Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

Planlegger sommerens tur.
Noen som har kjørt i østeuropa?
Ser for oss at en av hovedattraksjonene blir denne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transf%C4 ... 83%C8%99an
Utsnitt av ruta blir kanskje noe sånn:
Bilde
Skjermbilde fra 2018-04-11 12-51-42.png
https://mydrive.tomtom.com/en_gb/#mode= ... D%7D+ver=3
Alle tips mottas med takk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av Dansekris »

Kommer til å følge denne tråden med glede!

Planlegger selv en Europatur i sommer med hjemreise gjennom øst-Europa. Kommer du med Autozug til Innsbruck?

Foreløpig plan:
Bilde
Sist redigert av Dansekris den 11 apr 2018, 13:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av gsx750_80 »

tlmanin skrev: 11 apr 2018, 12:56 Planlegger sommerens tur.
Noen som har kjørt i østeuropa?
...
"Harald (74) skal innom 25 europeiske land på sin sommertur
Stjørdalingen klar for 10.000 kilometer på motorsykkel."
Han dro bla til Russland.
http://bladet.alda.no/bestillpluss?3&ar ... 970684.ece

Harald Vinge gjennomførte turen. Vet ikke om han var innom noen av landene du nevnte, men det går antakelig an å kontakte han for råd.
Han er neppe uvillig til å dele erfaringer. Jeg har selv overvært et lysbildeshow og foredrag han hadde i forbindelse med en Route 66-tur i USA for noen år siden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

Dansekris skrev: 11 apr 2018, 13:24 Kommer til å følge denne tråden med glede!

Planlegger selv en Europatur i sommer med hjemreise gjennom øst-Europa.

Foreløpig plan:
Bilde
Kult ! Var ikke mange punktene i øst europa på den ruta der enda!
Hovedgrunnen til at vi legger ruta der er for å unngå masseturismen og generelt på grunn av prisnivået :lol
Ifjord gikk ruta slik med tog fra hamburg-wien på turen ned og med en stopp på 14 dager i frankriket på veien hjem igjen:
22656389_10154690110347024_937906106_n.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

gsx750_80 skrev: 11 apr 2018, 13:43
tlmanin skrev: 11 apr 2018, 12:56 Planlegger sommerens tur.
Noen som har kjørt i østeuropa?
...
"Harald (74) skal innom 25 europeiske land på sin sommertur
Stjørdalingen klar for 10.000 kilometer på motorsykkel."
Han dro bla til Russland.
http://bladet.alda.no/bestillpluss?3&ar ... 970684.ece

Harald Vinge gjennomførte turen. Vet ikke om han var innom noen av landene du nevnte, men det går antakelig an å kontakte han for råd.
Han er neppe uvillig til å dele erfaringer. Jeg har selv overvært et lysbildeshow og foredrag han hadde i forbindelse med en Route 66-tur i USA for noen år siden.
Det høres ut som en mann med rette ånda!
Tusen takk for tipset! :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av Dansekris »

tlmanin skrev: 11 apr 2018, 13:54
Dansekris skrev: 11 apr 2018, 13:24 Kommer til å følge denne tråden med glede!

Planlegger selv en Europatur i sommer med hjemreise gjennom øst-Europa.

Foreløpig plan:
Bilde
Kult ! Var ikke mange punktene i øst europa på den ruta der enda!
Nei, ikke enda! Har ikke kommet så langt. Foreløpig brukt tid på å plotte inn alt vi vil kjøre i alpene. Har veldig lyst til å kjøre østover hjem og ta ferge fra Gdansk til Sverige. Hvis vi ikke rekker blir det raka vegen gjennom Tyskland hjem.

Ser på en rute gjennom Ungarn, Slovakia, Ukraina, Hviterussland og Polen fra Østerrike. Skulle gjerne kjørt Transfăgărășan, men det blir nok neste tur.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av KåreDump »

Wow!!!

Kunne tenkt meg en MC-tur til Balkan! Kar ikke vært der siden jeg tjenestegjorde der nede i 1999/2000.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av Barbarozza »

Ja , kjørt i 2012 på Blackbirden min, kompis hadde zx9r

Kjørt mye i øst europa, seinest i fjor. Har hus uttafor Budapest også

Annerledes , billig og mye fint å se hvis man er litt mer opptatt en av å kjøre. Vi hadde jævlig varmt vær.

Transfagarasan er fint, men Tatra, og hele Karpatene er kult. Særlig fordi så få fra våre breddegrader tar turen. Men jeg har kjørt mye nedover i mange år ...så man blir litt..ja blassert.

Bare husk at kjørerytmen er annerledes jo lengre øst du kommer. Ta det pent på landeveien, ofte dårlig underlag, hest og kjerre og enkelte steder dype hull hvis du kjører utenom de store veiene. Ungarn Slovakia, Polen , Tjekkia er bedre en Ukraina og Romania mht vedlikehold på veiene.

For vår del kan jeg bare si at vi alltid møter på hyggelige folk, også når vi var i Romania, selvom det var enkelte steder vi valgte å ikke stoppe.

God Tur
Memento mori

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

Dansekris skrev: 11 apr 2018, 13:24 Ser på en rute gjennom Ungarn, Slovakia, Ukraina, Hviterussland og Polen fra Østerrike. Skulle gjerne kjørt Transfăgărășan, men det blir nok neste tur.
Vi kjørte gjennom Ungarn ifjord, det gikk problemfritt, har dog veldig lite kjennskap til de andre landene, men det er sikkert fint. Husk å sjekk om det er spesielle hensyn når det kommer til grenseovergangene. Noen krever grønt kort.

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

KåreDump skrev: 12 apr 2018, 11:38 Kunne tenkt meg en MC-tur til Balkan! Kar ikke vært der siden jeg tjenestegjorde der nede i 1999/2000.
Kan virkelig anbefales. Var store kontraster. Alt fra deler av landene som var uberørt av krig til byer som fremdeles hadde tydelige spor etter bombing. Folkene var usedvanlige gjestfrie og stolt av landet sitt. Mulig vi hadde flaks. vi kjørte gjennom Ukraina og gjennom Serbia over fjellet. Kom deretter ned mot kysten der det stuper ned mot havet når du kommer inn i Montenegro. Deretter følgte vi kysten i Kroatia.

Brukeravatar
tlmanin
Innlegg: 20
Registrert: 28 jan 2016, 00:20
Motorsykkelen din: 1998 modell Honda VFR 800

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av tlmanin »

Barbarozza skrev:12 apr 2018, 19:50 Transfagarasan er fint, men Tatra, og hele Karpatene er kult. Særlig fordi så få fra våre breddegrader tar turen. Men jeg har kjørt mye nedover i mange år ...så man blir litt..ja blassert.
Takk for gode tips! Hvordan opplevde han som kjørte zx9r det å kjøre langt?
Ser ut som både Transfăgărășan og Transalpina ligger i Karpatene. Er det jevnt over like veier i dette området eller er det et skille når du kommer lenger øst?
Ser jo veldig fristende ut å legge om ruta til å få med mer av Karpatene, begynne i nord med Tatra og jobbe seg sørover langs fjellkjeden til Romania.
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av Barbarozza »

Det gikk helt fint på zx9r også. Det er varmt da. Uansett, ta gjerne med deg mer av Karpatene, og gjerne den biten før det begynner også. Krknose starter i i Tjekkia\Polen så kommer du over i Tatrafjellene som er en del av samme forkastning som Karpatene. Så følger du den rundt. Veiene er litt hipp som happ, men jevnt over relativt greit. Du kan få deg noen overraskelser. Kan være god standard og plutselig ganske elendig. Men fram kommer du jo. Selv jeg på min zzr1400 lar meg ikke stoppe av dårlig vei, du må bare være forsiktig og kjøre deretter. Alle hovedveiene er gode, det er de mindre kommunale og fylkesveiene som er utfordrende. Jeg garanterer en annerledes opplevelse, fantastisk natur , annerledes folk og kultur og lavt ferie forbruk.
Memento mori

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av BjarteM »

Jeg vurderer tur gjennom Øst-Europa i sommer. Kommer trolig til å kjøre store deler av turen alene, og lurer på hvordan det er med sikkerheten? Spesielt med tanke på å parkere sykkelen utenfor ymse hoteller på natten.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av Barbarozza »

Som erfaren øst Europa kjører må jeg si at at tyveri er det minste problemet. De fleste hotellene vi har brukt hadde enten kjeller, garasje, eller gjerde og port og annet adgangskontroll. Kjøp deg evt en lås med alarm hvis du vil høyne sikkerheten på tyveri. Kjøringa er vel så viktig å huske på og tommelfingerregel er verre jo lengre øst du kommer. Men ikke verre en at jeg har overlevd i mange år. Engelsk og litt skole tysk er mitt språk. Dessuten tålmodighet, hjelm av og la folk se øya dine. Latter og smil løser mye. Politiet er strenge i tettbygd strøk, hold fartsgrensen der. Mye fotobokser, noen bakovervendt som i italia, mye radar. Avhengig av land er bøtesatsene lave men kan svi. Fort 2000nkr og opp. Som oftest lavere. Landevei i Slovakia som eks kjøres det ofte hardt..ofte 130 i grisgrendte områder på vanlig norsk riksvei standard.Tre i bredden i Romania ikke uvanlig. Hest og kjerre mange steder. Ukraina har jeg ikke kjørt. Somrene er varme, ikke kjør i skinn. Asfalten sandes i varmen pga koking og olja kommer opp. Bensin aldri noe problem men husk kontanter. Romania må du enkelte steder forhåndsbetale før fylling. Men en digresjon...ikke undervurder landene.. Romania innførte E resept før Norge. Dyktige mekanikere de fleste steder, dekkverksteder osv. Lett å få sveisehjelp, dekk rep osv. Ha med repsett punktering og verktøy for å ta av hjula samt pumpe. Igjen....kontanter hjelper. Til sist....du ser det du vil se....ser du etter elendighet..så ser du mye av det, ser du storslagen natur, historiske bygg, borger og byer ser du det også. God tur
Memento mori

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Sted: Røros

Re: Noen som har kjørt Transfăgărășan ?

Legg inn av lefty293 »

Hei! Jeg kjørte Transfagarasan og Transalpina i mai 2017, anbefales tross mye transportetapper. Vi toget ned til Wien og kjørte helt hjem til Røros. 6500 km på 12 dager (med kun en arm).

Transalpina var det desiderte høydepunktet. Super asfalt!
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Svar