Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

Joachim skrev: 07 mai 2018, 14:16 Etter 40 år med mc er det fortsatt minst en ting jeg ikke har lært meg: begrensningens kunst. Det var mange punkter på kartet ditt, det kan være verdt å kutte ut noe - det er jo ikke utenkelig at det blir flere liknende turer, alt må ikke skje på en gang.
Det er mitt store problem. Jeg har klemt inn ALLE de store og kjente alpepassene inkl Stelvio. Vil gjerne oppleve så mye som mulig. Vi har nesten to uker fra Grenoble til vi må være hjemme igjen, så har vel egentlig tenkt at det bør gå uten at det blir heseblesende!

Her er lista over alle stedene jeg vil innom:
https://goo.gl/maps/LCdV266tB4B2

Takker forøvrig for gode tips. Cash is king!

Vi fant ut at det var verdt å kjøpe den dyre billetten til toget.Vi vil komme oss ned til alpene så fort som mulig. Vi sparer oss for to overnattinger og ca 100mil, drivstoff + mat.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av pingvin »

Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.

Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.

Har vi nok tid?
Nei ;) Om du da ikke er ekstremt glad i lange dagsetapper. Det evige dilemmaet, skal man komme seg fortest mulig til der det skjer på kjipe veier eller ha mer spennende transport men på bekostning av kjøring i kremområdet.

Ville prioritert Alpene, hvis du begynner i Lörrach, ta turen helt ned til Rivieraen og opp igjen først. Du har med mange kanonpass i Frankrike men misser oss noen lengre sør, ikke minst Col de la Bonette, høyeste asfaltpass i Alpene på 2802moh.

Opp igjen og over i området rundt Andermatt, Stelvio og ikke minst...Dolomittene :-) Derfra opp via Grossglockner. Rekker du Slovenia også så er du god men kan jo bare se hva du har igjen av tid. Kjøring i Alpene er mer krevende enn i Norge, rundt 25 mil er nok for de fleste. Og på 2 uker så er det greit med et par dager hvile/buffer (vær, mekanisk...).

Fristende å få med alt men Europa er der neste år og neste år der igjen også :thumleft

Kartet ditt sier jo litt om hva du har tenkt men har du er rute også? Om du vil ha innspill på rute så bidrar jeg gjerne, skal ned i Alpene for, tror jeg, 13. gang på MC så bedre kjent der enn i Norge :redface

Synes forøvrig kort er mindre problem nå enn før men ha ALLTID med cash i back-up (til og med i Norge). Husk grønt kort og EU helskort.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av LarsE »

FredrikE24 skrev: 07 mai 2018, 12:20 Ta heller med noe lappesaker og dekkspaker. Fin pauseaktivitet å lappe dekk i veikanten med sol og noe munngodt :D
Blir det samme som å lappe en tråsykkelslange. Uansett omtrent hva man måtte kjøre på av skruer og spiker, så kan det lappes. Sørg hvertfall for å ha med verktøy til å ta av bakhjulet og forhjulet til turen.

Har lappa en slange til en motorsykkel en gang for mange herrans år siden, og den går med samme lapp og slange enda :prf
Du har enten vært borti fryktelig vanskelige sykkel-dekk, eller fryktelig lette MC-dekk :roll

Jeg bytta slangen på min for to uker siden og det var noe herk. Har heller aldri klart å lappen en slange skikkelig, så jeg velger å bytte slange og heller lappe på hytta/hotellrommet senere på kvelden med ett par kalde :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av FredrikE24 »

Veit man hvordan man tar ut og inn slangen riktig så er det ikke så galt. Dekket trenger ikke og separeres fra felgen.

Lappe slange er ikke spesielt vanskelig. Legg slangen med hullet opp over noe smalt, toppen av et gjerde, armlene på en stol el. Puss med medfølgende sandpapir rundt hullet og hele lappens dekkeområde, ha på rikelig med vulkaniserende lim, la det sitte noen minutter(det er trikset), sett på lappen, legg på press. La tørke.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av pingvin »

Prøver å legge om dekk selv et par ganger i året så har det litt i fingrene om skulle trenge det i felten. Men synes feil å "lure" trådstarter til å tro at enkel jobb om man ikke er vant til dette. Er definitivt ikke som å skifte på tråsykkel! Selv om har nødvendig utstyr, så betaler jeg gladelig par hundre kroner for å overlate jobben til ViaNor :thumleft Snakker da om med slange og dekklås, gatedekk er mye enklere da slipper slange/dekklås og gummien mykere (vet ikke om dekklås på GS800, kanskje ikke?).

Misforstå meg rett, gull å kunne skifte dekk og/eller slange, men ikke noe jeg anbefaler å begynne med i veikanten for første gang. Også lett å lage merker i felgen selv med kantbeskyttere (som gjør det enda vanskeligere å få løs dekk da blir trangere), det slipper man med ViaNor.

Så for all del, ta med dekkspaker og slange/lappesaker, men øv først hjemme :vs Og husk spanner for hjulakslingene også...

OBS! Om du skal bytte slange, er en ventilopptrekker gull verdt, som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021505/
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av FredrikE24 »

pingvin skrev: 08 mai 2018, 07:28 Prøver å legge om dekk selv et par ganger i året så har det litt i fingrene om skulle trenge det i felten. Men synes feil å "lure" trådstarter til å tro at enkel jobb om man ikke er vant til dette. Er definitivt ikke som å skifte på tråsykkel! Selv om har nødvendig utstyr, så betaler jeg gladelig par hundre kroner for å overlate jobben til ViaNor :thumleft Snakker da om med slange og dekklås, gatedekk er mye enklere da slipper slange/dekklås og gummien mykere (vet ikke om dekklås på GS800, kanskje ikke?).

Misforstå meg rett, gull å kunne skifte dekk og/eller slange, men ikke noe jeg anbefaler å begynne med i veikanten for første gang. Også lett å lage merker i felgen selv med kantbeskyttere (som gjør det enda vanskeligere å få løs dekk da blir trangere), det slipper man med ViaNor.

Så for all del, ta med dekkspaker og slange/lappesaker, men øv først hjemme :vs Og husk spanner for hjulakslingene også...

OBS! Om du skal bytte slange, er en ventilopptrekker gull verdt, som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021505/
Nå er det ikke meningen å bagatelisere, men alternativer til å enten bytte slange langs veien, eller lappe slange er ikke så mange utenom veihjelp på et dekk med slange. Er man langt fra folk, så er det faktisk ikke så dumt å ha utstyret med seg og vite litt hvordan man gjør det. Jeg liker å være selvhjulpen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

pingvin skrev: 07 mai 2018, 19:36
Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.

Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.

Har vi nok tid?
Nei ;) Om du da ikke er ekstremt glad i lange dagsetapper. Det evige dilemmaet, skal man komme seg fortest mulig til der det skjer på kjipe veier eller ha mer spennende transport men på bekostning av kjøring i kremområdet.

Ville prioritert Alpene, hvis du begynner i Lörrach, ta turen helt ned til Rivieraen og opp igjen først. Du har med mange kanonpass i Frankrike men misser oss noen lengre sør, ikke minst Col de la Bonette, høyeste asfaltpass i Alpene på 2802moh.

Opp igjen og over i området rundt Andermatt, Stelvio og ikke minst...Dolomittene :-) Derfra opp via Grossglockner. Rekker du Slovenia også så er du god men kan jo bare se hva du har igjen av tid. Kjøring i Alpene er mer krevende enn i Norge, rundt 25 mil er nok for de fleste. Og på 2 uker så er det greit med et par dager hvile/buffer (vær, mekanisk...).

Fristende å få med alt men Europa er der neste år og neste år der igjen også :thumleft

Kartet ditt sier jo litt om hva du har tenkt men har du er rute også? Om du vil ha innspill på rute så bidrar jeg gjerne, skal ned i Alpene for, tror jeg, 13. gang på MC så bedre kjent der enn i Norge :redface

Synes forøvrig kort er mindre problem nå enn før men ha ALLTID med cash i back-up (til og med i Norge). Husk grønt kort og EU helskort.
Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.

Skal kjøpe meg en TomTom Rider 420, og den har jo en mulighet for å velge ekstra svingete og motorsykkelvennlige veier dit man skal.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av pingvin »

Dansekris skrev: 23 mai 2018, 19:40Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.
Kjenner meg igjen...men når har 1 uke å kjøre på så vil jeg ha mest mulig bra veier :twisted

Beste er kanskje om du foreslår rute og legger ut her så kan en kommentere på den. Men får jeg start/mål og antall dager hoster jeg opp ruteforslag på par timer. Er litt nerdete der, synes artig å lage ruter :redface
Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt
Har GPS-fil med masse campingplasser (ikke lov å wild campe i Alpene). Også fil med "alle" Alpepass. Send PM om du vil ha disse.
Sist redigert av pingvin den 25 mai 2018, 21:02, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

pingvin skrev: 25 mai 2018, 20:58
Dansekris skrev: 23 mai 2018, 19:40Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.
Kjenner meg igjen...men når har 1 uke å kjøre på så vil jeg ha mest mulig bra veier :twisted

Beste er kanskje om du foreslår rute og legger ut her så kan en kommentere på den. Men får jeg start/mål og antall dager hoster jeg opp ruteforslag på par timer. Er litt nerdete der, synes artig å lage ruter :redface
Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt
Har GPS-fil med masse campingplasser (ikke lov å wild campe i Alpene). Også fil med "alle" Alpepass. Send PM om du vil ha disse.
Blåser liv i denne igjen!

Avreise er førstkommende fredag ettermiddag. Mildt sagt spent. Sitter skikkelig forkjøla nå, så regner med jeg tar den kvota på forskudd.

Pingvin, du får PM. Veldig keen på GPS-filene.

Første skikkelige etappe blir fra Lörrach og ned i Frankrike. Tror vi skal ta høyde for å overnatte i Jura-området. Vi er keene på å kjøre mange "balcony roads" når vi er i området.
Planen videre derfra er ned mot Monaco for så å kjøre oppover igjen. Tar gjerne mot tips i det området!

Svar