Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Aviator »

Hei alle sammen. Jeg er nytt medlem på forumet etter at kjellv hjalp meg å kjøpe en F800GS i Molde. Jeg bor i Bærum og begynte med a lappen for sikkert 20 år siden. Etter et langt avbrudd har jeg endelig fått ut fingeren og har omsider fått oppkjøring den 26 september.

Situasjonen nå er at jeg trenger å få GS'en ned fra Molde på ett eller annet vis. Jeg har 3 planer for dette.
1. Kjøre opp den 26, sette meg på flyet til Molde den 27 og kjøre den hjem.
2. Hvis jeg skulle klare å stryke på oppkjøringen, sette sykkelen i transportkasse og sende den sørover.
3. Hvis noen andre skulle kjøre samme strekning, som har hatt lappen i 5år, og var tålmodige, kjøre den hjem tidligere, som øvingskjøring.

Hvis det er noen som har tenkt seg å kjøre Molde-Oslo og kunne tenkt seg å kjøre sammen med meg ville jeg vært svært takknemlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

Hei Petter!

Å sende sykkern til Oslo fra Molde koster ikke så veldig mye (hvis du får kjellv til å fikse deg en god pris). Vertfall ikke tatt i betrakning hva det koster med fly opp, drivstoff etc.

Punkt nummer 1 ser jeg for meg må bli det absolutte mål. Punkt nummer 2 er en god reserveløsning og punkt nummer 3 relativt urealistisk i slutten september.

Men så klart lov til å prøve. :)

Lykke til :)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kvase »

Punkt 3 er vanskelig å spå om kjøreforhold - i beste fall er det helt innafor frem til oktober
temperaturen kan være kjølig
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Nå skal ikke min rolle i sykkelhandelen overdrives, dette klarte du godt selv.
Jeg fikk ryddet timeplanen på verkstedet og klarte på kort varsel å ta i mot sykkelen etter stengetid og gjennomføre tilstandskontroll på den kl 8 neste morgen. Det gikk greit, det er en god sykkel du har kjøpt til en god pris.
Videre ble du jo forummedlem, dette medfører VIPstatus hos meg, men ikke nødvendigvis hos min arbeidsgiver

Men sykkelen skal til Oslo på ett eller annet vis i høst. Det må vi få til på en av de tre punktene beskrevet i første post

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Aviator skrev: 07 sep 2018, 09:43 Situasjonen nå er at jeg trenger å få GS'en ned fra Molde på ett eller annet vis. Jeg har 3 planer for dette.
1. Kjøre opp den 26, sette meg på flyet til Molde den 27 og kjøre den hjem.
Ja dette blir en spennende uke for deg :thumleft
Vi sier det sånn at du kjører opp med glans på onsdag og hiver deg på et fly på kvelden. Jeg kan hente deg på flyplassen og vi kan ordne utlevering av sykkelen fra verkstedet straks vi er på Hjelset. Vi er ferdig med det vi skulle gjøre med den, og alt er klart. Om du ønsker det kan du også få overnatte hos meg, jeg har seng ledig. Da er du startklar torsdag morgen og har hele dagen på deg.
Jeg har sett litt på værprognosene og foreslår korteste vei via Åndalsnes-Bjorli (som blir turens høyeste og kaldeste punkt), -Dombås og videre langs E6 til Oslo.
Her er foreløpig timevarsel for Bjorli på torsdag:
2018-09-23.png
Det blir surt og kaldt første halvdel av turen. Men det fine er at du får det mest ubehagelige i starten av turen, så blir alt bare bedre og bedre etter de 3 første timene. Selv hadde jeg ikke grudd meg et eneste øyeblikk for turen etter disse værmeldingene, men kledd meg etter forholdene og bestemt meg for å kjøre sykkelen hjem. Da er det naturlig å tenke regndress på de første timene av turen.
Men jeg hadde kjørt på torsdag, ikke ventet til fredag! https://pent.no/62.25799,8.20583
Det er også en annen kjørerute vi kan holde øye med værmeldingene for som er 7 mil lenger, men ser ut til å gi noe bedre vær og temperatur. Du slipper også ei ferge. Her er det strekningen Oppdal - Kvikne som blir turens høyeste punkt, men du fortsetter altså mot Trondheim i Oppdal sentrum, ikke E6 mot Oslo fordi det er vinter på Hjerkinn. Fra Ulsberg kjører du Østerdalen til Elverum, og så for eksempel til E6 videre hjem.
2018-09-23 (2).png
2018-09-23 (1).png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Aviator »

Takk kjellv for detaljert hjelp i ruteplanleggingen. Jeg sjekker værvarselet hver eneste dag nå og er fortsatt veldig i tvil hvilken vei som funker best. Sånn akkurat nå ser det ut som det er meldt litt høyere temperatur og mindre nedbør over Kvikne sammenlignet med Bjorli. Får bare ta beslutningen på torsdag. Jeg får se om jeg rekker å ta flyet på onsdag. Hvis ikke får jeg å ta det som lander i Molde 0920. Jeg tenkte at hvis jeg får dratt fra Hjelset ca 10:30 så treffer jeg Bjorli eller Kvikne når det er maxtemperatur det døgnet. Jeg holder deg oppdatert.

Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Aviator »

Og da var A-lappen i boks! Rykende fersk midlertidig lapp i lommen. Da begynner ruteplanleggingen. Fortsettelse følger.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av gbruaset »

Gratulerer med lappen og flott sykkel! Har makan sjæl! Hjelper gjerne til med praktiske spørsmål rundt selve sykkelen. Har kjørt 85k med gsen, og begynner og kjenne den godt!

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av NeXtGeN »

Her er det vel bare å flytte seg over i blogg avdelingen Aviator, for dette er jo en interessant tur å følge ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

NeXtGeN skrev: 26 sep 2018, 20:43 Her er det vel bare å flytte seg over i blogg avdelingen Aviator, for dette er jo en interessant tur å følge ;)
Det er jo en god ide :thumleft Jeg kunne jo faktisk finne på å laste opp et bilde i morgen når han drar avgårde fra oss på sin aller første langtur (det må det jo kalles når turen er over 50 mil) dagen etter at lappen er i lomma :yeyeye

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av AJ »

Aviator skrev: 26 sep 2018, 15:50 Og da var A-lappen i boks! Rykende fersk midlertidig lapp i lommen. Da begynner ruteplanleggingen. Fortsettelse følger.
Gratulerer!
Og god tur for å hente nysykkelen :thumleft .
NeXtGeN skrev: 26 sep 2018, 20:43 Her er det vel bare å flytte seg over i blogg avdelingen Aviator, for dette er jo en interessant tur å følge ;)
Helt enig!
Bare å sette i gang her:

https://mcsiden.no/viewforum.php?f=13

:) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Da ønsker vi deg god tur hjem. Det blir en lang, kald og våt tur. Regndressen du kjøpte vil du nok sette god pris på i dag.
Kjør pent og ta nok pauser.Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

Den regndressen kommer du til å prise deg lykkelig for ja. Både når det gjelder vind og ikke minst nedbøren. Jeg håper du har tjukt opp med ull og har varmeholker etc på sykkelen. Du kommer nok garantert ikke å svette ihjel :)

God tur! :)

KawaKjetil

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av KawaKjetil »

Hei Aviator. Gratulerer med både lapp og sykkel :thumleft
Ser av meldinger at det er mye snø og slaps i fjellet i dag, så lurer på hvilken vei det bar?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Reiseruten ble til slutt over Bjorli til Dombås og E6 videre etter nøye overveielser. Vi diskuterte dette i bilen da jeg hentet ham på Molde Lufthavn i dag tidlig, og konkluderte med at dette både var forsvarlig og mest fornuftig. Det blir spennende å høre fra ham detaljer om hvordan turen har gått.
Tøft gjort er det uansett, ny og ukjent sykkel og rykende ferskt førerkort. 50 mil på første tur, halvparten med makstemp 6 grader og regn.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar