Kjøre MC til Italia i oktober/november

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

Hei!

Er det noen som har kjørt til Italia eller andre steder i Europa slik i slutten av oktober og november? Er isåfall interessert i å høre hvordan det var!
Har i lang tid hatt ønsker om å komme meg vekk fra Norge og det kalde, og umulige, vinterværet. I flere år har jeg fortalt familiemedlemmer og venner at jeg ville flytte til Italia om vinteren for å kunne kjøre motorsykkel hele året. Før har det vært vanskelig å få det til, men i år er jeg fri til å gjøre hva som helst. Det er egentlig bare meg selv, og vær/kjøreforhold som holder meg tilbake. Har sett litt på fraktpriser fra Oslo til Syd-Italia, og det er helt uaktuelt da det koster 10k hver vei! Andre alternativ er da å kjøre nedover selv. Tredje alternativ vil være å ta fly nedover og bli der hele vinteren uten mc.

Kan det gjøres? :-k
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av JanK »

Hvor i Italia har du tenkt deg? I oktober/november er det ikke noe problem å kjøre mc, selv her i Milano. I desember-februar kan du risikere å få snø også i sør Italia.

10000 for frakt kan høres mye ut, men bare faste utgifter som diesel og ferjer og bompenger blir fort over 7000kr til sør Italia.

Å bli her hele vinteren kan nok bli litt kjedelig uten kjøretøy, avhengig av hvor du bor (bedre enn norsk vinter er det dog uansett...)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av AJ »

Kjørte fra Frederikshavn til Mandello del Lario ved Comosjøen nord i Italia i september 2016.
Med unntak av rått og vått vær gjennom Danmark hadde vi strålende vær på resten av turen.
Så å kjøre i september er i hvert fall normalt sett ikke noe problem selv om vi nok var spesielt heldige for to år siden.
Men det hadde helt klart også vært levelig med lavere og antakelig mer normale temperaturer.

Hvordan det er å dra nedover i slutten av oktober vet jeg ingenting om, men er været stabilt så burde det kunne la seg gjøre.
Men det kan hende man bør styre unna de høyeste passene med tanke på lave temperaturer og mulig snøfall.

Sør for Milano bør det være gode kjøreforhold for MC på denne tiden, vil jeg tro.
Dette blir likevel mest gjetting fra min side. Det er langt mer erfarne Europamotorsyklister her inne som helt sikkert har vært nedover på samme tid og som kan dele noen av sine erfaringer.
Men om de fanger opp denne tråden...? Se, det vet man ikke før de evt. plutselig dukker opp ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

JanK skrev: 10 sep 2018, 18:36 Hvor i Italia har du tenkt deg? I oktober/november er det ikke noe problem å kjøre mc, selv her i Milano. I desember-februar kan du risikere å få snø også i sør Italia.

10000 for frakt kan høres mye ut, men bare faste utgifter som diesel og ferjer og bompenger blir fort over 7000kr til sør Italia.

Å bli her hele vinteren kan nok bli litt kjedelig uten kjøretøy, avhengig av hvor du bor (bedre enn norsk vinter er det dog uansett...)
Tenker å sikte meg inn på Sicilia, men har veldig lite kunnskap om Italia, og hvor det ville vært best å være en hel vinter. Dette er kostnadene for en varebil som skal frakte mc’en, ja? Vil tro det koster litt å kjøre nedover selv og, men det kan vel spares noe på å gjøre det? Det som er litt dumt, er at dersom jeg tar turen nedover på sykkel, vil jeg få med meg et limited utvalg av klær og andre artikler. Men slik er det vel bare :P
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

AJ skrev: 10 sep 2018, 18:38 Kjørte fra Frederikshavn til Mandello del Lario ved Comosjøen nord i Italia i september 2016.
Med unntak av rått og vått vær gjennom Danmark hadde vi strålende vær på resten av turen.
Så å kjøre i september er i hvert fall normalt sett ikke noe problem selv om vi nok var spesielt heldige for to år siden.
Men det hadde helt klart også vært levelig med lavere og antakelig mer normale temperaturer.

Hvordan det er å dra nedover i slutten av oktober vet jeg ingenting om, men er været stabilt så burde det kunne la seg gjøre.
Men det kan hende man bør styre unna de høyeste passene med tanke på lave temperaturer og mulig snøfall.

Sør for Milano bør det være gode kjøreforhold for MC på denne tiden, vil jeg tro.
Dette blir likevel mest gjetting fra min side. Det er langt mer erfarne Europamotorsyklister her inne som helt sikkert har vært nedover på samme tid og som kan dele noen av sine erfaringer.
Men om de fanger opp denne tråden...? Se, det vet man ikke før de evt. plutselig dukker opp ;) .
Da håper jeg de plutselig dukker opp! :D Skulle nok begynt den planlegginga her litt tidligere, men får skylde på at været har vært så bra i sommer, at høst og vinter ikke har fått en eneste tanke...
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av JanK »

Jeg bor i Milano, kjører mc hele året. Men i vinterhalvåret er det i hovedsak ett transportmiddel ikke koseturer. Er vi uheldige blir det snø 3-4 dager i året, men det smelter stort sett så fort det lander.

Har bodd i nærheten av roma, der snør det også.

Desto lenger sør desto bedre. Sicilia er fantastisk, men blir kanskje litt kjedelig etter flere måneder. Kombiner med Calabria og Puglia. Hva med en måned i Hellas?

Hva liker du utenom mc kjøring, store forskjeller fra region til region.

Kan du litt italiensk? Her er engelsk kunnskapene minimale.

Kostnaden jeg nevnte var for kassebil, men det er minimal forskjell om du kjører selv, bensin er dyrere enn diesel, forbruket for en mc er ikke mye lavere enn en bil som ligger i 100 i snitt. Hva med alt du skal ha med deg av ting for å være her i flere måneder?

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

Skal til Milano nå i September faktisk. Finne ut hvordan jeg liker den italienske kulturen. Tenker meg lenger sør enn det da om jeg skal bli hele vinteren.

Å flytte litt på meg hadde jo vært en mulighet for å unngå at det blir kjedelig. Å reise nedover alene er jo allerede kjedelig nok, men skal jeg slippe unna vinterdepresjonen har jeg ingen annen valg. Litt slitsomt å måtte flytte inn og ut mange ganger i løpet av vinteren...

Hva jeg liker utenom mc er vanskelig å si. Har ikke noe spesielle interesser. Er heller ikke veldig utadvendt, selv om jeg liker å kunne være sosial. I forbindelse med denne Italia turen nå i sept. har jeg begynt å lære meg noe basic italiensk.

Trenger vel egentlig ikke VELDIG mye ting der nede. Kommer kanskje langt med sidevesker og en bag + sekk? Har ikke bruk for 20 av hvert enkelt klesplagg og sko. Og av andre materielle ting, er det ikke så mye. Kan alltids kjøpe mer der.
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

JanK skrev: 11 sep 2018, 02:21 Jeg bor i Milano, kjører mc hele året. Men i vinterhalvåret er det i hovedsak ett transportmiddel ikke koseturer. Er vi uheldige blir det snø 3-4 dager i året, men det smelter stort sett så fort det lander.

Har bodd i nærheten av roma, der snør det også.

Desto lenger sør desto bedre. Sicilia er fantastisk, men blir kanskje litt kjedelig etter flere måneder. Kombiner med Calabria og Puglia. Hva med en måned i Hellas?

Hva liker du utenom mc kjøring, store forskjeller fra region til region.

Kan du litt italiensk? Her er engelsk kunnskapene minimale.

Kostnaden jeg nevnte var for kassebil, men det er minimal forskjell om du kjører selv, bensin er dyrere enn diesel, forbruket for en mc er ikke mye lavere enn en bil som ligger i 100 i snitt. Hva med alt du skal ha med deg av ting for å være her i flere måneder?
Har skrevet svar ovenfor her, vet ikke om du har sett det. Ønsker fortsatt tilbakemeldinger.
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av JanK »

QueenFoxy skrev: 11 sep 2018, 13:22 Skal til Milano nå i September faktisk. Finne ut hvordan jeg liker den italienske kulturen. Tenker meg lenger sør enn det da om jeg skal bli hele vinteren.

Å flytte litt på meg hadde jo vært en mulighet for å unngå at det blir kjedelig. Å reise nedover alene er jo allerede kjedelig nok, men skal jeg slippe unna vinterdepresjonen har jeg ingen annen valg. Litt slitsomt å måtte flytte inn og ut mange ganger i løpet av vinteren...

Hva jeg liker utenom mc er vanskelig å si. Har ikke noe spesielle interesser. Er heller ikke veldig utadvendt, selv om jeg liker å kunne være sosial. I forbindelse med denne Italia turen nå i sept. har jeg begynt å lære meg noe basic italiensk.

Trenger vel egentlig ikke VELDIG mye ting der nede. Kommer kanskje langt med sidevesker og en bag + sekk? Har ikke bruk for 20 av hvert enkelt klesplagg og sko. Og av andre materielle ting, er det ikke så mye. Kan alltids kjøpe mer der.
Beklager sent svar.

Kpm du til Milano i september?

De fleste vil nok få problmer med å leve i flere måneder ,med kun det du får pakket på en mc, men alt kan jo kjøpes ved behov. Bortsett fra kanskje Sicilia og helt i sør trenger du varme klær på vinteren.

Vamskelig å si noe om hvor det er best å slå seg ned, er det varme du i hovedsak er ute etter vil jeg kanskje anbefale sør spania, er nok enklere for en utlending der.

Har du noen konkrete spm skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

JanK skrev: 23 sep 2018, 08:49
QueenFoxy skrev: 11 sep 2018, 13:22 Skal til Milano nå i September faktisk. Finne ut hvordan jeg liker den italienske kulturen. Tenker meg lenger sør enn det da om jeg skal bli hele vinteren.

Å flytte litt på meg hadde jo vært en mulighet for å unngå at det blir kjedelig. Å reise nedover alene er jo allerede kjedelig nok, men skal jeg slippe unna vinterdepresjonen har jeg ingen annen valg. Litt slitsomt å måtte flytte inn og ut mange ganger i løpet av vinteren...

Hva jeg liker utenom mc er vanskelig å si. Har ikke noe spesielle interesser. Er heller ikke veldig utadvendt, selv om jeg liker å kunne være sosial. I forbindelse med denne Italia turen nå i sept. har jeg begynt å lære meg noe basic italiensk.

Trenger vel egentlig ikke VELDIG mye ting der nede. Kommer kanskje langt med sidevesker og en bag + sekk? Har ikke bruk for 20 av hvert enkelt klesplagg og sko. Og av andre materielle ting, er det ikke så mye. Kan alltids kjøpe mer der.
Beklager sent svar.

Kpm du til Milano i september?

De fleste vil nok få problmer med å leve i flere måneder ,med kun det du får pakket på en mc, men alt kan jo kjøpes ved behov. Bortsett fra kanskje Sicilia og helt i sør trenger du varme klær på vinteren.

Vamskelig å si noe om hvor det er best å slå seg ned, er det varme du i hovedsak er ute etter vil jeg kanskje anbefale sør spania, er nok enklere for en utlending der.

Har du noen konkrete spm skal jeg gjøre mitt beste for å svare.
Turen nå i september er uten sykkel. Kun sightseeing og vinsmaking :sick:

Tenker alternative måter å få med klær osv. nedover. Kan vel sende det med posten til adressen jeg skal bo på? Har kommet i kontakt med en familie som bor sør i Sicilia, og bo-situasjonen virker veldig grei. Med tanke på hvorfor jeg drar dit, så er det rett og slett bare for å komme seg vekk fra 1 1/2 meter snø og 20 minus. Også for å prøve noe nytt. Om det blir kjedelig får bli min sak og min erfaring.
Vurderte Spania også, men velger Italia fremfor det.

Vanskelig å bestemme seg, men jeg vet at det må gjøres ganske snart, for vinteren er rett rundt hjørnet. Hva vil være den mest økonomiske og komfortable måten og komme seg nedover på? Om vi sier ferden starter i Oslo (selv om egentlig starter 5 timer lenger nord). Det er 35 timer/3400km kjøring, da motorvei store deler av turen. Jeg har sett på ferge fra Oslo til Kiel og så fra Genova til Palermo. Sparer noen timer kjøring da. Usikker på veien over alpene...
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av JanK »

Du kan sende tingene dine, men merk det som brukte ting eller med lav verdi så det ikke blir stoppet i tollen, eventuelt send pakka fra sverige om du kan. Mest økonomisk, med knapp margin er nok å kjøre mc ned hit, ta autobahn 7 igjennom tyskland, via Sveits til Milano og Genova.

Komfortablet er det jo ikke.. Ikke noe problem å kjøre i alpene, i allefall 1 måned til, men desto før du kommer desto bedre.
Jeg anbefaler at du finner noen som er villig til å frakte sykkelen til Milano for eksempel sammen med tingene dine, så kan du sende tingene billig herfra til Sicilia mens du kjører mc herfra. Jeg kunne ha fraktet sykkelen din, men jeg er i Italia nå, blir nok ingen tur til norge (med retur) før du skal nedover.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av cannon »

Ja det kan gjøres. Det er minst 2 norske og flere svenske og danske aktører som arrangerer banedager i middelhavslandene. De frakter tonnevis med sykler og utstyr ila høst/vinter/vår/sommer.
Sundby og Racing4Fun er de 2 norske. Pris for sykkelfrakt er langt under det du antyder.
Sjekk norsk roadracing og andre relaterte fb-grupper.
En av mine sykler drar nedover på nyåret en gang.
Om du kan kjøre over fjellpassene i det aktuelle tidsrommet kan ingen svare på. Det kommer an på vær og temp.
Lykke til:)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av FredrikE24 »

Min far dro over alpene i midten av desember en gang. Var visst litt i overkant spennende.
Måtte et godt stykke syd i Kroatia før varmen begynte å komme(plussgrader).

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av JanK »

Det som avgjør er når du reiser, hvis du venter til ut i november ville jeg aldri kjørt mc, selv om brennerpasset alltid er åpent og det sjelden er snø, jeg har krysset brennerpasset i snø med sommerdekk, gikk fint det også, men jeg hadde 4 hjul..

Hvis det er firmaer som frakter mange sykler hit nedover til banedager og kan gjøre det for alt under 5000kr så ville jeg hoppet på det med en gang. Er rett og slett ikke verdt bryderiet. De laster av i milano, så kan du kose deg på to hjul ned til Sicilia.

Brukeravatar
QueenFoxy
Innlegg: 8
Registrert: 24 des 2017, 12:58
Motorsykkelen din: Honda CRF250L 2014 og CBR650F 2016
Kontakt:

Re: Kjøre MC til Italia i oktober/november

Legg inn av QueenFoxy »

JanK skrev: 25 sep 2018, 19:36 Det som avgjør er når du reiser, hvis du venter til ut i november ville jeg aldri kjørt mc, selv om brennerpasset alltid er åpent og det sjelden er snø, jeg har krysset brennerpasset i snø med sommerdekk, gikk fint det også, men jeg hadde 4 hjul..

Hvis det er firmaer som frakter mange sykler hit nedover til banedager og kan gjøre det for alt under 5000kr så ville jeg hoppet på det med en gang. Er rett og slett ikke verdt bryderiet. De laster av i milano, så kan du kose deg på to hjul ned til Sicilia.
Har sett litt på ulike firmaer som evt. kan frakte nedover, men disse som har vært nevnt og de jeg har søkt opp selv har ikke turer i november/desember og Italia står ikke på destinasjons-listen. Skal kontakte noen og se. Hadde absolutt vært det beste å fått frakta sykkelen nedover.

Har du tenkt deg oppover til Norge og ned igjen i løpet av november/desember?
Send meg en melding om du bor i Oppland, Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag! Søker etter noen å kjøre sammen med! :twothumbs:

Svar