Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

Barbarozza skrev: 01 mai 2018, 23:48 Som erfaren øst Europa kjører må jeg si at at tyveri er det minste problemet. De fleste hotellene vi har brukt hadde enten kjeller, garasje, eller gjerde og port og annet adgangskontroll. Kjøp deg evt en lås med alarm hvis du vil høyne sikkerheten på tyveri. Kjøringa er vel så viktig å huske på og tommelfingerregel er verre jo lengre øst du kommer. Men ikke verre en at jeg har overlevd i mange år. Engelsk og litt skole tysk er mitt språk. Dessuten tålmodighet, hjelm av og la folk se øya dine. Latter og smil løser mye. Politiet er strenge i tettbygd strøk, hold fartsgrensen der. Mye fotobokser, noen bakovervendt som i italia, mye radar. Avhengig av land er bøtesatsene lave men kan svi. Fort 2000nkr og opp. Som oftest lavere. Landevei i Slovakia som eks kjøres det ofte hardt..ofte 130 i grisgrendte områder på vanlig norsk riksvei standard.Tre i bredden i Romania ikke uvanlig. Hest og kjerre mange steder. Ukraina har jeg ikke kjørt. Somrene er varme, ikke kjør i skinn. Asfalten sandes i varmen pga koking og olja kommer opp. Bensin aldri noe problem men husk kontanter. Romania må du enkelte steder forhåndsbetale før fylling. Men en digresjon...ikke undervurder landene.. Romania innførte E resept før Norge. Dyktige mekanikere de fleste steder, dekkverksteder osv. Lett å få sveisehjelp, dekk rep osv. Ha med repsett punktering og verktøy for å ta av hjula samt pumpe. Igjen....kontanter hjelper. Til sist....du ser det du vil se....ser du etter elendighet..så ser du mye av det, ser du storslagen natur, historiske bygg, borger og byer ser du det også. God tur
Veldig bra skrevet! Vi hadde heller aldri problem med sikkerheten, men kjører du alene så bør du tenke deg om to ganger, blir sykkelen herpet eller stjelt så er jo turen over. Min erfaring er dog at du kommer i kontakt med flere mennesker når du kjører alene :-)
Men forresten, hvis vi skulle kjørt langs karpatene fra for eksempel polen. Regner med det blir opp i høyden, hvordan er temperaturen?
Sist redigert av tlmanin den 17 mai 2018, 20:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

lefty293 skrev: 03 mai 2018, 17:12 Hei! Jeg kjørte Transfagarasan og Transalpina i mai 2017, anbefales tross mye transportetapper. Vi toget ned til Wien og kjørte helt hjem til Røros. 6500 km på 12 dager (med kun en arm).

Transalpina var det desiderte høydepunktet. Super asfalt!
Høres lovende ut!! :twothumbs:

Svar