Snø på fjellet?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Mantayn
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2018, 20:17
Motorsykkelen din: Din MC her

Snø på fjellet?

Legg inn av Mantayn »

Hei, jeg skal hente en sykkel i trondheim nå 12.april , og kjøre den ned til bergen selv. Noen som vet hvordan føret over fjellene er, og om det i det hele tatt er mulig å ta den veien så tidlig i sesongen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Bjerknez »

Tror nok det er snø over fjellene nå ja. Går vel et stykke ut i mai/juni før snøen i mange av fjellene er borte på veien.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Bjerknez »

Rettelse...

I følge veikameraene til vegvesenet så ser dte faktisk bra ut over Oppdal og mot Stryn akkurat nå vertfall... Jeg tror nok det er mulig... men jeg tipper det blir veldig kjølig og fare for glatte veier.

Holder du deg i lavlandet tror jeg du er relativt trygg.

Mantayn
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2018, 20:17
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Mantayn »

Hmm, da blir det eventuelt å kjøre ned vest siden da med ferjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ikke vet hva du går til, så ville jeg holdt meg unna Oppdal og strynefjellet etc. Om ikke det er snø der så er det svinkaldt. Spesielt strynefjellet. Det er fra 0 til -10 grader der. Det er veldig kaldt og kjøre langt i slike temperaturer hvis du ikke helt vet hva du går til.

Mitt beste tips er nok og holde seg i lavlandet og ta ferger. Det blir nok kaldt nok det også. Sørg også for å ikke bli våt og ta på deg noe som er 100% vindtett. Har su ikke det, så kjøp deg en regndress og trekk utenpå det du har. Personlig er jeg meget fornøyd med Held Monzun regndressen. Kjøp den heller for stor enn for liten. Er greit med litt stor dress når du skal ta den på deg.

Er du vant til å kjøre sykkel og har litt erfaring, så kan du godt prøve deg på Oppdal og Strynefjellet, men jeg vil generelt sett. Fraråde det så tidlig på året. Jeg ville vertfall ikke gjort det.

Mantayn
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2018, 20:17
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Mantayn »

Helt ny fører, så setter pris på rådet. Blir nok ferger på meg nå ja :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Bjerknez »

Du gjør nok lurt i det :)

I lavlandet har du vertffall muligheten til å stoppe og fåp i deg litt varme på bensinstasjoner etc. På fjellet må du bare stå han ut. Ingen problemer å kjøre i noen minusgrader hvis du. Ikke skal så langt, men i hastigheter over 80km/t på flotte lange fjellstrekker blir det definitivt kaldt. Skummelt føre også.

Ta ferger du :)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Flattop »

Sjekk appen VeiVær.

Den viser hva de forskjellige meldestasjonene til SVV viser.

Finnes på Android og mener at den også finnes for det andre laget.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener det nærmest er idioti å kjøre over fjellet i midten av april som helt fersk. Det er mange farer som lurer der som man kanskje ikke er like forberedt på. Hver eneste våt flekk er med stor sannsynlighet glatt. Det er bratte bakker og hårnålssvinger. I tillegg så fryser man. Legg til at man er fersk, så er dette nærmest oppskriften på at noe ille kan skje.

Jeg mener bestemt, hold deg i lavlandet, og ta turen når du har kjørt ett par år :)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Flattop »

Ja kystruta fra Bartebyen til Bergen er klokere enn andre alternativer.

Får sett mye rart, og svingt seg mye.
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av kjellv »

Definitivt, kjør kysten!
Legg heller ikke opp til å kjøre helt til Bergen den 12. Planlegg minst en overnatting underveis siden det er så tidlig på våren. Det er kaldt både morgen og kveld, og litt mindre kaldt noen timer midt på dagen. Jeg vet ikke temperaturen i Bergen i dag, men her i Moldeområdet var det ikke mer enn skarve 3 grader klokka 9 i dag, 5 grader klokka 11. Dette er kaldt kjørevær. Du blir gjennomkald og stiv i alle muskler nesten uansett hvilke klær du har. Dette er ekstremsport å ta på en etappe for en fersking uansett, og så tidlig på året er det uansvarlig også for de aller fleste av oss.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Olav K »

April byr på ekstreme variasjoner i været på høyfjellet. Alt i fra tørr asfalt og påskestemning til tett snøfokk og kolonne.
Å kategorisk beskrive det som idioti synes jeg er idiotisk... eller vitner om null erfaring på området.
Men det krever litt forberedelser og planlegging.

Det første du må sjekke er værvarsel og web-kamera.
Og så spørs det åssen bekledning du har.
God eller dårlig bekledning kan utgjøre et hav av forskjell.

Har mc'en varmeholker f.eks?
Sitter du bak en vindskjerm, eller er det en RR eller nakensykkelder du sitter 100% eksponert før vind og vær?

Du bør huske å ta det veldig rolig inn og ut av tunnellmunninger, her kan det være issvuller om det drypper fra taket. (Det gjelder SELVSAGT også i lavlandet om det er kaldt)

Jeg kjørte nettopp en kosetur fra Rosendal til Rauland og tilbake, over Haukeli. Helt problemfritt, laveste temperatur var 7 grader. Men idag har vi litt sørlige vinder, og derav høyere temperatur.
Senere i uka er det meldt mye kaldere, og selv om veien er tørr, blir det utrivelig i lengden.

Og å kjøre Tr.heim - Bergen innebærer mange fjelloverganger, og ideelt sett kjører jeg over fjellet etter 12 på denne tida, når sola har fått gjort sitt.

I ditt tilfelle, med denne værmeldingen for neste uke, som sier nattetemperaturer ned i 0 grader i lavlandet, og mange minusgrader i fjellet...
Kjør kysten eller send med hurtigruta
Uansett, god tur, og kjør forsiktig.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev: 06 apr 2019, 17:26
Kjør kysten eller send med hurtigruta
Uansett, god tur, og kjør forsiktig.
Hurtigruta er faktisk et veldig godt alternativ! Sjekk ut priser på dette.
Du kan velge å kjøre deler av strekningen, for eksempel Trondheim-Molde. Så tar du hurtigruten fra Molde til Florø på natta evt uten lugar med motorsykkelen forsvarlig surret under dekk. Kjører i land i Florø på morran på Lørdag og kjører resten av turen hjem. Et kjapt sjekk ser ut som dette koster 727,-. Ikke så mye mer enn du likevel må betale for fergeturer og bensin på samme strekning :thumleft

Mantayn
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2018, 20:17
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av Mantayn »

Hurtigruta fra molde hadde faktisk vært perfekt, får jeg litt hvile og :) Takker så mye for tipsene!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Snø på fjellet?

Legg inn av kjellv »

Bare hyggelig å kunne hjelpe til. Slik er det jo med et forum som dette, det er brainstorming blant forummedlemmer som har en stor mengde erfaringer hver enkelt kan dra nytte av. ..og det er gratis :thumleft

Men.. det vi som hjelper deg faktisk ønsker er at du legger inn noen bilder og ord fra henteturen, gjerne også fra Hurtigruten. Jeg kan ikke huske å ha lest om noen her inne som har gjort det på denne måten. Veldig fint om du kan fortelle oss om dine erfaringer. Det er jo en fantastisk mulighet, her kan man hvile seg, sove litt, og få igjen varmen mens man faktisk er i bevegelse. Alt dette uten at det koster noe særlig mer enn man uansett hadde brukt på strekningen. Legger man også inn prisen på ei natt i campinghytte eller på hotell ser sluttsummen for Hurtigruteløsningen ennå bedre ut.

Ble det Honda Hornet forresten?

Svar