2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av mxman »

Hei, vi skal på en liten tur. Jeg ville se utsikten på Gaularfjellet, også kjøre vi om Røldal/Dalen for å få en runde av det. Overnatting på Balestrand og Dalen. Bare lurte på om noen hadde tips til veier og ting å se på turen

https://goo.gl/maps/A6mcpkXwGTL2

Toven

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av Toven »

Gjorde noen endringer for gjennom Telemark.
Anbefaler disse veiene, flotte veier og natur :)
Til tider ganske smale veier, så er det nevnt.

https://goo.gl/maps/WEQ2PAgVzfR2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av AJ »

Kanskje litt vel spenstig med 1100 km på to dager slik dere har lagt opp ruta...?
Ellers ser dette ut som en artig tur.
Med en dag til så kunne dere tatt et par avstikkere, som feks. Ulvik og samtidig antakelig kunne holde et roligere opplevelsetempo... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av kjellv »

Jeg har også et forslag på nordre del av ruta di. Den blir nok noen mil lenger, men øker opplevelsen betydelig!
https://www.google.no/maps/dir/Brumundd ... 204367!3e0

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av L-NA »

Jeg skal kjøre store deler av denne ruten i morgen, og gleder meg virkelig til denne turen. Jeg er ferdig på Jobb i Florø, og skal ta turen her fra til hytta i Sauda. Jeg tar da av fra E39 like Nord for Førde, og kjører over en nydelig fjellovergang mot Balestrand. Etter å ha kjørt i land fra Ferga til Vangsnes, blir det Vikafjellet (gled Dere til å kjøre opp her fra Myrkdalen) Voss, Hardngerbroa, og inn til Odda. Herfra til Røldal, og til slutt en sjelden vakker fjelltur over til Sauda. Nå er det bare deler av denne veien Dere har planlagt, og som AJ sier, så holder det kanskje med 1100Km på en dag. Men skulle Dere få tid, vil jeg i tillegg til AJ sitt forslag over Ulvikfjellet, foreslå at Dere fra Dalen tar av til venstre og kjører over fjellet til Setersdalen, Hovden, og tilbake på E134 ved Haukeli grend. Og Etter overnatting i Balestrand vil jeg anbefale at Dere bare fortsetter på Rv55 opp mot Sognefjellet, for så å ta til H inn på Tindevegen og over til Øvre Årdal. Men skal Dere nyte turen,i tillegg til å se Dere om, så blir det nok litt lite med tid. Men uansett, en nyyyyyydelig tur. :-)
tur.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av mxman »

Gikk litt fort igår. Turen varer selvsagt i 3 dager, med 2 overnattinger (Balestrand og Dalen)

Takk for innspill, kom med flere :)

mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av mxman »

Hvordan lagrer jeg kartruter i google maps og finner de på telefon ? Finner ingen lagre knapp/funksjon.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av AJ »

mxman skrev: 18 jul 2017, 22:02 Hvordan lagrer jeg kartruter i google maps og finner de på telefon ? Finner ingen lagre knapp/funksjon.
Du lagrer Google map'ene dine ved å klikke på "Meny" knappen - tre horisontale linje øverst til venstre.
Da får du opp et bilde som ser ut som dette:

Bilde

Så klikker du på det jeg har markert med gult og får opp dette bildet:

Bilde.

Jeg anbefaler deg å huke av for "Kort nettadresse".
Bruk denne i nettleserens adressefelt og ruten du har tegnet vises på skjermen.
Hvordan det er med mob.tlf. er jeg usikker på siden jeg selv ikke bruker mobilen som navigeringsverktøy.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av Canutus »

Toven skrev: 11 jul 2017, 22:37 Gjorde noen endringer for gjennom Telemark.
Anbefaler disse veiene, flotte veier og natur :)
Til tider ganske smale veier, så er det nevnt.

https://goo.gl/maps/WEQ2PAgVzfR2
Støtter forslaget til Toven her :-)
I tillegg kan du vurdere å kjøre utenom tunellene på Haukelifjell og over med skisenteret i Røldal. Kan også vurdere å kjøre om Årdal og opp til Tyinkrysset.
PS. Holdt på å glemme Bolkesjøvegen mellom Sauland og Kongsberg (der er et alternativ opp fra Notodden også, men ikke like legendarisk).

mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Re: 2-dagers tur (Balestrand og Dalen) tips på veien

Legg inn av mxman »

En kjapp oppsummering av turen(er ingen stor forfatter):
Dette ble den endelig ruta https://goo.gl/maps/VmoxK6cfvRt
Dag 1 Brumunddal-Balestrand.
Transport etappe opp til Tyin
Tyin - Årdal er en forsmak på hva vestlandet har og by på, fin strekning
Årdal-Sognefjellet bedre kjent som Tindevegen. Kjørt den en gang før, men like artig denne gangen også. Kunne hatt godt av litt ny asfalt noen steder, et must om man er på disse kanter.
Sognefjellet - Balestrand vakker natur i herlig vær, en flott opplevelse.

Dag 2 Balestand - Dalen
Vangsnes til Hardanger er flott, ikke så mye trafikk og vakkert.
Hardanger var ikke bra. Bobiler, campingvogner og veiarbeid gjorde det bare kjedelig. Har kjørt deler før med mindre trafikk mye artigere da.
Hardanger - Røldal litt skuffa, hørt mye bra
Haukaligrend - Dalen dagens høydepunkt, lite trafikk, fin veg til man svinger innpå 45.

Dag 3 Dalen - Brumunddal
Regnvær, ble bare å kjøre for å komme hjem. Liker ikke regn, all gleden med kjøring blir bort for meg


Tindevegen, Haukaligrend-Dalen er strekninger man bør få med seg om man er i området
Som noen påpekte ble turen for lang, ble altfor lange dagsetapper. Ekstremt sliten på slutten av dagen
Unngå de mest populære turiststedene.
Vet ikke helt hva jeg syns om min s1000r på en sånn langtur. Vondt sete og altfor spiss vinkel i knea. Har bare en 2002 Yamaha R6 og sammenligne med, men den var bedre. Kanskje vinkelen i knea ikke var større, men den fremoverlente stillinga gjorde det bedre ? Nå rett etter turen drømmer jeg om en s1000xr

Lå på Midthus hotell på Balestrand og Dalen bed and breakfast.
Midthus hotell er gammelt og enkelt. Rommet var fra 70-tallet, stort, ingen tv. Veldig bra frokost
Dalen, små og fine rom. Trivelig betjening

Takk til alle som kom med innspill, noen ble tatt med andre ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar