Europatur alene

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Europatur alene

Legg inn av Hali »

Jeg har noen uker fremover til fri disp. Planen er å ta seg en tur i europa, alene. Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks som kan være greie å ha med seg på tur nedover.
Planen er å reise via Gøteborg/København og muligens ferje fra Gedser til Rostock. Jeg ønsker å ha nord-Italia og alpene som mål, og kunne tenkt meg noen dager i en koselig by før jeg snur. Utover det har jeg lyst til å bytte på litt mellom å sove i telt på campingplasser, og ta inn på hoteller/b&b/gästhaus underveis. Har sett for meg at jeg kan kjøre "øst-sida" én vei, og Frankrike/vest-tyskland opp igjen.
Hvilke veier og områder er det man bør få med seg(eller ikke) på en sånn tur? Jeg har hørt litt ymse om steder verdt et besøk, men kunne tenkt meg noen nærmere anbefalinger enn bare "alpene". Dessuten hadde det også vært greit og vite om noen har noen anbefalinger på veien generelt. Vil helst holde meg unna transportetapper på Autobahn.
Det finnes sikkert plenty av tråder om dette fra før, men plutselig er det noen som har noe nytt å komme med, mens jeg blar igjennom arkivene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Europatur alene

Legg inn av gsx750_80 »

Hali skrev: 06 mai 2019, 13:02 Jeg har noen uker fremover til fri disp. Planen er å ta seg en tur i europa, alene. Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks som kan være greie å ha med seg på tur nedover.
Planen er å reise via Gøteborg/København og muligens ferje fra Gedser til Rostock. Jeg ønsker å ha nord-Italia og alpene som mål, og kunne tenkt meg noen dager i en koselig by før jeg snur. Utover det har jeg lyst til å bytte på litt mellom å sove i telt på campingplasser, og ta inn på hoteller/b&b/gästhaus underveis. Har sett for meg at jeg kan kjøre "øst-sida" én vei, og Frankrike/vest-tyskland opp igjen.
Hvilke veier og områder er det man bør få med seg(eller ikke) på en sånn tur? Jeg har hørt litt ymse om steder verdt et besøk, men kunne tenkt meg noen nærmere anbefalinger enn bare "alpene". Dessuten hadde det også vært greit og vite om noen har noen anbefalinger på veien generelt. Vil helst holde meg unna transportetapper på Autobahn.
Det finnes sikkert plenty av tråder om dette fra før, men plutselig er det noen som har noe nytt å komme med, mens jeg blar igjennom arkivene.
Sikkert nevnt før, men jeg gjorde for rundt 30 år siden en runde fra Oslo, gjennom Sverige og Danmark, Tyskland, Østerrike, ned til Italia.
Videre over til Frankrike, deretter Belgia, Nederland, Tyskland, Danmark, og hjem til Norge. Ruta husker jeg ikke helt, men mener jeg kjørte 5500 km (dvs noe lengre enn indikert i google maps-lenken på slutten. Rundt 50 mil om dagen var for min del for mye, på en Honda CB 1100 uten kåpe. Satt igjen med inntrykk av at ferien bestod mest av kjøring, og knapt noe "fred og ro".
Tyske motorveger er til tider effektive, men det er ikke så mye å se langs disse. Synes også at Østerrike var skuffende, tatt i betraktning at jeg også hadde relativt høye forventninger til det landet. Sveits ble strøket fra besøkslista, siden de skulle ha ca tilsvarende 400 NOK
bare for at man skulle få sette hjulene innom landegrensa. Utgikk..
Fordeler med å reise alene er at man gjør som man vil, og i liten grad er avhengig av andre. Det er i så fall i noen grad de man treffer på sin veg. En ulempe er at man mangler noen å dele opplevelsene med under planlegging, og etter hjemkomst.
På den annen side kan man treffe artige og interessante personer man kanskje ikke hadde møtt om man reiste i følge med flere.
Jeg gadd som regel ikke sett opp teltet jeg hadde med, men la meg til å sove på gresset, ved siden av sykkelen. Sov feks på bensinstasjoner. Det er muligens regnet som mindre trygt nå, enn for 30 år siden.
Når det gjelder egen sikkerhet er det antakelig bedre å være flere enn en. (Det tenkte jeg knapt på for 30 år siden, i en tid da mobiltelefoner heller ikke var utbredt.)
De mest idylliske stedene synes jeg var sør i Italia, og over fjellene fram til områder som antakelig var i nærheten ab Grenoble i Frankrike.
Tyskland har også mange fine og idylliske byer. I det hele tatt et undervurdert ferieland, har jeg inntrykk av.
Praktiske råd: Sjekk olje- og evt andre væskenivå ofte. Blir det varmt, og høyere hastigheter enn vanlig, kan oljeforbruket bli høyt.
Jeg fylte flere liter olje på min tur, til tross for at sykkelen var relativt ny og i god stand.
Jeg kjørte uten mål og mening, like etter å ha vært på konsert med Pink Floyd, 2. august 1989. Ingen gps , og det nærmeste jeg kom kart var en liten folder med reklame for interrail, der jeg kunne se litt av plasseringen av ulike land i Europa, i forhold til hverandre.
Gikk stort sett bra å orientere seg etter vegskiltene.
Lykke til, uansett.

https://www.google.com/maps/dir/Oslo/He ... 138688!3e0
mvh

-gsx750_80

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Europatur alene

Legg inn av Hali »

Høres ut som en flott tur! Synd du ble skuffet over enkelte av holdepunktene. Tror jeg skal prøve å holde meg til overnattingssteder, ikke at jeg egentlig er noe bekymret, men ung jente på tur alene og alt det der. Det er vel for så vidt ikke lov med fricamping nedover i europa heller? Har derimot tenkt meg på en liten tur i Norge før jeg reiser sørover, og da har jeg sett for meg of bruke sykkelen feste, og sove under tarp :D
Husker du ca hvor lang tid du brukte på denne turen? Vil helst unngå å ta meg vann over hodet ift lengde på turen. Det er, som du sier, ikke noe gøy å stresse seg av gårde på tur.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Europatur alene

Legg inn av Relax »

Hali skrev: 06 mai 2019, 13:02 Jeg har noen uker fremover til fri disp. Planen er å ta seg en tur i europa, alene. Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks som kan være greie å ha med seg på tur nedover.
Planen er å reise via Gøteborg/København og muligens ferje fra Gedser til Rostock. Jeg ønsker å ha nord-Italia og alpene som mål, og kunne tenkt meg noen dager i en koselig by før jeg snur. Utover det har jeg lyst til å bytte på litt mellom å sove i telt på campingplasser, og ta inn på hoteller/b&b/gästhaus underveis. Har sett for meg at jeg kan kjøre "øst-sida" én vei, og Frankrike/vest-tyskland opp igjen.
Hvilke veier og områder er det man bør få med seg(eller ikke) på en sånn tur? Jeg har hørt litt ymse om steder verdt et besøk, men kunne tenkt meg noen nærmere anbefalinger enn bare "alpene". Dessuten hadde det også vært greit og vite om noen har noen anbefalinger på veien generelt. Vil helst holde meg unna transportetapper på Autobahn.
Det finnes sikkert plenty av tråder om dette fra før, men plutselig er det noen som har noe nytt å komme med, mens jeg blar igjennom arkivene.
Hva liker du da? Hvilke interesse har du? (bortsett fra MC :) ) Historie, kjente steder...flotte bygg..Roma?...
Berlin, Praha...småbyer....eller bare landsiden ?

Har kjørt nedover flere ganger , 2 på en sykkel, aldri lagt nøyaktig plan, bare hatt noen ideer, så har turen blitt til etter hvert. Aldri bestilt hotell på forhånd, det er alltid plass når man er 1 eller 2. Et par ganger kjøpt billett på Kiel ferga / Købenbåten dagen før nedover,. men aldri på forhånd hjemover. (Man vet jo ikke når man vil hjem!!) Har mange ganger endt med å blåse opp til Fredrikshavn og båt derfra til Oslo. Man kommer alltid med uten forhåndsbestilling. En sen natt kom vi for sent til Oslobåten, men tok til Gøteborg i stedet.


Ikke pakk for mye, du trenger ikke mye klær! (Kjøp hvis du trenger)
Ikke ha med unødig verdisaker, du MÅ en og annen gang gå fra sykklen.
Finn løsning så du kan ha verdier på kroppen.
Ha gjerne med kopi av førekort/pass , ekstra nøkkel, minst 2 kredittkort + bank kort, litt kontanter til tips eller kaffe kan være praktisk, solkrem & leppesmørning.....
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Europatur alene

Legg inn av Dansekris »

Hvis du har råd vil jeg anbefale Autozug (tog hvor man får ta med sykkelen) fra Hamburg og dit du ønsker. Gjorde det en vei i fjor på veg ned samme ruta du ønsker å ta. Sparte oss for 100mil med autobahn. Koster flesk, men verdt det om man ikke ønsker the ultimate autobahn experience!

Vi sov halvparten i telt og resten på billigste hotell. Masse campingplasser overalt. Ville følt meg trygg der aleine.

Vi har innom de fleste av disse stedene: https://goo.gl/maps/Qx9LQK6uRL7UHBVu9

Brukte to uker og det var et helvetes hardkjør uten like.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Europatur alene

Legg inn av gsx750_80 »

Hali skrev: 06 mai 2019, 14:03 Høres ut som en flott tur! Synd du ble skuffet over enkelte av holdepunktene. Tror jeg skal prøve å holde meg til overnattingssteder, ikke at jeg egentlig er noe bekymret, men ung jente på tur alene og alt det der. Det er vel for så vidt ikke lov med fricamping nedover i europa heller? Har derimot tenkt meg på en liten tur i Norge før jeg reiser sørover, og da har jeg sett for meg of bruke sykkelen feste, og sove under tarp :D
Husker du ca hvor lang tid du brukte på denne turen? Vil helst unngå å ta meg vann over hodet ift lengde på turen. Det er, som du sier, ikke noe gøy å stresse seg av gårde på tur.
Angrer ikke på turen. Et stort mc-treff på Thy i Danmark, ble nok et av høydepunktene. Det ble tilbragt i selskap med et par dansker jeg traff på tur ut fra Paris, samt en håndfull nederlendere.
Motorsyklister hele gjengen.
Det ble litt ((mye)) flower power- / Easy-rider innslag etterhvert, men definitivt opplevelsesrikt.
Turen på 5500 km tok 9 dager, såvidt jeg husker. 45-50 mil per dag i gjennomsnitt burde antakelig vært kuttet til omtrent halvparten, etter min mening.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Europatur alene

Legg inn av Snikendeugle »

Støtter det å ikke regne med å kjøre 50 mil hver dag (selv om det er mulig). Det blir fort veldig slitsomt. Noen av dagene kan det være fint å kjøre lange etapper, andre dager kan det passe bedre med en kort etappe og heller hvile mer ut og utforske litt til fots i byer osv.

Når kompis og jeg var på Europatur tur tok vi i grove trekk en rute som dette:
Oslo > Larvik > Ferge til Hirtshals > Kjøre igjennom Danmark (kjedelig) > Hamburg > Tog med syklene på til Wien, Østerrike så slapp vi enda mer motorvei før de bra veiene > Villach via mange veldige gode veier > Ned til Slovenia og Triglav nasjonalpark > Inn til Nord-Italia og videre til Verona (veldig fin liten by) > Nordover igjen mot Stelvio og diverse gøy i Sveits > Ned igjen til Milano (kjedelig, ikke kjør hit) > Opp til Sveits igjen mot Zurich hvor vi slappet av i noen dager > Munchen > Tog med syklene på til Hamburg > Kiel > Fylleferja rett hjem :)

Jeg brukte veldig mye tid på å lage en detaljert rute med mange små svingete veier når vi dro på denne turen. Jeg skal se om jeg finner den i detalj om det er av interesse.

EDIT:
Jeg fant visst ruten fra Wien og videre.
https://trips.furkot.com/ts/YUxtP3
Sist redigert av Snikendeugle den 06 mai 2019, 15:17, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Europatur alene

Legg inn av Hali »

Relax skrev: 06 mai 2019, 14:38
Hali skrev: 06 mai 2019, 13:02 Jeg har noen uker fremover til fri disp. Planen er å ta seg en tur i europa, alene. Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks som kan være greie å ha med seg på tur nedover.
Planen er å reise via Gøteborg/København og muligens ferje fra Gedser til Rostock. Jeg ønsker å ha nord-Italia og alpene som mål, og kunne tenkt meg noen dager i en koselig by før jeg snur. Utover det har jeg lyst til å bytte på litt mellom å sove i telt på campingplasser, og ta inn på hoteller/b&b/gästhaus underveis. Har sett for meg at jeg kan kjøre "øst-sida" én vei, og Frankrike/vest-tyskland opp igjen.
Hvilke veier og områder er det man bør få med seg(eller ikke) på en sånn tur? Jeg har hørt litt ymse om steder verdt et besøk, men kunne tenkt meg noen nærmere anbefalinger enn bare "alpene". Dessuten hadde det også vært greit og vite om noen har noen anbefalinger på veien generelt. Vil helst holde meg unna transportetapper på Autobahn.
Det finnes sikkert plenty av tråder om dette fra før, men plutselig er det noen som har noe nytt å komme med, mens jeg blar igjennom arkivene.
Hva liker du da? Hvilke interesse har du? (bortsett fra MC :) ) Historie, kjente steder...flotte bygg..Roma?...
Berlin, Praha...småbyer....eller bare landsiden ?

Har kjørt nedover flere ganger , 2 på en sykkel, aldri lagt nøyaktig plan, bare hatt noen ideer, så har turen blitt til etter hvert. Aldri bestilt hotell på forhånd, det er alltid plass når man er 1 eller 2. Et par ganger kjøpt billett på Kiel ferga / Købenbåten dagen før nedover,. men aldri på forhånd hjemover. (Man vet jo ikke når man vil hjem!!) Har mange ganger endt med å blåse opp til Fredrikshavn og båt derfra til Oslo. Man kommer alltid med uten forhåndsbestilling. En sen natt kom vi for sent til Oslobåten, men tok til Gøteborg i stedet.


Ikke pakk for mye, du trenger ikke mye klær! (Kjøp hvis du trenger)
Ikke ha med unødig verdisaker, du MÅ en og annen gang gå fra sykklen.
Finn løsning så du kan ha verdier på kroppen.
Ha gjerne med kopi av førekort/pass , ekstra nøkkel, minst 2 kredittkort + bank kort, litt kontanter til tips eller kaffe kan være praktisk, solkrem & leppesmørning.....
:)
Jeg har kikket litt på å legge turen nedover innom Tsjekkia og Praha, kanskje ta en ekstra dag der og tusle rundt. Har du vært der, og vil du eventuelt anbefale å legge turen dit? Berlin har jeg vært i, og trenger i grunn ikke å dra dit på nytt. Har heller ikke lyst å kjøre så langt som til Roma. Har i grunn tenkt å holde meg unna de travleste byene, får heller ta det igjen med fly en annen gang. Vil helst ha kjøreopplevelsen i fokus.

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Europatur alene

Legg inn av Hali »

Snikendeugle skrev: 06 mai 2019, 15:07 Støtter det å ikke regne med å kjøre 50 mil hver dag (selv om det er mulig). Det blir fort veldig slitsomt. Noen av dagene kan det være fint å kjøre lange etapper, andre dager kan det passe bedre med en kort etappe og heller hvile mer ut og utforske litt til fots i byer osv.

Når kompis og jeg var på Europatur tur tok vi i grove trekk en rute som dette:
Oslo > Larvik > Ferge til Hirtshals > Kjøre igjennom Danmark (kjedelig) > Hamburg > Tog med syklene på til Wien, Østerrike så slapp vi enda mer motorvei før de bra veiene > Villach via mange veldige gode veier > Ned til Slovenia og Triglav nasjonalpark > Inn til Nord-Italia og videre til Verona (veldig fin liten by) > Nordover igjen mot Stelvio og diverse gøy i Sveits > Ned igjen til Milano (kjedelig, ikke kjør hit) > Opp til Sveits igjen mot Zurich hvor vi slappet av i noen dager > Munchen > Tog med syklene på til Hamburg > Kiel > Fylleferja rett hjem :)

Jeg brukte veldig mye tid på å lage en detaljert rute med mange små svingete veier når vi dro på denne turen. Jeg skal se om jeg finner den i detalj om det er av interesse.
Nettopp dette her jeg ser for meg! Heller bytte på litt mellom lage og korte dager, i stede for å kjøre 50-60 mil hver dag. Hvor mye omtrent kostet den turen her, med ferjer og tog osv? Høres deilig ut, men er redd det fort blir dyrt hvis jeg skal belage meg på "kollektivtransport" store deler av veien.
Sist redigert av Hali den 06 mai 2019, 15:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Europatur alene

Legg inn av Snikendeugle »

Redigerte første posten min med reiseruten som jeg fant fra når den ble lagd.

Leggern her også:
https://trips.furkot.com/ts/YUxtP3
EDIT: Oups, denne er litt feil. Her var planen å kjøre til Monaco etter Milano, men det droppet vi og kjørte nordover til Sveits istedenfor. Ruten viser heller ikke turen innom Verona. Husker ikke hvorfor ruten ble endret til dette, men det var verdt å ta turen dit :)

Turen ble ganske dyr, fordi vi bestilte hotell dag for dag, og var i det kresne hjørnet av en eller annen grunn. Vi hadde med telt som ble brukt én gang på hele turen... :twothumbs:
Jeg har ikke tall for hvor mye vi brukte, men den samme turen med andre overnattingsalternativer kan nok fint utføres mye billigere.

Toget var nok det dyreste, men vel verdt det. 278 Euro fra Hamburg til Wien betalte jeg for én sykkel, én person.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Europatur alene

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer jo kanskje veldig ann på hvor "hardbarka" man er hvor mye man orker å kjøre, eller rettere sagt annser for å være en behagelig etappe.

Personlig mener jeg kanskje at 50 mil pr. dag også er litt drøyt ja, selv om det er mulig. Det er sikkert mye å se på, mange steder og stoppe etc. Stikker jeg fingeren litt i luften og tar frem synsepennen, så ville jeg satset på rundt 30 mil om dagen i snitt. Da kan man til nød tape en dag eller to hvis noe skulle dukke opp og samtidig ha muligheten til å kjøre seg inn relativt greit.

Å kjøre inn en evt. tapt dag hvis dagsetappen er satt til 50 mil kan bli i drøyeste laget. 100 mil på en dag er ganske mye for dem fleste. Så sant du ikke kjører en en svær doning av en BMW touringsykkel samt har rævva full av stål.

Alt er selvsagt mulig... men selve turen vil plutselig bli litt stress. Bedre å komme hjem en dag for tidlig og kost seg sikkelig, enn å komme for sent o attpåtil har kjørt på seg brokk.

Vertfall litt sånn jeg tenker. Men vi er jo forskjellige :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Europatur alene

Legg inn av Relax »

Hali skrev: 06 mai 2019, 15:10
Relax skrev: 06 mai 2019, 14:38
Hali skrev: 06 mai 2019, 13:02 Jeg har noen uker fremover til fri disp. Planen er å ta seg en tur i europa, alene. Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks som kan være greie å ha med seg på tur nedover.
Planen er å reise via Gøteborg/København og muligens ferje fra Gedser til Rostock. Jeg ønsker å ha nord-Italia og alpene som mål, og kunne tenkt meg noen dager i en koselig by før jeg snur. Utover det har jeg lyst til å bytte på litt mellom å sove i telt på campingplasser, og ta inn på hoteller/b&b/gästhaus underveis. Har sett for meg at jeg kan kjøre "øst-sida" én vei, og Frankrike/vest-tyskland opp igjen.
Hvilke veier og områder er det man bør få med seg(eller ikke) på en sånn tur? Jeg har hørt litt ymse om steder verdt et besøk, men kunne tenkt meg noen nærmere anbefalinger enn bare "alpene". Dessuten hadde det også vært greit og vite om noen har noen anbefalinger på veien generelt. Vil helst holde meg unna transportetapper på Autobahn.
Det finnes sikkert plenty av tråder om dette fra før, men plutselig er det noen som har noe nytt å komme med, mens jeg blar igjennom arkivene.
Hva liker du da? Hvilke interesse har du? (bortsett fra MC :) ) Historie, kjente steder...flotte bygg..Roma?...
Berlin, Praha...småbyer....eller bare landsiden ?

Har kjørt nedover flere ganger , 2 på en sykkel, aldri lagt nøyaktig plan, bare hatt noen ideer, så har turen blitt til etter hvert. Aldri bestilt hotell på forhånd, det er alltid plass når man er 1 eller 2. Et par ganger kjøpt billett på Kiel ferga / Købenbåten dagen før nedover,. men aldri på forhånd hjemover. (Man vet jo ikke når man vil hjem!!) Har mange ganger endt med å blåse opp til Fredrikshavn og båt derfra til Oslo. Man kommer alltid med uten forhåndsbestilling. En sen natt kom vi for sent til Oslobåten, men tok til Gøteborg i stedet.


Ikke pakk for mye, du trenger ikke mye klær! (Kjøp hvis du trenger)
Ikke ha med unødig verdisaker, du MÅ en og annen gang gå fra sykklen.
Finn løsning så du kan ha verdier på kroppen.
Ha gjerne med kopi av førekort/pass , ekstra nøkkel, minst 2 kredittkort + bank kort, litt kontanter til tips eller kaffe kan være praktisk, solkrem & leppesmørning.....
:)
Jeg har kikket litt på å legge turen nedover innom Tsjekkia og Praha, kanskje ta en ekstra dag der og tusle rundt. Har du vært der, og vil du eventuelt anbefale å legge turen dit? Berlin har jeg vært i, og trenger i grunn ikke å dra dit på nytt. Har heller ikke lyst å kjøre så langt som til Roma. Har i grunn tenkt å holde meg unna de travleste byene, får heller ta det igjen med fly en annen gang. Vil helst ha kjøreopplevelsen i fokus.
For meg er Praha en av de fineste storbyene i Europa, og ikke vrien å kjør i. Man kommer lett til kjernen.
Roma med fly er en bedre bedre løsning, ja, det er et helv*** å kjøre der, synes jeg.
Det går vanligvis fint å finne riksveieri Tyskland man kam holde seg på for å slippe Autobahn. På riksveiene kan man ofte ligge i 100-120 km/t også, om man vil, og man kommer innom mange mindrebyer.
Noen ganger kan det passe inn å legge inn "transportetapper", dvs et par-tre timer man kan kjøre litt radigere å gjøre unna noen mil. Da kan man kanskje gjøre unna å 25-30 mil eller mer før lunsj, og ta det piano resten av dagen, om det er det som passer best. Vi har hatt flere turer hvor vi lett har kjørt 40-55 mil i snitt pr dag...og kanskje tatt "sykkelfri" dager linnemellom om man har funnet et sted som frister til det. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Europatur alene

Legg inn av kvase »

Drar denne strekningen alene neste vår i Mai tenker jeg alene https://goo.gl/maps/wkEmeg5B1X877ZpDA
Nei jeg skal ikke innom de store byene Ja jeg skal virre litt mere rundt på karte en dette men først etter Nürnberg så går nokk ruta mere vestover. Skal plukke opp Konamatata Genova før vi sleper om bord i en ferge til Corsica å videre over til sør Italia Civitavecchia krysser over til østsida av Italia nord for Roma båt fra Bari til Durrës i Albania videre ned til Kalamata i Penelopeia i Hellas - Der blir vi i lag 7 til 10 dager føre jeg setter nesa hjemover på en ikke planlagt vei alene -- store planer dette
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Europatur alene

Legg inn av Hali »

Takk så mye for tips! Har så langt kommet frem til rundt 10-12 dager, via Køben/Potsdam/Praha/Salzburg/Trieste/Verona/Meran/Davos. Tror dette kan bli en bra runde. Herifra klarer jeg ikke helt og bestemme meg for om jeg skal kjøre til München og ta toget opp, eller finne en fin rute opp igjen. Er det moe særlig å kjøre gjennom Frankrike, Luxemburg og Belgia, eller evt Vest-Tyskland? Antageligvis har jeg ikke mer enn fem/seks dager igjen, før jeg må være på jobb.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Europatur alene

Legg inn av Relax »

Hali skrev: 07 mai 2019, 23:53 Takk så mye for tips! Har så langt kommet frem til rundt 10-12 dager, via Køben/Potsdam/Praha/Salzburg/Trieste/Verona/Meran/Davos. Tror dette kan bli en bra runde. Herifra klarer jeg ikke helt og bestemme meg for om jeg skal kjøre til München og ta toget opp, eller finne en fin rute opp igjen. Er det moe særlig å kjøre gjennom Frankrike, Luxemburg og Belgia, eller evt Vest-Tyskland? Antageligvis har jeg ikke mer enn fem/seks dager igjen, før jeg må være på jobb.
Mozeldalen - Rhinen er en fin, behaglig vei å kjøre i deler av Frankrike og Tyskland på...
Mange flotte småbyer på veien.... Verdt å lese seg litt opp på! :)
"Do the right thing"

Svar