Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

Hei ho!

I år har jeg planlagt 2 hele uker på veien tur retur Andebu - Steigen.

Først ei hel uke i Norge på kryss og tvers nordover, og så ei uke i Sverige på vei nedover. Men jeg har overhodet ikke peiling på hvor jeg burde dra og hva jeg er nødt til å få med meg der :D Det eneste jeg vet er at jeg kommer inn i Sverige på høyde med Kiruna og skal bruke ei uke.

Noen tips til steder, ruter og severdigheter jeg er nødt til å få med meg? Det blir telt og primus all the way, og jeg unngår gjerne storbyer hvis jeg kan! :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av kjellv »

Bjønnavind skrev: 08 jun 2019, 23:21 Hei ho!

I år har jeg planlagt 2 hele uker på veien tur retur Andebu - Steigen.

Først ei hel uke i Norge på kryss og tvers nordover, og så ei uke i Sverige på vei nedover. Men jeg har overhodet ikke peiling på hvor jeg burde dra og hva jeg er nødt til å få med meg der :D Det eneste jeg vet er at jeg kommer inn i Sverige på høyde med Kiruna og skal bruke ei uke.

Noen tips til steder, ruter og severdigheter jeg er nødt til å få med meg? Det blir telt og primus all the way, og jeg unngår gjerne storbyer hvis jeg kan! :thumleft
Nei så kjekt å se deg igjen :thumleft
Skulle du tilfeldigvis passere meg på din tur på kryss og tvers nordover så gi meg et hint. Hadde vært kjekt å hilse på deg igjen :prf
Sverige.. Nei der har jeg ingenting å bidra med.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

kjellv skrev: 08 jun 2019, 23:32 Nei så kjekt å se deg igjen :thumleft
Skulle du tilfeldigvis passere meg på din tur på kryss og tvers nordover så gi meg et hint. Hadde vært kjekt å hilse på deg igjen :prf
Sverige.. Nei der har jeg ingenting å bidra med.
Jo takk det samme! Er jo ikke den mest aktive på nett, men hender jeg stikker hue innom og leser litt i ny og ne :)

Jeg har ingen eksakte planer for Norge egentlig, men regner med jeg tar fjellheimen i sørnorge og Vestlandet oppover. Har sånt mckart for både Norge og Sverige med mcvennlige veier merket i rødt, så ruta for neste dag blir plottet i teltet kvelden i forveien. :thumleft

Hvor holdt du til igjen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av AJ »

Heisan Bjønnavind! Takk for sist :vs .

Sverige er vel egentlig best for MC i Dalarna og Dalsland, et stykke lenger sør landet enn der du vil komme nordfra i landet vårt.
På vei nordfra og gjennom Sverige er det ikke allverdens spektakulære MC-strekninger , men Kopparleden fra Røros til Falun bør du få med deg. Men ikke forvent for mye... ;) .
Fra Falun er det også noen muligheter for fine MC-opplevelser videre sør- og vestover igjen, om jeg ikke husker helt feil fra flere turer i området for flere år siden.

God tur og del gjerne opplevelsen og bilder med oss :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av kjellv »

Bjønnavind skrev: 09 jun 2019, 01:13
Hvor holdt du til igjen?
Mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien :vs

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 09 jun 2019, 08:19 Heisan Bjønnavind! Takk for sist :vs .

Sverige er vel egentlig best for MC i Dalarna og Dalsland, et stykke lenger sør landet enn der du vil komme nordfra i landet vårt.
På vei nordfra og gjennom Sverige er det ikke allverdens spektakulære MC-strekninger , men Kopparleden fra Røros til Falun bør du få med deg. Men ikke forvent for mye... ;) .
Fra Falun er det også noen muligheter for fine MC-opplevelser videre sør- og vestover igjen, om jeg ikke husker helt feil fra flere turer i området for flere år siden.

God tur og del gjerne opplevelsen og bilder med oss :) .
Dalarna byr på mange idylliske steder, ja. Østersund er en trivelig by, ved Storsjøen.
Nord for Jamtland er det vel mye skog å kjøre i, og muligens ikke så veldig interessant, men effektivt mtp forflytning per tidsenhet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av AJ »

Hvis grusveikjøring er et alternativ så er denne siden verd et besøk: https://www.transeurotrail.org/sweden/# ... .57/-74.52

Ellers mer info om kjøring i Nord-Sverige på disse sidene:
https://www.routesnorth.com/destination ... the-north/

https://www.hojsidan.se/resa/nordkalott ... otorcycle/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

Takk for sist ja AJ. Det er jo ikke så lenge siden det :-)

Flere gode tips her ja, takker for det! Kom gjerne med fler! Jeg har kjørt igjennom Sverige flere ganger med bil som en ren transportetappe, så vet forsåvidt hva jeg går til når det kommer til geografi og klima. Men har aldri surra rundt på oppdagelsesferd slik jeg planlegger nå. Vet ingen verdens ting om Sverige.

Så om jeg tolker det rett så burde jeg bruke flest dager fra midtsverige og sørover da?

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

kjellv skrev: 09 jun 2019, 08:40
Bjønnavind skrev: 09 jun 2019, 01:13
Hvor holdt du til igjen?
Mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien :vs
Noterer det på kartet jeg så hører du fra meg om jeg er i nærheten. Hadde jo vært gøy med en guidet tur rundt mc-perlene der oppe :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av FredrikE24 »

Sist jeg kjørte gjennom nord-Sverige, så følte jeg meg helt alene i to dager. Ikke en bil, eller bebyggelse time etter time..

Finnes det i det heletatt noe MC-veier der oppe?

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2019, 13:42 Sist jeg kjørte gjennom nord-Sverige, så følte jeg meg helt alene i to dager. Ikke en bil, eller bebyggelse time etter time..
Akkurat dette er jo veldig tiltalende da, i min verden ihvertfall. Ihvertfall så lenge en ikke kjører tom for bensin :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av FredrikE24 »

På et strekke husker jeg at vi måtte ha en 20-liter ekstra i bagasjen. Da det var godt over 100mil mellom bensinstasjonene. Da i en gammal BMW 535i. Jeg aner ikke hvor vi var jeg.. Ble faktisk litt bekymra en periode der. Husker vi kjørte gjennom natten og det brått sto tre fulle skaumenn midt i veien i mørket for å stoppe oss. De var de eneste vi så før vi ankom Östersund og kom oss over til Trondheim. Distansen Trondheim-Oslo har aldri vært kortere etter en sånn tur.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av Bjønnavind »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2019, 19:24 På et strekke husker jeg at vi måtte ha en 20-liter ekstra i bagasjen. Da det var godt over 100mil mellom bensinstasjonene. Da i en gammal BMW 535i. Jeg aner ikke hvor vi var jeg.. Ble faktisk litt bekymra en periode der. Husker vi kjørte gjennom natten og det brått sto tre fulle skaumenn midt i veien i mørket for å stoppe oss. De var de eneste vi så før vi ankom Östersund og kom oss over til Trondheim. Distansen Trondheim-Oslo har aldri vært kortere etter en sånn tur.
100 mil?!? Når var dette her?

Sykkelen min kjører på bensindamp etter 30 mil, hvis jeg har tatt det veldig pent.

De gangene jeg har kjørt der oppe har jeg kjørt på den såkalte Villmarksveien som er en ren transportvei sørøver. Og der har det vært brukbart med bensinstasjoner. Men den er evig kjedelig da. Planen nå er å kjøre litt på kryss og tvers og kanskje sjekke ut østkysten.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av WikingTnT »

Bjønnavind skrev: 09 jun 2019, 22:52
FredrikE24 skrev: 09 jun 2019, 19:24 På et strekke husker jeg at vi måtte ha en 20-liter ekstra i bagasjen. Da det var godt over 100mil mellom bensinstasjonene. Da i en gammal BMW 535i. Jeg aner ikke hvor vi var jeg.. Ble faktisk litt bekymra en periode der. Husker vi kjørte gjennom natten og det brått sto tre fulle skaumenn midt i veien i mørket for å stoppe oss. De var de eneste vi så før vi ankom Östersund og kom oss over til Trondheim. Distansen Trondheim-Oslo har aldri vært kortere etter en sånn tur.
100 mil?!? Når var dette her?

Sykkelen min kjører på bensindamp etter 30 mil, hvis jeg har tatt det veldig pent.

De gangene jeg har kjørt der oppe har jeg kjørt på den såkalte Villmarksveien som er en ren transportvei sørøver. Og der har det vært brukbart med bensinstasjoner. Men den er evig kjedelig da. Planen nå er å kjøre litt på kryss og tvers og kanskje sjekke ut østkysten.
Må ha vært før T-Forden :knegg

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Ei uke i Sverige! What to do? Where to go?

Legg inn av utc »

Bjønnavind skrev: 08 jun 2019, 23:21 Hei ho!

Det eneste jeg vet er at jeg kommer inn i Sverige på høyde med Kiruna og skal bruke ei uke.

Noen tips til steder, ruter og severdigheter jeg er nødt til å få med meg? Det blir telt og primus all the way, og jeg unngår gjerne storbyer hvis jeg kan! :thumleft
Returen gjennom Sverige kan du egentlig gjøre mye ut av. Noen påstår at Innlandsvägen (E45) er drepende kjedelig. Mulig det er et spørsmål om innstilling. Jeg kjører den fire til seks ganger i året med bil og har lært meg å sette pris på den. I sommerhalvåret på vei nedover pleier jeg å ta det som en tur og ikke en ren transportetappe. Bruk sola som kompass og benytt sideveiene langs veien. Det er fantastisk mange muligheter. Noen veier blir ofte smalere og smalere og naturligvis mer spennende. Husk å sjekk hvor bensinstasjonene ligger ifht de avstikkeren du måtte ta for det er no' dritt å gå tom midt i skauen. Men skulle det skje så er lokalbefolkningen (de ligger ganske spredt) veldig gjestfrie og behjelpelige . Detaljkart er også en god idé.

Om du kjører på hovedveien så vær litt obs på reinsdyr og ofte flokker.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar