Spania tur mars/april

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Spania tur mars/april

Legg inn av kaiu »

Hei igjen,

Takk for råd ifm med min første langtur til alpene i fjor sommer. Den ble veldig vellykket og derfor tenkt jeg å starte tidlig med en ny i år.

Planen er en langtur til Spania i slutten av mars. Jeg skal på en jobb konferanse i Barcelona og tenkte å kjøre MC ned så jeg kan bruke påske uken i sør Spania. Turen ned blir ren transport pga av tid så det er ikke med her.
Jeg lurer litt på hvor langt sør jeg bør kjøre i løpet av de dagene jeg har. Utgangspunktet er Barcelona fra ettermiddagen Torsdag 2. April til jeg må være hjemme i Oslo 12. april på kvelden.

Har laget en kjøre rute så langt https://trips.furkot.com/board/0nc3FB . Regner med at Pyreneene ikke er aktuelt så tidlig i sesongen så derfor bare sørover.

Så lurer vel litt på om det er nødvendig å kjøre så langt sørover eller om det er nok morsomme veier nærmere Barcelona eller nordover i Spania/Frankrike på denne tiden. Vil jo helst ha litt behagelig tempratur også.
Eller er det helt andre veier man bør ta ?.

Fra 2 april tom 12 kan jeg kjøre hvor som helst bare jeg er hjemme før jobben starter 13. april.

Takk for alle innspill.

PS! Er det noen som er i Spania eller skal den ene eller andre veien er det veldig hyggelig å kjøre sammen.

Kai

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Spania tur mars/april

Legg inn av pingvin »

kaiu skrev: 14 feb 2020, 22:49 Så lurer vel litt på om det er nødvendig å kjøre så langt sørover eller om det er nok morsomme veier nærmere Barcelona eller nordover i Spania/Frankrike på denne tiden. Vil jo helst ha litt behagelig tempratur også.
Masse bra veier nord for Barcelona, er en grunn til at mange MotoGP førere er fra Catalonia :twisted

F.eks. er N-260 som går parallelt med Pyreneene på sørsiden veldig bra men her er det bare å zoome litt inn på gooogle maps og se etter veier som ser ut som spagetti og evt litt street view for å verifisere at asfalten er OK. Eller se litt på BestBikingRoads eller lignende.

Ville da tro OK temperaturer sør for Pyreneene, i Pyreneene vil en del veier være stengt, var der i begynnelsen av juni og selv da var det veier som ikke var åpnet og kanskje vel kaldt i april uansett?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Spania tur mars/april

Legg inn av kaiu »

Takk, da får jeg se litt mer på nord for Barcelona og følge med på været når det nærmer seg. Holder meg nok unna fjellene ja.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Spania tur mars/april

Legg inn av kaiu »

Ser jo ut som dette kanskje blir vanskelig pga. Corona problemet, men håper på å kunne gjennomføre.
Vil uansett høre om noen har erfaringer fra å ta service på sykkelen i Spania mens man er på tur. KTM’en skulle hatt en ventilsjekk på 60.0000 hvis jeg har lest service intervallene riktig og dette kommer jeg til å passere med flere tusen km. Er det lurt å prøve å ta dette i Spania eller bare kjøre på å ta det når jeg er hjemme igjen selv om det blir godt over når det gjelder km?
Planlegger også å bytte dekk der nede. Regner med at det bør være ganske uproblematisk.

Takk for svar.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spania tur mars/april

Legg inn av AJ »

Ang. ventilsjekk, evt. justering:

Min erfaring etter ca. 85000 km så langt fordelt på to 1290'er er at ventiljustering knapt er nødvendig etter 50-60000 km. Har vært innafor specs på mine to de gangene dette har vært sjekket.
Men det skal jo sjekkes og det betyr demontering for å få gjort nettopp dette. Og det gjør det nok like godt, men atskillig billigere i Spania enn her hjemme... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Spania tur mars/april

Legg inn av kaiu »

Det var jo betryggende å høre :). Da får jeg vurdere evnt verksted i Barcelona når jeg har noen dager der ifm jobb ellers bare tar jeg det senere mot sommeren i Norge.

Svar