Tips og triks før første langtur.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Ullsokken
Innlegg: 3
Registrert: 04 jul 2018, 00:09
Motorsykkelen din: Yamaha XJ900 Diversion -98

Tips og triks før første langtur.

Legg inn av Ullsokken »

Hei!
Fikk tatt lappen for 4 dager siden, allerede kjørt over 1000km i finværet som har vært i helga :twothumbs:

Har tenkt til å få til en skikkelig langtur iløpet av neste uke. Ruta er ikke bestemt, men blir telt og rundtomkring i landet.

Lurte på om noen har noen gode tips og råd til en fersking som skal ut på tur. :scratch

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av Bjerknez »

Hvis vi hadde visst hvor du holder til og hvor langt du ser for deg å kjøre samt antall dager til rådighet så kunne det kanskje vært enklere og anbefale :)

Ullsokken
Innlegg: 3
Registrert: 04 jul 2018, 00:09
Motorsykkelen din: Yamaha XJ900 Diversion -98

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av Ullsokken »

Holder til i Nord-Østerdalen så kommer til å kjøre derifra. Tenkt å kjøre i 3-4 dager, kan fort hende det blir mer da jeg har ferie for første gang på mange år. :lol

Noe mer har jeg egentlig ikke planlagt, var litt overtroisk før oppkjøringa så turte ikke å planlegge før lappen var i boks. :redface

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av Stian87 »

Ta pauser, jeg blir fort litt ivrig selv og skal kjøre hele tiden. 9 timers tur med totalt en halvtime pause ble litt slitsomt for kroppen. Ha med kjedesmøring, de fleste kjeder bør smøres relativt ofte.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av fjs »

Ta mye pauser, drikk vann og spis mat. Hold deg unna motorveier, for de er kjedelige :D Kle på deg før det begynner å regne, og kos deg ellers =)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av kjellv »

Pausene, i hvertfall mange av dem kan med fordel tas på en busslomme UTEN trebenker å sitte på. Du har mer utbytte av 5 minutt gående/stående rundt sykkelen mens du strekker ut litt enn 15 minutt sittende på en trebenk.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av KåreDump »

Ikke planlegg for lange etapper!
Egentlig ikke planlegg så alt for mye i det hele tatt.... sett deg heller inn i hva som fins av interesse rundt der du kan tenke deg å kjøre og kjør etter vær, severdigheter, og hvor veiene er morsomst. :-)

Det er fort gjort å gape over for mye, og da blir det ikke noe gøy!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips og triks før første langtur.

Legg inn av niko »

Jeg er akkurat ferdig med min første langtur.
Umiddelbare tips:
Finn en passe plankebit du kan legge under støtta. Bor et hull i den, fest i en tråd slik at du kan løfte den opp når du sitter på sykkelen. Putt den i lomma til neste stopp.
Pass deg for veiarbeid. Lange strekk med grov pukk i veiebanen er ganske skummelt. Samme med krypkjøring på nylagt asfalt i halvtimesvis.
Tenk deg om når du svinger av veien. Er det greit å snu, greit å komme i gang igjen?
Tenk deg om når du parkerer på campingplassen. Snu sykkelen riktig vei på kvelden, ikke på morgenen.
Ta det med ro, vær sikker på at du blir sett før du kjører forbi.
Drikk mye vann.
Det er det jeg kommer på i farta.
God tur!

Svar