Oppdatert: Hva med et helgetreff med fotokurs?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Oppdatert: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Joachim »

Hei alle
Jeg leste i dag en artig artikkel på forumet foto.no, her er lenken: https://foto.no/artikler/intervjuer/int ... opplevelse
Det satte meg på en idé: Det hadde vært kjekt om vi kunne få til en helgesamling med en dyktig og profesjonell fotograf som kunne gi oss tips om mc-foto. Kanskje med en innlagt kjøretur for praktisering?
Punkt 1: Det kryr av fotokurs, bedre familiebilder, bedre barnebilder, bedre naturbilder, rekken er lang. Jeg har aldri sett noen kurs om hvordan få bedre bilder fra mc-turene.
Punkt2: Jeg har selv mange mc-bilder som aldri skulle vært tatt, og mange som burde vært slettet. Google-søk mer enn antyder at jeg ikke er alene og det er et og annet bilde på dette forumet som antyder at fotografen hadde hatt godt av et kurs. Det er en uendelighet av dårlige mc-bilder der ute.

Det er ikke sikkert fotohotellet i Trønderlag egner seg, så vidt jeg forstår er han først og fremst naturfotograf, men han driver kurs og stedet så hyggelig ut.
Et annet alternativ kan være Morten Hvaal, han er profesjonell fotograf, han er ivrig motorsyklist - Kawasaki Versys så vidt jeg forstår - og han holder kurs. Jeg har selv deltatt på ett av dem, og han tror jeg kan gjøre en god jobb for en gjeng mc-folk.

En utfordring kan det være at når man samler mc-folk til kurs så får man en blanding der noen allerede er svært dyktige, mens andre er nybegynnere, noen har både mye og avansert utstyr mens andre nøyer seg med å bruke telefonen. Det bør funke, om kursholderen er dyktig. De fotografiske triksene er de samme, uavhengig av utstyr.
Et annet spørsmål er om vi bør satse på foto eller video. Mange bruker actionkamera vel så mye som foto. Selv vil jeg foretrekke foto som et første trinn, så kan vi vurdere video om det første blir en suksess.
Så er det dette med pris, vi trenger hotell med møterom/foredragssal og kursholdren skal ha et honorar. Selv vet jeg at jeg hadde vært interessert.
Hva tror dere? Nå er ideen solgt inn.
Sist redigert av Joachim den 08 jan 2018, 19:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av AJ »

Et overraskende og absolutt veldig interessant forslag og definitivt en ny vri på hva et MC-treff kan være :thumleft .

Slett ikke utenkelig for egen del å bli med på noe slikt med en dyktig kursholder.
Og ikke minst mange hyggelig og aktive MC-folk :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av LarsE »

Hørtes veldig interessant ut ja, hvis det ikke blir for dyrt da. Student budsjett og foto passer sjeldent sammen...

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av niko »

Kult! Bør legges til et sted med fine omgivelser og mulighet for actionfoto. Veldig morsom idé!

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Canutus »

Glimrende idé. :thumleft
Skulle jeg reist på ett treff, så ville dette fristet, om prisen var akseptabel.
Kunne også vært aktuelt som et heldags-arrangement.

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av AageO »

Helt klart onterresant og som det nevnes her er Morten Hvaal både dyktig fotograf og mc gutt.
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av JK95 »

Prøver å bli bedre med både GoPro og mobil, så dette kunne kanskje være interessant :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Bjerknez »

Nå er jeg muligen litt i overkant sær (som vanlig?) men slike fotokurs mener jeg er ganske labre greier som man uansett finner svar på rundt om på webben.

Det som derimot er ganske viktig tror jeg er at man faktisk lærer seg å bruke det utstyret man har, samt legger seg litt i selen når det kommer til komponering av bildene. Eller bruk av "pedalzoomen" som det så fint heter (beina).

Når man svinger innom en rasteplass med sykkelen for å ta bilde av en utsikt så ikke sitt på sykkelen og ta bilde fra strak arm for å hindre og få med rekkverket på veien eller lignende. Greit og få bort rekkverket, men i et bilde bør det i de fleste tilfeller være en forgrunn, motiv og bakgrunn for å skape "dybde" i bildet.

Når man tar bilde av sykkelen sin så gå ned på knærne/huk og ikke bare knips løs mens du står rett opp og ned.

Er mange elementære ting man kan lære uten et kurs, men det viktigste er å lære seg å bruke det kameraet man har og det det har og by på av muligheter. Det lærer man som oftest ikke på et kurs. Noe generelt lærer man, men det gås ikke spesielt i dybden.

Lær forskjellen på Blender, ISO og lukkertid og hvordan disse virker sammen og for all del... ligg unna "Auto" funksjonen. (Så sant du ikke knipser med mobilen).

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Joachim »

Hei Bjerknez, jeg vet ikke om du er sær - sannsynligvis ikke spesielt særere enn mange av oss. Men kanskje du undervurderer betydningen av kontakt, muligheten til å stille spørsmål og god gammeldags dialog. Nettet er vel og bra til mangt, men det er og blir enveis kommunikasjon. Det er ikke lett å stille utdypende spørsmål til en artikkelforfatter og det er helt umulig å få tilbakemelding på egne bilder. Kildekritikk byr også på utfordringer. Det er mye vrøvl på nettet som fremstår som saklig og greit om man ikke selv har kunnskaper om feltet.
De fleste som har svart stiller seg positive til tanken om en form for fotokurs, men det er fortsatt få som har meldt interesse. En foreslår dagssamlling i stedet for helg, en annen nevner dette med pris. Det er klart at det er enklere å organisere noe en lørdag i et eller annet lokale, også rimeligere. Hvis det blir kun en dag kan det ikke være langt å kjøre, for mitt vedkommende det sentrale Østlandet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Bjerknez »

Altså... nå er vel jeg en litt over middels sosial fyr (mener jeg selv vertfall) og liker så absolutt og omgås andre med samme interesse etc. Jeg har vært medlem i fotoklubb tidligere hvor vi dro på såkalte fototurer etc. Da gikk så klart praten i 98% av tillfellene rundt foto og utstyr. Å finne likesinnede via feks. fotoklubber eller feks. foto.no er veldig lærerikt og stort sett helt gratis. Så det er å anbefale.

Men å slenge en tusenlapp eller mer på bordet for at noen skal lære meg det grunnleggende innen foto hadde nok ikke skjedd. Men så klart turen i seg selv blir sikkert fin den, men de pengene et såkalt fotokurs koster ville jeg nok heller brukt på noen pils og litt hyggeprat :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av cannon »

Er det ikke et Skogstroll her inne som har godt utviklede fotogener?

Jølle
Innlegg: 18
Registrert: 08 jun 2017, 18:45
Motorsykkelen din: Honda-Hornet-600-2010

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Jølle »

Foto og MC er jo to ting som passer sammen, utfordringen blir vel å få til noe som alle får noe ut av.
Er selv ivrig foto entusiast og sykkelen er et favoritt motiv. Det grunnleggende innen foto er lett å lese seg frem til. Ting som fungerer om du bruker Mobil eller kamera til mangd tusen.
Litt mer avanserte teknikker og lyssetting gjør jo fotograferingen mye mer interresant for min del. Men det blir fort litt uinterresant for de som vil bruke telefonen igjen.


Se der! Det var mitt første innlegg på denne siden, klarte ikke å holde fingrene unna når to av favoritt Hobbyene kræsjet sammen 😁

Bilde
Sist redigert av Jølle den 05 jan 2018, 19:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av AJ »

Jølle skrev: 05 jan 2018, 19:47
Se der! Det var mitt første innlegg på denne siden, klarte ikke å holde fingrene unna når to av favoritthobbyene mine kræsjet sammen 😁
Strengt tatt ditt andre siden dette var det første: viewtopic.php?p=324690#p324690 ;) .

Men la det endelig ikke stoppe med disse to :crazy:
:offtopic :gk jeg vet.
Men kunne ikke la være :redface .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jølle
Innlegg: 18
Registrert: 08 jun 2017, 18:45
Motorsykkelen din: Honda-Hornet-600-2010

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Jølle »

AJ skrev: 05 jan 2018, 19:53
Jølle skrev: 05 jan 2018, 19:47
Se der! Det var mitt første innlegg på denne siden, klarte ikke å holde fingrene unna når to av favoritthobbyene mine kræsjet sammen 😁
Strengt tatt ditt andre siden dette var det første: viewtopic.php?p=324690#p324690 ;) .

Men la det endelig ikke stoppe med disse to :crazy:
:offtopic :gk jeg vet.
Men kunne ikke la være :redface .
Se der ja! Den hadde jeg glemt 😂

Ludvigsen
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2015, 20:41
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400

Re: Hva med et helgetreff med fotokurs?

Legg inn av Ludvigsen »

Dette kan være interessant dersom lokasjon og pris passer meg :)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Svar