Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av SilverSmurfer »

Har noen kompiser som planlegger Norgestur til neste år, de ønsker å ta ferje fra England til Norge for så å kjøre til Lærdal og videre til Lofoten og ned igjenn via Svenskekysten, gjennom Danmark og tilbake til England.

Er det noen som har noen anbefalinger til reiserute?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av mortenolb »

Det er jo litt avhengig av hvor mye tid de har, men med så mye samlet lokal-info vi har her inne så tror jeg nok det skal kunne la seg å gjøre å sette opp en veldig bra rute.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av mekkern »

Hvem ferje er de tar da? hvor kommer de inn i norge? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 05 jul 2020, 15:32 Hvem ferje er de tar da? hvor kommer de inn i norge? :scratch
De var ikke helt sikre, de fant ut at det var flere de kunne ta.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av FredrikE24 »

Fattern har drevet og hjulpet en kroat med å planlegge nordkapp-tur for han og en gjeng motorsyklister.

Jeg tror ikke de helt forstår avstandene når man begynner å komme oppover der. På den korte tiden de har planlagt å bruke på turen, så blir det vel E6 for å klare å rekke det skulle man tro :P

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 05 jul 2020, 15:57
mekkern skrev: 05 jul 2020, 15:32 Hvem ferje er de tar da? hvor kommer de inn i norge? :scratch
De var ikke helt sikre, de fant ut at det var flere de kunne ta.
Ferje norge england/storbrittania er jo noe som er sammenlignet med hønsetenner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av rolf-arne »

Reiste mye i Storbritania /Irland i fjor og sjekka ferger i hytt og pine - det av ferger som jeg fant som går nord om kanalen er ei til Zeebrygge og ei til Danmark - disse tok laangt tid og kosta flesk -- mitt valg ble over kanalen ved Dover - Caleis/ Dunkirk ... trur ikke det blir noe mer neste år.

Sjekker nå opp reiserute for neste år fra her jeg bor Nordkapp til Storbritania /Isle of Man og det blir nok å kjøre ned til kanalen igjen - 2-1/2 døgn så det går 5 døgn tur retur.. og skal du feriere den strekninga må du nok doble tida- jeg kjørte for å komme frem--- og hadde 7 uker å feriere på.

Fra du kommer til Norge bør man ha 14 dager - det går no ei uke på vestlandet - i fjor brukte jeg 6 dager etter treffet vårt fra fjor til fjell fra Sunndalsøra til Sætesdal og opp til Valdres.. MAN FÅR bare ikke med seg alt - så her burde man sette opp ei "bucket list" det holder jeg på med frem mot august - der Atlanterhavsveien, Gaularfjellet ++ er med - med hoved tanke kysten og ferger , nord fra Molde og trøndelag fra Rørvik til Bodø - Steigen - Hammarøy - Tromsø /Senja så hjem før sneen legg seg i september...

Nei om dine britiske venner skal få en feeling med hvor mye Norge er så si at det er i hvertfall 4 ganger scotland rundt eller 4 ganger NW 500... plus turen hit. :lol

PS- har vi ei "bucket list" her på forumet ????
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av Forc »

Kjapp runde på Google maps med rute fra London, gjennom Danmark med ferge til Kristiansand og så rute nordover langs vestlandet opp til nordkapp og så ned til Stockholm via østkysten av sverige og så hjem til London endte på rundt 107t kjøring, 5000 engelske mil. Kommer til å ta litt tid ja. :p

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av KåreDump »

rolf-arne skrev: 05 jul 2020, 20:37 Reiste mye i Storbritania /Irland i fjor og sjekka ferger i hytt og pine - det av ferger som jeg fant som går nord om kanalen er ei til Zeebrygge og ei til Danmark - disse tok laangt tid og kosta flesk -- mitt valg ble over kanalen ved Dover - Caleis/ Dunkirk ... trur ikke det blir noe mer neste år.
...nemlig!!
Besøkte broder'n i Killaloe (rett utenfor Limerick i Irland) for noen år siden. På hjemturen til Bodø kjørte jeg "strakaste veien" og det tok meg nesten 50 timer i ren kjøring (ca. 4.000km)!

Så ca 50 timer fra "somewhere" i England til Lofoten må påregnes, og da kjører du KUN E6, og får du nesten ikke med deg en dritt av hva Norge har å by på. :sorry
Så jeg får håpe de har god tid!

Tror mange (inkludert de fleste nordmenn) bommer grovt på hvor store avstander det er her til lands! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er den beste reiseruten gjennom Norge?

Legg inn av rolf-arne »

Forc skrev: 06 jul 2020, 17:28 Kommer til å ta litt tid ja. :p
Kjørte turen i fjor - med litt sigtseeing -- minimalt med ferger Nordkapp via Sverige - Dover- halve Storbritania rundt - hele Scotland - halv Irland/nord-Irland - absolutt over alt på Isle of Man (19 daga) og hjem - blei 25000 km og 8 uker og 2 timer.

Regner 5000 miles korteste veien til Kåfjord i Alta til Lossimouth i nord Scotland (kun 2 ferger) , 96 timer på en planlagt tur skulle ha startet 7 august i år - nå utsatt til neste år.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar