Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av ireit »

Det blir nok er super tur. Ut av Oslo ville jeg unngått Hallingdal og Begnadalen, da veiene her i midt hode har for mye trafikk, og de fleste svingene er borte... Er rette og slett bare brukbare om man skal fort fram md bil. Jeg ville derfor anbefale R34 langs Randsfjorden nordover. Og fra Aurdal har du minst 4 fine muligheter til å nå Sognefjorden på, om du da ikke velger den noe lengre ruta over Valdresflya.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av sfRoyal »

Relax skrev: 03 jul 2017, 13:17
fjs skrev: 03 jul 2017, 08:48 Heisann, jeg og en kompis skal på vår første MC tur om et par uker. Og vi gleder oss :) Vi er relativt ferske begge to (begge har hatt lappen i under 1 år)
Jeg kjører en MT-07, som kan bli interessant. Ikke akk en sykkel for lengre turer, men det går nok greit. Bestillt opp disse baggene:
Kriega US-30 + US-10 på hver side og en US-5 som tank bag. Min kompis kjører en F800GSA, så han syns jeg ikke synd på :)

Vi tenker oss opp mot Geiranger -> Trollstigen -> Atlanterhavsveien og Ålesund. Vi kjører fra Oslo.

Er det noen som har tips til andre steder vi kan stoppe innom på veien? Og generelt andre tips til to stk som aldri har vært på lengre MC tur?
Aurlandsvegen fra Lærdal til Aurdal er et"must" , synes jeg.
Det er "mini alpene" ..og veldig flott turvei!
Jeg planlegger en liknende tur om to uker, men kjører sørover. Planen var opprinnelig Sogndal, ut sognefjorden til Lavik, og så til Bergen. Er det finere å ta Aurlandsvegen og E16?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av kjellv »

Huske å oppdatere daglig i forumet på turen da :thumleft
Alltid like kjekt å hilse på forummedlemmer på tur, og når dere kjører mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien er dere i sandkassa mi. Hadde vært trivelig å hilse på dere i forbifarten :yeyeye

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

kjellv skrev: 03 jul 2017, 19:25 Huske å oppdatere daglig i forumet på turen da :thumleft
Alltid like kjekt å hilse på forummedlemmer på tur, og når dere kjører mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien er dere i sandkassa mi. Hadde vært trivelig å hilse på dere i forbifarten :yeyeye
Skal prøve å huske det :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Her er foreløpig forslag til hvor vi skal kjøre: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 296816&z=7

Vi har ikke helt bestemt oss for 4 eller 5 dager enda. Det er kanskje litt optimistisk? 1400km ish

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av HeHy »

Personlig ville jeg lugget langt unna E6 så mye som mulig. Ikke bare er det kjedelige veier (les: kontinuerlig fartsgrenser, nesten 100 % "rett" vei) men det gir deg garantert mye vondere i ræv og kropp av den samme sitteposisjonen hele tiden.
Ville anbefalt å si 5 dager, så kan dere heller dra hjem 4. Dagen om dere synes det er greiere.
Hvis ikke dere har kjørt noe særlig langt før (les: 20-40 mil på en dag), så vil dere merke den slags dagsetapper ganske godt. Det viktigste da er pausene rundt 10-15 mil så dere får strukket litt på bena, selv om dere kanskje ikke føler dere trenger det så hjelper det godt i lengden.
30-50 mil per dag pleier å være fint så 1400km bør gå helt fint på 4 dager hvis dere vil.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Hjem veien kan jo tas over beitostølen også. Oppdatert: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 218691&z=8

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av HeHy »

Nå snakker vi tror jeg, sikkert noen som har personlige anbefalinger også da ;)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Relax »

sfRoyal skrev: 03 jul 2017, 16:46
Relax skrev: 03 jul 2017, 13:17
fjs skrev: 03 jul 2017, 08:48 Heisann, jeg og en kompis skal på vår første MC tur om et par uker. Og vi gleder oss :) Vi er relativt ferske begge to (begge har hatt lappen i under 1 år)
Jeg kjører en MT-07, som kan bli interessant. Ikke akk en sykkel for lengre turer, men det går nok greit. Bestillt opp disse baggene:
Kriega US-30 + US-10 på hver side og en US-5 som tank bag. Min kompis kjører en F800GSA, så han syns jeg ikke synd på :)

Vi tenker oss opp mot Geiranger -> Trollstigen -> Atlanterhavsveien og Ålesund. Vi kjører fra Oslo.

Er det noen som har tips til andre steder vi kan stoppe innom på veien? Og generelt andre tips til to stk som aldri har vært på lengre MC tur?
Aurlandsvegen fra Lærdal til Aurdal er et"must" , synes jeg.
Det er "mini alpene" ..og veldig flott turvei!
Jeg planlegger en liknende tur om to uker, men kjører sørover. Planen var opprinnelig Sogndal, ut sognefjorden til Lavik, og så til Bergen. Er det finere å ta Aurlandsvegen og E16?
Det er mye fint langs Sognefjorden, så uansett hvor man kjører så blir det ikke galt ;)
Kjører man Aurlandvegen og fortsetter på E 16 rettning Bergen så passerer man også like ved Stalheimskleiva

https://www.landevei.no/Nyheter/Turer/N ... ESTE-BAKKE

Før kunne man kjøre både opp og ned her...og turbusser kjørte her også. Nå tror jeg den er enveiskjørt med en hovedvei ved siden av for begge retninger. I tillegg kom det ennå enda en nyere vei i område( Nye E 16) som gjør at men kjører i tunnel under hele greia om man ikke følger med!

Uansett....du blir ikke ferdig med Sognefjorden på bare en tur ;) :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av ireit »

Ja du gjør lurt i å kjøre Stalheimsklaiva riktig vei, og ikke gjøre det vi gjorde. Det ble fort folksomt... :O

https://youtu.be/peZ9OH-CV0c
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Da er første etappe ferdig, og vi ligger og slapper av på utladalen camping, som jeg har sett flere gjøre i det siste :) veldig fin tur fra Fagernes og hit, litt kaldt over fjellet, men det gikk fint :)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

Når drar du og når er du nærmest Molde traktene? Kan jo møte deg for å sparke litt dekk muligens :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Målet i morgen blir Ålesund, så det er vel nærmeste Molde vi kommer.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

I morgen er det meldt skikkelig drittvær her. Gi beskjed hvor du er til onsdagen/torsdag så kan vi jo evt. Treffes.

Uansett, vi tar det på sparket :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 16 jul 2017, 21:29 I morgen er det meldt skikkelig drittvær her. Gi beskjed hvor du er til onsdagen/torsdag så kan vi jo evt. Treffes.

Uansett, vi tar det på sparket :)
Onsdag er jo meldt knallvær. Kanskje vi skal ta en kveldstur til Ålebyen Ove?

Svar