Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 27 sep 2018, 15:38 Reiseruten ble til slutt over Bjorli til Dombås og E6 videre etter nøye overveielser. Vi diskuterte dette i bilen da jeg hentet ham på Molde Lufthavn i dag tidlig, og konkluderte med at dette både var forsvarlig og mest fornuftig. Det blir spennende å høre fra ham detaljer om hvordan turen har gått.
Tøft gjort er det uansett, ny og ukjent sykkel og rykende ferskt førerkort. 50 mil på første tur, halvparten med makstemp 6 grader og regn.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
50 mil i slikt vær føles kanskje litt mer overkommelig med rykende ferskt førerkort da man nok muligens gleder seg litt mer over turen, men det skal bli artig med et rafferat når turen er over :knegg

Men det er ingen tvil om at dette er frisk satsing. Uansett blir nok dette en tur du sent glemmer :vs

KawaKjetil

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av KawaKjetil »

kjellv skrev:Reiseruten ble til slutt over Bjorli til Dombås og E6 videre etter nøye overveielser.
Bilde Blir nok kaldt og surt, men slipper sannsynligvis å se hvite flak dale fra oven


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

En liten oppdatering: Jeg hadde kontakt med han på SMS 17:30, da var han ved Mjøsbrua. Han er glad for at jeg argumenterte sterkt for å kjøpe en regndress i dag tidlig. Det har regnet hele veien. Ellers har visst alt gått veldig fint så langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

Er spent på et turreferat her.... :)

Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Aviator »

Etter oppfordring skal jeg forsøke meg på et turreferat. Planleggingen av denne turen var litt tricky fordi været favoriserte Kvikne eller Bjorli annenhver dag. Når dagen omsider kom var det like dårlig vær begge steder, så da ble det Bjorli. Det hører med til historien at jeg aldi har kjørt noen av veiene så jeg hadde pugget noen stedsnavn og studert kartet godt på forhånd. Jeg hadde i tillegg et improvisert kart på tankvesken, men den var full av vann og vanskelig å lese. Ruten ble slik:
Final.png
Første ettappe Ble til Sølsnes fergekai. Der bommet jeg med 1 min på fergen og parkerte mens jeg ventet på neste under et slags tak i ly for regnet.
Solsnes.jpg
Videre gikk det mot Åndalsnes, så ikke noen skilt som kunne bekrefte at jeg var på rett vei men det virket riktig og ha Romsdalsfjorden på høyre side. Etterhvert dukket det et tettsted opp av tåka på andre siden av fjorden som jeg var ganske sikker på at var Åndalsnes. Kjellv hadde advart meg mot tunnellen inn til sentrum siden dette var et populært sted å kræsje motorsykkel. Kort fortalt en tunnell i nedoverbakke, 80-sone som slutter i en kjempekrapp sving inne i tunnellen med skifte til 50-sone og en rundkjøring rett ved utløpet av tunnellen. Videre klarte jeg å bomme på avkjøringen til Dombås siden alt er E136 uansett hvor man kjører. Snudde og kjørte tilbake til krysset og begynte på Romsdalen.

Når jeg begynte å komme opp på platået og så den snødekte Romsdalshorn på ene siden og Trollveggen på andre siden komme ut av tåka var det bare et wow!-øyeblikk. Jeg ville veldig gjerne stoppe å ta bilde men det var så mye regn som begynte å ligne på sludd så jeg var både bekymret for at telefonen ville drukne, samtidig som at jeg ville komme meg gjennom dalen før været ble enda verre. Første lengre stopp ble på Dombås, der jeg måtte tine opp fingre og tær, bytte til dobbelt-hansker og mere ullklær. På vei ut til sykkelen møtte jeg to Sør-koreanere på GS1200 som var happy for å se en i GS-familien. De hadde kjørt fra Sør-Korea, gjennom Russland, Finnland, opp til Nordkapp og ned til Dombås så langt. Da blir ikke min lille dagstur så mye i sammenligning. Her fra turens eneste bensinstopp på XY Dovre (nær Toftemo), siden jeg snakket meg bort med Koreanerne og glemte å fylle på Dombås.
xy_dovre.jpg
Neste etappe var de vel 170km til Biri. Hele strekket mellom var veldig øde, og det var ikke så mye å stoppe for. Her ble det litt mat og varm drikke samt et lengre tørke-varme stopp.

Neste etappe ble Biri-Hjem, ca 150km. Det begynte å bli rimelig mørkt, overskyet og kaldt sånn ca på Harestua, men siden jeg var så nært målet kjørte jeg i en strekk resten.

Når det gjelder Regndressen hadde jeg stor nytte av den. Det regnet og var kaldt HELE veien. Jeg hadde ett eller annet håp om oppholdsvær etter Dombås ett sted, men det slo ikke til. Jeg så ikke så mye som en cm tørr vei på hele turen. Til slutt hadde jeg 5 lag klær. Ett problem jeg hadde var med støvlene, som er markedsført som 100% vanntett:
16776_Falco_Falco_960_Liberty__1.jpg
Det viste seg å ikke stemme da det feltet foran trekker vann slik at støvlene var rimelig våte etter kort tid. Ellers var det konstant fullt av vann/vanndråper på visiret som gjorde det vanskelig å se. Jeg hadde ikke dobbeltvisir så jeg måtte åpne det i hver tunnell, da dugget instrumente, speilene og visiret hver eneste gang. Det ble ikke mere bilder siden det regnet så innmari mye at jeg var bekymret for telefonen.

Turen tok en del lengre tid enn jeg trodde. Lav fart på veldig våt vei og tørke/varme-stopp gjorde sitt. For å konkludere så frister det ikke å kjøre flere langturer i slikt vær. Det er mere stas å kjøre når det er tørt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Skogstrollet »

Må si at jeg synes det er sterkt gjort å ta en slik tur som ny MC-fører men ny sykkel! Litt av et eventyr :thumleft

...og jeg skal prøve å ikke klage over kalde fingrer på turen hjem i dag, jeg får ihvertfall sol og tørt vær... :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

Støvlene er det eneste jeg har faktisk som ER 100% vanntett. Hanskene jeg har hatt har aldri klart og holde vannet helt ute og jeg har hatt dyre GoreTex hansker av kjente merker. Men støvlene derimot er helt tette :)

Kjøredressen min er ikke tett i det hele tatt, men det vet jeg om, da dette er en såkalt "sommerdress". Men regndressen min med navn Held Monzun har vert tett siden jeg kjøpte den. En meget god investering :)

Takk for et flott referat. Tøft gjort med en slik tur som fersk motorsyklist.

Du får være med meg til Molde neste sommer så kjører vi sammen oppover. Jeg er jo godt kjent med servicen Kjell Vidar (kjellv) byr på og vi har hatt noen flotte turer der oppe når jeg har vært der. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Velkommen skal dere være begge to, gjerne flere også Det er fortsatt veldig mange her i forumet jeg veldig gjerne kunne tenke meg å hilse på.

Kjørestøvler ja.. Der du kjøpte disse burde du avlegge et nytt besøk og gi ærlige tilbakemeldinger! Gode støvler er veldig viktig, og de MÅ være vanntette. Forhjulet pløyer vannhinnen på veien foran sykkelen, og sikter godt. Vannspruten treffer akkurat skotuppene dine, derfor blir støvlene det punktet som fanger aller mest vann. De blir våte selv om det bare så vidt er fuktig på veien. Tørker seint gjør de også dersom de blir gjennomvåte.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Geiroe »

Bra turreferat, fortsett med det. :thumleft
Motoren er fin å varme kalde fingre på. :D Det frister ikke akkurat å ta den turen du har tatt, med regn å kulde, men hva gjør man ikke for å få hjem sykkelen, når man har fersk lapp. Jeg har fremdeles de gamle regnovertrekkene til støvlene liggende i kjelleren. De er ikke mye i bruk, for jeg kjører helst i godvær.
Den tunnelen har jeg kjørt mange ganger med bil, men bare en gang med mc. Kan nok komme litt brått på den rundkjøringa ja. Du så ikke noe til seigmannen når du kjørte oppover dalen da. Må jo komme ned snart. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

Veien fra Molde via Åndalsnes og hjem (strakaste vei) har jeg kjørt så ofte (med bil) at den kan jeg utenat. To til fire ganger i året fra jeg var en neve stor. Ikke spennende på MC ryggen, men en fin vei hvis man er en travel bilist hvor destinasjonen er viktigere enn turen. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Veien fra Molde via Åndalsnes og hjem (strakaste vei) har jeg kjørt så ofte (med bil) at den kan jeg utenat. To til fire ganger i året fra jeg var en neve stor. Ikke spennende på MC ryggen, men en fin vei hvis man er en travel bilist hvor destinasjonen er viktigere enn turen. :)
Eller med motorsykkel når det er surt og kaldt og turen er 100% transport Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av gsx750_80 »

Aviator skrev: 28 sep 2018, 11:15 ... Kjellv hadde advart meg mot tunnellen inn til sentrum siden dette var et populært sted å kræsje motorsykkel. Kort fortalt en tunnell i nedoverbakke, 80-sone som slutter i en kjempekrapp sving inne i tunnellen med skifte til 50-sone og en rundkjøring rett ved utløpet ...
Populært sted å kræsje - Hehe!
Artig og bra skrevet referat.
De som har påstått at skoene var tette burde kanskje få tilbakemelding.
Stoppet selv og kjøpte ullsokker på vei til jobb en dag i uka som gikk, siden høyre sko hadde tatt inn en god del regnvann.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av FredrikE24 »

Gøy med ny sykkel, og første turen med lappen er alltid spennende! F800GS er en fin leken sak! Du har kjøpt riktig merke :twothumbs:

Har hatt Falco-støvler selv. Det er ikke akkurat noe bra greier det. Typisk kjøreskole utlånsstøvler har jeg hørt.
Jeg oppgraderte til noen Axo-støvler(Primato?), kanskje litt vel racing-inspirert de jeg har nå, men de er kjempegode! Tette er de også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 sep 2018, 11:07
Bjerknez skrev:Veien fra Molde via Åndalsnes og hjem (strakaste vei) har jeg kjørt så ofte (med bil) at den kan jeg utenat. To til fire ganger i året fra jeg var en neve stor. Ikke spennende på MC ryggen, men en fin vei hvis man er en travel bilist hvor destinasjonen er viktigere enn turen. :)
Eller med motorsykkel når det er surt og kaldt og turen er 100% transport Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Så absolutt. :thumleft

Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Re: Noen som skal kjøre Molde-Oslo i løpet av september?

Legg inn av Aviator »

Takk for alle hyggelige hilsener og lykkeønskninger. Legger ved et Webcam bilde fra Bjorli, dagen etter min tur.
Bjorli.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar