RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon »

Snikendeugle skrev: 03 sep 2019, 11:00
cannon skrev: 03 sep 2019, 09:49 Fartsgrense er 80.
Sies det :)
Akkurat.
Det er helt greit at forsikringen (i mange selskaper) gjelder og at fartsgrense er 80. Alle som har vært der vet at det ofte går i 200 og vel så det. Jeg tror de færreste er i nærheten av 80.
Da er det greit å være klar over at ved en krasj, i feks 180, med bremsespor, vraka sykkel og skadet fører, så vil politiet komme og måle og ta bilder. Det er kanskje lite sannsynlig at ordinær forsikring i det tilfellet vil dekke noe som helst, uten at det oppstår et gedigent regresskrav. Her blir man også ansvarlig for skade som måtte påføres andre (og andres utstyr og banen), hvis man selv har skylden.
Vanlig veiforsikring vil i en del tilfeller være null verdt her, siden den forsikrede har opptrådt svært uaktsomt med tanke på fartsoverskridelse. Man mister også lappen i en sånn situasjon. Jeg har ingenting imot slik kjøring, jeg har selv deltatt, men det er greit å være klar over risikoen. For min del ble løsningen lisenskurs og banesykkel.

Ved trackday-kjøring, som ikke er førerutvikling, og der banen ikke er "offentlig vei" så gjelder fri fart, og ordinær forsikring gjelder ikke. Da er det egen reiseforsikring, ulykkesforsikring og/eller ekstremsportforsikring som må til. Med registrert veisykkel demonterer man gjerne speil, og skilt og lykter skjules med tape. Her er selskapene svært forskjellige mht hva som dekkes av de ulike forsikringsproduktene. Fordelen her er at man er forsikret hvis man sjekker at man har en avtale som dekker denne typen aktivitet, helt uavhengig av kjøretøyets ordinære forsikring. Her kreves heller ikke førerkort, og det kan heller ikke mistes.

Ved lisensiert banekjøring (trening og løp) er man forsikret gjennom lisensen som inngår i NIF sitt lisens- og forsikringsregime.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Mincemeat »

Litt falsk trygghet da kanskje? Kjenner ikke til antall uhell (og alvorlige for den saks skyld) på SMC sine kurs, så i så måte heller ikke sannsynligheten for at noe kan forekomme. Kjenner ikke så godt til hvordan opplegget fungerer med instruktør ute på banen, men hadde vel håpet at de hadde en litt mer aktiv rolle.

Et forbikjøringsforbud hadde vel heller ikke vært så dumt, så kan folk heller hoppe opp en klasse når de føler de har ferdigheter til det.

Hvordan er kostnadene for å kjøre med lisens? Kan man kjøpe en rimelig sykkel fra Sverige for så å rigge den for en nett sum eller er dette bare noe for de rikere i samfunnet?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon »

Jeg tror det er relativt lite ulykker med smc og andre. Men konsekvensene kan bli store.
Racing med lisens behøver ikke være spesielt dyrt.
Smart å kjøpe en 600cc. Man får fin sykkel til rundt 50.000, ferdig rigget for racing, og ofte føler det med pit-utstyr. Depotstøtter. Dekkvarmere. Ekstra felgsett. Kanskje noen dekk.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Det blir nok svært lite turer på Rudskogen på meg i år før/i sommer virker det som. Har forsøkt å få plass på torsdagene i to uker nå. Begrensede plasser og en nettside som ikke tåler belastning er en dårlig kombo. I går fikk jeg lagt produkt i handlevogn men aldri fullført ordren. Når siden først fungerte igjen var det utsolgt :)
Herlig.

Det blir todagers 07-08. August da (Y)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

Snikendeugle skrev: 19 jun 2020, 11:47 Det blir nok svært lite turer på Rudskogen på meg i år før/i sommer virker det som. Har forsøkt å få plass på torsdagene i to uker nå. Begrensede plasser og en nettside som ikke tåler belastning er en dårlig kombo. I går fikk jeg lagt produkt i handlevogn men aldri fullført ordren. Når siden først fungerte igjen var det utsolgt :)
Herlig.

Det blir todagers 07-08. August da (Y)
Er håpløse de sidene til senior mc nå. Alt kollapser.
Har nå gått til innkjøp av en banesykkel. Så håper det blir noe lisens kurs i sommer. Så slipper jeg å ødelegge vei sykklen på bane.:)

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

cannon skrev: 07 sep 2019, 18:07 Jeg tror det er relativt lite ulykker med smc og andre. Men konsekvensene kan bli store.
Racing med lisens behøver ikke være spesielt dyrt.
Smart å kjøpe en 600cc. Man får fin sykkel til rundt 50.000, ferdig rigget for racing, og ofte føler det med pit-utstyr. Depotstøtter. Dekkvarmere. Ekstra felgsett. Kanskje noen dekk.
Jeg har nettopp kjøpt meg en banesykkel nå. Ikke lisens enda:/ men håper det kommer noen ny kurs snart.:) men hvordan er det for en som ikke er så veldig rask å kjøre på de onsdags treningene? Blir ferskinger tatt godt i mot?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av haakeik »

På Facebooksiden til MCsiden, er det lagt inn innlegg om at det er ledige plasser på førerutvikingskurs på Vålerbanen 26-28 juni.
https://www.facebook.com/groups/mcsiden

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon »

Bjarne89 skrev: 19 jun 2020, 13:44
cannon skrev: 07 sep 2019, 18:07 Jeg tror det er relativt lite ulykker med smc og andre. Men konsekvensene kan bli store.
Racing med lisens behøver ikke være spesielt dyrt.
Smart å kjøpe en 600cc. Man får fin sykkel til rundt 50.000, ferdig rigget for racing, og ofte føler det med pit-utstyr. Depotstøtter. Dekkvarmere. Ekstra felgsett. Kanskje noen dekk.
Jeg har nettopp kjøpt meg en banesykkel nå. Ikke lisens enda:/ men håper det kommer noen ny kurs snart.:) men hvordan er det for en som ikke er så veldig rask å kjøre på de onsdags treningene? Blir ferskinger tatt godt i mot?
Bra! Velkommen og gratulerer:) det er grupper for 3 hastighetsnivåer på rr-trening. Du blir godt mottatt og du får den hjelpen du trenger.
Jeg kan guide deg gjennom første trening om du vil. Bare si fra.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

cannon skrev: 19 jun 2020, 15:19
Bjarne89 skrev: 19 jun 2020, 13:44
cannon skrev: 07 sep 2019, 18:07 Jeg tror det er relativt lite ulykker med smc og andre. Men konsekvensene kan bli store.
Racing med lisens behøver ikke være spesielt dyrt.
Smart å kjøpe en 600cc. Man får fin sykkel til rundt 50.000, ferdig rigget for racing, og ofte føler det med pit-utstyr. Depotstøtter. Dekkvarmere. Ekstra felgsett. Kanskje noen dekk.
Jeg har nettopp kjøpt meg en banesykkel nå. Ikke lisens enda:/ men håper det kommer noen ny kurs snart.:) men hvordan er det for en som ikke er så veldig rask å kjøre på de onsdags treningene? Blir ferskinger tatt godt i mot?
Bra! Velkommen og gratulerer:) det er grupper for 3 hastighetsnivåer på rr-trening. Du blir godt mottatt og du får den hjelpen du trenger.
Jeg kan guide deg gjennom første trening om du vil. Bare si fra.
Takker for det.:) så bra, gjerne det, trenger nok all den hjelpen jeg kan få.:) sier i fra så fort jeg har fått tatt lisens jeg.:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon »

Bra. Bare si fra. Både Solør og Borg har lisenskurs. ACM også. Hvor i landet holder du til?

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

cannon skrev: 19 jun 2020, 18:59 Bra. Bare si fra. Både Solør og Borg har lisenskurs. ACM også. Hvor i landet holder du til?
Jeg bor i Spydeberg.:)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Interessert i å høre mer om denne reisen din, Bjarne! Ikke helt utenktelig at jeg skulle gått den samme veien etterhvert... :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

Snikendeugle skrev: 20 jun 2020, 12:32 Interessert i å høre mer om denne reisen din, Bjarne! Ikke helt utenktelig at jeg skulle gått den samme veien etterhvert... :prf
Kommer mest sansynelig et lisens kurs i august en gang. Sleng deg med der så har du hvertfall lisens.:) kan bruke gatesykkel på det kurset. Så kjøper du deg en banesykkel etterhvert. Tror det er mye mere morro å får mye mere ut av den enn den senior mc kjøringa. Pluss at det ikke er så kjipt å tryne med en billig banesykkel kontra din gate mc.. har surra rundt med senior mc i 1,5 sesong nå å føler vel ikke jeg har lært så veldig mye mere enn sporet rundt banen der. Lite oppfølging angående hvordan bli en rask og bedre fører. Kjørte jo litt sammen med deg i fjor. Å vi er jo på omtrent samme nivå. Så hadde vært morro hvis vi var litt flere ferskinger utpå der. Så får vi cannon her til å hjelpe oss litt.:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon »

Bjarne89 skrev: 20 jun 2020, 13:33
Snikendeugle skrev: 20 jun 2020, 12:32 Interessert i å høre mer om denne reisen din, Bjarne! Ikke helt utenktelig at jeg skulle gått den samme veien etterhvert... :prf
Kommer mest sansynelig et lisens kurs i august en gang. Sleng deg med der så har du hvertfall lisens.:) kan bruke gatesykkel på det kurset. Så kjøper du deg en banesykkel etterhvert. Tror det er mye mere morro å får mye mere ut av den enn den senior mc kjøringa. Pluss at det ikke er så kjipt å tryne med en billig banesykkel kontra din gate mc.. har surra rundt med senior mc i 1,5 sesong nå å føler vel ikke jeg har lært så veldig mye mere enn sporet rundt banen der. Lite oppfølging angående hvordan bli en rask og bedre fører. Kjørte jo litt sammen med deg i fjor. Å vi er jo på omtrent samme nivå. Så hadde vært morro hvis vi var litt flere ferskinger utpå der. Så får vi cannon her til å hjelpe oss litt.:)
I like:) Dere blir garantert ikke skuffet. Håper virkelig å se dere på banen.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

cannon skrev: 20 jun 2020, 13:44
Bjarne89 skrev: 20 jun 2020, 13:33
Snikendeugle skrev: 20 jun 2020, 12:32 Interessert i å høre mer om denne reisen din, Bjarne! Ikke helt utenktelig at jeg skulle gått den samme veien etterhvert... :prf
Kommer mest sansynelig et lisens kurs i august en gang. Sleng deg med der så har du hvertfall lisens.:) kan bruke gatesykkel på det kurset. Så kjøper du deg en banesykkel etterhvert. Tror det er mye mere morro å får mye mere ut av den enn den senior mc kjøringa. Pluss at det ikke er så kjipt å tryne med en billig banesykkel kontra din gate mc.. har surra rundt med senior mc i 1,5 sesong nå å føler vel ikke jeg har lært så veldig mye mere enn sporet rundt banen der. Lite oppfølging angående hvordan bli en rask og bedre fører. Kjørte jo litt sammen med deg i fjor. Å vi er jo på omtrent samme nivå. Så hadde vært morro hvis vi var litt flere ferskinger utpå der. Så får vi cannon her til å hjelpe oss litt.:)
I like:) Dere blir garantert ikke skuffet. Håper virkelig å se dere på banen.
Meg ser du hvertfall garanter.:) må bare få gått ordentlig over sykkelen først å sjekke at alt er på stell. Så få tatt lisens.:)

Svar