoteller så kommer vi til å bestille via apper som booking.com og hotells.com når vi er trøtte, gjort dette før, altid ledig og 50-70% når man bestiller samme dagen.

Søkte en del på nettet og Route des grandes alpes så veldig fristende ut så vi lurer på å kjøre denne.
Planen er da å finne en rute etter Danmark tyskland nederland belgium evt luxemborg så opp til dusseldorf. Vi ønsker helst å unngå motorveier, kjører langs mindre men gode veier, fra landsby til landsby.
Når vi kommer til Wien er jeg helt grønn så her trenger jeg hjelp.
Trenger anbefalinger på rute fra Wien til Route des Grande Alpes. Men blir det for mye alper da? Skal kjøre i 3 uker ca, ikke bestilt noe tilbake tog eller båt, gjør dette når vi er lei. Tenker at når vi er ferdig med alpene i Nice, så går turen langs middelhavet ned mot Barcalona muligens.

Av kjøreutstyr kommer vi mest sannsynlig vis til å kjøre med hele skinndrakter som perforert. Blir dette for kaldt/varmt? tenker å kjøpe en mesh jakke og kevlar jeans hos FC moto på veien til Dusseldorf så jeg kan ha i backup.

For å oppsummere spørsmålene mine:
Trenger hjelp til rute fra Wien til Route des Grande Alpes.
Utstyr / kjørebekledning / trenger jeg regn dress?
Hva er temperaturen og været generelt midt i juli?

* En DJI Mavic Pro drone er under bestilling så skal se om jeg får brukt follow me mode når noen steder i alpene, legger filmen ut her :D

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Dansekris »

Litt på siden, men..

Hvilken GPS har du kjøpt, og hvor/hvordan har du tenkt å montere den?

Ctran
Innlegg: 12
Registrert: 25 mai 2016, 20:26
Motorsykkelen din: BMW s1000rr 2013

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Ctran »

Hei har kjøpt en garmin zumo 590 lm, brukt på Finn.no.
Skal nok holde greit :) skal nok være med et feste til den hvis ikke får jeg gå til Ride i Bergen som er forhandler av BMW og Garmin, dem har sikkert gode råd og utstyr.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Barbarozza »

Siden du allerede har sett bommerten din så må du gjøre det beste ut av det. men du har altså billetter feil vei :-) Når det gjelder hoteller er du på track, samme erfaring som meg og jeg har kjørt de 10-15 siste åra. Appene har gjort overnatting til en lek. Når det gjelder klær kan det slå begge veier i Juli. I fhjor regna det sammenhengende i deler av alpene og Tyskland i flere dager i Juli. Det kom mer regn en på over 30 år. Årene før har jeg hatt det så varmt at å kjøre i skinn er direkte farlig pga varme. Erfaringa mi er derfor kevlar jeans og lett jakke. Passelig med klær og superundertøy med, regntøy på når det blir kaldt. I høyden blir det fort kaldt, endatil snø, men skjeldent i Juli.

Frankrike er kanskje det fineste alpelandet mht mc kjøring, av en eller annen grunn har mange nordmenn fokus på italia og Sveits, bevares det er flott det og, det vil du se sjøl i sommer siden du må kjøre den veien når du skal til Frankrike og Route de Grande Alpes.u

Du er langt øst mht Wien, det gir deg muligheter, men også tidpress. Det spørs hvor mye tid du skal bruke i nordtyskland før toget. til gjengjeld får du mye å velge i, hvilket blir noe av problemet ditt. Du rekker nemlig ikke alt. Du må sette av tid til transport etapper.

Jeg kjører en ZZR1400, jeg ville tatt i ditt tilfelle strake veien ned E59 og kommet meg ned til syd alpene. Det er mye fint på veien ned dit, men du får ta det en annen gang.Kom deg til Slovenia, hold E 59 til Klagenfurt. Da kan du kjøre Vrsic pass OBS Brostein dårlig asfalt men går fint på rr sykkel også. Kjør opp Mangart. Det er relativt lite nordmenn som har kjørt der. Kjør videre til Cortina, Rundt Cortina har du minst20 Pass. Holder du vestover kan du bare plukke på kartet, de ligger der på veien hele tiden, kom deg til Bolzano, finn SS42..kjør denne og kjør Gavia som jeg holder som Italias fineste. Da kommer du ned i Bormio og kan kjøre Stelvio fra Bormio siden opp. Så kjører du ned og opp andre siden også og kjører litt tilbake og tar ned Umbrail i Sveits der. Umbrail er sveits høyeste pass men du merker det ikke pga at det går ned fra Stelvio. Kjør mot St Moritz ...der har du igjen en masse pass..hold videre vestover, til du kommer til Rohnen. Finn byen Martigny, kjør over til Vest Europas høyeste fjell Mont Blanc, ta tunnellen og finn veien inn til Petit St Berhard, eller det lille st berhardspasset...og der er du straks i hjertet av Frankrikes beste område. Hvor du slår leir der er opp til dere. Hvor mye du vil ta på veien likeså. Skal du greie en slik tur må du legge inn litt motorvei innimellom ellers kommer du ikke fram

Bruk google map, men også vanlig kartbok, kjør ikke altfor mye på gps, da ser du bare på den og glemmer skiltene. Skiltene kan gi deg de fineste ukjente stedene.GPS bruker du beste når du skal fra a til b og vil ha med deg noe på veien.

God tur

Vi hilses kanskje et sted der nede selvom jeg ikke skal til Frankrike i år. derimot Karpatene, Tatrafjellene og Slovenia og alpene hjem

Øyvind
Memento mori

Ctran
Innlegg: 12
Registrert: 25 mai 2016, 20:26
Motorsykkelen din: BMW s1000rr 2013

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Ctran »

Tusen takk for en fantastisk rute :) Skal opp til denne!

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av beemer »

På vei nedover, så anbefaler jeg at dere legger turen innom Harz, og overnatte på Villa Løvenhertz. Ellers er jo Rhien og Mosel innen for rekkevidde. Flott område og ikke minst god mat og drikke :-) Dessuten, Düsseldorfdorf - Wien et et greit strekk å gjøre unna med tog.. Da får du en glimrende anledning til å ta Alpene på langs. Og sving sørover via Chamonix. De franske Alpene er fantastiske ! God tur, vi reiser 21 Juni ca samme ruta 👍 Jeg kjører forøvrig i "myggnetting" .. Kaldt på toppene, men det kan fort passere 35 nede i dalene... Regndress må du ha med. Været er mildt sagt skiftende....Bare sikt rett sør om det blir for galt, da tørker du fort opp :-)
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

ZZR-Erling

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av ZZR-Erling »

... en blir lei om dagsettappene blir lange dag ut og dag inn. Forsøk å ta noen dagers opphold i ett vakkert mc område. Vil anbefale å kjøre gjennom Dolomittene! Kanskje ett opphold her?

Ctran
Innlegg: 12
Registrert: 25 mai 2016, 20:26
Motorsykkelen din: BMW s1000rr 2013

Re: Hjelp til å finne ruter i alpene!

Legg inn av Ctran »

Vi er nok veldig spontane. Turen ble bestemt over et par øl for noen helger siden. Blir nok det samme på turen her, finner vi et fint sted med god øl så blir vi værende der :D

Svar