Severdigheter langs rute?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Severdigheter langs rute?

Legg inn av kgjersda »

Hei,
Har planlagt en liten tre-fire-dagersreise. Det er ikke de lengste distansene hver dag, men har prøvd å få mest mulig høydemeter og svinger ut av ruten :)

Samtidig kan det være greit å stoppe opp og se seg rundt.
Har dere som bor i de ulike områdene langs ruten noen tips til severdigheter som kan være kjekt å få med seg?
Jeg bor selv i Ålesund.

Den eneste røde markøren sålangt er et meteorkrater :D

Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av kjellv »

Jeg synes du har planlagt ei fin rute, ser blant annet at du har legt inn Gaularfjellet mellom Balestrand og Vassenden/Førde. Jeg kjørte der selv i forrige uke. Herlig strekning.
Skulle jeg foreslå en endring så dropp Hardangervidda, men kjør av i Hol øst for Geilo og ned til Aurland. Derifra kjører du gamleveien over Aurlandsfjellet til Lærdal. Har du ekstra tid så kan du kjøre til Øvre Årdal, ta Tindeveien til Turtagrø, og ned til Lusterfjorden. Så ut til Sogndal og følger Sognefjorden ut til fergeleiet Hella. Det er også mulig å spare tid med fergen fra Lærdal til Kaupanger og derifra til Sogndal.
Ellers ikke legg opp til for lange dagsetapper. Ta deg tid til å stoppe på de riktige plassene underveis.

God tur :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av Bjerknez »

Min erfaring er at rundt 50 mil er passe pr. Dag hvis man starter noenlunde tidlig. Da har man også tid til å titte litt. Jeg har selv kjørt deler av ruten over den siste uken og jeg kjørte Aurlandsfjellet, Øvre Årdal, Tindevegen, Turtagrø, sognefjellet. En hærlig strekning.

Sleng inn Geiranger og trollstigen etter Sognefjellet så har du fått med deg noe av det beste Norge kan tilby på kort tid. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 14 jul 2018, 14:04 Sleng inn Geiranger og trollstigen etter Sognefjellet så har du fått med deg noe av det beste Norge kan tilby på kort tid. :)
Nå er det sikkert med kgjersta som med meg at Trollstigen og Geiranger allerede ligger i sandkassa vår, og derfor ikke prioriteres på langtur. Begge steder er dessuten bare et pes i Juli, de spennende opp og nedstigningene er stadig blokkert av turistbusser og bobiler, og man vasser i turister fra alle verdens nasjoner på de naturlige stoppestedene :-)å
Nei vi som bor i dette området kjører heller disse veiene i Mai, Juni, August og September

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av Bjerknez »

Luksusproblem kaller vi det :)

Akkurat det samme som jeg mener det blir for varmt og oppholde seg i hjembyen for øyeblikket. Deilig å komme seg bort litt i blandt :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av kgjersda »

Det stemmer som kjellv sier at Trollstigen og Geiranger er best før og etter turistsesongen når veiene er helt tomme :thumleft

Kunne unngått Geiranger på vei tilbake, men alle andre alternativ (E6, E39) er dørr kjedelige.

Tar imot tipset ang Sognefjellet, kjørte der i fjor og det var veldig fint, samme med Aurlandsfjellet. Så har ikke et kjempebehov å kjøre disse i år.

Men jeg justerte ruta litt og dropper Valdresflya til fordel for Sognefjellet via Øvre Årdal:

Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Severdigheter langs rute?

Legg inn av schnellfahrer »

Kjørte trollstigen for to dager siden. Kø med turistbusser opp fra Åndalsnes. Nå var ikke vårt ønske å kjøre fort i svinger, men å se flott norsk natur, så det funket helt knall for vår del. Får med seg mer når det går sakte syns jeg. Masse kjipp-kjapper med kameraer overalt, men det er bare koselig (nesten).

Vi kjørte inn fra Olden mot Briksdalsbreen. Herregud for en natur. Vi gikk inn til breen (30 min. hver vei). Fantastisk!!

Vi gikk opp til Rampestreken i Åndalsnes (ca. 1 time hver vei). Bratt tur (du bør like å gå på tur). Fantastisk utsikt! Helt rått!

Ved Hallingdalsmuseet i Nesbyen ligger det en foss. Vi stoppet og tok oss et herlig bad der. Kult med noen fosser og kulper. Vi parkerte ved museet.

Morsomme kruseduller ned til Geirianger.
Du må opp på Dalsnibba hvis du ikke har vært der. 140.- i bompenger for MC.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Svar